;

Sieć

Dziwne konstrukcje przy Miasteczku Orange. Do czego będą służyć? (11)

Piotr Domański

13 grudnia 2017

Dziwne konstrukcje przy Miasteczku Orange. Do czego będą służyć?
11

Jakiś czas temu przy Miasteczku Orange zaczęły pojawiać się dziwne konstrukcje. Nieco później zawieszono na nich kilka urządzeń – czujników i kamer. Zwróciły moją uwagę, lecz chwilę zajęło mi sprawdzenie do czego będą służyć. Okazało się, że to…. element testu. Tym razem nie chodzi o 5G czy IoT, lecz o projekt „Polska Winieta”.

Jeżeli jeździcie po krajowych autostradach znacie doskonale to uczucie, kiedy po bardzo sympatycznej, płynnej jeździe grzęźniecie na bramkach. Powstają tam korki zapewniające kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut wkurzającego podziwiania tablic rejestracyjnych samochodów stojących przed nami. Później już tylko przejazd przez bramkę, paniczne myśli „gdzie są moje drobne” i możemy ruszać. Oczywiście całość można załatwić szybciej, prościej i taniej. Wystarczy zamontować zestaw czujników, który będzie analizował każdy samochód, a następnie samodzielnie oceniał ile ma zapłacić kierowca. Najlepiej by było, gdyby po wszystkim wystawiał jeszcze rachunek.

Właśnie takim rozwiązaniem jest wspomniana „Polska Winieta”, która bierze udział w przetargu rozpisanym przez GDDKiA. To także nazwa konsorcjum składającego się z Comarch Polska, Orange Polska, Integrated Solutions oraz  BT Signaal.

Techniczna strona „Polskiej Winiety”

Całość będzie działać w oparciu o kilka współgrających ze sobą elementów. Z jednej strony będzie specjalna kamera ANPR (Automatic Number Plate Recognition), która odczytuje numery tablic rejestracyjnych i przesyła je do centralnego systemu. Z drugiej technologia GSM i GPS. Do tego dojdzie aplikacja mobilna, która pozwala kierowcom na sprawdzenie informacji o tym jak wygląda stan ich konta i wysokość opłat, które powinny być wniesione. Czyli wszystko szybko, sprawnie i mobilne.

Każdy użytkownik systemu będzie mógł zarejestrować się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej. Wystarczy, że wprowadzi dane rejestracyjne swojego samochodu oraz skorzysta z bezpiecznego systemu płatności elektronicznej, przelewając środki na swoje konto lub wprowadzając dane karty kredytowej.

Po uzupełnieniu tych informacji i uruchomieniu aplikacji, system automatycznie rozpozna auto wjeżdżające na autostradę, parking lub do centrum miasta i zweryfikuje w systemie wszystkie dane. Przy wyjeździe system ponownie rozpozna numer tablicy rejestracyjnej i na tej podstawie obciąży konto odpowiednią opłatą lub ściągnie należność z zarejestrowanej karty kredytowej. Użytkownik za każdym razem otrzyma w aplikacji wiadomość o czasie przejazdu,  postoju oraz naliczonych opłatach. Oprócz tego, z poziomu aplikacji może przeglądać historię swoich opłat.

Co zamontowaliśmy przy Miasteczku Orange?

Teorię już znacie. Teraz czas na praktykę – czyli nasze testy. Ich podstawą w najbardziej fizycznym sensie są dwie bramownice, wyższe niż zwykłe, a także ograniczone do jednej strony drogi. Dzięki temu bez problemów przejadą pod nimi pojazdy wielkogabarytowe.

Może nie wyda się to Wam niczym ciekawym, ale to bardzo ważny szczegół. Pierwsza z bramownic znalazła się przy Miasteczku Orange, druga nieco w głębi, za budynkiem obok głównego wjazdu do parkingu podziemnego.

Do tej podstawy mocowane są kolejne urządzenia. Na bramownicy wjazdowej zamontowaliśmy kamerę ANPR. To dwuobiektywowa kamera pracująca w bardzo wysokiej rozdzielczości. Działa także w podczerwieni. Jej celem jest zapisanie danych samochodu, który właśnie przejechał przez bramkę. Potrafi ona także sklasyfikować rodzaj pojazdu. Kamera połączona jest poprzez sieć LAN i WAN z systemem centralnym, który zarządza „Polską Winietą”. Transmisja jest w pełni bezpieczna, bo szyfrowana.

