Bezpieczeństwo

Na świecie Microsoft, u nas Rossmann

Michał Rosiak Michał Rosiak
24 stycznia 2019
Na świecie Microsoft, u nas Rossmann

Microsoft i długo długo nic - tak, przynajmniej według badań Vade Secure, wygląda krajobraz ataków phishingowych w skali świata. Choć drugie miejsce zajmuje Netflix, markę producenta najpopularniejszego systemu operacyjnego na świecie atakowano aż 2.3 raza więcej. A jak to wygląda w Orange Polska? O ile sam phishing per se to przede wszystkim "faktury" i "niedopłaty", to najczęściej atakowanymi markami w 2018 według statystyk CyberTarczy były Rossmann, Microsoft i - tu już bazując na próbkach, a nie surowych danych - dostawcy płatności i usług telekomunikacyjnych.

Jeden login, wiele usług

Skąd czołowe miejsce amerykańskiej korporacji? Przede wszystkim ze względu na popularności i rozległość jej usług, opartych na chmurze obliczeniowej. Korzystacie z konta Microsoft? Jeśli tak, daje Wam ono nie tylko możliwość skonfigurowania "pod siebie" systemu operacyjnego. Pozwala również - a może przede wszystkim - na dostęp do sieciowego dysku i usług, administracji konsolą Xbox, czy wreszcie platformy Office 365. A gdy już uda się dostać tam, przestępcy na długo zaświecą się oczy: pliki, kontakty, Outlook, możliwość zaszyfrowania danych, kradzieży ich, podszywania się pod ofiarę, przejęcia tożsamości, spear phishingu...

Zupełnie inne podejście jest w przypadku Netflixa, na którego ataki wzrosły w grudniu o przeszło 25 procent. Wakacje, odpoczynek, rozsiadamy się na kanapach, wreszcie obejrzymy wszystkie seriale, na które wcześniej nie było czasu... aż tu nagle informacja o problemach z płatnością. Aha, skoro tak, to trzeba się zalogować i wpisać dane karty, prawda? No może niekoniecznie.

Coraz rzadziej klikacie w "dopłaty"

Na naszym rynku sytuacja wygląda nieco inaczej, a najpopularniejszym phishingiem, na poziomie przeszło 46% całości, była witryna hxxp://play.leadzu.com/. Przytaczam najpierw witrynę, bowiem w zależności od tego, czy otworzyliśmy ją na urządzeniu mobilnym, czy komputerze, widzieliśmy informację o przyznanym nam kuponie Rossmanna, bądź nagrodzie od - jakże by inaczej - Microsoftu. Warto jednak zaznaczyć, iż statystyki CyberTarczy wykazują tylko zablokowane próby ataku, a nie liczbę maili, czy SMSów, otrzymanych przez potencjalne ofiary. Stąd brak odzwierciedlenia popularnych w ostatnich miesiącach wiadomości z wymaganiem "dopłaty do rachunku", adresowanych do klientów operatorów telekomunikacyjnych (w tym Orange Polska), wpływających również na postrzeganie marek dostawców płatności, takich jak np. PayU. Powiązane z tymi kampaniami adresy są blokowane przez CyberTarczę, jednak - na szczęście - coraz częściej jest dla Was oczywiste, że macie do czynienia z atakiem, w efekcie więc kasujecie takie wiadomości, lub wysyłacie do nas.

Co robić?

Na koniec nie może zabraknąć serii rad. Zazwyczaj tych samych, co w każdym tego typu materiale, jednak nie zaszkodzi jeszcze raz je ich sobie utrwalić.

  • nie klikajcie w linki, nie otwierajcie załączników (jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości)
  • przed zalogowaniem do jakiekogokolwiek serwisu sprawdźcie w pasku przeglądarki, czy to na pewno prawidłowy adres
  • wszędzie, gdzie się da (np. do konta Microsoft) uruchomcie uwierzytelnianie dwuskładnikowe
  • jeśli macie wątpliwości, czy faktycznie musicie coś dopłacić do faktury - zalogujcie się na stronę operatora i sami sprawdźcie
  • jeśli dostaliście mail z firmy, której nie jesteście klientami - hmmm, sami wiecie :)

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 20:08 25-01-2019

Przestrogi nigdy nie za wiele. Ponad kto w dzisiejszych czasach dopłaca do rachunku. Korekta zazwyczaj pojawia się przy kolejnej fakturze ;p

Odpowiedz

Sieć

Nie boimy się zimy! Jak to działa #12

Piotr Domański Piotr Domański
22 stycznia 2019
Nie boimy się zimy! Jak to działa #12

Pewnie już wiecie, że dopaliliśmy naszą sieć mobilną w miejscowościach, które najczęściej odwiedzacie w czasie ferii zimowych. Przekrojowy opis znajdziecie w komunikacie prasowym. Ja natomiast chcę Wam pokazać owe przygotowania z bliska. Dlatego wsiadłem razem z naszą blogową ekipą wideo w samochód i pognałem do Karpacza, jednego z dwóch miast, gdzie przed zimą zrobiliśmy refarming, dostawiliśmy mobilny BTS i doposażyliśmy stacje bazowe. Spotkałem się tam z Marcinem z NetWorkS!, który opowiedział mi trochę jak to działa. Zapraszam do oglądania!

