
Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom pierwszy raz w Polsce mityng Diamentowej Ligi był transmitowany immersyjnie. Co to znaczy? To, że w naszej strefie można było stanąć na płycie stadionu i tak oglądać zawody dzięki goglom VR i transmisji 360° - 8K w prywatnej sieci 5G oraz zwiedzić cyfrowego bliźniaka Stadionu Śląskiego, zaglądając za kulisy wydarzenia.
Diamentowa Liga to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów lekkoatletycznych, odbywających się na całym na świecie. Od 4 lat w tym elitarnym gronie jest Silesia Memoriał Kamili Skolimowskiej. Organizatorom od początku zależało, by ich impreza wyróżniała się innowacyjnością. Dlatego nasze drogi się zeszły i w tym roku zostaliśmy partnerem technologicznym wydarzenia.
Postawiliśmy na rozwiązania immersyjne
Na potrzeby wydarzenia zbudowaliśmy cyfrowego bliźniaka Stadionu Śląskiego w wirtualnej rzeczywistości - w deweloperskim środowisku Unity. Dzięki temu goście, którzy zaglądali do naszej strefy VR, mogli przez gogle Meta Quest 3 oglądać mityng z wielu perspektyw i różnych miejsc na stadionie. Do transmisji wykorzystaliśmy kamery 360° w 8K. Odbywała się ona niezależnie od sygnału nadawanego przez stacje telewizyjne. Kamery mieliśmy ustawione tak, by nie wchodzić sobie w drogę z innymi nadawcami. Jak to wyglądało od technologicznej strony? Oto kilka ciekawostek i liczb.
- Nagraliśmy 6 godzin transmisji live - to 0,5 TB danych i prowadziliśmy ją nieprzerwanie w technologii 360° 8K.
- Nasze rozwiązanie „przetrwało” ekstremalne warunki pogodowe. W pełnym słońcu temperatury dochodziły 50-60 stopni.
- Nasi goście/kibice spędzili 30 godzin w cyfrowym bliźniaku Stadionu Śląskiego.
- Realizowaliśmy transmisję wykorzystując 4 kamery, każda miała strumień uplink 50 Mb/s. Trzy kamery wykorzystywały sieć 5G, a jedna sieć Ethernet.
- Anteny pracowały na częstotliwości 3,9 - 4,0 GHz.
- W strefie VR pracowało 30 gogli Meta Quest 3.

Innowacyjne usługi dla biznesu
To kolejny raz, kiedy wykorzystujemy innowacyjne usługi dla biznesu. Z prywatnej sieci 5G korzystała już TVP transmitując obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego i paradę wojskową na Helu podczas święta Wojska Polskiego, czy Alter-Art podczas Orange Warsaw Festival.
Widzimy też rosnące zainteresowanie usługami immersyjnymi, których możliwości pokazaliśmy podczas Diamentowej Ligi i była to współpraca w pełni komercyjna. Rozmawiamy o nich z kilkoma firmami branży energetycznej, sportowej, mediowej i szkoleniowej, logistycznej i produkcyjnej. Każda z nich ma pomysł na zastosowanie tej technologii, a z naszym zespołem projektującym i wdrażającym rozwiązania immersyjne już przygotowujemy kolejne komercyjne projekty.