Bezpieczeństwo

Na świecie Microsoft, u nas Rossmann

Michał Rosiak Michał Rosiak
24 stycznia 2019
Na świecie Microsoft, u nas Rossmann

Microsoft i długo długo nic - tak, przynajmniej według badań Vade Secure, wygląda krajobraz ataków phishingowych w skali świata. Choć drugie miejsce zajmuje Netflix, markę producenta najpopularniejszego systemu operacyjnego na świecie atakowano aż 2.3 raza więcej. A jak to wygląda w Orange Polska? O ile sam phishing per se to przede wszystkim "faktury" i "niedopłaty", to najczęściej atakowanymi markami w 2018 według statystyk CyberTarczy były Rossmann, Microsoft i - tu już bazując na próbkach, a nie surowych danych - dostawcy płatności i usług telekomunikacyjnych.

Jeden login, wiele usług

Skąd czołowe miejsce amerykańskiej korporacji? Przede wszystkim ze względu na popularności i rozległość jej usług, opartych na chmurze obliczeniowej. Korzystacie z konta Microsoft? Jeśli tak, daje Wam ono nie tylko możliwość skonfigurowania "pod siebie" systemu operacyjnego. Pozwala również - a może przede wszystkim - na dostęp do sieciowego dysku i usług, administracji konsolą Xbox, czy wreszcie platformy Office 365. A gdy już uda się dostać tam, przestępcy na długo zaświecą się oczy: pliki, kontakty, Outlook, możliwość zaszyfrowania danych, kradzieży ich, podszywania się pod ofiarę, przejęcia tożsamości, spear phishingu...

Zupełnie inne podejście jest w przypadku Netflixa, na którego ataki wzrosły w grudniu o przeszło 25 procent. Wakacje, odpoczynek, rozsiadamy się na kanapach, wreszcie obejrzymy wszystkie seriale, na które wcześniej nie było czasu... aż tu nagle informacja o problemach z płatnością. Aha, skoro tak, to trzeba się zalogować i wpisać dane karty, prawda? No może niekoniecznie.

Coraz rzadziej klikacie w "dopłaty"

Na naszym rynku sytuacja wygląda nieco inaczej, a najpopularniejszym phishingiem, na poziomie przeszło 46% całości, była witryna hxxp://play.leadzu.com/. Przytaczam najpierw witrynę, bowiem w zależności od tego, czy otworzyliśmy ją na urządzeniu mobilnym, czy komputerze, widzieliśmy informację o przyznanym nam kuponie Rossmanna, bądź nagrodzie od - jakże by inaczej - Microsoftu. Warto jednak zaznaczyć, iż statystyki CyberTarczy wykazują tylko zablokowane próby ataku, a nie liczbę maili, czy SMSów, otrzymanych przez potencjalne ofiary. Stąd brak odzwierciedlenia popularnych w ostatnich miesiącach wiadomości z wymaganiem "dopłaty do rachunku", adresowanych do klientów operatorów telekomunikacyjnych (w tym Orange Polska), wpływających również na postrzeganie marek dostawców płatności, takich jak np. PayU. Powiązane z tymi kampaniami adresy są blokowane przez CyberTarczę, jednak - na szczęście - coraz częściej jest dla Was oczywiste, że macie do czynienia z atakiem, w efekcie więc kasujecie takie wiadomości, lub wysyłacie do nas.

Co robić?

Na koniec nie może zabraknąć serii rad. Zazwyczaj tych samych, co w każdym tego typu materiale, jednak nie zaszkodzi jeszcze raz je ich sobie utrwalić.

  • nie klikajcie w linki, nie otwierajcie załączników (jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości)
  • przed zalogowaniem do jakiekogokolwiek serwisu sprawdźcie w pasku przeglądarki, czy to na pewno prawidłowy adres
  • wszędzie, gdzie się da (np. do konta Microsoft) uruchomcie uwierzytelnianie dwuskładnikowe
  • jeśli macie wątpliwości, czy faktycznie musicie coś dopłacić do faktury - zalogujcie się na stronę operatora i sami sprawdźcie
  • jeśli dostaliście mail z firmy, której nie jesteście klientami - hmmm, sami wiecie :)

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 20:08 25-01-2019

Przestrogi nigdy nie za wiele. Ponad kto w dzisiejszych czasach dopłaca do rachunku. Korekta zazwyczaj pojawia się przy kolejnej fakturze ;p

