
Od 22 lat Forum Odpowiedzialnego Biznesu publikuje raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Opisuje w nim najlepsze projekty ESG polskich firm. W tym roku w zestawieniu jest aż 1046 dobrych praktyk zrealizowanych przez 266 firm.
Projekty z Orange były obecne w każdym z dotychczasowych raportów. W sumie, na potrzeby raportu, opisaliśmy aż 129 naszych projektów. W pierwszych publikacjach występowaliśmy jeszcze jako Telekomunikacja Polska. Opowiadaliśmy wtedy o pierwszym w firmie kodeksie etycznym, programie Telefon do Mamy czy edukacji z internetem.
W tym roku dołożyliśmy pięć nowych, dobrych praktyk:
Prawa i podmiotowość dziecka
Inicjatywa powstała, aby podnosić świadomość na temat praw dziecka w obliczu wyzwań cyfrowych. Fundacja Orange włączyła się w propagowanie tworzenia standardów ochrony dzieci. Wydała „Dojrzeć do praw. Raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego”. Ta publikacja zawiera m.in. wyniki badań jakościowych prowadzonych przez ośrodek badawczo-projektowy „Ciekawość” z młodzieżą w wieku 11-17 lat. Fundacja Orange wsparła też wydanie książki Magdy Bigaj – prezeski Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa „Wychowanie przy ekranie”. Serio polecam. Fundacja wycofała się też z publikowania wizerunków dzieci w sposób możliwy do ich zidentyfikowania. Chodzi tu o to, aby wzmocnić dyskusję o prawach dziecka do prywatności w sieci. Zarówno Orange Polska, jak i Fundacja wzięły też udział w opracowaniu Karty Praw Dziecka w Biznesie.
#BurzaMózgów
Program #BurzaMózgów Fundacji Orange to kurs online dla nauczycieli szkół podstawowych na temat sztucznej inteligencji i jej wpływu na społeczeństwo. Poszerza on świadomość uczestników na temat zjawisk i mechanizmów AI, które działają, kiedy korzysta się z internetu i usług cyfrowych. Odpowiada tez na liczne pytania związane z rozwojem technologii i jej wpływem na ludzi od strony społecznej i etycznej. Nauczyciele mogą też korzystać z materiałów do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą w szkołach. Partnerem tego przedsięwzięcia jest Lofi Robot. W 2023 roku kurs ukończyło już 227 nauczycieli.
Inkluzywne przywództwo
W strategii Orange przyjęliśmy cele w zakresie różnorodności i zmiany modelu przywództwa na bardziej inkluzywny. Realizujemy je m.in. poprzez szkolenia o budowaniu kultury włączającej. Uczestniczyło w nich już 226 naszych menedżerów i menedżerek. Wszystkich uczestników zaprosiliśmy też do autodiagnozy. W efekcie każdy, kto wziął udział w szkoleniu, otrzymał indywidualny raport z oceną stylu przywództwa pod kątem kultury inkluzywnej, spersonalizowane wskazówki rozwojowe i podpowiedzi, jak radzić sobie w zarządzaniu różnorodnym zespołem. 50 kluczowych menedżerów i menedżerek zaprosiliśmy także na warsztaty. Ich efektem było rozpoczęcie w naszej firmie wielu nowych inicjatyw, np. związanych ze wsparciem dla społeczności pracowników LGBTQ+, czy dla osób neuroróżnorodnych.
„Bądź sobą”
Inicjatywa „Bądź sobą” w Orange to sieć pracownicza, która promuje wsparcie i integrację pracowników LGBTQ+. Firma stworzyła platformę współpracy i wymiany doświadczeń dla społeczności LGBTQ+. Wpisuje się to w naszą szeroko rozumianą politykę różnorodności i inkluzywności. Działania sieci obejmowały spotkania zainteresowanych pracowników Orange Polska, spotkania z siecią w Grupie Orange i współpracę z międzyfirmową inicjatywą LGBTQ+ Network of Networks. Aktywność sieci obejmowała edukację, budowanie świadomości, szacunku i tolerancji dla różnorodności wśród wszystkich pracowników i tworzenie przyjaznego środowiska pracy.
