Innowacje

Czy tak będą wyglądać transmisje w przyszłości

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
19 sierpnia 2025
Czy tak będą wyglądać transmisje w przyszłości

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom pierwszy raz w Polsce mityng Diamentowej Ligi był transmitowany immersyjnie. Co to znaczy? To, że w naszej strefie można było stanąć na płycie stadionu i tak oglądać zawody dzięki goglom VR i transmisji 360° - 8K w prywatnej sieci 5G oraz zwiedzić cyfrowego bliźniaka Stadionu Śląskiego, zaglądając za kulisy wydarzenia.

Diamentowa Liga to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów lekkoatletycznych, odbywających się na całym na świecie. Od 4 lat w tym elitarnym gronie jest Silesia Memoriał Kamili Skolimowskiej. Organizatorom od początku zależało, by ich impreza wyróżniała się innowacyjnością. Dlatego nasze drogi się zeszły i w tym roku zostaliśmy partnerem technologicznym wydarzenia.

Postawiliśmy na rozwiązania immersyjne

Na potrzeby wydarzenia zbudowaliśmy cyfrowego bliźniaka Stadionu Śląskiego w wirtualnej rzeczywistości - w deweloperskim środowisku Unity. Dzięki temu goście, którzy zaglądali do naszej strefy VR, mogli przez gogle Meta Quest 3 oglądać mityng z wielu perspektyw i różnych miejsc na stadionie. Do transmisji wykorzystaliśmy kamery 360° w 8K. Odbywała się ona niezależnie od sygnału nadawanego przez stacje telewizyjne. Kamery mieliśmy ustawione tak, by nie wchodzić sobie w drogę z innymi nadawcami. Jak to wyglądało od technologicznej strony? Oto kilka ciekawostek i liczb.

  • Nagraliśmy 6 godzin transmisji live - to 0,5 TB danych i prowadziliśmy ją nieprzerwanie w technologii 360° 8K.
  • Nasze rozwiązanie „przetrwało” ekstremalne warunki pogodowe. W pełnym słońcu temperatury dochodziły 50-60 stopni.
  • Nasi goście/kibice spędzili 30 godzin w cyfrowym bliźniaku Stadionu Śląskiego.
  • Realizowaliśmy transmisję wykorzystując 4 kamery, każda miała strumień uplink 50 Mb/s. Trzy kamery wykorzystywały sieć 5G, a jedna sieć Ethernet.
  • Anteny pracowały na częstotliwości 3,9 - 4,0 GHz.
  • W strefie VR pracowało 30 gogli Meta Quest 3.

Innowacyjne usługi dla biznesu

To kolejny raz, kiedy wykorzystujemy innowacyjne usługi dla biznesu. Z prywatnej sieci 5G korzystała już TVP transmitując obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego i paradę wojskową na Helu podczas święta Wojska Polskiego, czy Alter-Art podczas Orange Warsaw Festival.

Widzimy też rosnące zainteresowanie usługami immersyjnymi, których możliwości pokazaliśmy podczas Diamentowej Ligi i była to współpraca w pełni komercyjna. Rozmawiamy o nich z kilkoma firmami branży energetycznej, sportowej, mediowej i szkoleniowej, logistycznej i produkcyjnej. Każda z nich ma pomysł na zastosowanie tej technologii, a z naszym zespołem projektującym i wdrażającym rozwiązania immersyjne już przygotowujemy kolejne komercyjne projekty.


Innowacje

Nowoczesne technologie pomagają dbać o uczniów

Daria Drabik Daria Drabik
19 sierpnia 2025
Nowoczesne technologie pomagają dbać o uczniów

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce, wprowadziło pilotażowy system monitorowania zużycia energii i jakości powietrza w szkołach. To kolejny przykład, jak mądrze można wykorzystywać nowoczesne technologie.

Nasze technologie smart city to już codzienność w ponad 150 miastach, ale wciąż pojawiają się nowe pomysły. Teraz w ramach inicjatywy Smart Łódź, wraz z zespołem IT Urzędu Miasta i naszym partnerem - Liki Mobile Solutions, opomiarowaliśmy dwie łódzkie szkoły podstawowe - SP 41 i SP 55.

Więcej niż cyfrowa ciekawostka

Zastosowane rozwiązanie to nie jest kolejny smart gadżet, ale doskonały przykład, jak technologie pomagają rozwiązywać realne problemy. System w czasie rzeczywistym mierzy m.in. zużycie energii cieplnej i elektrycznej, produkcję z instalacji fotowoltaicznej, zużycie wody czy stężenie CO₂ w klasach. 

W projekcie nie chodzi tylko o monitoring, ale nową jakość danych i ich precyzyjność. I tu kluczową rolę odgrywa platforma Orange Live Objects. To tam, niemal w czasie rzeczywistym, zbierane i przetwarzane są dane ze wszystkich instalacji i czujników. Dlaczego to tak ważne? Bo decyzje mogą być podejmowane na podstawie danych, a nie szacunków czy statystyk sprzed roku. Oznacza to, że szkoły mogą reagować od razu, gdy pojawia się problem. Prosty przykład: gdy w sali lekcyjnej zwiększy się stężenie CO2, to system wysyła sygnał, że czas wietrzenie. Po to, by uczniowie pracowali w lepszych warunkach. Analiza danych pomaga też lepiej zrozumieć, jak działają dane systemy i z wyprzedzeniem alarmować o potencjalnych ryzykach czy zagrożeniach.

