Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT) to doroczna kampania, której celem jest promowanie zrównoważonych form mobilności. Chodzi o transport publiczny, rower czy ruch pieszy. Władze samorządowe, firmy oraz instytucje starają się zachęcić ludzi do zmiany złych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń transportowych. Kulminacyjnym momentem jest Dzień bez Samochodu, przypadający 22 września. W Orange także zaangażowaliśmy się w ETZT. Zorganizowaliśmy m.in. webinar z NASK, Volkswagenem i Renault, aby porozmawiać o problemie zanieczyszczeń transportowych i wyzwaniach stojących przed branżą motoryzacyjną, niskoemisyjnych rozwiązaniach, a także elektromobilności i trendach.
Transport źródłem smogu w Polsce
Niebezpieczne zanieczyszczenia z rur wydechowych, czyli pyły, tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory powodują smog tworząc zawiesinę zanieczyszczeń w powietrzu. I choć smog i zmiana klimatu to dwa różne zjawiska to są ze sobą powiązane. Co je łączy? Za pojawienie się obydwu zjawisk odpowiada człowiek i mają wspólne źródło: spalanie paliw kopalnych. A co je różni? Smog jest spowodowany przez spalanie węgla lub odpadów w kotłach, piecach, a także paliw w silnikach, natomiast zmianę klimatu powodują gazy cieplarniane, zwłaszcza dwutlenek węgla, ale także metan i gazy przemysłowe.
Transport odpowiada za 40% emisji tlenków azotów, a najwięcej spalin emitują samochody z silnikiem Diesla. Dynamiczny rozwój miast powoduje większe potrzeby mobilności, które wymagają innowacyjnych rozwiązań. Przed sektorem motoryzacyjnym stoi wiele wyzwań: ograniczenie emisji szkodliwych substancji, w tym CO2 i NOx przez samochody, upowszechnienie aut elektrycznych i stworzenie infrastruktury dla elektromobilności, a także w przyszłości rozwój rozwiązań dla autonomicznych pojazdów.
Barierami dla rozwoju aut elektrycznych są m.in. ich wyższe ceny, w porównaniu do aut zasilanych silnikami spalinowymi, brak dostępnej infrastruktury ładowania oraz mniejszy zasięg. Eksperci wskazują, że rozwój technologii, postępująca urbanizacja i zmiany w prawodawstwie upowszechnią samochody hybrydowe, plug in elektryczne i autonomiczne.
Pomarańczowa flota
Choć w Orange zarządzamy jedną z największych w Polsce flot samochodowych udostępnionych pracownikom do celów służbowych i prywatnych, to konsekwentnie obniżamy liczbę samochodów służbowych na rzecz innych rozwiązań. W 20 miastach oferujemy samochody w systemie wypożyczalni Weź Auto. Promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a od tego co roku inwestujemy w niskoemisyjne hybrydy i elektryki.
Komunikacja publiczna czy rower
Naszych pracowników zapytaliśmy o ich drogę do pracy. Okazało się, że w zdecydowanej większości wybieramy własny samochód (56%) i jeździmy samotnie. Tylko 22% ankietowanych ma współpasażera. Drugim wyborem jest komunikacja publiczna (21%). I choć rowerzystom zapewniamy wygodny parking i szatnie, to na ten środek transportu decyduje się tylko 11% ankietowanych. Być może przyczyną jest odległość - najwięcej z nas pokonuje odległość pomiędzy 5 a 15 km, ale część (26%) osób ankietowanych przemierza ponad 25 km. Samochody, z których korzystamy mają silniki benzynowe lub diesla, tylko niewielki procent (2,3%) posiada elektryki. Nie było to reprezentatywne badania, a jedynie krótka ankieta, niemniej obrazująca obecne nawyki. Aby to zmienić kluczowe są edukacja i komunikacja o zrównoważonym transporcie i jego wpływie na zdrowie, klimat i środowisko.
Komentarze
I♥️Rower. Uważam że incjatywę ochrony środowiska a tym samym społeczeństwa powinien zająć się rząd i to Państwo powinno promować środek lokomocji jakim jest rower. Co z tego że mogę jechać do pracy rowerem jak nie mam gdzie go zaparkować?
Odpowiedz