Oferta

Potłuczona szybka to już nie problem

Kasia Barys Kasia Barys
19 października 2016
Potłuczona szybka to już nie problem

Każdemu się to może zdażyć, bo smartfony nie są wieczne. Ja przekonałam się o tym niejednokrotnie ;( Oczywiście dbam o nie, ale jakoś tak zawsze się wydarzy, że gdzieś mi upadnie i ... szybka potłuczona. Najczęstszą przyczyną mechanicznego uszkodzenia telefonu, jest jego przypadkowe upuszczenie właśnie. W 76% przypadków uszkadza się wtedy wyświetlacz. Pierwsza reakcja wtedy jest oczywista - odwiedziny w serwisie, który usunie usterkę a zaraz potem w bankomacie, gdzie musimy wypłacić kilka stówek za naprawę. Częściej uszkadzamy telefon w środku transportu lub w miejscu publicznym, dużo rzadziej w domu. W czasie wakacji o 35% częściej zanosimy aparat do naprawy.  Trudno też zwalić winę na osobe trzecią np dziecko, bo w większości przypadków (51%) psujemy je sami. W Orange, heavy user, taki jak ja, może sobie pomóc i zawczasu wykupić usługę Orange Smart Care (7.98 zł miesięcznie; pierwszy miesiąc testowy jest gratis). To nie jest ubezpieczenie wyświetlacza a szeroki serwis telefonu. W jego zakresie nie jest tylko potłuczona szybka. Naprawa dotyczy całego telefonu tj aparatu, obudowy a także klawiatury, jeśli są uszkodzone razem z wyświetlaczem.  Często uszkodzenia smartfona powstają z winy użytkownika, a wtedy nie ma możliwości dokonania darmowej naprawy w ramach gwarancji. Tak było do tej pory. Teraz nie jest ważna przyczyna uszkodzenia, czy stało się te przez przypadek czy telefon wypadł Ci z ręki, czy miał etui czy nie. Usługa dotyczy nie tylko upuszczenia, czy uderzenia telefonu ale także drugiej najczęstszej przyczyny czyli zalania. Naprawy roczne są limitowane do łącznej kwoty 700 zł. Jeśli naprawa będzie droższa niż ten limit można skorzystać z 10% zniżki na naprawę. W ramach Orange Smart Care kurierska wysyłka uszkodzonego telefonu do i z serwisu jest darmowa. Także dbajcie o swoje telefony, ale na wszelki wypadek wykupcie sobie Orange Smart Care, któe pozbawi was kłopotu w razie zepsucia telefonu. Nie róbcie obciachu używając telefonu z potłuczoną szybką ;)

f1401e2a77c060a71fd91658f27f22ba9fa

 


Sieć

VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa”

Piotr Domański Piotr Domański
18 października 2016
VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa”

W zeszłym tygodniu jako pierwszy operator w Polsce uruchomiliśmy usługę VoLTE, czyli Voice over LTE. To rozwiązanie, które wykorzystując sieć 4G LTE pozwala transmitować głos w wysokiej jakości. Pojawiła się masa pytań jak działa ta technologia, dlaczego wdrożyliśmy to w tych telefonach, a nie innych i kiedy kolejne. Nie dziwię się, w końcu dzięki VoLTE skróceniu ulega czas oczekiwania na połączenie, ze standardowych ośmiu sekund do dwóch. Poprawia  się też komfort samej rozmowy. Korzystając z VoLTE możecie śmiało rozmawiać z dowolnego, choćby najgłośniejszego miejsca. Nowa technologia „wycina” hałasy z otoczenia.

VoLTE nie od razu zbudowano

Obecnie z VoLTE mogą skorzystać użytkownicy sieci Orange, którzy posiadają telefon Samsung S7 lub Samsung S7 edge. Nie zamierzamy oczywiście poprzestawać na tych dwóch modelach, choć komercyjne uruchomienie tej usługi nie jest wcale proste. Czytałem komentarze, że to nic trudnego – wystarczy „aktywować VoLTE” w telefonie, który zgodnie ze specyfikacją posiadają taką funkcję i działa.

