Inne

Podsumowujemy mijający rok

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
30 grudnia 2022
Podsumowujemy mijający rok

Niestety 2022 rok upłynął w cieniu wojny w Ukrainie i wszyscy chcemy, aby jak najszybciej się ona skończyła. Tragedia, która dzieje się za naszą wschodnią granicą, była i wciąż jest sprawdzianem naszej społecznej odpowiedzialności i humanizmu. Orange Polska od początku odpowiedział na kryzys humanitarny m.in. udostępniając ośrodki szkoleniowe dla uchodźców i uruchamiając dla nich bezpłatnie usługi. Z wielkim poświęceniem w pomoc zaangażowali się też nasi wolontariusze i wolontariuszki. Jestem dumny, że mogę pracować w takiej firmie i z takimi ludźmi. 

Jeśli chodzi o biznes, to, jak zawsze w Orange Polska, działo się dużo. Taka firma i specyfika rynku. Już w styczniu przekroczyliśmy milion użytkowników światłowodu, a w kolejnych kwartałach szybko ich przybywało. W zasięgu najszybszego internetu stacjonarnego mamy już ok. 7 milionów gospodarstw domowych. Pod koniec roku pokazaliśmy też przyszłość usługi, testując światłowód o przepływności 10 Gb/s.

W grudniu, z ponad dwuletnim poślizgiem, ponownie ruszył proces przydziału docelowych częstotliwości dla sieci 5G. Mamy nadzieję, że tym razem aukcję uda się dociągnąć do końca. Czeka na to polska gospodarka i wielu klientów. Jakie są możliwości sieci, można zobaczyć w Orange 5G Lab, który otworzyliśmy w czerwcu. Technologia 5G stała się też bardziej dostępna dla użytkowników Orange Flex i nju mobile.

W 2022 roku konsekwentnie realizowaliśmy ambitne cele klimatyczne #OrangeGoesGreen. W 2022 roku 12% udziału energii, którą wykorzystywaliśmy, pochodziło już z odnawialnych źródeł. W porównaniu do 2015 r. aż o 33% zredukowaliśmy emisje własne dwutlenku węgla. Wspólnie z klientami promowaliśmy proekologiczne postawy zachęcając do dłuższego używania urządzeń, naprawiania ich, wybierania odnowionych modeli, a także do odpowiedzialnego pozbywania się niepotrzebnych smartfonów, którym można dać drugie życie.

Ostatnie 12 miesięcy było niezwykle intensywne także dla Fundacji Orange, która podjęła mnóstwo działań na rzecz edukacji i wystartowała z dwoma nowymi inicjatywami - Orange Digital Center i programem #BurzaMózgów. W ramach programu Lekcja: Enter udało się też przeszkolić ponad 50 tys. nauczycielek i nauczycieli.

Po covidowej przerwie w czerwcu wrócił Orange Warsaw Festival, a Open``'er Festival powered by Orange odbył się z pełnym rozmachem.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, na infografice poniżej są aktywne linki. Wystarczy kliknąć.


Bezpieczeństwo

Mandat (nie zawsze) trzeba opłacić!

Michał Rosiak Michał Rosiak
29 grudnia 2022
Mandat (nie zawsze) trzeba opłacić!

Mandat karny. Koszmar wielu kierowców (coś o tym wiem...). Pamiętam, gdy dostałem kiedyś dziwny list, a w środku moje nienajlepsze zdjęcie. Nie wiem, jak Wam, ale u mnie listy z Wydziału Ruchu Drogowego, czy Urzędu Skarbowego, powodują przyspieszone bicie serca. A - tak, zawsze to piszę - przestępcy też o tym wiedzą.

"Dopłać do przesyłki, bo inaczej nie dojdzie!"; "Masz niedopłatę na fakturze za usługi!"; "Kurier nie zastał Cię w domu, dopłać za ponowną wysyłkę!". Pomysłowość oszustów, próbujących okraść nasze bankowe konta przez ostatnie miesiące nie była przesadnie duża. Ciekawe, czy Ciemna Strona Mocy odczuła spadek zysków, gdy internauci przestali łapać się na ich sztuczki? Czyżby dlatego nagle wśród motywów pojawił się mandat?

Wyrównaj niedopłatę

W ostatnich dniach do polskich internautów trafiały wiadomości o rzekomych zaległościach w opłacie za mandat karny. To motyw znany, wykorzystywany już przynajmniej kilkakrotnie, jednak oszuści ostatnio z niego nie korzystali.

SMSy przychodzą z czegoś, co określamy mianem "długich numerów". Czyli po prostu nie z tzw. nadpisów (np. Mandat, Policja, czy Urząd Skarbowy), a ze zwykłych numerów +48xxxxxxxxx.

Jedno, czego jesteśmy pewni, to fakt, że numery, z których phishingi trafiają do nas, nie pochodzą z puli numeracyjnej Orange Polska.

Być może to efekt działań CERT Orange Polska, psujących krew oszustom, nadużywającym naszej marki?

Co się dzieje, gdy klikniemy w link?

Wygląda jak mandat...

Fałszywy mandat

...ale nie dajcie się zwieść. Nie szata zdobi szympansa, jak mawiał Tytus de Zoo. A fakt, że coś wygląda jak mandat, nie znaczy, że nim jest. Co więcej - kto to widział, żeby trzeba było zapłacić zaledwie pięć złotych? Jeśli nie spotkała Was ta wątpliwa przyjemność, to mogę Wam powiedzieć z autopsji ;) - to nawet przed zmianą taryfikatory były znacznie większe pieniądze...

Te 5 złotych to znany socjotechniczny trick. Jeśli mielibyśmy zapłacić kilkaset PLN, pewnie zorientowalibyśmy się, że coś jest nie tak. A tak, zaledwie 5 złotych? Przecież to nie problem, prawda?

Cóż - nieprawda. Pisałem o tym już wielokrotnie, ale akurat w tej kwestii nigdy dość powtarzania. Złodziej przejmie wpisany przez Ciebie login i hasło, po czym błyskawicznie je wykorzysta, "zerując" Twoje konto.

Oszuści walą na ślepo

Za nami okres świąteczny, gdy pewnie co najmniej połowa Polaków przemieszczała się po kraju, znaczna część samochodami. Dam sobie rękę uciąć, że wśród nich znalazła się grupa, których te święta będą kosztować nieco więcej, niż się spodziewali... Takich ludzi łatwiej przekonać, że coś było nie tak z płaceniem mandatu i "trzeba coś jeszcze dopłacić". To trochę na takiej zasadzie jak wysyłanie "faktur z Orange", z oszustami, żyjącymi nadzieją, że przynajmniej część ich maili, czy SMSów, faktycznie trafi do naszych klientów.

Pamiętajcie! Jeśli coś wywołuje Wasze emocje; Gdy ktoś każe Wam zapłacić pieniądze (a paradoksalnie najbardziej wtedy, gdy są to drobne kwoty); Jeśli w jakimś dziwnym miejscu pojawia się logo Waszego banku - wszystko dokładnie czytajcie.

Kiepsko byłoby zakończyć rok taką wpadką...


Odpowiedzialny biznes

Odpowiedzialni przez cały rok

Monika Kulik Monika Kulik
28 grudnia 2022
Odpowiedzialni przez cały rok

Ten rok upłynął w cieniu wojny. Naszą społeczną odpowiedzialnością stała się odpowiedź na kryzys humanitarny i tragedię wielu ludzi, którzy uciekali przed wojną. Nie zapomnieliśmy o innych tematach społecznych, które były dla nas ważne - integracji, edukacji cyfrowej i różnorodności.

