Problemy uczuciowe, zachorowanie na świńską grypę i wypadek drogowy. Co łączy te trzy kwestie? Boimy się ich bardziej, niż padnięcia ofiarą internetowego oszustwa. Tak przynajmniej jest w przypadku respondentów badań jednego z producentów przeglądarek internetowych, przeprowadzonego w USA, Japonii i Rosji. Przestępstw w sieci boi się od 22 do 29 proc. badanych.
Wnioski są ciekawe i chwilami zatrważające. Jak bowiem potraktować sytuację, gdy w obytym z komputerami społeczeństwie amerykańskim oprogramowania antywirusowego używa 79 procent ankietowanych? Bezpiecznych haseł (o których do znudzenia przypominamy na łamach Bloga Technologicznego) używa 61 procent Amerykanów i niewiele ponad 20 proc. (!!!) Japończyków.
Sytuacja jest o tyle dziwna, że o ile na kwestie sercowe, zdrowotne, czy wypadek nie mamy stuprocentowego wpływu, o tyle przed atakami internetowymi można się niewielkim kosztem – choć nie w stu procentach – obronić. Aż dziw, że najbardziej beztroscy wg. badań Japończycy (szczegółowe wyniki znajdziecie tutaj) nie mieszczą się w czołówce najczęściej atakowanych nacji. Skąd jednak bierze się tak lekkie podejście do kwestii cyber-bezpieczeństwa, skoro niedociągnięcia mogą nas narazić na spore koszty? Niefrasobliwość, nadmierna wiara w to, że „jestem zbytnią płotką, żeby mnie atakować”, brak czasu, a może lenistwo? Za tym ostatnim przemawiałby fakt, że ponad 40 proc. Rosjan i Japończyków uważa, że za ich bezpieczeństwo powinny być odpowiedzialne... firmy, działające w internecie. To mnie akurat nie martwi, świadczy bowiem o przydatności naszych trwających nieprzerwanie prac nad tym, by polscy internauci, a przede wszystkim abonenci usług TP byli narażeni w sieci na jak najmniejsze ryzyko. Statystyki, związane z bezpieczeństwem dostarczanego przez nas internetu, a także fakt wybrania Grupy TP (nie zapominajmy o Orange) przez ponad 43 proc. polskich internautów, świadczą o tym, że chyba nie idzie nam źle? A zapewniam Was, że nie nudzimy się i nie spoczywamy na laurach!
Swoją drogą, ciekawe jestem, jakie byłyby wyniki tego badania, gdyby je zrobić wśród polskich internautów? Co o tym sądzicie?
Źródło: Opera Software, badanie firmy badawczej YouGov na reprezentatywnej grupie 1001 ankietowanych w każdym badanym kraju