Kamera systemu Polska Winieta

Do drugiej z kratownic – wyjazdowej, przymocowaliśmy nieco więcej sprzętu. Listę również rozpoczynają kamery ANPR. Kolejnym elementem jest Moduł DSRC (Dedicated Short Range Communication). Dzięki niemu możliwa jest obsługa dotychczasowej technologii pobierania opłat na polskich drogach. Umożliwia to szybkie,  sprawne i bezbolesne przejście na technologię zaproponowaną przez nas. Na bramownicy wyjazdowej zawiśnie także SICK. To moduł, który umożliwi klasyfikację pojazdów, biorąc pod uwagę jego rozmiar, liczbę osi, oznaczenia oraz to czy posiada przyczepę. Wykorzystujemy do tego radar i technologię laserową. W efekcie dostajemy trójwymiarowy model pojazdu. Oczywiście wszystko łączy się z siecią poprzez sieć LAN i WAN.

Kamera systemu Polska Winieta

Cały system ma także dwa nieco mniej widoczne elementy – system pozycjonowania GNSS (Global Navigation Satellite System) oraz system centralny. Pozycjonowanie GNSS to aplikacja, która umożliwia pobieranie opłat za zdefiniowane wirtualne odcinki płatne. Wykorzystujemy systemy lokalizacji satelitarnej (GPS, Glonass czy też Galileo). Z kolei system centralny odpowiada za zbieranie, przechwytywanie danych z modułów ANPR oraz GNSS, a następnie naliczanie opłat.

Poszukamy Wam parkingu

Uzupełnieniem wspomnianego rozwiązania jest również technologia nawigacji na wolne miejsca parkingowe, oczywiście w czasie rzeczywistym. Zmniejsza to ryzyko powstania korków na drodze, wspiera „inteligentną” komunikację poprzez przekierowanie ruchu tak, byśmy nie szukali miejsc parkingowych w nieskończoność, podczas gdy 2-3 przecznice dalej są miejsca, które od kilku godzin nie widziały samochodu. To także szansa by dodatkowo wesprzeć system parkingów P+R, czy odkorkować najbardziej zatłoczone miejscowości, choćby turystyczne.

Dygresja

Orange to przede wszystkim operator komunikacyjny. Bez dwóch zdań. Ale telekomunikacja coraz częściej wychodzi poza ramy obsługi połączeń między dwoma telefonami. Mamy sprawną sieć – zarówno mobilną jak i stacjonarną, więc korzystamy z niej na wiele innych sposobów. W końcu do obsługi systemu poboru opłat na autostradach, lamp ulicznych, czy liczników wody wykorzystywana jest ta sama sieć, dzięki której korzystacie z internetu i dzwonicie. Dlatego spodziewajcie się, że na blogu w kategoriach „oferta”, „innowacje” czy „sieć” coraz częściej będziemy pisać właśnie o takich rozwiązaniach.

