Zielony Operator

Porty optyczne w(y)łączane na żądanie

Hanna Jaworska-Orthwein Hanna Jaworska-Orthwein
26 listopada 2021
Porty optyczne w(y)łączane na żądanie

Nieustannie szukamy pomysłów, dzięki którym redukujemy nasze emisje CO2. Jednym z ostatnich jest zdalne zarządzanie portami optycznymi (OLT), co pozwala oszczędzać energię, a także wydłuża żywotność ważnych elementów naszej infrastruktury światłowodowej.

Odwrócić logikę

Inwestycje w rozwój sieci światłowodowej to dynamiczny proces, w którym priorytetem jest dostępność, zwiększanie zasięgu i jak najszybsze dostarczenie usługi klientom. Aby to było możliwe wszystkie zasoby sieci pozostawały w gotowości do świadczenia usług, bez względu na to czy klienci już zaczęli z nich korzystać. Taka gotowość oznacza jednak realne zużycie energii.

Dlatego pracowaliśmy nad odwróceniem tej logiki i aktywowaniem portów na „żądanie”, aby zaoszczędzić energię przeznaczaną na podtrzymanie pracy urządzenia. Oczywiście wyzwaniem było tak zaprojektować rozwiązanie, aby nie wpłynęło to w żaden sposób na świadczenie usług naszym klientom.

Okazało się, że aby móc zdalnie uruchamiać porty potrzebowaliśmy… bardzo prostych „narzędzi informatycznych”. Obecnie to zwykły system SMS, pozwalający na zdalną aktywację portów w momencie, kiedy realnie są potrzebne.

Działamy i oszczędzamy

Dzięki wdrożonemu pomysłowi zaoszczędzimy rocznie ok. 0,2 GWh, co oznacza, że nie wyemitujemy ok. 140 ton CO2. Stanowi to w przybliżeniu równowartość rocznej emisji ok. 150 samochodów i choć wydaje się niewiele to wciąż są to kolejne zredukowane emisje. Zaletą tego rozwiązania jest też wydłużanie „życia” podzespołów na OLT, a to w przyszłości oznacza też mniejszą liczbę elektroodpadów.

Ten projekt to kolejny przykład podążania mojej w firmy w kierunku redukcji śladu węgłowego. To także dowód na to, jak poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań umożliwia firmie efektywniejsze świadczenie usług, a dla planety oznacza zaoszczędzone emisje CO2.

Jak piszę o sieci światłowodowej to przy okazji przypomnę, że w porównaniu do tradycyjnego kabla miedzianego zużywa mniej energii, ma dłuższą żywotność i daje nieporównywalnie większą prędkość transmisji. Więcej znajdziecie tutaj.

Komentarze

Wykluczony cyfrowo
Wykluczony cyfrowo 15:25 26-11-2021

@Wojciech zgodze sie z Twoimi slowami w 100%, ze: „Jak piszę o sieci światłowodowej to przy okazji przypomnę, że w porównaniu do tradycyjnego kabla miedzianego zużywa mniej energii, ma dłuższą żywotność i daje nieporównywalnie większą prędkość transmisji.
Jednak nadal te swiatlowody na wage zlota, a dodatkowo ich jak na lekarstwo. Sa miejsca (zazwyczaj wsie) gdzie infrastruktira opiera sie nadal na miedzi w technologii ADSL, a fizyczny rzeczywisty Down i Up razem wziete nie przekraczaja 1mbps ;). Wiem wiem, pewnie napiszesz ze mieszkam za daleko od Waszej Centrali telefonicznej, w przeciwnym razie moglbym liczyc na max 20 mbps 😉

Odpowiedz
    Hania
    Hania 18:36 26-11-2021

    Kwestia inwestycji w rozwój sieci światłowodowej jest ważna, ale nie wszędzie jest to ekonomicznie uzasadnione. Trzymam kciuki, aby nasz światłowód dotarł również w Twoje rejony 🙂

    Odpowiedz
      pablo_ck
      pablo_ck 00:00 30-11-2021

      Dokładnie, biznes to biznes i każdy inwetsuje tam gdzie uzyska zwrot tej inwestycji i na niej zarobi. Samo życie.

      Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Internet nie dla wszystkich

Monika Kulik Monika Kulik
26 listopada 2021
Internet nie dla wszystkich

Włączenie społeczno - cyfrowe to ważna część naszej strategii w obszarze społecznej odpowiedzialności Aby lepiej zrozumieć, jak budować to „włączenie”, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się problemowi wykluczenia cyfrowego. Tak powstała myśl o raporcie na temat tego zjawiska.

Raport o wykluczeniu społeczno - cyfrowym

Działaliśmy w warunkach pandemii, a więc wszelkie badania, które pozwoliłyby nam dotrzeć bezpośrednio do osób wykluczonych cyfrowo okazały się niemożliwe. Zdecydowaliśmy się więc skorzystać z ogólnodostępnych badań rynkowych.

