Bezpieczeństwo

UWAGA – znów phishingowe maile!

Michał Rosiak Michał Rosiak
02 października 2015
UWAGA – znów phishingowe maile!

Dziś tekst nieplanowany, ale z ostrzeżeniem przed działaniami cyber-przestępców nie ma co czekać. Nasz CERT.orange.pl dostał dzisiaj sporo informacji o tym, że znów otrzymujecie (nie tylko klienci naszych usług) maile, podszywające się pod nasze faktury! Cyber-przestępcy liczą na to, iż złapecie się na informację o rzekomych zaległości i nie namyślając się długo klikniecie w zawarty w mailu link, by ściągnąć "fakturę".

Nie łudźcie się na to, że będzie tam cokolwiek poza exploitem, który będzie usiłował zarazić Wasz komputer! Plikowi do którego prowadzi link, przyglądają się już nasi analitycy, a ja poprzestanę na szybkich i krótkich, apelujących do Waszego zdrowego rozsądku radach:

* dokładnie przyglądajcie się każdemu przychodzącemu do Was mailowi, związanemu z kwestiami finansowymi.

* pamiętajcie, że nasze faktury przychodzą wyłącznie z adresów e-fakturaF@pl.orange.com i e-fakturaM@pl.orange.com

* zawsze sprawdźcie, czy podany w mailu nr klienta to Wasz numer

absolutnie nie klikajcie w żadne zamieszczone tam linki (nasze faktury są dołączane do maili - cyberprzestępcy tego nie robią, bowiem wtedy ich PDFy z "wkładką" wykryłyby systemy antywirusowe

* w razie jakichkolwiek wątpliwości, kontaktujcie się z naszym CERT (formularz znajdziecie tutaj).

3d45f9bd9d5be768866e2e99bd9d8f9e2dc


Odpowiedzialny biznes

Wspólna lekcja z historii Wikitrolla

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
02 października 2015
Wspólna lekcja z historii Wikitrolla

Pamiętacie, jak Wikipedia odcięła 17 sierpnia klientów Neostrady od edytowania wpisów, dlatego że jeden z internautów non stop trollował serwis? Sprawa przycichła, blokada dawno zdjęta, ale uznałem, że warto wrócić do tematu by pokazać, co zrobiliśmy w tej sprawie. Po otrzymaniu od Wikipedii niezbędnych do weryfikacji informacji o wandalizmie na stronach Wikipedii byliśmy w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości ustalić, że sprawcą był konkretny abonent. Jak wykazała jego historia był na tyle zdeterminowany, że używał różnych możliwości technicznych w łączeniu się ze stronami Wiki. Korzystał m.in. z nierejestrowanych kart prepaid i „przeskakiwał” między operatorami. Prześwietlenie jego aktywności dało nam podstawy do rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym, co zrobiliśmy jeszcze w sierpniu. Podjęliśmy działania szybko i zgodnie obowiązującym prawem. Dlatego nie podobała mi się zbiorowa odpowiedzialność, jaka Wikipedia zastosowała wobec naszych klientów: wyłączamy, zawiadamiamy media i niech się dzieje. Nie trzeba tak robić. Piszę o tym, bo zależy nam, aby w przyszłości współpracować w partnerski sposób i nie blokować tysięcy niewinnych internautów. Działania, które podjęliśmy pokazują, że nie trzeba aż takiej „motywacji” by eliminować z sieci trolli i cyberprzestępców. Wystarczy pracować wspólnie, zgodnie z zasadami sztuki i poszanowaniem wolności Internetu. Czy wypowiedzenie umowy internaucie i skierowanie sprawy do prokuratury ostatecznie załatwi sprawę wandalizmu na Wikipedii? Tego nie wiem. Determinacja wandala może spowodować, że będzie próbował dalej działać, korzystając z usług innego operatora. Wtedy warto skorzystać z lekcji, którą przeszliśmy.

Komentarze


Rozrywka

Serce i Rozum znowu w akcji!

Stella Widomska Stella Widomska
01 października 2015
Serce i Rozum znowu w akcji!

Od dziś nowa kampania z Sercem i Rozumem. Tym razem nasza para bohaterów pokaże Wam internet szybszy niż okamgnienie. Przekonajcie się sami!

31a9ce150f758ce4b7ca3dda26d71c13056

Nasz spot wyreżyserował Tomasz Bagiński, który w 2002 roku był nominowany do Oscara za krótki film animowany „Katedra”. Za kreację odpowiada Publicis. Produkcja spotu to FilmProdukcja. Jego postprodukcją zajął się Platige, a media kupił dom mediowy Initiative Media. Spot zobaczycie w telewizji. Kampania pojawi się też w kinach, internecie i na tablicach reklamowych.

Nie wiem czy wiecie, ale nasi niezwykli bohaterowie zdobyli już wiele nagród  m.in. Webstar Creative, KTR, Golden Arrow, Złote Orły oraz Grand Prix Effie Awards i Złote Effie w kategorii telekomunikacja. Są z nami już od pięciu lat, a na swoim profilu na Facebooku zgromadzili aż 2,3 mln fanów!

Scroll to Top