Udostępnij: Dziwne konstrukcje przy Miasteczku Orange. Do czego będą służyć?
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Tree. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    MAURYCY 11:56 13-12-2017
    Napewno lepsze to niż Kapsch ze swoim manualnym poborem opłat na A4. Najlepiej dawać mi tu winiety jak w większości cywilizowanych krajów a nie bramki tworzące korki giganty.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Pan Pikuś 12:43 13-12-2017
      Ale jak są korki giganty to rząd podnosi bramki i jeździ się za darmo :-D
      Odpowiedz
      • komentarz
        MAURYCY 13:14 13-12-2017
        Na A4 to niezmiernie rzadkie, chyba raz czy 2 im się zdarzyło otworzyć. Częściej otwierali dla biednych warszawiaków podróżujących A1 nad taniutkie polskie wybrzeże ;-) Ale nie wiadomo co to będzie po rekonstrukcji :-D
        Odpowiedz
        • komentarz
          Pan Pikuś 13:32 13-12-2017
          Nieeee. Przy tym bankierze to nie ma szans na takie promocje :-)
          Odpowiedz
          • komentarz
            pablo_ck 21:06 13-12-2017
            Dokładnie ;p
            Odpowiedz
  • komentarz
    i 14:33 13-12-2017
    A kiedy jakaś aktualizacja strony o VoLTE? Chyba jakieś nowe telefony z obsługą tej usługi się pojawiły? Może przydałby się też wpis na blogu?
    Odpowiedz
  • komentarz
    MAURYCY 23:04 13-12-2017
    Piotrek, Twoje selfie na iphonie i ipadzie wyświetla się do góry nogami ? Na kompie w firefoxie jest normalnie.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 12:18 17-12-2017
      Tak to jest jak się nie wyczyści w pełni formatowania zdjęcia ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 09:41 17-12-2017
    Zakladma, że te kamery ... z bardzo dobrą rozdzielczością podłączone do odpowiedniego komputera i oprogramowania mogą więcej... dużo więcej i to bez naszej wiedzy i pozwolenia... inwigilacja to fakt. Matrix to przeszłość... masakra :/
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 12:16 17-12-2017
      Jasne, inwigilujemy na maksa! Zawsze i wszędzie ;-) a pisząc bardziej serio - mamy w Polsce porządne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Astis 23:57 19-12-2017
        Nie piszę, że ty czy Orange. Piszę o możliwościach takich kamer podłączonych do odpowiedniego komputera. Natomiast co do przepisów to jakoś ciężko mi uwierzyć w ich przestrzeganie jak ktoś coś chce i ma interes. Dziękuję za odpowiedź.
        Odpowiedz

;

Odpowiedzialny biznes

Stalking – kiedy i gdzie szukać pomocy? (2)

Monika Kulik

12 grudnia 2017

Stalking – kiedy i gdzie szukać pomocy?
2

Jakiś czas temu Michał Rosiak pisał na blogu o stalkingu i technicznych sposobach radzenia sobie z nękaniem. Dziś w wywiadzie z Martą  Wojtas, psycholożką, ekspertką ds. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę rozmawiam o innych aspektach tego zjawiska.

psycholożka, ekspertka ds. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

* Czym jest stalking? Czy wiemy jaka jest skala tego zjawiska?

Stalking to uporczywe nękanie, którego dopuszcza się określona osoba bądź osoby, naruszając cudzą prywatność oraz wywołując u ofiary poczucie zagrożenia oraz inne szkody osobiste. Stalking może mieć różne formy zaczynając od uporczywych prób kontaktu za pomocą internetu, telefonu ale też może mieć wymiar nachodzenia czy śledzenia danej osoby. Nie znamy dokładnej skali tego zjawiska. Możemy przypuszczać, że popularność takiego medium jak internet dała sprawcom nowe możliwości podążania i naprzykrzania się swoim ofiarom.

* Kiedy możemy uznać, że jesteśmy ofiarami stalkingu?

Ofiarą stalkingu staje się osoba, która pomimo iż wyraźnie zaznaczyła, że nie życzy sobie kontaktu, nadal otrzymuje od kogoś niechciane wpisy, połączenia online czy telefoniczne, sms’y, wie o tym że ktoś obserwuje ją w rzeczywistości w formie jawnej lub ukrytej, nachodzi ją i narzuca swoją obecność. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę fakt, że aby zakwalifikować zachowanie jako stalking musi mieć ono uporczywy charakter, czy pojawiać się regularnie i często przez określony czas. Stalkingiem nigdy nie są pojedyncze formy kontaktu z daną osobą, nawet jeśli zawierają znamiona przestępstwa np. groźby karalne. Stalking może się też wiązać z przemocą fizyczną i stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ofiary.

* Jak się zachować w takiej sytuacji? Jak reagować? Kiedy?

Kiedy zdarza się sytuacja, w której mamy poczucie, że ktoś nas nęka warto przede wszystkim wyraźnie zakomunikować tej osobie, że nie życzymy sobie z nią kontaktu. Jeśli zachowanie tej osoby się nie zmieni ważne jest, aby zabezpieczyć dowody tego, co się zdarza czyli np. nie kasować sms’ów, zrobić zrzuty ekranu wpisów, które pojawiają się online, wydrukować billing połączeń telefonu komórkowego, zapisywać w jaki sposób i kiedy osoba próbowała się z nami kontaktować osobiście. Warto też pomyśleć o tym, czy są inni świadkowie nękania, gdyż zeznania takich osób mogą być istotne dla organów ścigania.

* Czy sami możemy coś zrobić i czy powinniśmy?

Jeśli stalking przydarza się nam warto zadbać o to, abyśmy jak najczęściej przebywali w towarzystwie innych osób. To może pozytywnie wpływać na nasze poczucie bezpieczeństwa. Ponadto obecność świadków w chwilach prób nawiązania kontaktu przez sprawcę może być istotna z punktu widzenia późniejszej interwencji prawnej. Warto pamiętać, że w sytuacji, kiedy czujemy niepokój w relacji z osobą, która nam się narzuca pomimo iż sobie tego nie życzymy, mamy prawo reagować i możemy liczyć na wsparcie telefoniczne, online i bezpośrednie.

* Jaki skutki psychologiczne wywołuje stalking?

Ofiara nękania zazwyczaj znajduje się w trudnej sytuacji psychologicznej. Może przeżywać poczucie zagrożenia, które może się utrzymywać przez dłuższy czas i zaburzać codzienne funkcjonowanie. Może mieć poczucie bezradności i braku kontroli nas sytuacją. Takie okoliczności wpływają na poczucie bezpieczeństwa i samoocenę osoby, która doświadcza nękania. Zdarza się, że trudności emocjonalne ofiary prowadzą do myśli lub prób samobójczych i mogą zakończyć się tragicznie, jeśli zjawiska w porę nie uda się przerwać i nie zostanie udzielona odpowiednia pomoc.

* Gdzie możemy szukać pomocy? Także psychologicznej ?

Ofiary stalkingu mogą potrzebować pomocy specjalisty, który będzie w stanie udzielić im wsparcia, ale także będzie im towarzyszył w procesie wyrażania i radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz budowaniu poczucia bezpieczeństwa. Osoby dorosłe mogą poszukiwać pomocy w różnych placówkach np. Ośrodkach Interwencji Kryzysowej oraz poradniach specjalizujących się w pomocy terapeutycznej. Kiedy ofiarą stalkingu staje się dziecko ważne jest aby w oddziaływania włączona była np. szkoła oraz poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Warto dodać, że w każdej sytuacji tego typu ważne jest aby ofiara odbyła przynajmniej jedno spotkanie z psychologiem, który oceni stopień wpływu tego co się zdarzyło na jej emocje i funkcjonowanie w życiu.

Dzieci i młodzież mogą otrzymać pomoc w bezpłatnym Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, czynnym codziennie od 12-22, a od stycznia 2018 od 12.00-2.00. Rodzice, których dziecko doświadcza podobnej sytuacji uzyskają wsparcie pod bezpłatnym numerem 800 100 100, w Telefonie dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci (czynny pn-pt w godzinach 12-15). Jeśli stalking dotyczy internetu i nowych technologii dzieci i młodzież z Warszawy oraz okolic mogą uzyskać pomoc bezpośrednią w Poradni Dziecko w Sieci, którą prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Więcej szczegółów oraz kontakt dostępny jest pod linkiem: http://fdds.pl/oferta/pomoc-bezposrednia/. Osoby dorosłe mogą skontaktować się z telefonem zaufania dla osób dorosłych 116 123.

* Co na to prawo?

Stalking jest przestępstwem, zagrożonym karą pozbawienia wolności do lat 3, a w przypadku doprowadzenia ofiary do śmierci samobójczej – do lat 10. W kodeksie postępowania karnego dotyczy artykułu 190a. Jest to przestępstwo ścigane na wniosek poszkodowanego, więc każdą taką sytuację możemy zgłosić organom ścigania. Dokonując zgłoszenia policji warto przedłożyć wszystkie dowody, które udało nam się zgromadzić, gdyż mogą one potwierdzić uporczywy i ciągły charakter tego zjawiska. Szkody osobiste w postaci trudności i zaburzeń emocjonalnych można udokumentować odpowiednią opinią psychologiczną po konsultacjach ze specjalistą.

Dziękuję za rozmowę.

Orange Polska jest partnerem technologicznym i finansowym Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz infolinii 800 100 100.