Wojna i kryzys humanitarny

Od pierwszych godzin byliśmy tam, gdzie nas potrzebowano. Na granicy polsko-ukraińskiej zapewnialiśmy działania sieci i dystrybucję kart SIM z bezpłatnymi usługami. Uruchomiliśmy specjalną ofertę bezpłatnych połączeń na Ukrainę. Wzmacnialiśmy sieć, żeby zapewnić łączność  – przede wszystkim na przejściach granicznych i w ośrodkach recepcyjnych. Potem były dworce kolejowe i inne punkty informacyjne, które potrzebowały Wi-Fi, wreszcie miejsca, które przyjmowały uchodźców i udzielały im pierwszej pomocy i dawały zakwaterowanie. Na potrzeby uchodźców oddaliśmy też nasze ośrodki szkoleniowo wypoczynkowe.

Dostęp do informacji i dobra łączność stały się kluczowe dla wielu organizacji i ośrodków pomocy tworzonych przez władze lokalne. Potrzebne im były nasze telefony, karty SIM, routery, wirtualne centralki czy infolinie. Ponad 50 organizacji otrzymało od Orange ponad 8000 kart SIM zapewniających dostęp do bezpłatnych usług, ponad 1000 telefonów i 30 routerów mobilnych. Dzięki naszym usługom powstały infolinie dla ośrodków pomocy prawnej, socjalnej czy psychologicznej. Część z nich działa do dziś. Jedną z takich infolinii jest dyżurujący od czerwca w języku ukraińskim i rosyjskim telefon zaufania 116 111. To wsparcie psychologiczne, z którego korzystać mogą dzieci i młodzież z Ukrainy przebywające w Polsce.

Wojna trwa, a pomoc nadal jest potrzebna. Dlatego tegoroczne Miasteczko Myśli poświeciliśmy temu, jak mądrze pomagać w czasach  największego u nas od II wojny światowej kryzysu humanitarnego.

Wolontariusze na medal

Do pomocy ruszyli też nasi wolontariusze. Pracownicy Orange od pierwszych dni wojny stali na granicach, by rozdawać darmowe karty SIM. Do tej pory podarowaliśmy ich już ponad 1 milion. Wolontariusze wspierali też akcje pomocowe w swoich lokalnych społecznościach i w firmie. O niektórych z nich pisał Wojtek w swoim cyklu. Ponad 1000 pracowników wzięło udział w 130 lokalnych akcjach wolontariatu na rzecz uchodźców, otrzymując na ich wsparcie granty od Fundacji Orange. Zorganizowaliśmy zbiórki w naszych 14 największych biurach i wysłaliśmy już 50 ciężarówek (ok. 100 ton) z pomocą dla Ukrainy od pracowników (m.in. odzież, żywność, środki czystości, apteczki, powerbanki, krótkofalówki, czołówki, drony, kuchenki gazowe, telefony z cyrylicą). Wysyłaliśmy również pomoc do personelu medycznego. Ze środków zebranych przez pracowników zakupiliśmy 300 powerbanków oraz 6 agregatów zasilających urządzenia medyczne ratujące życie. Te akcje trwają nadal.

Nasi wolontariusze udowodnili, że sprawdzają się w zarówno w czasie wojny jak i pokoju. Wolontariat w Orange ma przecież Certyfikat „Wolontariat pracowniczy wysokiej jakości”.

Cyfrowa edukacja

W całym roku realizowaliśmy też nasze stałe działania CSR. W lutym ruszyły kursy dla seniorów - "Mój pierwszy smartfon".  W trzech cyklach webinarów wzięło udział ponad 2200 seniorów i seniorek. Wróciliśmy też do szkoleń stacjonarnych, które realizowaliśmy w naszych salonach - wzięło w nich udział blisko 300 osób starszych. Pod czujnym okiem trenerów seniorzy uczyli się, jak wykorzystywać różne funkcjonalności smartfona i aplikacji, jak zadbać o swój komfort, zdrowie i bezpieczeństwo.

W ramach akcji „Pomagamy Gigabajtami” zaprosiliśmy naszych klientów do przekazania niewykorzystanych gigabajtów na potrzeby edukacji seniorów. Podczas kilkunastu dni zebraliśmy liczbę gigabajtów, która pozwoli przekazać 100 tabletów z dostępem do internetu uniwersytetom trzeciego wieku. Urządzenia w nowym roku trafią do wybranych placówek.

