Dziś rano Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Irena Lipowicz była gościem w Poranku Radia TOK FM, gdzie mówiła między innymi o Infolinii Obywatelskiej 800 676 676, na którą każdy może zadzwonić, aby przedstawić swoją sprawę i uzyskać pomoc oraz informacje prawne. Uruchomiliśmy ją na zasadach niekomercyjnych dla biura Pani Rzecznik w kwietniu tego roku. Co ważne linia jest bezpłatna dla osób dzwoniących.
Niedawno dostałam podsumowanie działania tego telefonu. A więc trochę statystyki – kto dzwoni i dlaczego? W lipcu było 2039 rozmów telefonicznych, a od początku funkcjonowania przeprowadzono ich ponad 7000. Sprawy, z którymi zwracają się ludzie dotyczą przede wszystkim prawa karnego (ok. 1900 telefonów), prawa cywilnego (ok. 1850 telefonów), prawa administracyjnego i gospodarczego (ok. 1250) oraz prawa pracy (ok. 1150).
A w odpowiedzi? - 50 % rozmów to wyjaśnienia, wskazanie przysługujących środków działania i wiedzy pozwalającej na samodzielne poradzenie sobie z problemem. Ok. 12 % rozmów kończy się sporządzeniem wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich. W ok. 15 % przypadków wskazano inną jednostkę właściwą do rozpatrzenia sprawy.
Kontakt przez infolinię stanowi już prawie 50 % wniosków pisemnych i ponad ośmiokrotnie przekracza liczbę przyjętych w Biurze Rzecznika interesantów.
Jak widać – taka infolinia jest nam potrzebna. A więc jeśli macie sprawy do Rzecznika Spraw Obywatelskich – dzwońcie – 800 676 676.