Dane zmieniają świat na lepsze

Efekty projektu mówią same za siebie:

  • 50% mniej zużywanej energii cieplnej po termomodernizacji jednej ze szkół.
  • Szkoła z instalacją PV w godzinach szczytu zużywa wyłącznie energię słoneczną i produkuje nadwyżki. Można je wykorzystać do zasilania wentylacji i filtracji powietrza.
  • W obu szkołach poziom CO₂ w klasach przekraczał normę 1000 ppm. To ważny sygnał do działań poprawiających warunki nauki i koncentrację uczniów.
  • Monitoring wykazał potencjał do obniżenia kosztów dzięki redukcji opłat za energię bierną.

Łódź: inspiracja dla innych miast

Problem kosztów energii i jakości powietrza dotyczy wszystkich - mówi o tym choćby raport NCBR. Dostęp do danych i skalowalnych rozwiązań smart city pozwala wdrożyć efektywne, mierzalne zmiany. To właśnie dzieje się w Łodzi, która konsekwentnie stawia na nowoczesne rozwiązania, łączące ekologię, zdrowie i edukację.

To dowód, że w Łodzi inwestycje w termomodernizacje, odnawialne źródła energii i inteligentne systemy to nie tylko modernizacja budynków, ale metodyczne działania oparte na danych. Dbamy o efektywność nauki i najlepsze warunki rozwoju dla naszych najmłodszych mieszkańców - mówi Hanna Zdanowska - Prezydentka Łodzi.

W ramach modelowej współpracy miasta, biznesu i uczelni stworzyliśmy uniwersalny system do wdrażania w innych miejscach. Dzięki niemu miasta, przedsiębiorstwa i instytucje mogą oszczędzać na kosztach energii, poprawiać warunki do pracy i edukacji, a także realizować ambitne cele ESG. Ale co najważniejsze - tworzyć lepsze miejsca do życia dla mieszkańców. Łódź pokazała, że się da i że warto.


Rozrywka

Wygrajcie wycieczkę do Irlandii z Orange i Netflixem

Beata Giska Beata Giska
18 sierpnia 2025
Wygrajcie wycieczkę do Irlandii z Orange i Netflixem

Chcielibyście zabrać bliskich do malowniczej Irlandii i spędzić razem z nimi niezapomniane chwile podczas różnych atrakcji, inspirowanych serialem Wednesday? Nie czekajcie, weźcie udział w naszym konkursie. Do zdobycia są aż 3 rodzinne wycieczki do Irlandii oraz 100 kolekcjonerskich figurek Funko Pop Wednesday.

Zakończcie wakacje z przytupem takim, którego Wednesday Addams, bohaterka przebojowego serialu Netflixa, nie powstydziłaby się w swoim słynnym tańcu i weźcie udział w konkursie, który przygotowaliśmy dla Was z Netflixem. Na zwycięzców czekają fantastyczne nagrody:

  • 3 wycieczki do Irlandii (dla 3 rodzin, każda może zabrać ze sobą do 5 osób) w terminie 19 marca 2026 r. – 22 marca 2026 r. Podczas wyjazdu uczestnicy mogą skorzystać z dwóch wybranych atrakcji, inspirowanych serialem Wednesday. Pełna lista będzie czekała w biurze podróży. Zwycięzcy nie muszą martwić się o transport z i na lotnisko, a także wyżywienie podczas wycieczki (2 posiłki dziennie), noclegi (3 noce) czy transport w Irlandii.
  • 100 kolekcjonerskich figurek Funko Pop Wednesday, które wniosą odrobinę serialowej magii w domu i dodadzą niepowtarzalnego, mrocznego uroku każdemu wnętrzu.

Jak zawalczyć o nagrody

Konkurs „Wednesday” trwa od 18 sierpnia do 31 października. W tym czasie:

  • kupcie pakiet usług Orange z Internetem domowym i Netflixem na wspólnej umowie na 24 miesiące. Pakiet możecie zamówić na orange.pl, w salonach sprzedaży Orange lub dzwoniąc na infolinię Orange (opłata zgodna z cennikiem);
  • wejdźcie na stronę konkursową www.orange.pl/netflix/konkurs i w kreatywny sposób odpowiedzcie na pytanie: „Dlaczego Twoja rodzina powinna dołączyć do Akademii Nevermore. Co sprawia, że pasowalibyście do grona Wednesday, Enid i reszty uczniów?" (maksymalnie 1600 znaków ze spacjami).

W konkursie mogą wziąć udział także obecni klienci Orange, którzy nie mieli wcześniej pakietu usług Orange z Internetem domowym i Netflixem (na wspólnej umowie, na 24 miesiące), i kupią go w czasie trwania konkursu.

Prawda, że to proste? Nie czekajcie i dajcie sobie szansę, aby zabrać swoich bliskich do Irlandii i spędzić razem z nimi niezapomniane chwile. Więcej szczegółów znajdziecie w regulaminie konkursu.

Wednesday już w Netflixie

Zastanawiacie się, który pakiet Orange z Netflixem wybrać? Podpowiadamy, że możecie skorzystać z naszej nowej oferty - szczegóły tutaj.

W serwisie czeka długa lista nowości, w tym drugi sezon hitu „Wednesday”. Pierwsza część tego sezonu wystartowała 6 sierpnia, a druga będzie dostępna już od 3 września. Pierwszy sezon serialu premierę miał w 2022 roku i błyskawicznie stał się wielkim przebojem Netflixa. Tytułowa, uroczo mroczna bohaterka o ciętym języku i niesamowitych zdolnościach (w tym, jak się okazało, niepowtarzalnych umiejętnościach tanecznych!) zawładnęła sercami i umysłami milionów widzów na całym świecie. W najnowszym sezonie zobaczycie, jak Wednesday powraca do niezwykłej szkoły - Akademii Nevermore, gdzie czekają na nią nowi wrogowie oraz nowe problemy. Czyli zaczyna się kolejny rok zachwycająco mrocznego i szalonego chaosu.

Scroll to Top