Minął rok od uruchomienia infolinii obywatelskiej 800 676 676 w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. To dobra okazja do podsumowań.
Z jakimi problemami dzwonią ludzie? Skargi na funkcjonowanie organów administracji publicznej i urzędników, sądów i prokuratury, organów rentowych (ZUS, KRUS), placówek zdrowia, prośby o wyjaśnienie przepisów, interwencję. Często dzwonią z poczucia bezradności, które spotyka ich w starciu z rzeczywistością urzędniczą i przepisami.
A jaka nasza w tym rola? Infolinia obywatelska została uruchomiona przez Orange Polska na zasadach niekomercyjnych. Dzięki nam każdy może zadzwonić do biura Rzecznika Praw Obywatelskich za darmo.
Zapraszam na krótki wywiad z prof. Ireną Lipowicz - Rzecznikiem Praw Obywatelskich
Na koniec trochę statystyki. Przeprowadzono ok. 29 tys. rozmów telefonicznych: dla porównania, pisemnie biuro otrzymało ponad 60 tys. spraw, a osobiście przyjęto tylko w Warszawie ponad 2 tys. interesantów. Ponad 12 tys. to zgłoszenia nowych spraw i problemów, reszta telefonów – dotyczyła sprawdzenia postępu w toczących się postępowaniach. Rozmowy te trwały łącznie 8.730.820 sekund, czyli 2.425 godziny. Najwięcej spraw dotyczyło prawa karnego, cywilnego albo administracyjno – gospodarczego, nieco mniej przypadków prawa pracy, prawa konstytucyjnego czy wstępnej oceny wniosków.