Udostępnij: Stalking – kiedy i gdzie szukać pomocy?
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Truck. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    robert 14:37 12-12-2017
    Bardzo dobra inicjatywa, gratulacje!!
    Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 23:58 19-12-2017
    Brawo za promowanie ???
    Odpowiedz

;

Obsługa i Relacje z Klientami

Nie trzeba papieru, żeby podpisać umowę z Orange (25)

Wojtek Jabczyński

11 grudnia 2017

Nie trzeba papieru, żeby podpisać umowę z Orange
25

Przychodzicie do salonu, wybieracie ofertę, umowę podpisujecie na tablecie i zanim wrócicie do domu jest już w formie pliku w formacie pdf na skrzynce e-mail. Szybko i wygodnie. Da się? Oczywiście. Dokładnie tak to wygląda w naszym salonie przy ul. Okrzei 34 w Warszawie, przy skrzyżowaniu z ulicą Targową. Dzisiaj rozpoczęliśmy w nim testy rozwiązania, w którym „pozbyliśmy się” papieru. Jak dobrze się orientuję, to pierwsze takie rozwiązanie wśród operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Taka możliwość dotyczy na razie zawierania umów abonamentowych na usługi mobilne (postpaid), zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych, a także internet mobilny oraz  domowy 4G.

Zespół salonu Orange przy ulicy Okrzei 34.

Jeśli pilot pójdzie dobrze, taka możliwość pojawi się w innych salonach i na większą ilość usług. Przetestowałem jak wygląda taki proces w realu. Wspólnie z doradcą wybrałem ofertę, ustaliłem warunki i wszystko zostało wpisane do systemu. Na tablecie złożyłem podpis. To wszystko. Oczywiście, jeśli klient tego chce w każdej chwili na jego żądanie możemy umowę dodatkowo wydrukować. Testy testami, ale postanowiliśmy też nagrodzić pierwszych klientów, którzy dziś zdecydowali się podpisać umowy w formie „bezpapierowej”. Trzy pierwsze osoby dostały pół roku abonamentu za darmo, a kolejne siedem 3 miesiące gratis. Osobiście jest wielkim zwolennikiem elektronicznych umów. Technologia poszła do przodu. Po co przetrzymywać w domu segregatory dokumentów, instrukcji, regulaminów i umów. Skoro można wysłać do Urzędu Skarbowego swoje zeznanie podatkowe w formie elektronicznej, to czemu nie zawierać tak umów.

Udostępnij: Nie trzeba papieru, żeby podpisać umowę z Orange
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Heart. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 11:07 11-12-2017
    O super, mam już autograf Wojtka ;p
    Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 11:11 11-12-2017
    A ja będąc technologicznym nawiedzencem mówię nie. Przynajmniej dopóki nie dowiem jakie są zabezpieczenia przeciwko możliwości zmiany w zapisie. I zanim Piotrze napiszesz cokolwiek, miałem nawet na papierze przekręt z nieuczciwym sprzedawcą. Wtedy pomógł mi Wojtek (powtórnie dziękuję) i fakt że miałem papier na którym dało się udowodnić zmiany.
    Odpowiedz
    • komentarz
      pablo_ck 11:16 11-12-2017
      Jakiś bug na blogach jest, przed chwilą były że artykuł opublikował Piotruś, teraz już Wojtuś :) Wpis konkursowy w II odsłonie konkursu Huawei oddałem, teraz znikł, ech :(
      Odpowiedz
      • komentarz
        Piotr Domański 11:26 11-12-2017
        pablo_ck, żadnego buga nie ma. Wpis Wojtka, nawet przez niego podpisany ;-). A jak podpisujesz jako "kamikaze" przy komentarzach na blogu, to nie dziw się, że moderujący może czuć się zdziwiony.
        Odpowiedz
        • komentarz
          pablo_ck 11:33 11-12-2017
          To czemu nawet mike278 zwraca się w komentarzu do Ciebie ;p Ja widziałem Ciebie jako autora wpisu, no ale.....może zmęczenie bierze już górę. Czytam regulamin...część osób mnie zna i zidentyfikuje mnie po nicku, więc zmieniłem swój nick ;p
          Odpowiedz
          • komentarz
            Piotr Domański 11:46 11-12-2017
            No pewnie, że było mnie widać ;-) Ale to nie był bug na stronie, tylko błąd przy wrzucaniu wpisu ;-)
            Odpowiedz
            • komentarz
              pablo_ck 11:57 11-12-2017
              Czyli nie muszę jeszcze iść do okulisty, ale....coś ostatnio gorzej widzę, więc...też się czasem mogę pomylić ;p
              Odpowiedz
            • komentarz
              mike278 12:12 11-12-2017
              Panowie Wy mi tu nie sprzeczac się kto jest kto ;) Tylko pisać mi na temat jakie zabezpieczenia przeciwko zmianom są wprowadzone :) bo moja paranoja ma pożywkę. :) Piotrze a wiadomo coś z moimi mailami (czas na odrobinę prywaty ;) )
              Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 12:28 11-12-2017
    A przy okazji tematu autorów. Kto jest autorem wpisu o 4k i konkursu netflixowego bo nie wiem kogo poprosić o rozwiazanie. :) (Stella,Zbyszek?)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 12:54 11-12-2017
      Nie trafiłeś. Kasia Barys ;-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        mike278 13:15 11-12-2017
        Me zdziwienie wielkim jest. ;) Klasycznym Yodą mówiąc. :)
        Odpowiedz
  • komentarz
    Piotrekk85 13:20 11-12-2017
    Czy od umowy podpisanej elektronicznie można odstąpić? Bo ciężko ją przeczytać.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Ron 20:19 11-12-2017
      Jak ktoś w ogóle czyta umowę w salonie, to jak najbardziej jakieś rozwiązanie można wypracować. Jestem zwolennikiem załatwiania wszystkiego przez internet i polecam wszystkim. Nie ma odwrotu od zmian i nikt się nie obroni przed CyberTechniką.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Ron 20:38 11-12-2017
        Oszczędzamy papier i co za tym idzie - środowisko.
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotrekk85 17:56 12-12-2017
          Czyli sugerujesz, że większość osób podpisuje umowę w ciemno?
          Odpowiedz
          • komentarz
            Ron 17:24 13-12-2017
            Nie oszukujmy się, bo tak jest.
            Odpowiedz
    • komentarz
      Piotrekk85 10:50 13-12-2017
      Chyba się nie doczekam odpowiedzi...
      Odpowiedz
  • komentarz
    JarKen 15:53 11-12-2017
    Dobry ruch. Robiłem to w UK. Kto chce ma papier, kto chce plik. Tam nawet bez podpisu klient sam zaznaczał wszelkie zgody.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Gosia 22:44 11-12-2017
    No no brzmi ciekawie i tak nowocześnie. Jak to się zwykło mówić "papier wszystko przyjmie" zobaczymy jak z tabletami ;-)
    Odpowiedz
  • komentarz
    sokolowiak 23:41 12-12-2017
    W Holandii także w taki sposób podpisuje się umowy w salonie, czy u kuriera. Co ciekawe, oferty tylko SIM można zakupić podpisując umowę przelewem na kwotę 1 centa. Wtedy karta SIM przychodzi zwykłą pocztą w ciągu 2-3 dni. Potem sami ją aktywujemy przez internet. Myślę, że Orange i nad tym powinien się zastanowić. Gratuluję pomysłu!
    Odpowiedz
  • komentarz
    SaCik 12:15 14-12-2017
    ORANGE NA KARTĘ Pakiet: Rozmowy i SMSy bez limitu + GB kosztuje 25 zł / 31 dni Pakiet: Rozmowy i SMSy bez limitu kosztuje 30 zł / 31 dni Czy będzie obniżka pakietu bez GB do 20 zł? Z góry dzięki za odpowiedź.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Matt55 00:10 15-12-2017
    To bardzo dobry pomysł! Znów Orange pionierem nowatorskich rozwiązań, a to niewątpliwie na miarę 2017 roku. Oby w praktyce sprawdziło się, na pewno godne uwagi oraz uznania. :)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 09:46 17-12-2017
    No ! Nareszcie xD wprowadzacie to chyba jako ostatni :p ;) ale lepiej później niż później xD Dobry ruch . . . W Orange !
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 10:27 10-12-2018
      Nie, wręcz przeciwnie, jako pierwsi.
      Odpowiedz
  • komentarz
    bez prawa głosu 12:25 22-02-2018
    Nie trzeba papieru, potrzeba dostępu do konta online, tylko, że nie dajecie takiej możliwości - każecie podać numer telefonu i oddzwonicie i załatwicie przedłużenie umowy. ale jest PROBLEM: jestem osobą niemą i nie mogę rozmawiać! utrudniacie dostęp niepełnosprawnym do Waszych usług! wkurzony na wasze innowacje - klient bez prawa głosu.
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej