Bezpieczeństwo

Skąd ten ekogroszek? Analiza przypadku

Michał Rosiak Michał Rosiak
22 września 2022
Skąd ten ekogroszek? Analiza przypadku

Węgiel, ekogroszek. Słowa odmieniane przez różne przypadki, w różnych zdaniach. Nic dziwnego - zima coraz bliżej, każdy chce ją przetrwać w cieple. A wiedzą też o tym różnej maści cwaniacy.

Dziś chciałem się razem z Wami przyjrzeć szczegółowo pewnej stronie. Pojawił się w naszych systemach bezpieczeństwa, a znajduje się pod adresem hxxp://ekogroszek-energo[.]info.

Mam szczęście mieszkać w bloku, nie muszę więc przejmować się cenami węgla, ale z tego na co trafiałem na Twitterze, mam wrażenie, że te są raczej z tych atrakcyjnych. Ale ponieważ w internecie ostrzegają przed oszustami, przyjrzyjmy się dokładniej witrynie.

Na początek adres w domenie .info. Od zawsze ostrzegam, by do tego typu TLD (top level domain, domena najwyższego rzędu) podchodzić z ograniczonym zaufaniem. Zerknijmy więc co na jej temat powie serwis URL Scan:

Strona sprzedająca węgiel, w Polsce. W estońskiej przestrzeni adresowej, na rosyjskich serwerach, z najprostszym, trzymiesięcznym certyfikatem SSL? Brzydko pachnie...

Co więcej, nasze systemy już wcześniej na tym samym adresie IP trafiły na niemal bliźniacze witryny, już rozpoznane i zablokowane jako phishing!

Mało? To poszukajmy więcej!

Pokaż kotku, co masz w środku

Czy Wam też rzucił się w oczy numer telefonu w lewym górnym rogu? Poszukajmy go w sieci:

Gwoli jasności - znalazł się w jednym miejscu, z jednym wpisem. To nie jest wielka czerwona flaga, ale i tak - raczej nie poprawia zaufania...

A jak z danymi adresowymi? Na stronie znajdziemy takie:

Ekogroszek "ENERGO"_Bogdan Kowal,
al. Legionów 157
18-400 Łomża
Polska

W internecie znajdziemy szereg stron z tą nazwą, Energo to bowiem nazwa własna produktu. W żadnym przypadku (z wyjątkiem oczywiście opisywanej strony) nie znajdziemy jej powiązania z nazwiskiem Bogdan Kowal. A co z adresem w Łomży? To nawet dość zabawne, bowiem mieści się pod nim...

siedziba firmy PGE Dystrybucja S.A. Oddział Białystok, Rejon Energetyczny Łomża

Link do polityki prywatności prowadzi natomiast na stronę, gdzie znajdziemy dokument opisujący inną, prawdziwą firmę, prowadzącą - uwaga, werble - sklep z ekogroszkiem. Tym razem zakładam, że prawdziwy.

Gdzie jest haczyk?

Śródytułowy haczyk pojawia się, gdy spróbujemy kupić produkt i zapłacić zań. Nie, nie ma fałszywej bramki płatności - jest jeszcze bardziej bezczelny numer:

Miałem już do czynienia z takim schematem, analizując fałszywe zbiórki, których autor przez pewien czas będzie utrzymywany na państwowym wikcie (opisywałem ja na stronie CERT Orange Polska). Mam nadzieję, że bank, do spółki z policją, szybko się tą sprawą zajmie, acz obawiam się, że konto zostało założone na nieświadomego niczego "słupa"...

No i liczę, że nikt się na to bezczelne oszustwo jednak nie nabrał.

Bądźcie bezpieczni!


Oferta

Jesienią #TestujzOrange

Marta Krajewska Marta Krajewska
20 września 2022
Jesienią #TestujzOrange

Trwa kolejna kampania #TestujzOrange. Sprawdź, jak działają smartfony marki Samsung, Galaxy S22 i S22 Ultra. Wrażeniami podziel się na Instagramie i TikToku. Najbardziej kreatywni testerzy zatrzymają smartfony dla siebie.