Program RE
Orange Polska zebrał wszystkie działania gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ) telefonów komórkowych pod wspólnym szyldem Programu RE. Postała w ten sposób platforma komunikacyjna, na której uczymy konsumentów, jak i dlaczego warto przedłużać życie urządzeń. Aspekt edukacyjny powiązaliśmy z naszą ofertą. Proponujemy klientom m.in. odkup smartfonów. Sprzedajemy też urządzenia po profesjonalnej odnowie w korzystnych cenach i akcesoria z materiałów biodegradowalnych, które ułatwiają dbanie o smartfona. W ramach naszej Ochrony Smartfona gwarantujemy jego bezproblemową naprawę w razie usterki. Dbamy też o regenerację modemów i dekoderów telewizyjnych. Przez naszą własną linię odnowy tych urządzeń przechodzi rocznie około pół miliona modemów i dekoderów.
W raporcie znajdziecie też 1041 praktyk z innych firm. A jeśli szukacie więcej inspiracji do działań ESG, to zapraszamy Was na stronę Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W bazie internetowej FOB znajdziecie ponad 9600 dobrych praktyk ESG z lat poprzednich.

Komentarze
Czekamy na wyjaśnienia najbardziej nurtujące obecnie!!! Temat podmiany regulaminów za przeniesienie numeru na kartę!!!
OdpowiedzPani Beata powinna znać temat 😉
Kilka lat z rzędu dawaliście prezent na Majówkę a teraz zamiast dać te pare GB napisaliscie post jak to fajnie nie korzystac z telefonu – skąpi hipokryci
OdpowiedzNa majówkę nie dali, bo 7 maja jest pierwsza środa miesiąca i pewnie wtedy coś dadzą…, pewnie pesel, dziecko, albo inne badziewie…, obym się mylił! 😀 😉
OdpowiedzTemat podmiany regulaminu. Stary przenieśliśmy do archiwum i tam możecie go znaleźć. Nie oznacza to, że przestał obowiązywać. Regulaminy nie wykluczają się wzajemnie. Uznaliśmy, że tak będzie rozsądnie z punktu widzenia oferty dla nowych klientów – widzą aktualną propozycję.
OdpowiedzPiotrek nie zawsze i nie na każdą okazję mamy promocje. Dodatkowe paczki GB ekstra często się jednak pojawiają. Aż tak skąpymi hipokrytami nie jesteśmy 😉
OdpowiedzWojtku!!!
OdpowiedzCyt. „…widzą aktualną propozycję.”
Bez urazy, ale ta starsza promocja też jest przecież AKTUALNA!!! do jasnej ciasnej…
Po kiego robicie nową promocję, skoro trwa ta starsza???
Narobiliście bałaganu na bogato!…
Jeśli ktoś skorzystał z tej nowej promki, może się upomnieć o tą wcześniejszą, bo taką ma wolę??? Oba regulaminy przecież obowiązują??? :/
Starsza promocja nie jest aktualna, bo nowy klient przechodzący teraz do nas nie skorzysta z niej od 28 kwietnia. Stary regulamin dotyczy tylko osób, które zdecydowały się na promocję przed 28 kwietnia i w tym sensie jest dla nich obowiązujący.
OdpowiedzPanie Wojtku sam Pan sie zaorał przyznając że ” nowy klient przechodzący teraz do nas nie skorzysta z niej od 28 kwietnia” drugi raz robicie ten sam manewr i w końcu pójdzie skarga do UKE . Jeśli poprzedni regulamin promocji ma sztywną datę obowiązywania a w regulaminie nie ma zapisu o możliwości wycofania promocji przed czasem to moglibyście wytrzymać do podanej daty i dopiero póżniej wprowadzać zmiany. Mam starter w szufladzie na ktorym chcialem skorzystac z promocji no limit za 0 zl na miesiac aktywowany we wrzesniu 2024 ale w polowie kwietnia zmieniliscie regulamin promocji obowiązującej do 30 kwietnia i juz tylko numery aktywowane od 1 kwietnia 2025 skorzystaja i zostalem na lodzie. Z przenoszeniem numeru jest jeszcze gorzej bo ktos kto zlozyl wniosek o przeniesienie gdy wisial ” stary” regulamin i tak nie skorzysta z 1000 GB bo procedura trwa a w miedzyczasie juz jest nowy regulamin
OdpowiedzProrok mial racje – gownousluga bezpieczne dziecko w sieci „family friendly” skąpi hipokryci nie dadzą GB
OdpowiedzPiotrek – Mnie masz na myśli? HAHA 😀
Odpowiedz