Odpowiedz

Sieć

Nie boimy się zimy! Jak to działa #12

Piotr Domański Piotr Domański
22 stycznia 2019
Nie boimy się zimy! Jak to działa #12

Pewnie już wiecie, że dopaliliśmy naszą sieć mobilną w miejscowościach, które najczęściej odwiedzacie w czasie ferii zimowych. Przekrojowy opis znajdziecie w komunikacie prasowym. Ja natomiast chcę Wam pokazać owe przygotowania z bliska. Dlatego wsiadłem razem z naszą blogową ekipą wideo w samochód i pognałem do Karpacza, jednego z dwóch miast, gdzie przed zimą zrobiliśmy refarming, dostawiliśmy mobilny BTS i doposażyliśmy stacje bazowe. Spotkałem się tam z Marcinem z NetWorkS!, który opowiedział mi trochę jak to działa. Zapraszam do oglądania!

Zimowy 4G LTE od Orange w Karpaczu

W Karpaczu nasi klienci mogą korzystać z 6 stacji bazowych oraz jednego „mobila”. Na wszystkich „stałych” działa już 2100 MHz, pojawił o się także m.in. nowe pasmo – 2600 MHz na stacji w centrum miasta. W mieście i okolicach przez sieć przechodziło w czasie przerwy świąteczno-noworocznej nawet kilka TB danych dziennie. Najwięcej SMS przeszło przez naszą sieć w tych okolicach w Wigilię – ponad 20 tys., a minut rozmów – w Sylwestra – blisko 90 tys. minut. Jeżeli ktoś chce zbudować w oparciu o te dane wnioski socjologiczne dotyczące sposobu składania życzeń – zapraszam.

Nasi klienci mogą także korzystać z pasma 800 MHz w schronisku Strzecha Akademicka. Choć Samotnia nadal lepsza ;-) Przepraszam Was, ale to super wspomnienia z dzieciństwa związane z tym miejscem.

Skoro już przy schroniskach jesteśmy, to możecie korzystać z naszej sieci także na Murowańcu oraz w Dolinie Kościeliskiej, jest tam także stacja mobilna. Często o to pytacie, temat pojawił się też w Q&A, więc od razu daję znać.

Czy w Karpaczu widać efekty? Zobaczcie sami – zrobione tuż przy oświetlonym stoku, więc w miejscu gdzie ludzi nawet o tej porze trochę było. Wiecie już także kiedy robiliśmy dla Was nagranie.

test prędkości łącza mobilnego wykonany w karpaczu pokazuje prędkość 125 Mb/s

Kolejny odcinek „Jak to działa?” będzie o światłowodzie, do zobaczenia, zresztą szykujemy ich dla Was więcej. A jeżeli chcecie zobaczyć poprzednie odcinki cyklu "Jak to działa?", wejdźcie tutaj.

Komentarze


Oferta

Nowości w aplikacji Orange TV Go

Kasia Barys Kasia Barys
22 stycznia 2019
Nowości w aplikacji Orange TV Go

Nowa wersja aplikacji mobilnej

Działa już nowa, ulepszona wersja aplikacji mobilnej i serwisu www dla usługi Orange TV Go.

Oprócz odświeżenia menu i szaty graficznej istnieje możliwość aktywacji usługi z poziomu aplikacji i serwisu www.

Korzystający z nowej wersji aplikacji może utworzyć swój profil, który będzie dostępny na każdym urządzeniu, na którym będzie chciał oglądać film czy mecz. Jeśli kibicujesz swojej drużynie w domu na telewizorze, ale musisz wyjść w trakcie,  dalsze oglądanie możesz łatwo kontynuować np. na smartfonie w komunikacji miejskiej. A gdybyś nie chciał przegapić następnych rozgrywek sportowych lub nowości VOD możesz ustawić sobie powiadomienie przed emisją.

Ważną nową funkcją jest także kontrola rodzicielska. Pozwala ona na blokadę dokonania zmian w ustawieniach konta, zakupu filmów, a także wyświetlania filmów i programów przekraczających np. dozwolony próg wiekowy.

Jak korzystać?

Dotychczasowa wersja aplikacji mobilnej Orange TV Go będzie dostępna do 01.02.2019, po tym dniu korzystanie z usługi na urządzeniach mobilnych będzie możliwe wyłącznie na nowej wersji aplikacji.

Jeśli urządzenia, na których obecnie oglądasz Orange TV Go mają włączoną funkcję automatycznych aktualizacji, nowa wersja aplikacji Orange TV Go powinna zaktualizować się samoistnie. Nową wersję aplikacji do samodzielnej instalacji można pobrać ze sklepów Google Play lub AppStore.  Aktualna wersja serwisu dostępna jest na www.tvgo.orange.pl.