Niestety muszę Was zmartwić.

Nie działa.

Zanim nasi inżynierowie i specjaliści od sieci wcisnęli magiczny „enter”, musieli się sporo napracować.  Najpierw zbudowali i zintegrowali z istniejącą siecią nowy VoLTe IMS core i serwery połączeń TAS. Kolejnym etapem było przeniesienie logiki wszystkich usług dostępnych w starej sieci na nową sieć core VoLTE i wykonanie niemal tysiąca testów. Wyjaśnienie większej części tych skrótów znajdziecie stronę niżej.

Ponadto, aż dziewięć miesięcy  trwało dostosowanie dwóch obecnych modeli do obsługi VoLTE. Dlaczego tak długo? Ponieważ proces dopasowania oprogramowania konkretnego telefonu do usługi w danej sieci wymaga wprowadzenia konfiguracji kilkuset parametrów. Ich wartość i zależności między nimi zależą od tego, jak każdy z operatorów wyobraża sobie działanie VoLTE w swojej sieci. Choć technologia ta jest standardem, nie jest czymś tak oczywistym jak wysyłanie SMS-ów. Wystarczy powiedzieć, że pierwsze komercyjne wdrożenie tej technologii odbyło się zaledwie dwa lata temu. Konfigurację VoLTE dla każdej z sieci trzeba następnie wdrożyć w telefonach danego producenta. Wbrew pozorom ich oprogramowanie mocno różni się w zależności od tego, kto przyłożył rękę do ich powstania. Z drugiej jednak strony, gdy już wdroży się VoLTE na jednym telefonie, w kolejnych produkowanych pod marką danej firmy jest już łatwiej.

VoLTE - jak operator przygotowuje się do wdrożenia?

Cześć z Was, po pierwszym wpisie na blogu, pytała też o to, dlaczego wdrażanie VoLTE rozpoczęliśmy od smartfonów Samsung. Przede wszystkim zależało nam, aby z jakości tej technologii mogło skorzystać jak najwięcej osób. Obecnie Samsung jest liderem sprzedaży smartfonów w Polsce, posiada ok. 30 proc. rynku.

To także firma, która obok Apple, ma największe doświadczenie w oferowaniu telefonów z VoLTE. Nasz wspólny projekt wystartował w lutym tego roku. Pierwsze tygodnie spędziliśmy na przygotowywaniu naszych wymagań i ustawień sieci, a po otrzymaniu od firmy Samsung oprogramowania przyszedł czas na najważniejszy etap – testy. Przetestowaliśmy system na wszystkie możliwe sposoby, uwzględniając różne modyfikacje. Wszystko po to, aby VoLTE spełniało Wasze oczekiwania. Mówiąc wprost – miało działać lepiej niż połączenia poprzez sieć 2G i 3G. Po wgraniu poprawek, dostosowaniu kluczowej funkcjonalności oprogramowania do usługi Orange, dziś sami możecie sprawdzić efekty naszej wielomiesięcznej pracy. Przyznam szczerze, że takie projekty muszą być niesamowicie interesujące. Trochę żałuję, że nie przysiadłem dłużej nad fizyką i matematyką w ogólniaku.

Voice over LTE - jak zestawiana jest rozmowa?

I jeszcze dwa słowa jak to wszystko działa teraz. Kluczową sprawą są tutaj kodeki. O nich pisałem przy okazji HD Voice, zajrzyjcie do tekstu, jeżeli chcecie wiedzieć więcej. Ale nie zapominajcie – VoLTE to nie HD Voice ;-).

Łączenie połączeń w technologii VOLTE

To schemat łączenia rozmów w technologii VoLTE. Proste i przyjemne jak widać ;-) Tu jest część dla tych naprawdę bardzo ciekawych tego jak działa sieć.