Dla pełnego obrazu zjawiska postanowiliśmy pokazać czas przed pandemią i obecnie – aby zobaczyć, jak pandemia wpłynęła na grupy wykluczone cyfrowo. Czy pomogła im włączyć się do cyfrowego świata, czy też pogłębiła dotychczasowe różnice w korzystaniu z nowych technologii.

Wśród grup najbardziej narażonych na wykluczenie cyfrowo społeczne znalazły się: osoby z niskim wykształceniem, osoby starsze, mieszkańcy wsi, osoby z niepełnosprawnościami, osoby w kryzysie bezdomności i dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Raport pokazuje, że wykluczenie dla każdej z tych grup oznacza coś innego – brak motywacji, brak umiejętności albo niewłaściwy sposób korzystania z cyfrowego świata.

Obecnie wykluczenie wiąże się z naszymi postawami wobec nowych technologii, umiejętnościami i wiedzą bardziej niż z fizycznym dostępem do sieci. Raport dostępny na stronie www.orange.pl/cyfrowyswiatdlawszystkich.

Opinie internautów o wykluczeniu cyfrowym

Przygotowaliśmy też dodatkowe badania opinii na temat zjawiska wykluczenia cyfrowego- zapytaliśmy internautów co myślą o tym problemie.

Wielu z nas nie spotkało się dotąd z tym pojęciem lub nie jest świadomych jego złożoności (50% badanych). Wielu uważa też, że nie jest ono istotnym problemem, lub że jest problemem w pewnym sensie nieuchronnym (związanym z wiekiem). Dla znacznej części polskich internautów (38%) jest to wreszcie zjawisko ugruntowane nie tyle w obiektywnych uwarunkowaniach, ale w postawach i motywacjach – co stanowi wystarczającą legitymizację dla rezygnacji z prób zmierzenia się z wykluczeniem.

Ale ponad połowa z nas ma świadomość, że „bez nowych technologii nie można dziś uczestniczyć w społeczeństwie”. Co więcej wielu z nas widzi naokoło siebie osoby (często osoby nam drogie), które są pod tym względem defaworyzowane. Często też pomagamy im aktywnościach związanych z nowymi technologiami.

W tym kontekście hasło „wykluczenie społeczno - cyfrowe” nabiera nowego znaczenia. Chodzi tu nie tylko o wykluczenie ze społeczeństwa nie tylko tego informacyjnego, ale wykluczenie przez społeczeństwo - społeczną zgodę na alienację tych, którzy nie są w stanie samodzielnie dołączyć do cyfrowej wspólnoty.

wyniki badań

Komentarze


Oferta

Black Weekend w Orange pełny niespodzianek

Ewa Wróbel Ewa Wróbel
26 listopada 2021
Black Weekend w Orange pełny niespodzianek

Black Friday to święto wielkich okazji cenowych, a także wyjątkowa możliwość zrobienia przedświątecznych zakupów. Postanowiliśmy je lekko wydłużyć i zrobić Black Weekend w Orange, który potrwa od 26 do 29 listopada. Czeka na Was wiele miłych niespodzianek. Co wybrać? Podpowiadamy!

Startujemy z obniżkami cen

Przecenione smartfony to:

  • OPPO Reno6 5G - tańszy aż o 1008 zł
  • Xiaomi Mi 11 lite 5G 6/ 128GB - tańszy o 384 zł
  • vivo V21 5G - tańszy o 168 zł

Obniżki obowiązują przy zakupie pakietów Orange Love Standard, Extra i Premium oraz Planu 60 i 80. Ceny smartfonów będą niższe także w ofercie bez abonamentu: OPPO Reno6 5G - taniej o 300 zł, Xiaomi Mi 11 lite 5G 6/128 GB o 400 zł, a vivo V21 5G o 200 zł.

Przy okazji promocji zachęcamy do przeczytania testów smartfonów, przygotowanych przez Michała: OPPO Reno6 5G i Xiaomi Mi 11 5G oraz Karola  vivo V21 5G.

Proszę pamiętajcie aby podczas Black Friday kupować z głową i uważać na internetowych oszustów. Jak być czujnym Michał pisał tutaj 

Nie tylko smartfony

To jeszcze nie koniec niespodzianek. Do modeli smartfonów w obniżonych cenach można dokupić wybrane akcesoria o 30% taniej. Także inne gadżety są dostępne w cenie niższej o 30% - na przykład słuchawki sportowe lub powerbank 10 000 mAh.

Darmowa dostawa

W Orange Black Weekend proponujemy darmową dostawę do Paczkomatów InPost dla klientów indywidualnych i biznesowych. Promocja dotyczy zamówień z płatnością online, w których dostępna jest opcja Paczkomaty Inpost (z wyjątkiem dostawy kurierskiej).

Szczegóły oferty Orange Black Friday tutaj.

 

Komentarze

Scroll to Top