Przedstawiając się czytelnikom jako redakcja bloga piszemy: „Wielu ludzi to wiele różnych, czasem bardzo odmiennych, spojrzeń. Świat Grupy Orange i TP to kilkanaście milionów osób – pracowników, klientów, partnerów, odbiorców… Każdy z nich ma własną historię. To o nich będzie ten blog”.
Różnorodność (Diversity), o której ostatnio coraz więcej się mówi w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi oznacza podejście, wg. którego wszyscy mamy prawo się w miejscu pracy odnaleźć, mamy tam równe szanse, niezależnie od różnic między nami. Każda/y z nas jest inna/y, na swój sposób wyjątkowa/y, lubi coś innego. Mamy różne style pracy, różne umiejętności i kompetencje. Przecież niezależnie od naszych różnych uwarunkowań (fizycznych czy intelektualnych), pochodzenia (społecznego czy etnicznego), przekonań (politycznych czy religijnych), upodobań (kulinarnych czy seksualnych), etc. wszyscy mamy taki sam identyfikator pracownika GTP.
Co ciekawe, kwestie związane z edukacją nt. dyskryminacji i mobbingu, działania przeciwdziałające takim zjawiskom oraz możliwość elastycznego czasu pracy czy telepracy, zachowywanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, rozwiązania antystresowe i to, co po angielsku ogólnie nazywane jest „well-being at work” czyli tworzenie przyjaznego pracownikowi środowiska pracy (w tym, niespodzianka, zawiera się nasze "poczciwe" BHP:) ) są też jak najbardziej związane z tym tematem.
Gorąco polecam lekturę dwóch publikacji nt. różnorodności, które wyjaśnią bliżej to czym ona tak naprawdę jest. Pierwsza to „Zarządzanie różnorodnością w Polsce” a druga, której zresztą jestem współautorem:) to „Różnorodność = zrozumienie, poszanowanie, zarządzanie”. Znajdują się w nich ogólne informacje na temat różnorodności nie tylko w kontekście miedzynarodowym, ale też w polskim oraz wskazówki jak można tą jakże ważną kwestią się zająć w kontekście społeczno-kulturowym naszego kraju.
Na koniec jeszcze ciekawostka: dana mniejszość w zespole powinna optymalnie liczyć ok. 30%, żeby jej przedstawiciele mogli czuć się w nim w miarę bezpiecznie i swobodnie oraz nie bali się otwarcie wyrażać swojego zdania (pamiętajmy, że jedna osoba jest często jednocześnie przedstawicielem kilku mniejszości). Dzięki temu zespoły będą bardziej kreatywne i wydajne a organizacja z kolei nie będzie tracić swoich talentów (zrekrutowanych czesto w wieloetapowym i skomplikowanym procesie oraz wyszkolonych nierzadko później w ramach kosztownych programów rozwojowych) na rzecz konkurencji, a wręcz będzie je do siebie z rynku przyciągać.
(*) broszury zostały wydane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, którego GTP jest jednym z partnerów strategicznych