Punkt pierwszy to moment, w którym osoba dzwoniąca (nazwijmy go Antoni, w skrócie „abonent A”) wpisuje numer i wciska „zieloną słuchawkę” dzwoniąc do swojego kolegi Bogusława (w skrócie będziemy o nim mówić „abonent B”) . Sygnał z informacją, mówiącą, że telefon A chce połączyć się z telefonem B biegnie poprzez sieć radiową 4G LTE, by następnie trafić do sieci EPC. To był punkt 2. Pod trójką kryje się moment, w którym sieć EPC zestawia w taki sposób „zasoby”, by telefony A i B mogły ze sobą negocjować warunki połączenia i przekazuje to połączenie do IMSa, czyli IP Multimedia System.

Etap 4 – sieć IMS pyta się bazy danych abonentów, czyli HSS (Home Subscriber Server) o to, który TAS ma obsługiwać połączenie. TAS to Telecomunication Application Server, a jego rola jest analogiczna do MSS w sieci 2G/3G. Pisałem o tym w zeszłym roku, więc jeżeli chcecie wiedzieć więcej zajrzyjcie do tego tekstu. Punkt 5 pokazuje moment, w którym IMS wysyła do wskazanego przez HSS TASa połączenie. Następnie TAS odpytuje HSS jakie obaj abonenci mają usługi, a także o to, gdzie znajduje się abonent B. TAS następnie wykonuje usługi, które mają abonenci A i B.

Zestawienie rozmowy w VoLTE nie jest proste, ale to już prawie koniec

Punkt 7 to moment, w którym IMS wie już gdzie znajduje się abonent B i wysyła do tej sieci EPC zaproszenie od abonenta A. Teraz sieć EPC musi znaleźć pod którym nadajnikiem znajduje się abonent B i wysyła informację o nadchodzącym połączeniu od abonenta A. Punkt 9 to moment, w którym Abonent  B potwierdza, że jest gotowy odebrać połączenie (klikając w zieloną słuchawkę) i jego telefon wysyła odpowiedź na ofertę „negocjacji” wysłaną na początku przez telefon A. Teraz już naprawdę trzy ostatnie punkty ;-) 10 – to odpowiedź abonenta B, która wędruje do abonenta A z „wynegocjowaną” przez ich telefony informacją o tym jak będzie przesyłany dźwięk, a dokładnie rzecz ujmując – który kodek zostanie wybrany. Jednocześnie IMS wysyła informację do urządzenia nazywanego Policy & Charging Rules Function, w skrócie PCRF, o tym jaki kanał w sieci 4G LTE trzeba zestawić, aby rozmowa była świadczona w „wynegocjowanej” jakości. Potem już tylko kosmetyka.

VoLTE - jak to działa - grafika ilustracyjna

PCRF informuje sieć  EPC obsługującą abonenta B o tym jaki „kanał rozmówny” przygotować (punkt 11). Po czym realizuje analogiczne działanie w stosunku do sieci EPC obsługującej abonenta sieci A (12). I w ten sposób odpowiedź wysłana przez telefon B trafia do telefonu A, co oznacza koniec negocjacji i jest potwierdzeniem, że abonent B odebrał rozmowę.

Cały ten proces zajmuje od 2 do 4 sekund. Nawet, jeżeli my jesteśmy w Wałbrzychu, a nasz rozmówca w Suwałkach. Jeżeli chcecie porównać to do sposobu łączenia rozmów w technologii 2G zapraszam do tekstu z zeszłego roku. Różnica w czasie połączenia między VoLTE a zwykłym połączeniem wynika z konieczności przełączenia telefonów z sieci 4G LTE do niższej. Nazywa się to CSFB (circuit switched fallback). To przedłuża połączenie, a na dodatek nieco bardziej obciąża baterię.

VoLTE - to nie jest takie proste!

Na świecie VoLTE cieszy się coraz większą popularnością, choć operatorzy zdają sobie sprawę, ile wysiłku wymaga implementacja technologii.  W końcu dopracowanie kwestii technicznych to tylko wierzchołek góry lodowej. Niżej kryją się takie zagadnienia, jak choćby porozumienie obu stron co do strategii sprzedaży, realizacji planów biznesowych, zobowiązań wobec innych partnerów lub terminów uruchamiania nowych wersji oprogramowania. Jak widzicie, przez ten czas stoczyliśmy całkiem niezłą i mam wrażenie niezwykle pasjonującą batalię o te dwie sekundy łączenia i czysty dźwięk podczas rozmowy z VoLTE.

Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli na blogu poinformować Was o kolejnych urządzeniach, obsługujących usługę w ramach naszej sieci. Najtrudniejsze już za nami. Liczymy na to, że większość pracy, którą wykonaliśmy do tej pory, uda się szybko wdrożyć w innych telefonach. Teraz koncentrujemy się na tym, aby po okresie testowym, ustawienia dla naszej sieci były wdrażane automatycznie w telefonach danego dostawcy z oprogramowaniem generycznym (tzw. telefony open-marketowe). Wówczas wystarczy, że włożycie naszą kartę SIM do takiego telefonu, a VoLTE będzie działać od razu. I jeszcze jedna dobra informacja na koniec. Naszym celem jest, aby ta usługa działała na wszystkich telefonach, w których specyfikacji pojawiają się literki VoLTE, nie tylko tych zakupionych w naszych salonach lub na stronie www.orange.pl.  Cały czas pracujemy także nad zasięgiem 4G LTE, który jak dzisiaj rano podaliśmy obejmuje już 97% Polaków.

Na całe szczęście koleżanki i koledzy, którzy wdrażali VoLTE chcieli podzielić się swoją wiedzą, dlatego ten tekst mógł powstać. Bardzo im za to dziękuję!

Mediateka

Komentarze


Oferta

Wraca przelew SMS

Piotr Domański Piotr Domański
17 października 2016
Wraca przelew SMS

Fajne oferty czasem wchodzą tylnymi drzwiami i troszkę niepostrzeżenie. Tak samo było z przelewem SMS, który wrócił do naszej oferty wtedy, gdy my na blogu zajęci byliśmy VoLTE i nowym bonusem za rejestrację prepaid w Orange i nju mobile. Zauważyliście to jako pierwsi, więc pozostaje nam wyłącznie potwierdzić, że po przerwie oferta ta ponownie trafia do Orange.

Bo przecież czasem tak bywa, że najmniej spodziewanym (i odpowiednim) momencie okazuje się, że na koncie prepaid jest tylko hulający wiatr. Dlatego wróciło to znane już Wam rozwiązanie - przelew środków przez SMS. Jeśli jesteście z Orange dłużej niż miesiąc (a dokładnie 31 dni) i przez ten czas doładowaliście swoje konto co najmniej 10 zł, możecie skorzystać z tej możliwości.

Za pomocą prostego SMSa możecie poprosić kogoś o doładowanie Waszego konta. Wystarczy, że wyślecie na numer 316 bezpłatny SMS o treści PRZELEJ, podacie w nim kwotę, o jaką chcielibyście zasilić konto oraz numer osoby, którą prosicie o doładowanie (np. PRZELEJ 5 501100100). Następnie przekazujący środki powinien zatwierdzić przelew pisząc na ten sam numer, w treści umieszczając słowo DOLADUJ, kwotę oraz numer odbiorcy przelewu (np. DOLADUJ 5 501100100).  Jednorazowo możecie przekazać w ten sposób od 1 do 5 zł.

Jeśli chcecie zapewnić komuś regularny dopływ środków na konto prepaid, możecie skorzystać z opcji przelewu cyklicznego (co 7, 14, 21 lub 30 dni).

Szczegóły oferty znajdziecie w regulaminie, który znajduje się już na naszej stronie.