Systemy operacyjne i wersje przeglądarek internetowych, na których działa nowa wersja aplikacji i serwis www, znajdziesz tutaj (także odpowiedzi na pytania techniczne, np. jak zainstalować usługę lub zalogować się)

Dotychczasowe warunki umowy i dane do logowania do usługi nie ulegają zmianie.

Jak włączyć Orange TV Go

 

Komentarze

Yaro
Yaro 11:59 26-08-2025

Czy 5G na częstotliwości 700 MHz pojawi się na terenach przygranicznych z obwodem królewieckim? Czy te pasmo będzie współdzielone z LTE tak jak ma to miejsce na częstotliwości 2100 MHz?

Odpowiedz
Mateusz
Mateusz 12:58 26-08-2025

Czy przewidują Państwo zwiększenie pojemności GSM (przeznaczenie większej części pasma 900MHz lub 1800MHz) w miejscach, gdzie przewidywany jest duży ruch pochodzący od terminali realizujących do tej pory połączenia głosowe w 3G?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:00 27-08-2025

    Tak, lokalnie, w zależności od potrzeb sieciowych i możliwości technicznych.

    Odpowiedz
Malech
Malech 04:27 27-08-2025

Nie. Nie.

Odpowiedz
elektrogość
elektrogość 09:24 27-08-2025

Czy jest harmonogram uruchomień sieci 5G na paśmie 700-800MHz?

Odpowiedz
Robert
Robert 10:34 27-08-2025

700 nie będzie w DSS.

Odpowiedz
Pablo
Pablo 13:52 27-08-2025

Czy wiadomo już coś może o nadajnik w miejscowości 28-220 Oleśnica woj. Świętokrzyskie. Wyłączono 3g w czerwcu a lte900 nie zostało uruchomione do tej pory. I dodatkowo jest to bardzo obciążony nadajnik bo prędkości neta są w przeważającym czasie poniżej 1mb/s.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:58 27-08-2025

    Niestety ze względów technicznych opóźniło się uruchomienie LTE. Zaplanowane jest na ostatni kwartał roku.

    Odpowiedz
OrangeCEO
OrangeCEO 15:35 27-08-2025

Zrobiliście dosyć dużo modyfikacji 5g, 3g off, pełen komplet pasm w Krotoszyn Wlkp 63-700 ale i sieć nie działa lepiej niż bez ulepszeń co jest przyczyną??? upload tragiczny

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:05 28-08-2025

    Po stronie sieci nie widzimy problemów technicznych, które mogłoby być przyczyną obniżenia jakości sieci. Najlepiej byłoby skontaktować się z obsługą klienta, która będzie mogła ocenić sytuację dla konkretnego numeru telefonu.

    Odpowiedz
Pablo
Pablo 11:13 28-08-2025

A czy ten nadajnik zostanie zmodernizowany do innych pasm? np. 5G 700mhz czy LTE1800,2100?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:19 28-08-2025

    Tak, to będzie połączone z modernizacją. Na ten moment w planach jest LTE800, 1800 i 2100.

    Odpowiedz
Telek
Telek 19:59 28-08-2025

Zauważyłem że nie które połączenie z sieci Orange do Plus obsługują kodek evs czyli hd + czy planujecie jakieś oficjalne info w tej sprawie? Jeśli tak to kiedy? Pozdrawiam

Odpowiedz
Derrek
Derrek 10:59 09-09-2025

Pasmo 700MHz w Orange nie będzie współdzielone z LTE.

Odpowiedz
Marek
Marek 17:58 17-09-2025

Pani Kingo. Czy wyłączenie sieci 3G może odbiegać od planu?
Małopolska > pow. Myślenicki z mapy wynika wyłączenie na Listopad. Jest wrzesień a 3G już zgasło w tym powiecie. 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:39 24-09-2025

    Panie Marku, mieliśmy błąd na mapie – przepraszamy. Powiat myślenicki zaplanowany był na wrzesień i w tym czasie 3G zostało wyłączone. Dziękuję za uważność!

    Odpowiedz
Moni
Moni 10:03 21-09-2025

Witam serdecznie;) Co z terenami, które mają GSM/UMTS? (Głównie te przygraniczne). Czy będą one miały modernizację do technologii LTE? Jak to będzie wyglądało?

Odpowiedz
Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.