Odpowiedzialny biznes

Piłka ma Katar

Jarosław Konczak Jarosław Konczak
03 grudnia 2010
Piłka ma Katar

Rosja 2018 (startowali jeszcze Anglia, Hiszpania z Portugalią oraz Belgia z Holandią), Katar 2022 (z tyłu zostali USA, Korea Południowa, Japonia i Australia) - to organizatorzy Mistrzostw Świata w piłkę nożną. To wiemy już wszyscy. A dlaczego zostali wybrani. Ktoś to wie?

Z pewnością nie zostali wybrani dlatego, że są najlepiej przygotowani. Bo akurat zostały wybrane kraje, które są najmniej przygotowane. Ale to nie ma znaczenia, bo MŚ będą odpowiednio za 8 i 12 lat, a do tego czasu można wybudować całą niezbędna infrastrukturę, co pokazuje przykład choćby nasz i Ukrainy. W dodatku po takiej imprezie pozostają stadiony, z którymi często nie wiadomo co robić (RPA, Austria czy stadion w regionie Algavre w Portugalii).

Rosja i Katar nie zostały wybrane też z uwagi na możliwości biznesowe, bo te według zleconej zreszta przez FIFA analizy firmy  McKinsey zdecydowanie najlepsze byływ USA i Anglii. Rosja znalazła się w tym zestawieniu na czwartym miejscu, a Katar na drugim, ale od końca. A jak mówimy o biznesie, to może MŚ w Katarze to nagroda dla szejków masowo wykupujących kluby piłkarskiej w Anglii? Z drugiej strony możliwości finansowe np. katarczyków są niemal nieograniczone. Zrobia każde szaleństwo za każde pieniadze, by sie pokazać i przycmić luksusem wszystko o co zrobili inni. W końcu piłka nożna nie jest ważna, ważny jest luksus i pokazanie się w świecie.

Czy wygrała popularyzacja piłki nożnej. Zastanówmy się? MŚ w Katarze, to rzeczywiście miliowy krok w popularyzacji piłki w kulturze arabskiej. Z drugiej strony MŚ w Japonii, Korei  to strzał w dużo większe rynki, które wyrażają się dziesiątkami i setkami milionów obywateli, a nie milionami, jak na Półwyspie Arabskim. W Rosji piłki popularyzować nie trzeba, a z drugiej strony np. ściągnięcie dużego amerykańskiego biznesu do piłki i popularyzacja piłki wśród Amerykanów by się przydało.

Według obserwatorów zagrał na pewno specyficzny targ ofert. Skoro wybieramy na raz aż dwóch gospodarzy to naturalne jest, że jak ja cię poprę w kandydaturze 2018, to ty mnie w 2022. I to pozwoliło się połączyć w grupy interesów, o których głośno już się mówi. Polityka. Nie ma się co łudzić sprawa wyboru to kwestia również polityki, róznych kompromisów, obiecanek. My wam damy to, a wy nam to. Można jeszcze takich kategorii wyboru wymyslać wiele: logistyka, kibice, bezpieczeństwo,etc. ale przyjrzyjmy się jeszcze tylko jednej.

Pieniądze. Jest jeszcze grupa coraz większa zresztą, która mówi wyraźnie, ten otrzymuje ME i MŚ kto da więcej, kto da więcej na "rozwój piłki nożnej" w jakimś niewielkim kraju karaibskim, na "nowe boiska" w pewnej ciepłej republice. Bo każdy taki kraj to głos, a liczy się jak największa liczba głosów. A zdanie, że "cel uświęca środki" jest znane już od starożytności. Jakie są to środki, głośno mówi się w wielu krajach, pokazała to zresztą ostatnio BBC, wcześniej Andrew Jennings, a teraz sprawą tych doniesień zajmie się MKOL. Choć wtedy złosliwi mówią, że pasować będzie inne przyslowie "Przygadał kocioł garnkowi". Żeby jednak nie kończyć smutno,  popatrzmy sobie na koniec na stadiony Rosjii i Kataru. Pytanie czy biało-czerwoni zobaczą je z bliska.

 

 


Rozrywka

Kino Orange pojechało w Polskę

Ryszard Kaminski Ryszard Kaminski
02 grudnia 2010
Kino Orange pojechało w Polskę

Pamiętacie Orange Kino Letnie, za które dostaliśmy ostatnio Złoty Spinacz? Sądzę, że tak. Za to może jeszcze nie wiecie, że od niedawna akcja ma siostrę, czyli Kino Orange. O co chodzi? Ten projekt jest właściwie odpowiedzią na Wasze sugestie (komentatorzy bloga wiedzą o czym mówię) by więcej eventów robić w różnych miejscach kraju. Chcieliście, to macie :o)

Wspólnie z Outdoor Cinema przywracamy ideę kin objazdowych specjalnie dla mieszkańców miejscowości, w których nie ma czynnych sal kinowych. Przez najbliższe pół roku odwiedzimy ponad 100 miejscowości w całej Polsce, np. dziś zawitamy do Pyrzyc, gdzie kina nie ma od 30 lat. Gdzie był już nasza karawana i dokąd dalej pojedzie? Tę informację znajdziecie tutaj.

W przeciwieństwie do tych z lat 60. i 70. XX wieku, nasze seanse robione są na profesjonalnym sprzęcie, a miejsce wyświetlania filmu zamienia się w prawdziwą salę kinową, udekorowaną czerwonym dywanem. Cena biletu to 11 zł na premiery i 5 zł na pozostałe hity. Uwaga, klienci Orange kupują 2 bilety w cenie 1, a szkoły i grupy mają specjalne zniżki.


Oferta

Przedłużasz, dostajesz Pakiet Specjalny

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
02 grudnia 2010
Przedłużasz, dostajesz Pakiet Specjalny

Od dziś wystartowaliśmy z nową, bardzo konkretną ofertą dla klientów indywidualnych postpaid, którzy przedłużają umowy. Główny benefit to Pakiet Specjalny, który daje 20 lub 40 proc. więcej minut do wszystkich w abonamencie. Jego wysokość zależy od stażu. Klienci, którzy są z nami poniżej 4 lat dostają 20 proc, a powyżej 4 lat - 40 proc. Prócz pakietu klient może otrzymać dodatkowe rabaty na wybrane usługi. To pole do negocjacji z naszymi konsultantami. Ponadto jeśli w danym momencie będziemy mieli jeszcze inne promocje dla przedłużających umowy, to również będzie można z nich skorzystać, tak samo jak z telefonów w specjalnych cenach. Przed Świętami wielu z was upływa termin kontraktu, dlatego zachęcam do skorzystania z moim zdaniem bardzo fajnych zasad przedłużania umowy.

Scroll to Top