Badania, które przeprowadziliśmy w czerwcu pokazały, że w trakcie pandemii COVID-19 blisko 60% Polaków zdeklarowało, że zaangażowało się w pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Najczęściej przekazywaliśmy środki materialne, w tym finansowe, a prawie 41% z nas aktywnie wzięło udział w akcjach pomocowych, ofiarując swój czas i umiejętności innym - szyjąc maseczki, robiąc zakupy seniorom i gotując posiłki medykom. Ponad połowa badanych uświadomiła sobie, że tylko pomagając sobie wzajemnie, możemy łatwiej żyć. Aż 56,3% z nas pod wpływem doświadczeń związanych z epidemią zdało sobie sprawę, jak cenne jest pomaganie i jak dzięki wzajemnemu wsparciu można łatwiej radzić sobie w trudnych czasach. Przyspieszona cyfryzacja, którą zawdzięczamy aktualnej sytuacji zmieniała także nasze podejście do pomagania. Częściej do działania wykorzystywaliśmy technologie – podczas pandemii robił to co piąty badany.
Nowe technologię mogą nam więc pomagać w pomaganiu, ale mogą też ukrywać naszą bezczynność i znieczulać, gdy nasza społeczna solidarność ogranicza się do wstawienia komentarza czy szerowanie na FB. Technologia sprawia wprawdzie, że od emocji i decyzji o pomaganiu do realnego działania dzielą nas obecnie sekundy, a mimo to nadal wiele osób zatrzymują się na pierwszym „kliku” i nie idzie dalej. A jeśli już zdarzy nam się pomagać – to raczej jest to impuls, a nie stała pomoc.
Czy nasze powszechna mobilizacja może przerodzić się w stały solidaryzm, czy wystarczy nam siły na dłuższy dystans a nie tylko na sprint? Czy brak zaufania i kapitału społecznego nie przeszkodzi nam po raz kolejny w budowaniu systemu wzajemnej pomocy. Czy raczej czeka nas kolejna fala solidarności społecznej i jaką rolę mogą tu pełnić małe społeczności? I jak w pomaganiu można wykorzystać nowe technologie – na przykład aplikację 4bells przeznaczoną do koordynowania pracy wolontariuszy?
Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Jakub Wygnański - socjolog, prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia".
Zapraszamy!
To czwarta rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.
Zobacz wcześniejsze rozmowy z:
- Alkiem Trakowskim socjologiem, prezesem zarządu Centrum Cyfrowego.
- Marzeną Rudnicką, założycielką oraz prezeską Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
– Jackiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Monika Kulik
Kasia Barys
Komentarze
Osobiście myślę że był to chwilowy solidaryzm, ale to moje zdanie. Każdy ma prawo myśleć inaczej. Ja uważam że przy pierwszej fali covid-19 medycy byli bardziej szanowani.
Odpowiedz