Edukacja cyfrowa to także nauka bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z sieci. Jednym z tematów, który staje się coraz ważniejszy w natłoku fake newsów jest problem dezinformacji. Dlatego Fundacja Orange wydała podręcznik  „Dezinformacja. Jak się przed nią chronić?”. Tego roku wiele mówiliśmy też o bezpieczeństwie w sieci, o higienie i równowadze cyfrowej. Zachęcaliśmy też firmy o zadbania o swój zrównoważony ślad cyfrowy.

W październiku otworzyliśmy Orange Digital Center, którego celem jest wsparcie ludzi w rozwoju kompetencji przyszłości, niezbędnych dziś w życiu społecznym i zawodowym. Szczególnie grup, które z różnych powodów mogą mieć aktualnie utrudniony dostęp do nowoczesnej edukacji lub są zagrożone wykluczeniem. Od października trwała rekrutacja na darmowe kursy programowania, które rozpoczęły się już pod koniec roku.

Różnorodność jest cenna

Tematem, które poświeciliśmy sporo uwagi, także w kontekście naszych gości z Ukrainy, była różnorodność i docenienie jej zalet dla firmy i otoczenia.  Orange znalazł się wśród pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością, dbających o inkluzję w organizacji. W badaniu Diversity IN Check znalazł się wśród firm, które osiągnęły najwyższą ocenę.

Angażowaliśmy się w wydarzenia wspierające obecność kobiet w IT. Byliśmy partnerem  konferencji Perspektywy Women in Tech 2022, która przyciągnęła ponad 10 tys. uczestniczek i uczestników ze 100 krajów. W firmie uruchomiliśmy program Liderki Razem. W 2022 roku pierwszych 37 kobiet ukończyło kurs, a kolejnych 60 weszło na tę ścieżkę rozwoju.

W grudniu Orange otrzymał nagrodę specjalną z okazji X-lecia Karty Różnorodności w Polsce. To wyróżnienie za aktywną pracę nad przyjęciem Karty w Polsce, bycie jej opiekunem i aktywnym sygnatariuszem od 2012 roku oraz otwartość na dzielenie się wiedzą o zarządzaniu różnorodnością z innymi firmami i organizacjami.

Docenienie jest ważne

Lubimy doceniać zaangażowanie i pracę społeczną innych, dlatego jak co roku nagrodziliśmy naszych wolontariuszy wyróżnieniem „Razem dla innych”.  Wśród nauczycieli znaleźliśmy tych, którzy będąc świadomymi wyzwań edukacji XXI wieku, mają odwagę uczyć inaczej. Po raz drugi razem z Głosem Nauczycielskim wybraliśmy Nauczyciela Jutr@.

Lubimy też, jak to my jesteśmy doceniani. O nagrodach Fundacji w swoim podsumowaniu roku wspomniała już Tosia. Nagrody społeczne trafiły też bezpośrednio do Orange.

Orange Warsaw Festival został uznany za najbardziej dostępne wydarzenie w Warszawie w plebiscycie Lider Dostępności.

Byliśmy wśród laureatów Rankingu Odpowiedzialnych Firm. Orange zajął pierwsze miejsce w kategorii „telekomunikacja, technologia, media i rozrywka” oraz drugie miejsce w zestawieniu ogólnym.

Po raz 11 redakcja tygodnika „Polityka”, we współpracy Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte, przyznały Listki CSR. Do Orange trafiły: Złoty Listek za systemowe podejście do zrównoważonego rozwoju oraz Zielony Listek za działania, których celem jest neutralność klimatyczna. Wyróżnienie otrzymała nasza pierwsza usługa neutralna klimatycznie - Orange Flex.

A Raport Orange Polska 2021 otrzymał nagrodę główną w kategorii “Raport zintegrowany” w 16. edycji konkursu Raporty Zrównoważonego Rozwoju.

Scroll to Top