Zimowy 4G LTE od Orange w Karpaczu

W Karpaczu nasi klienci mogą korzystać z 6 stacji bazowych oraz jednego „mobila”. Na wszystkich „stałych” działa już 2100 MHz, pojawił o się także m.in. nowe pasmo – 2600 MHz na stacji w centrum miasta. W mieście i okolicach przez sieć przechodziło w czasie przerwy świąteczno-noworocznej nawet kilka TB danych dziennie. Najwięcej SMS przeszło przez naszą sieć w tych okolicach w Wigilię – ponad 20 tys., a minut rozmów – w Sylwestra – blisko 90 tys. minut. Jeżeli ktoś chce zbudować w oparciu o te dane wnioski socjologiczne dotyczące sposobu składania życzeń – zapraszam.

Nasi klienci mogą także korzystać z pasma 800 MHz w schronisku Strzecha Akademicka. Choć Samotnia nadal lepsza ;-) Przepraszam Was, ale to super wspomnienia z dzieciństwa związane z tym miejscem.

Skoro już przy schroniskach jesteśmy, to możecie korzystać z naszej sieci także na Murowańcu oraz w Dolinie Kościeliskiej, jest tam także stacja mobilna. Często o to pytacie, temat pojawił się też w Q&A, więc od razu daję znać.

Czy w Karpaczu widać efekty? Zobaczcie sami – zrobione tuż przy oświetlonym stoku, więc w miejscu gdzie ludzi nawet o tej porze trochę było. Wiecie już także kiedy robiliśmy dla Was nagranie.

test prędkości łącza mobilnego wykonany w karpaczu pokazuje prędkość 125 Mb/s

Kolejny odcinek „Jak to działa?” będzie o światłowodzie, do zobaczenia, zresztą szykujemy ich dla Was więcej. A jeżeli chcecie zobaczyć poprzednie odcinki cyklu "Jak to działa?", wejdźcie tutaj.

Komentarze


Oferta

Nowości w aplikacji Orange TV Go

Kasia Barys Kasia Barys
22 stycznia 2019
Nowości w aplikacji Orange TV Go

Nowa wersja aplikacji mobilnej

Działa już nowa, ulepszona wersja aplikacji mobilnej i serwisu www dla usługi Orange TV Go.

Oprócz odświeżenia menu i szaty graficznej istnieje możliwość aktywacji usługi z poziomu aplikacji i serwisu www.

Korzystający z nowej wersji aplikacji może utworzyć swój profil, który będzie dostępny na każdym urządzeniu, na którym będzie chciał oglądać film czy mecz. Jeśli kibicujesz swojej drużynie w domu na telewizorze, ale musisz wyjść w trakcie,  dalsze oglądanie możesz łatwo kontynuować np. na smartfonie w komunikacji miejskiej. A gdybyś nie chciał przegapić następnych rozgrywek sportowych lub nowości VOD możesz ustawić sobie powiadomienie przed emisją.

Ważną nową funkcją jest także kontrola rodzicielska. Pozwala ona na blokadę dokonania zmian w ustawieniach konta, zakupu filmów, a także wyświetlania filmów i programów przekraczających np. dozwolony próg wiekowy.

Jak korzystać?

Dotychczasowa wersja aplikacji mobilnej Orange TV Go będzie dostępna do 01.02.2019, po tym dniu korzystanie z usługi na urządzeniach mobilnych będzie możliwe wyłącznie na nowej wersji aplikacji.

Jeśli urządzenia, na których obecnie oglądasz Orange TV Go mają włączoną funkcję automatycznych aktualizacji, nowa wersja aplikacji Orange TV Go powinna zaktualizować się samoistnie. Nową wersję aplikacji do samodzielnej instalacji można pobrać ze sklepów Google Play lub AppStore.  Aktualna wersja serwisu dostępna jest na www.tvgo.orange.pl.

Systemy operacyjne i wersje przeglądarek internetowych, na których działa nowa wersja aplikacji i serwis www, znajdziesz tutaj (także odpowiedzi na pytania techniczne, np. jak zainstalować usługę lub zalogować się)

Dotychczasowe warunki umowy i dane do logowania do usługi nie ulegają zmianie.

Jak włączyć Orange TV Go

 

Komentarze

dgi
dgi 22:21 03-04-2025

Czy 5G powinno zadziałać także w taryfie Nju podstawowy? Telefon z obsługą 5G, karta USIM, zasięg – wszystko jest a połączenie mam tylko LTE.

Odpowiedz
Maniek
Maniek 22:29 26-04-2025

Witamy w klubie też mi nie działa 5G w nju

Odpowiedz
Scroll to Top