To kolejna, jesienna odsłona kampanii dobrze znanej czytelnikom bloga Orange. Warunki uczestnictwa są dwa: trzeba wypełnić formularz na stronie, a potem regularnie publikować efekty testów na Instagramie i TikToku.

Organizator wybierze 12 testerów, którzy otrzymają smartfony marki Samsung, Galaxy S22 i S22 Ultra. Na bieżąco będą dzielić się swoimi wrażeniami z użytkowania na platformach społecznościowych. Najbardziej kreatywni i zaangażowani testerzy będą mogli zatrzymać telefony.

Warto spróbować? No pewnie! Sprawdźcie szczegóły na stronie #TestujzOrange


Rozrywka

Ulka i Michał na planie

Stella Widomska Stella Widomska
20 września 2022
Ulka i Michał na planie

Za oknem jesień

Dzień dobry pourlopowo i niestety jesiennie. Żegnałam się z Wami przy 35 stopniach i nie mogę uwierzyć jak szybko przeszliśmy ze środka lata w paskudną, mokrą jesień. Tej pory roku nie trawię, nawet przy wariancie „polska złota”. Ten krótki dzień, ta masa powakacyjnych obowiązków, te grube ubrania i co najważniejsze – ten brak słońca. Jesienna deprecha wjechała u mnie na grubo. A jak jest u Was? Lubicie jesień? Ja chyba na  starość poszukam takiego kraju, gdzie jesieni nie ma.  

W telewizji nowa kampania Orange na kartę

Zaczęłam od marudzenia (w urodziny mogę!), ale przejdźmy do konkretu, bo przecież nie po marudzenie tu przyszłam. Od piątku mamy nową kampanię telewizyjną Orange na kartę. Tym razem rzecz jest o minutach, które nie chcą się kończyć. W związku z tym Robert Górski nie śpi, bo rozmawia. A żeby nie spać pije dużo kawy. No i są też panie na wrotkach. Powiedziałabym, że jest tak bardzo amerykańsko, ale oceńcie sami.

https://youtu.be/bSm-7CvZNVo

Kilka słów dla branżuni

Jeśli nie jesteście branżunią, pędźcie wzrokiem do kolejnego akapitu. ;-) Za kreację kampanii (pomysł na scenariusz mówiąc bardziej po ludzku) we współpracy z Orange Polska odpowiada agencja Leo Burnett. Produkcją zajęło się Studio Tyrka. Postprodukcję powierzyliśmy Studiu Orka. Nasz spot wyreżyserował Amon Schulz. Media zaplanował i kupił (we współpracy ze mną, bo na co dzień opiekuję się m.in. kampaniami Orange na kartę i Orange dla Firm) dom mediowy Value Media. A działania w mediach społecznościowych, to jak zawsze Anetka, Tomek, Kacper i Mateusz, czyli Follow Agency. Kampanię zobaczycie m.in. w TVN, Polsacie i TVP, a także na Instagramie i Facebooku.

A jak było na planie?

Na plan tradycyjnie pojechali przedstawiciele #EkipyOrange, żeby pokazać Wam naszą pracę od kuchni. Tym razem byli tam dla Was Ulka Woźniakowska i Michał Dudziński. Trafili w sam środek piekła – nie, że na planie coś nie bardzo, bo Robert Górski i Mikołaj Cieślak zawsze robią dzień lepszym, ale termometry wskazywały 36 stopni ciepła. Dołóżcie do tego lampy z planu i morze kawy. Bardzo żałuję, że tym razem nie mogłam. Ale Ulka i Michał zrelacjonują. Zapraszam! :-)

https://youtu.be/UhxBTyrMPvE

Scroll to Top