Komentarze

kosa
kosa 18:24 01-08-2024

Jak przywołujemy powiat pucki i sam Puck, to zapytam o plany modernizacji dla stacji w mieście ?
Kiedy można się spodziewać 5G, badź chociaż pasma 2600 na stacji Waszego technologicznego partnera ? :)))

Odpowiedz
    Kinga Gora
    Kinga Gora 12:29 05-08-2024

    Doprecyzuję, że mówimy o stacji przy ul. Judyckiego. Mamy w planach pod koniec tego roku modernizację oraz uruchomienie 5G. 🙂

    Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 22:44 01-08-2024

Ja tylko chciałem zapytać kiedy nastąpi włączenie nowego masztu przy ulicy Bierzewickiej 41b w Gostyninie

Odpowiedz
    Kinga Gora
    Kinga Gora 11:25 02-08-2024

    Zgodnie z tym co już pisałam: uruchomienie jest zaplanowane na ten rok. Nie mogę niestety podać dokładniejszej daty.

    Odpowiedz
marrog7
marrog7 23:37 01-08-2024

Super. Pani Kingo, jak zawsze ciekawe informacji, tu powiedzmy statystki – dziękuję 🙂

Odpowiedz
    Kinga Gora
    Kinga Gora 11:36 02-08-2024

    Bardzo proszę!

    Odpowiedz
Metrus
Metrus 00:03 02-08-2024

Jedno jest pewne Pani Kingo. 5G w paśmie N78 zwane również pasmem C to strzał w dziesiątkę i obowiązkowy element każdej stacji bazowej w miejscowościach turystycznych i nie tylko. Jak pokazują doświadczenia tego lata, 5G N78 staje się skutecznym lekarstwem na nierozwiazywalne dotąd w LTE problemy t.j. jak niedziałająca transmisja danych na dużych imprezach czy w największych kurortach. Tak trzymać

Odpowiedz
    Kinga Gora
    Kinga Gora 11:36 02-08-2024

    Zdecydowanie to zasługa 5G, ale też szerokiego kanału w paśmie C, bo do dyspozycji mamy aż 100 MHz. Zgadzam się – strzał w dziesiątkę!

    Odpowiedz
Ati
Ati 02:38 02-08-2024

A ja czekam na te piękne anteny C band na nadajniku Orange (26003) ID: 1923 (N!)Starachowice ul martenowska może się doczekam w tym roku? 😁

Odpowiedz
    Kinga Gora
    Kinga Gora 11:30 02-08-2024

    Starachowice nie dadzą o sobie zapomnieć. 😉 Zgodnie z planami – grudzień tego roku. Jest na co czekać!

    Odpowiedz
Damian
Damian 18:17 05-08-2024

Czy to taka wysoka wieża widoczna z pod samego Lidla na Zamkowej? Jak tak to miło teraz już jesteśmy w centrum z pasmem C, co prawda ostatnim czasy wyłączane są nadajniki Orange na kilka godzin i miasto ogarnia Armagedon nic nie działa terminale, bankomaty wrrr…

Odpowiedz
Martus
Martus 11:31 06-08-2024

Pani Kingo, niezwykle ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa przede wszystkim uczestników festiwalu ale również sprawnego działania służb ratunkowych. Chodzi o największy pod kątem ilości uczestników festiwal w Polsce czyli PolAndRock w tym roku był całkowity dramat z siecią. Dwie stacje to za mało zła konfiguracja do tego gorsze dosyły. Play działał bez zarzutu. To bardzo poważny temat.

Odpowiedz
    Kinga Gora
    Kinga Gora 09:35 07-08-2024

    Tegoroczne doświadczenia z festiwalu na pewno weźmiemy pod uwagę, żeby odpowiednio przygotować sieć do kolejnej edycji festiwalu.

    Odpowiedz
Ikoli
Ikoli 13:49 08-08-2024

skoro mowa o Grzybowie, to zapytam o zasięg kilka kilometrów dalej na zachód w nadmorskim pasie – miejscowość Rogowo pomiędzy Dźwirzynem a Mrzeżynem. W sezonie wakacyjnym bardzo słabe możliwości rozmowy oraz internet, który prawie nie działa. Teren bardzo się rozwija, rok do roku przybywa nowych inwestycji m.in. kilka apartamentowców po kilkaset mieszkań. Kto obsłuży tych klientów? Konkurencja?

Odpowiedz
Scroll to Top