Fundacja Orange powołała Radę Programową, w skład której wchodzą ekspertki i eksperci ds. edukacji, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych. Rolą Rady jest doradztwo i wsparcie merytoryczne Fundacji, która konsultować będzie z nią strategiczne kierunki swoich działań.
W skład nowo powołanej Rady Programowej Fundacji Orange wchodzą osoby o uznanym autorytecie i osiągnięciach w dziedzinach zgodnych z misją Fundacji. To przedstawicielki i przedstawiciele świata edukacji, pedagogiki, ekspertki i eksperci w obszarze rozwoju cyfrowych kompetencji i przeciwdziałania wykluczeniu, badacze/czki, naukowcy/czynie, trenerzy/rki i nauczyciele/lki.
Zadaniem Rady jest doradztwo i konsultowanie kierunków programowych, celów, misji i pól rozwoju Fundacji Orange.
- Jesteśmy już dojrzałą organizacją z ugruntowaną misją i kierunkiem działań. Chcemy się inspirować, doskonalić i mieć jak najszerszy ogląd na rzeczywistość wokół nas. Ta zmienia się w szalonym tempie i staje się coraz bardziej skomplikowana. Dlatego istotna staje się wymiana myśli w gronie osób, którym bliski jest temat społecznego rozwoju przy wykorzystaniu nowoczesnych możliwości, ale patrzą na niego z różnych perspektyw. Chcemy dać pole do takiej wymiany, aby kształtować lepszą edukację. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
Rada Programowa Fundacji Orange
- Magdalena Bigaj - medioznawczyni, edukatorka i działaczka społeczna. Specjalizuje się w temacie cyfrowego obywatelstwa, higieny cyfrowej i wpływie technologii na ludzi. Współautorka badań, publikacji naukowych i autorka bloga cyfrowiimigranci.pl.
- dr Anna Buchner - socjolożka i antropolożka, członkini Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN, realizatorka projektów badawczych i autorka wielu raportów.
- Zyta Czechowska - Nauczyciel Roku 2019. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli specjalni.pl, terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej, zaangażowana w wiele inicjatyw edukacji cyfrowej.
- Grażyna Gajewska - dr hab. prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Instytutu Pedagogiki, kierownik Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny. Autorka publikacji i projektów badawczych - naukowych i metodycznych.
- Oktawia Gorzeńska - autorka książki „Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – warsztatownik”. Absolwentka Leadership Academy for Poland, założycielka dwóch szkół w Gdyni, liderka zmian w polskim szkolnictwie, wspierająca szkoły i ich kadry.
- Jan Herbst – socjolog, autor książek i artykułów nt. kapitału społecznego, nierówności społecznych i przestrzennych, współautor raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym. Ekspert i dyrektor ds. badań w Fundacji “Stocznia”. Laureat nagrody im. F. Znanieckiego.
- Anna Mierzyńska - analityczka dezinformacji w sieci oraz funkcjonowania polityki i marketingu sektora publicznego. Specjalistka ds. mediów społecznościowych i komunikacji społecznej, dziennikarka.
- Joanna Mikusek-Przystajko - pedagożka i nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kudowie-Zdroju, animatorka społeczno-kulturalna, psychoterapeutka uzależnień w trakcie certyfikacji. Laureatka tytułu Nauczyciel Jutr@ 2021.
- Jacek Pyżalski – dr hab. prof. na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Specjalista Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca projektów badawczych, w tym prestiżowych projektów międzynarodowych.
- Łukasz Szczepańczyk - związany z sektorem pozarządowym, koordynator i trener projektów rozwoju kompetencji społecznych i cyfrowych - skierowanych głównie do młodzieży i seniorów, lider Stowarzyszenia Inkubator Kreatywności Społecznej w Stoczku Łukowskim.
- Kamil Śliwowski – trener kompetencji cyfrowych i kompetencji przyszłości, specjalizuje się w wykorzystaniu technologii w edukacji, prawie autorskim, Creative Commons oraz ochronie prywatności, związany z wieloma organizacjami pozarządowymi. Autor na otwartezasoby.pl
Członkinie i członkowie swoją funkcję pełnią honorowo i wybierani są na dwuletnią kadencję z możliwością jej przedłużenia. - Jestem zaszczycony, że wszystkie osoby, do których adresowaliśmy nasze zaproszenie do Rady Programowej, z entuzjazmem je przyjęły – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz.
Programy i działalność Fundacji Orange
Fundacja Orange działa od 2005 roku i zajmuje się nowoczesną edukacją. Prowadzi autorskie programy edukacyjne dla szkół – MegaMisja czyli nauka zdrowych nawyków cyfrowych w klasach 1-3, #SuperKoderzy – podstawy programowania dla klas 4-8. Wspiera nauczycieli i nauczycielki w rozwoju nowoczesnych kompetencji, m.in. w jednym z największych programów dydaktyki cyfrowej Lekcja:Enter realizowanym ze środków unijnych, w ramach którego z darmowych kursów skorzystało już ponad 50 tys. osób. Fundacja założyła 100 Pracowni Orange – multimedialnych świetlic, w których mieszkańcy małych miast i wsi mogą rozwijać cyfrowe kompetencje. Współprowadzi FabLab powered by Orange w Warszawie i Gdańsku – przestrzenie nowoczesnego rzemiosła, w których osoby zagrożone wykluczeniem korzystać mogą z kursów i warsztatów. Jest inicjatorem nagrody Nauczyciel Jutr@. Prowadzi badania, wydaje publikacje i poradniki nt. dezinformacji czy nadużywania ekranów.
W ostatnim czasie włączyła się w działania na rzecz osób z Ukrainy wspierając m.in. otwarcie szkoły online w języku ukraińskim, darmowych kursów języka polskiego dla uchodźców i organizacji zajęć dla prawie 200 dzieci uchodźców przebywających w ośrodku szkoleniowym Orange w Serocku.
Za swoją działalność była wielokrotnie nagradzana. Tylko w 2022 roku otrzymała wyróżnienie na Gali Nagród im.Janusza Korczaka i tytuł Dobroczyńcy Roku w kategorii związanej z edukacją. Jest jedną z największych fundacji korporacyjnych w Polsce i jedną z 17 Fundacji Orange działających na świecie.