Jak zwiększyć zaangażowanie młodzieży na lekcjach i inspirować do współdziałania? Jak prowadzić zajęcia, które nie zostaną podsumowane jako „ale nuuuuuda”, tylko trafią w zainteresowania młodych ludzi? Poznajcie #SuperKoderów, którzy konstruują i programują roboty, tworzą stacje pogodowe, kodują interaktywne osie czasu, drzewa genealogiczne, a przy tym uczą się współpracy. Do 15 maja szkoły mogą zgłaszać się do tej bezpłatnej inicjatywy i dostać cenne wsparcie od naszej Fundacji w prowadzeniu takich zajęć.
W moim ostatnim wpisie wyjaśniałam Wam, na czym polega program MegaMisja, dziś skupię się na #SuperKoderach. Nabór do obu programów trwa do 15 maja, a zgłaszać mogą się szkoły z całej Polski, duże i małe. Obie inicjatywy wpisują się w podstawę programową, a udział w nich wzięło już 2 tysiące szkół i ponad 50 tysięcy uczniów. Nieustannie podkreślamy ich wspólny cel – naukę kompetencji przyszłości oraz zachęcanie do innej formuły prowadzenia zajęć niż ta tradycyjna – w ławkach. Ważne, aby uczniowie mogli budować satysfakcjonujące relacje i umieli współpracować – to ważna umiejętność na dziś i na przyszłość.
Moc działania razem
w #SuperKoderach
#SuperKoderzy zachęcają uczniów klas 4-8 do poznania podstaw programowania na zwykłych przedmiotach - od języków obcych aż po fizykę. Program pokazuje, jak kreatywnie korzystać z nowych technologii i uczyć się w sposób ciekawy, angażujący i po prostu nowoczesny. Uczniowie i uczennice przy okazji codziennych lekcji składają roboty, tworzą stacje pogodowe, grają na owocach, kodują - a przy tym rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole.
Monika Gnutek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Janikowie w województwie kujawsko-pomorskim wypuściła już wielu "absolwentów" i „absolwentek” programu edukacyjnego naszej Fundacji. Zauważyła, że idealnie odpowiada on na potrzeby dzieci, daje zestaw praktycznych umiejętności, przyszłościowych kompetencji i dostarcza wielu pozytywnych doświadczeń w nauce.
Słuchają się nawzajem, dzielą pomysłami, nie narzucają własnego zdania. Zaprzyjaźniają się ze sobą, spędzają razem czas. Znajdują wartość w kontaktach z rówieśnikami. Dodatkowo są bardzo aktywne. Same wpadają na pomysły, chcą robić więcej. W tym roku np. wymyśliły konkurs fizyczny z różnymi etapami, opracowują escape room. Dzięki innemu projektowi drukowaliśmy szachy dla dzieci niewidzących. Robiliśmy to od jesieni do lutego. Uczniowie sami poświęcali swój wolny czas i przerwy, by doglądać drukarek. Wielokrotnie pozytywnie mnie zaskoczyli – mówi nauczycielka.
Wspieranie uczniów w cyfrowym świecie
We współczesnym świecie ważne są umiejętności cyfrowe, a spotkania #SuperKoderów to dobry czas, aby porozmawiać o wpływie technologii na rozwój dzieci i postrzeganie tego tematu przez nich samych. Monika Gnutek uważa, żeby bardzo ważne jest wysłuchanie dzieci i poznanie ich potrzeb, zwrócenie uwagi na to, o co najczęściej pytają oraz jakie mają wątpliwości. Dlatego często porusza te tematy na swoich lekcjach.
Mamy czas, by usiąść w kółku i porozmawiać o tym, co ich boli, czego potrzebują. Wiele z tych spraw dotyczy internetu, hejtu, niewłaściwych zachowań kolegów. Między jednym a drugim zadaniem uczymy się także netykiety i tego, jak możemy reagować na przemoc w sieci – wyjaśnia.
Dlaczego to takie ważne? Środowisko cyfrowe to ważna i naturalna część życia młodych ludzi. Warto wspierać młodzież w tym, aby czerpali z cyfrowego świata to, co dobre i wartościowe. Jednocześnie potrafili budować satysfakcjonujące relacje.
Dzisiejsza młodzież ma więcej wiedzy, jest lepiej oswojona z technologiami. To dobrze, bo przecież proces technologizacji będzie postępował. Czasami brak im tylko wskazówek, jak w sieci spędzać czas produktywnie i mądrze. Gdy pokaże im się możliwości i narzędzia, nie marnują czasu na mało wartościowe treści. Zaczynają kombinować, rodzą się pomysły, sięgają po coraz trudniejsze zadania – zauważa nauczycielka.
Nowe kompetencje dla nauczycieli
Nauczycielki i nauczyciele mają w #SuperKoderach 15 ścieżek tematycznych do wyboru i - co ważne - zajęcia mogą prowadzić nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na lekcjach matematyki, techniki, przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego, niemieckiego czy angielskiego. Dostępny jest także moduł dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uspokajamy, że nauczyciel nie musi być specjalistą od nowinek technologicznych, bo dostaje kompleksowe wsparcie od Fundacji. Szkoła natomiast otrzymuje grant na zakup niezbędnego sprzętu. Monika Gnutek podkreśla wartość materiałów edukacyjnych i szkoleń, które szczegółowo przygotowują nauczycieli do programu.
Uczą krok po kroku, jak realizować projekt. Nauczyciele nie powinni się obawiać, że nie dadzą rady. Po szkoleniach w Fundacji Orange będą dokładnie wiedzieć, co i jak robić. Udział w programie mogę polecić wszystkim szkołom i nauczycielom. Otwiera oczy, jak wykorzystać kodowanie na innych lekcjach, jak przygotować nowoczesne pomoce naukowe i zainteresować dzieci przekazywaną wiedzą.
Joanna Świercz jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej w Opolu. Zapytana o to, dlaczego jest w programie i co dzięki niemu zyskuje jako nauczyciel, odpowiada:
Dalej uczę się bardzo dużo. Grant pozwolił zdobyć sprzęt. To były i są nadal działania innowacyjne. Efekty pracy powodują efekt WOW. Poza tym to również kontakty z ludźmi, wspólne projekty lub także zwyczajne spotkania przy kawie.
Trwa nabór - zgłoś szkołę do 15 maja
Jak już wcześniej wspomniałam w moim ostatnim wpisie, czekamy na zgłoszenia szkół z całej Polski. Aby zacząć od września, nauczycielka lub nauczyciel do 15 maja wypełnia formularz i dołącza do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami i uczennicami. Temat pracy brzmi: „Zaproś #SuperKoderów do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij, dlaczego chcesz być w naszym programie” Ostatecznie do programu zostanie wytypowanych 140 szkół. Szczegóły znajdują się na stronie. A jak wypełnić formularz zgłoszeniowy? Oto instrukcja, krok po kroku.