Odpowiedzialny biznes

Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

Monika Kulik Monika Kulik
03 listopada 2020
Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

Badania, które przeprowadziliśmy w czerwcu pokazały, że w trakcie pandemii COVID-19 blisko 60% Polaków zdeklarowało, że zaangażowało się w pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Najczęściej przekazywaliśmy środki materialne, w tym finansowe, a prawie 41% z nas aktywnie wzięło udział w akcjach pomocowych, ofiarując swój czas i umiejętności innym - szyjąc maseczki, robiąc zakupy seniorom i gotując posiłki medykom. Ponad połowa badanych uświadomiła sobie, że tylko pomagając sobie wzajemnie, możemy łatwiej żyć. Aż 56,3% z nas pod wpływem doświadczeń związanych z epidemią zdało sobie sprawę, jak cenne jest pomaganie i jak dzięki wzajemnemu wsparciu można łatwiej radzić sobie w trudnych czasach. Przyspieszona cyfryzacja, którą zawdzięczamy aktualnej sytuacji zmieniała także nasze podejście do pomagania. Częściej do działania wykorzystywaliśmy technologie – podczas pandemii robił to co piąty badany.

Nowe technologię mogą nam więc pomagać w pomaganiu, ale mogą też ukrywać naszą bezczynność i znieczulać, gdy nasza społeczna solidarność ogranicza się do wstawienia komentarza czy szerowanie na FB.  Technologia sprawia wprawdzie, że od emocji i decyzji o pomaganiu do realnego działania dzielą nas obecnie sekundy, a mimo to nadal wiele osób zatrzymują się na pierwszym „kliku” i nie idzie dalej. A jeśli już zdarzy nam się pomagać – to raczej jest to impuls, a nie stała pomoc.

Czy nasze powszechna mobilizacja może przerodzić się w stały solidaryzm, czy wystarczy nam siły na dłuższy dystans a nie tylko na sprint? Czy brak zaufania i kapitału społecznego nie przeszkodzi nam po raz kolejny w budowaniu systemu wzajemnej pomocy. Czy raczej czeka nas kolejna fala solidarności społecznej i jaką rolę mogą tu pełnić małe społeczności? I jak w pomaganiu można wykorzystać nowe technologie – na przykład aplikację 4bells przeznaczoną do koordynowania pracy wolontariuszy?

Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Jakub Wygnański - socjolog, prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia".

Zapraszamy!

To czwarta rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zobacz wcześniejsze rozmowy z:

- Alkiem Trakowskim socjologiem, prezesem zarządu Centrum Cyfrowego.

- Marzeną Rudnicką, założycielką oraz prezeską Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Jackiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 15:02 03-11-2020

Osobiście myślę że był to chwilowy solidaryzm, ale to moje zdanie. Każdy ma prawo myśleć inaczej. Ja uważam że przy pierwszej fali covid-19 medycy byli bardziej szanowani.

Odpowiedz

Oferta

„Polecaj i zarabiaj” w Orange Flex w nowej odsłonie

Kasia Barys Kasia Barys
03 listopada 2020
„Polecaj i zarabiaj” w Orange Flex w nowej odsłonie

„Polecaj i zarabiaj” to program polecający do użytkowników Orange Flex. Orange Flex otwiera go w nowej odsłonie, żeby było ... jeszcze lepiej. Zasady są proste: wystarczy zachęcić swoich znajomych, żeby skorzystali z Orange Flex. Teraz za każde polecenie, które zakończy się sukcesem (czyli osoba z polecenia aktywuje ofertę oraz będzie z niej korzystać ponad miesiąc) otrzymać można 70 zł. Osoba, która dołączy do Flexa dostanie 30 zł. Program startuje dziś.

Użytkownicy Flexa mogą zapoznać się z szczegółami programu po zaktualizowaniu aplikacji do najnowszej wersji.

Program „polecaj i zarabiaj” cieszy się wśród użytkowników Flexa dużym zainteresowaniem. Blisko 10% użytkowników Flex aktywnie poleca tę aplikację. Średnio z polecenia 1 użytkownika, 2 polecenia zakończone są sukcesem i aktywacją Orange Flex. Najwięcej osób, które przyszły do Flex z polecenia zdecydowało się przenieść do nas swój numer z innej sieci.

Ale to nie wszystko...można dostać także specjalną niespodziankę. Po zaproszeniu 5 osób można odebrać paczkę 500 GB (ważną przez 180 dni), a za kolejne 5 poleceń kolejne 500 GB. W sumie można otrzymać w prezencie aż 1 TB danych!

To podziękowanie dla tych użytkowników Flexa, który polecając tę aplikację są jej ambasadorami.

Szybkie Q&A "Polecaj i zarabiaj"

  1. Czy poprzednie polecenia wliczają się do poleceń, dzięki którym można otrzymać dodatkową niespodziankę 500 GB?  Nie, zaczynamy zliczać ilość poleceń od początku.
  2. Co jak poleciłem znajomego i mu powiedziałem ze dostanie 50 zł? Liczy się dzień zatwierdzenia kodu przez znajomego, jeżeli wpisze to przed 3/11 to dostanie 50 zł i Ty – 50zł , jeżeli po 3/11 to dostanie 30zł, a Ty 70 zł.
  3. Dlaczego warto być Flex? czytaj w linku
  4. Jak aktywować "Polecaj i zarabiaj". Wystarczą 4 kroki

Komentarze


Odpowiedzialny biznes

Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

Antonina Bojanowska Antonina Bojanowska
02 listopada 2020
Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

Edukacja wyrozumiała, skoncentrowana na celu i otwarta na innowacje. Taka jej wizja wybrzmiała na konferencji "Jutro w szkole. Szkoła jutra", którą zorganizowała Fundacja Orange. Lekcje zdalne czy w murach szkoły - warto, żeby nauczycielki i nauczyciele podnosili cyfrowe kompetencje. Trwają zapisy na darmowe szkolenia „Lekcji:Enter” w całej Polsce.

Ten rok zapamiętamy jako przełomowy w wielu dziedzinach. W polskiej oświacie to skok na głęboką wodę nauczania zdalnego. Zatonie? Nauczy się pływać w świecie pełnym technologii? Czy może dotrze do bezpiecznego brzegu?

Temat poruszali eksperci na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutro”. Jej echo niesie się w środowisku edukacji, bo padło na niej wiele ważnych słów. Nie mogliście w niej uczestniczyć? W internecie nic nie ginie ;) - nagranie dostępne jest na https://jutrowszkole.pl/

Z badań zdalnenauczanie.org zaprezentowanych na tym wydarzeniu wynika, że nauczyciele wyżej oceniają swoje cyfrowe kompetencje niż na początku nauki online. Jednocześnie wskazują na potrzebę doszkalania się. To może być pierwszy krok do myślenia o przyszłości edukacji i kompetencjach kadry szkolnej – nie tylko na czasy lekcji online, ale w ogóle.

Kiedyś się bałem i nie robiłem. Teraz się boję i robię.

(*- Tak mawia Pan Belfer Nauczyciel z Internetów o używaniu nowych technologii w edukacji :) ). Wsparcie w nadganianiu technologii stanowić może projekt „Lekcja:Enter”, którego celem jest przeszkolenie 75 tys. nauczycieli w Polsce z wykorzystywania cyfrowych narzędzi i e-zasobów w prowadzeniu zajęć z uczniami. Powstał on jeszcze w 2019 roku, szkolenia są darmowe, toczą się w różnych regionach i online. To solidna dawka wiedzy potrzebnej nauczycielom i nauczycielkom w szkole, która chce odpowiadać na potrzeby młodych ludzi wychowanych w erze cyfrowej.

Jeśli więc jesteś nauczycielem/nauczycielką i:

  • chcesz czuć się swobodniej z technologiami, uczyć się nowych rzeczy, poznać możliwości na prowadzenie nowoczesnych lekcji;
  • nie chcesz „wykładać”, ale angażować młodych w zajęcia, bo wiesz już, że nabywają dziś wiedzę po prostu inaczej niż my kiedyś;
  • myślisz o tym, żeby zacząć stosować na lekcji quizy, webquesty, poznać portale, aplikacje edukacyjne, społeczności nauczycielskie online. Może chcesz zwiedzać z uczniami Luwr online, organizować wirtualne spotkania z mieszkańcami Wenezueli, a nawet tworzyć e-materiały do nauczania według własnych pomysłów;
  • dodatkowo - przydałaby ci się dawka wiedzy o tym, jak prowadzić lekcje w trybie hybrydowym i zdalnym…

To koniecznie zapisz się na szkolenia! Tutaj jest lista placówek, które realizują warsztaty i ich dane kontaktowe. Każda z nich otrzymała grant i pełne merytoryczne przygotowanie do prowadzenia szkoleń. I nie martw się, jeśli myślisz, że ledwo obsługujesz smartfon. Trenerzy „Lekcji:Enter” są przygotowani do pracy od podstaw. To może być pierwszy ważny krok do tworzenia szkoły przyszłości, która nie boi się technologii, ale czerpie z niej to, co najlepsze.

Projekt „Lekcja:Enter” realizuje ze środków unijnych nasza Fundacja Orange oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych. To największy projekt edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce.

Zobacz konferencję i przeczytaj artykuły

Potrzeba ciut więcej zachęty i inspiracji? Polecam retransmisję konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra.”, którą obejrzeć możecie w dowolnej chwili na https://jutrowszkole.pl/ lub na profilu Fundacji Orange na Facebooku.

Dodatkowo, przy okazji konferencji, wydaliśmy publikację pod tym samym tytułem, która składa się z krótkich artykułów napisanych przez ważne postaci świata edukacji w Polsce. Swoimi refleksjami o jej przyszłości, a także praktycznymi poradami na uważne wdrażanie technologii do nauczania podzielili się m.in. dr hab. prof. UWAM Jacek Pyżalski, Magdalena Kaszulanis, ze Związku Nauczycielstwa Polskiego, dr Tomasz Tokarz, Agnieszka Jankowiak- Maik znana jako „Babka od histy”, Dawid Łasiński „P@n Belfer - nauczyciel z internetów” i Konrad Ciesiołkiewicz z naszej Fundacji. Wszystkie artykuły dostępne są na stronie.

Choć warto kompetencje rozwijać po prostu dla siebie, nie dla nagród, to uroczyście ogłaszamy, że najbardziej innowacyjnych nauczycieli, którzy mądrze wykorzystują technologie w nauczaniu lub w sposób imponujący rozwinęli swoje cyfrowe kompetencje wyróżnimy wspólnie z Głosem Nauczycielskim w ramach kolejnej edycji konkursu „Nauczyciel Roku”.

Komentarze

Scroll to Top