Szybka podpowiedź o obniżce wybranych iPhone`ów przy zakupie Planu L, Pakietu Orange Love Extra lub Premium. Wśród nich znajdziecie także najnowsze modele. Taniej o 144 zł kupicie:
Po raz pierwszy opublikowaliśmy szacunki pełnych emisji gazów cieplarnianych w tzw. łańcuchu wartości. Chodzi o naszych dostawców, klientów i pracowników związanych z działalnością Orange Polska. To krok milowy w raportowaniu naszych danych niefinansowych.
Orange Polska, podobnie jak cała Grupa Orange, chce osiągnąć neutralność klimatyczną nettodo 2040 roku, obejmując własne emisje bezpośrednie i pośrednie (Zakresy 1 i 2) oraz w łańcuchu wartości (Zakres 3). Globalny, potwierdzony naukowo cel redukcji emisji Grupy Orange w Zakresie 3 to -14% w 2025 roku vs. 2018.
O co chodzi z tym Zakresem 3
Dla przypomnienia. Ślad węglowy to suma wszystkich emisji bezpośrednich i pośrednich gazów cieplarnianych wytwarzanych przez firmę i raportowanych w trzech Zakresach 1, 2 i 3 (wg standardu Protokołu GHG). Zakres 3 jest najbardziej złożony, ponieważ dotyczy emisji pośrednich będących poza kontrolą organizacji a powstających w całym łańcuchu wartości tworzenia produktu przedsiębiorstwa.
W Orange Polska dotychczas ujawnialiśmy tylko cząstkowe emisje Zakresu 3 dotyczące podróży służbowych, ale w Grupie Orange trwały prace nad spójną metodologią pozwalającej objąć kalkulacją jak najwięcej zróżnicowanych danych. Warto zauważyć, że wielkość emisji dla Zakresu 3 jest z reguły dużo większa w porównaniu do Zakresu 1 czy 2, a sama metodologia podlega dalszemu doskonaleniu.
Potrzebne dane z wielu firm
Właśnie z uwagi na konieczność pozyskiwania danych od wielu podmiotów prezentowane dane Orange Polska mają roczne opóźnienie. Wyłączając emisje związane z działalnością Orange Energia (to inny sektor działania, o czym piszemy w naszym sprawozdaniu), emisje Orange Polska w Zakresie 3 za rok 2021 wyniosły nieco ponad 600 tys. ton CO2.
Największymi źródłami pochodzenia były: produkcja urządzeń niezbędnych do korzystania z usług cyfrowych (telefony, modemy, dekodery); inwestycje w infrastrukturę oraz korzystanie przez klientów z produktów i usług Orange, zwłaszcza związane z tym zużycie energii elektrycznej, w Polsce silnie uzależnionej od węgla. W porównaniu do roku bazowego 2018, emisje w Zakresie 3 były niższe o niecałe 10%.
Skąd redukcja
Prowadzimy intensywne działania, w szczególności w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), m.in. odkupując i zbierając używane telefony, proponując klientom telefony odnowione czy usługi naprawy. Co roku odnawiamy i kierujemy do ponownego wykorzystania ok. 500 tys. modemów oraz dekoderów. Moja firma wdraża też i promuje wśród klientów energooszczędne opcje w urządzeniach sieciowych, bierzemy udział w grupowych międzynarodowych inicjatywach dotyczących ekonomii cyrkularnej w zakresie infrastruktury sieciowej.
Więcej informacji o naszych działaniach znajdziecie tutaj.
Brawo dla wszystkich! Oby takie podejście jak najszybciej było standardem. Jakie Orange planuje działania w tym roku, żeby zmniejszać te emisje w zakresie 3?
Absolutnie kluczowe jest zaangażowanie naszych klientów i dostawców – ponosimy współodpowiedzialność za emisje, które generują, korzystając z naszych usług czy współpracując. Planujemy intensyfikację działań, w szczególności w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), ale także tych wspierających energooszczędność urządzeń.
MediaMarkt to jeden z ulubionych celów sieciowych oszustów. W sumie nie ma co się dziwić. Mało kto nie lubi elektronicznych gadżetów, a firma z czerwonym logo to jedna z popularniejszych sieci w Polsce.
W ostatnich dniach CERT Orange Polska zaobserwował znaczący wzrost złośliwej aktywności skupionej wokół marki MediaMarkt. Oto przykładowy SMS:
gdzie w miejsce xxxx znajdziemy bardzo długi ciąg znaków. W większości treść jest zakodowana, ale znajdziemy tam też podane otwartym tekstem takie dane jak: imię i nazwisko ofiary, jej adres pocztowy oraz e-mail. Dlatego pozwoliłem sobie adres nieco skrócić.
Zaufanie ofiary powinny wzbudzać zamieszczone w treści (z przyczyn oczywistych wymazane) jej dane osobowe oraz numer telefonu. Skąd ma je oszust? Zapewne z jednego z wielu wycieków, funkcjonujących w internecie.
Ale przecież ofiara nie zamawiała iPhone’a 14 Pro! Ani w MediaMarkt, ani nigdzie indziej. To fakt, ale czemu nie brać, skoro i tak dają? Przecież to „zaledwie” 10 złotych do zapłacenia!
Trzeba tylko zaplanować, gdzie ma dotrzeć dostawa:
(„nie wiedzieć czemu”, do punktu się nie da), wybrać datę:
I pozostaje tylko kliknąć „dokończ dostawę”!
To w końcu MediaMarkt, czy coś innego?
Tymczasem po kliknięciu ostatniego przycisku pojawia się… coś niespodziewanego:
Jeśli zdrowy rozsądek przeciśnie się tam gdzieś między socjotechnicznymi atakami, zobaczymy, że:
Nagle zmieniła się szata graficzna strony (i to już nie jest MediaMarkt)
10 PLN zamieniło się w 1€
A adres nowej strony wygląda tak: hxxps://main.fungamemaster[.]com/c/index?cc=PL&project=1307&camp=14675&access=c3cd98a748a7e&aff=buzz&m=sf_1565&publisher=buzz_1565_a8cdc774-16ab-45e7-8e90-fb26da9f31aa&ymid=8fd60ac4-aba8-11ed-93e6-78e3b5fc9f0a&pub_id=a8cdc774-16ab-45e7-8e90-fb26da9f31aa
Fungamemaster? Być może, jeśli trafiacie na tę stronę (albo na CERT Orange Polska) to coś Wam „zadzwoniło”, gdy zobaczyliście adres, kojarzący się z rozrywką? To klasyczny numer oszustów. Pod pozorem zakupów (czy to z MediaMarkt, czy z innej marki, której nadużywają) przekierowują nieświadomą ofiarę na stronę legalnej firmy, gdzie – wpisując dane karty płatniczej – kupimy niepotrzebną nam subskrypcję usługi np. związanej z grami online. Za 7 dni zapłacimy faktycznie 1 euro, ale potem z naszej karty będzie spadać znaaaaaacznie więcej.
Ba! W tym przypadku podamy jeszcze nasze dane osobowe. Firma legalna, ale kto wie, co robi z danymi i czy podlega pod RODO/GDPR?
Jeśli gdziekolwiek podajesz dane swoich instrumentów płatniczych, poważnie się zastanów zanim to zrobisz. Jeśli na ekranie widzisz logo znanej marki – sprawdź, czy w adresie strony też widnieje jej nazwa (a najlepiej upewnij się, że to faktycznie jej strona!). A przede wszystkim, gdy w grę wchodzą Twoje pieniądze, słuchaj starożytnych Rzymian…
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej