;

Bezpieczeństwo

Skąd ten ekogroszek? Analiza przypadku (1)

Michał Rosiak

22 września 2022

Skąd ten ekogroszek? Analiza przypadku
1

Węgiel, ekogroszek. Słowa odmieniane przez różne przypadki, w różnych zdaniach. Nic dziwnego – zima coraz bliżej, każdy chce ją przetrwać w cieple. A wiedzą też o tym różnej maści cwaniacy.

Dziś chciałem się razem z Wami przyjrzeć szczegółowo pewnej stronie. Pojawił się w naszych systemach bezpieczeństwa, a znajduje się pod adresem hxxp://ekogroszek-energo[.]info.

Mam szczęście mieszkać w bloku, nie muszę więc przejmować się cenami węgla, ale z tego na co trafiałem na Twitterze, mam wrażenie, że te są raczej z tych atrakcyjnych. Ale ponieważ w internecie ostrzegają przed oszustami, przyjrzyjmy się dokładniej witrynie.

Na początek adres w domenie .info. Od zawsze ostrzegam, by do tego typu TLD (top level domain, domena najwyższego rzędu) podchodzić z ograniczonym zaufaniem. Zerknijmy więc co na jej temat powie serwis URL Scan:

Strona sprzedająca węgiel, w Polsce. W estońskiej przestrzeni adresowej, na rosyjskich serwerach, z najprostszym, trzymiesięcznym certyfikatem SSL? Brzydko pachnie…

Co więcej, nasze systemy już wcześniej na tym samym adresie IP trafiły na niemal bliźniacze witryny, już rozpoznane i zablokowane jako phishing!

Mało? To poszukajmy więcej!

Pokaż kotku, co masz w środku

Czy Wam też rzucił się w oczy numer telefonu w lewym górnym rogu? Poszukajmy go w sieci:

Gwoli jasności – znalazł się w jednym miejscu, z jednym wpisem. To nie jest wielka czerwona flaga, ale i tak – raczej nie poprawia zaufania…

A jak z danymi adresowymi? Na stronie znajdziemy takie:

Ekogroszek „ENERGO”_Bogdan Kowal,
al. Legionów 157
18-400 Łomża
Polska

W internecie znajdziemy szereg stron z tą nazwą, Energo to bowiem nazwa własna produktu. W żadnym przypadku (z wyjątkiem oczywiście opisywanej strony) nie znajdziemy jej powiązania z nazwiskiem Bogdan Kowal. A co z adresem w Łomży? To nawet dość zabawne, bowiem mieści się pod nim…

siedziba firmy PGE Dystrybucja S.A. Oddział Białystok, Rejon Energetyczny Łomża

Link do polityki prywatności prowadzi natomiast na stronę, gdzie znajdziemy dokument opisujący inną, prawdziwą firmę, prowadzącą – uwaga, werble – sklep z ekogroszkiem. Tym razem zakładam, że prawdziwy.

Gdzie jest haczyk?

Śródytułowy haczyk pojawia się, gdy spróbujemy kupić produkt i zapłacić zań. Nie, nie ma fałszywej bramki płatności – jest jeszcze bardziej bezczelny numer:

Miałem już do czynienia z takim schematem, analizując fałszywe zbiórki, których autor przez pewien czas będzie utrzymywany na państwowym wikcie (opisywałem ja na stronie CERT Orange Polska). Mam nadzieję, że bank, do spółki z policją, szybko się tą sprawą zajmie, acz obawiam się, że konto zostało założone na nieświadomego niczego „słupa”…

No i liczę, że nikt się na to bezczelne oszustwo jednak nie nabrał.

Bądźcie bezpieczni!

Udostępnij: Skąd ten ekogroszek? Analiza przypadku
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the House. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 20:43 22-09-2022
    Zamiast węgla można dostać też pomalowane kamienie i 🙁
    Odpowiedz

;

Oferta

Jesienią #TestujzOrange (8)

Marta Krajewska

20 września 2022

Jesienią #TestujzOrange
8

Trwa kolejna kampania #TestujzOrange. Sprawdź, jak działają smartfony marki Samsung, Galaxy S22 i S22 Ultra. Wrażeniami podziel się na Instagramie i TikToku. Najbardziej kreatywni testerzy zatrzymają smartfony dla siebie.

To kolejna, jesienna odsłona kampanii dobrze znanej czytelnikom bloga Orange. Warunki uczestnictwa są dwa: trzeba wypełnić formularz na stronie, a potem regularnie publikować efekty testów na Instagramie i TikToku.

Organizator wybierze 12 testerów, którzy otrzymają smartfony marki Samsung, Galaxy S22 i S22 Ultra. Na bieżąco będą dzielić się swoimi wrażeniami z użytkowania na platformach społecznościowych. Najbardziej kreatywni i zaangażowani testerzy będą mogli zatrzymać telefony.

Warto spróbować? No pewnie! Sprawdźcie szczegóły na stronie #TestujzOrange

Udostępnij: Jesienią #TestujzOrange
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Star. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 10:14 21-09-2022
    Super wiadomość, może tym razem się uda, bo dawno, dawno nic się nie udało zdobyć do testów 😉
    Odpowiedz
    • komentarz
      mike278 14:52 21-09-2022
      Ty tak na poważnie? Regulamin czytałeś? Punkt 8. "kierując się atrakcyjnością nadesłanych odpowiedzi w formularzu zgłoszeniowym oraz atrakcyjnością i popularnością profili społecznościowych wskazanych w formularzu zgłoszeniowym. " Centek od dawna nie organizował konkursu dla bloga i nic w tym dziwnego. Z nas nie ma zasięgów, więc firmy nie są zainteresowane dawaniem nagród na konkursy. Brutalna rzeczywistość, choć zrozumiała.
      Odpowiedz
      • komentarz
        pablo_ck 22:44 21-09-2022
        Wiem że raczej szanse mizerne, ale może a nóż widelec 😜 Lepiej wysłać zgłoszenie i dać sobie szansę niż tego nie zrobić.
        Odpowiedz
  • komentarz
    Misiek i samochody 16:23 21-09-2022
    Jakiej wielkości trzeba mieć profil na instagramie, żeby wziąć udział w zabawie. Pytam od razu bo nie wiem czy warto wypełniać kwestionariusz skoro później wybierzecie osobę z mnóstwem znajomych w Indiach a nie prawdziwego fana nowych technologii. Kilka lat temu na fajny pomysł wpadła Motorola, kiedy stworzyła stronę z zadaniami dla uczestników i na testerów wybrała fanów z facebooka, którzy otrzymali telefony a teraz tylko zasięgi wielkość profili itp. a nie kreatywność.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Łukasz 09:27 22-09-2022
    Jest jakaś awaria nie mozna zalogować się na konta przez www, aplikację mobilną Moj orange stan konta nie działa nie można doładować konta nic nie działa nawet serwis *500
    Odpowiedz
  • komentarz
    Łukasz 12:15 22-09-2022
    Wszedłem do aplikacji mój Orange i nic nie ma mojej oferty brak GB pusto może jakiś komunikat co sie u Was dzieje
    Odpowiedz
  • komentarz
    Mateusz 11:39 27-09-2022
    Czy formularz zgłoszeniowy działa? Po jego wypełnieniu i kliknięciu "Wyślij" przycisk podświetla się na szaro "Wysyłanie". Strona w ogóle się nie ładuje, wygląda jakby nic nie zostało wysłane. Na adres email nie dostałem żadnego potwierdzenia.
    Odpowiedz
    • komentarz
      pablo_ck 22:29 10-10-2022
      Miałem to samo, kilka prób i odpuściłem.
      Odpowiedz

;

Reklama

Ulka i Michał na planie (2)

Stella Widomska

20 września 2022

Ulka i Michał na planie
2

Za oknem jesień

Dzień dobry pourlopowo i niestety jesiennie. Żegnałam się z Wami przy 35 stopniach i nie mogę uwierzyć jak szybko przeszliśmy ze środka lata w paskudną, mokrą jesień. Tej pory roku nie trawię, nawet przy wariancie „polska złota”. Ten krótki dzień, ta masa powakacyjnych obowiązków, te grube ubrania i co najważniejsze – ten brak słońca. Jesienna deprecha wjechała u mnie na grubo. A jak jest u Was? Lubicie jesień? Ja chyba na  starość poszukam takiego kraju, gdzie jesieni nie ma.  

W telewizji nowa kampania Orange na kartę

Zaczęłam od marudzenia (w urodziny mogę!), ale przejdźmy do konkretu, bo przecież nie po marudzenie tu przyszłam. Od piątku mamy nową kampanię telewizyjną Orange na kartę. Tym razem rzecz jest o minutach, które nie chcą się kończyć. W związku z tym Robert Górski nie śpi, bo rozmawia. A żeby nie spać pije dużo kawy. No i są też panie na wrotkach. Powiedziałabym, że jest tak bardzo amerykańsko, ale oceńcie sami.

Kilka słów dla branżuni

Jeśli nie jesteście branżunią, pędźcie wzrokiem do kolejnego akapitu. 😉 Za kreację kampanii (pomysł na scenariusz mówiąc bardziej po ludzku) we współpracy z Orange Polska odpowiada agencja Leo Burnett. Produkcją zajęło się Studio Tyrka. Postprodukcję powierzyliśmy Studiu Orka. Nasz spot wyreżyserował Amon Schulz. Media zaplanował i kupił (we współpracy ze mną, bo na co dzień opiekuję się m.in. kampaniami Orange na kartę i Orange dla Firm) dom mediowy Value Media. A działania w mediach społecznościowych, to jak zawsze Anetka, Tomek, Kacper i Mateusz, czyli Follow Agency. Kampanię zobaczycie m.in. w TVN, Polsacie i TVP, a także na Instagramie i Facebooku.

A jak było na planie?

Na plan tradycyjnie pojechali przedstawiciele #EkipyOrange, żeby pokazać Wam naszą pracę od kuchni. Tym razem byli tam dla Was Ulka Woźniakowska i Michał Dudziński. Trafili w sam środek piekła – nie, że na planie coś nie bardzo, bo Robert Górski i Mikołaj Cieślak zawsze robią dzień lepszym, ale termometry wskazywały 36 stopni ciepła. Dołóżcie do tego lampy z planu i morze kawy. Bardzo żałuję, że tym razem nie mogłam. Ale Ulka i Michał zrelacjonują. Zapraszam! 🙂

Udostępnij: Ulka i Michał na planie
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 10:18 21-09-2022
    Fajna reklama 💪
    Odpowiedz
  • komentarz
    Ron 10:37 21-09-2022
    Reklama super, promująca PrePaid i nielimitowane usługi. Podoba mi sie sceneria w stylu, amerykański bar z kawą :)
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej