Jak co roku chcemy podzielić się z Wami naszymi wynikami. Ale nie tylko tymi finansowymi, lecz także opowiedzieć jak udało nam się wpłynąć na świat w około nas. Mówiąc w skrócie, jak co roku, już od 7 lat wydaliśmy raport społeczny.
Postanowiliśmy porozmawiać z Moniką Kulik o najnowszym Raporcie Społecznym, w końcu to ona jest jego autorką, zna masę ciekawostek i smaczków. A więc do dzieła!
Piotr Domański - Moniko, zabrałem się do lektury najnowszego raportu społecznego Orange. Pierwszą rzeczą, która zwraca uwagę to medium. Poprzedni raport społeczny, został wydany w wersji papierowej, podobnie zresztą jak większość podobnych publikacji w Polsce. Dlaczego zdecydowaliśmy się na stronę internetową?
Monika Kulik - Nasza decyzja o wydaniu elektronicznej wersji Raportu poprzedzona była wnikliwą analizą … czytelnictwa w Polsce ;-)
A mówiąc poważnie już od jakiegoś czasu myśleliśmy o bardziej interaktywnej - elektronicznej formie Raportu. Ten temat pojawił się m.in. w naszej ubiegłorocznej dyskusji na blogu „Piszemy raport CSR” a także na zajęciach ze studentami. Szukaliśmy formy, która w przyjazny sposób pokaże nasze podejście do tematu społecznej odpowiedzialności, nasze konkretne działania, nasz wpływ na otoczenie. Raport w takiej wersji pozwala szybko przejść do treści znajdujących się na innych naszych stronach np. pobrać scenariusz lekcji o bezpiecznym interwencie, oddać stary telefon czy sprawdzić, który salon Orange jest dostępny dla klientów z niepełnosprawnościami. Pozwala także znaleźć dane, porównać je, a także skopiować wybrane fragmenty.
Nie do końca zrezygnowaliśmy z wersji papierowej. Dla tradycjonalistów mamy też wersję linearną – nieco skróconą wersję dostępną na stronie pdf.
Czuję się nawet przekonany, co do formy, a co z treścią? Zainteresowało mnie to, co we wstępie do raportu mówi Prezes Orange Polska, Bruno Duthoit. Zaznacza wszystkie obszary prezentowane w raporcie, jednak dla mnie najważniejsze były trzy aspekty – szacunkowy wpływ na PKB, rynek pracy i wartość inwestycji. Czy nie jest w gruncie rzeczy tak, że pozostałe obszary mają mniejsze znaczenie dla takiej firmy jak Orange? Rozumiem, że działania na rzecz środowiska naturalnego są ważne, jednak, choćby biorąc pod uwagę emisję CO2 czym jest emisja na poziomie 413 tysięcy ton, wobec 316,8 milionów ton naszego kraju? Bardzo dobrze, że udało się ograniczyć zużycie papieru i kartonu o prawie połowę, lecz jakie ma to znacznie dla czytelników raportu?
Mówić o odpowiedzialności firmy nie możemy traktować jej wyrywkowo, ale pokazywać nasze podejście do całego otoczenia społecznego czy środowiska naturalnego. Raport powinien być kompleksowy i mówić co robimy, aby zwiększyć pozytywny wpływ, a zmniejszać ten negatywny.
Jest to też warunek przyjętego przez nas, międzynarodowego standardu raportowania. Mówi on, wprost, że mamy się odnieść do tego, co ważne dla naszych interesariuszy (klientów, pracowników, dostawców, inwestorów, kontrahentów, czy obrońców środowiska naturalnego). Raport powinien być kompleksowy, zawierać odpowiedzi na istotne kwestie a także prezentować je w sposób przejrzysty. Tak więc, można w nim znaleźć dane, które odnoszą się do naszego wkładu w polską gospodarkę i te, które dotyczą ochrony środowiska. Swoją drogą mam ciekawą grafikę na ten temat
Biorą pod uwagę naszą skalę działania, nawet oszczędność papieru w przypadku naszej firmy jest znacząca – ta wewnątrz organizacji i ta wśród naszych klientów, którzy korzystają z e- faktury.
Ale cieszę się, ze wróciłeś wagę na takie dane jak PKB czy inwestycje społeczne. Zwykle w standardowych raportach społecznych pokazywane są określone wskaźniki, dane dotyczące działań firmy. W tym roku postanowiliśmy iść krok dalej i pokazać szerzej, jaki jest nasz wpływ społeczny - nie tylko ten bezpośredni – sprowadzający się do rezultatów czy efektów naszych działań, ale też ten pośredni czy indukowany – czyli np. obliczyć jak przyczyniamy się do wzrost PKB, ile warte są nasze zakupy u dostawców, czy ile miejsc pracy generujemy dzięki współpracy z naszymi partnerami biznesowymi. Takie dane zajedziemy w tegorocznym Raporcie.
Znalazłem w raporcie nieco danych dotyczących naszego wpływu na rynek pracy. Oto one.
A jeżeli chodzi o samych naszych pracowników, to bardzo fajnie wygląda balans zarówno między kobietami i mężczyznami jak i pomiędzy młodymi pracownikami i tymi nieco bardziej doświadczonymi. W końcu 43% zatrudnionych to kobiety, zajmują one też 28% miejsc w kadrze menedżerskiej. Z kolei 21% pracowników ma już powyżej 50 lat i jest ich nawet więcej, niż tych młodszych. To troszkę odstaje od wizerunku „firmy technologicznej”, ale mam wrażenie, że to nic złego.
Dla firmy technologicznej, która chce być innowacyjna ważna jest różnorodność – kwestie wieku, płci, naszych postaw, poglądów, sprawności czy umiejętności wszystko to przekłada się na przykład na naszą innowacyjność. Różnorodnie zespoły to są bardziej innowacyjne. Należy tez pamiętać, ze nie jesteśmy wyłącznie dostawcą technologii a więc dostawca usług - więc kwestie takie jak doświadczenie, umiejętność współpracy, empatia są bardzo cenione. Uznaliśmy, że zarządzenie różnorodnością w firmie jest ważne dla nas, dlatego tej kwestii poświęcamy część raportu pokazując, jakie cele sobie stawiamy w tym zakresie, jak je mierzymy, monitorujemy i jakie są wyniki tych działań.
Dla firmy, która chce być odpowiedzialna ważne jest odpowiedzialne traktowanie pracowników – dlatego zwykle w każdym raportowani społecznym wiele czas poświecą się kwestiom wewnętrznym tj. dostęp do stanowisk, szkoleń, czy innych benefitów dla rożnych grup pracowników. Te informacje są także w naszym Raporcie.
Szczególnie dużą wagę kładziemy na bezpieczeństwo w sieci. Zarówno, jeżeli chodzi o projekty, nazwijmy je edukacyjne realizowane przez Fundację Orange z naszymi partnerami społecznymi, dzieje się sporo. Jest Dzień Bezpiecznego Internetu, który odbywa się w ponad 1200 miejsc, serwis edukacyjny - Sieciaki.pl, na który w ciągu roku zajrzało 285413 osób, czy serwis Helpline.org.pl. Tylko jak to się przekłada na bezpieczeństwo? W poprzednim roku doszło do 18062 incydentów bezpieczeństwa w naszej sieci. To prawie trzy razy więcej niż w 2013. Z drugiej strony w raporcie pojawiła się też informacja, że dzięki naszym działaniom udało się ograniczyć ilość spamu wysyłanego przez polskich internatów o 80%. Taka nasza rola jako firmy telekomunikacyjnej.
Badania naszych klientów indywidualnych czy biznesowych pokazują, że bezpieczeństwo znajduje się wśród ich priorytetów. Dlatego Bezpieczna sieć to jeden z 4 głównych filarów strategii CSR, i w Raporcie poświęcamy tej kwestii wiele wagi. Pokazujemy z jednej strony jak chronimy sieć, dlatego pokazujemy informacje na temat zabezpieczeń w sieci na temat rożnych „incydentów”, prezentujemy naszą ofertę w tym zakresie np. pakiety bezpieczeństwa, odnosimy się też do spraw związanych z ochroną danych osobowych naszych klientów. Naszą odpowiedzialność traktujemy tu jednak szerzej - odnosząc się do kwestii budowania świadomości zagrożeń i pokazania, jak się przed nimi chronić. Dużo miejsca poświęcamy kwestii ochrony najmłodszych użytkowników sieci i edukacji w tym zakresie. Raport prezentuje nie tylko nasze podejście do tych kwestii, ale przekierowuje na konkretne strony, gdzie można znaleźć materiały nasze czy naszych partnerów społecznych dla dzieci, rodziców czy nauczycieli.
I jeszcze jedna kwestia, czyli zapewnianie dostępu do sieci. Tutaj także mamy grafikę!
To chyba spora odpowiedzialność. Jednak mam wrażenie, że to tylko część działań. Dostępność to nie tylko zasięg sieci, ale też umożliwienie korzystania z niej osobom starszym czy z niepełnosprawnościami. A jak jest z tym w Orange.
Zgadza się, dostępność to nie tylko kwestia infrastruktury, ale też wiedza, jak z niej skorzystać - dlatego dużą część naszego Raportu stanowi temat edukacji cyfrowej – młodych i tych starszych czy mieszkańców mniejszych społeczności. Jak można zauważyć stawiamy na efektywne wykorzystanie nowych technologii w praktyce.
To bardzo ciekawy temat także w kontekście naszego wpływu społecznego. W Raporcie można znaleźć wiele ciekawych informacji o programach edukacyjnych Fundacji Orange. Weźmy choćby Pracownie Orange, które są lokalnymi centrami aktywności, nauki, kultury. W praktyce pokazują, jak można wykorzystać sieć i nowe technologie do budowanie sieci powiazań społecznych. Od kilku już lat obserwujemy, jak ich aktywność przekłada się na funkcjonowanie ich otoczenia społecznego.
W Raporcie informujemy również o tym, w jaki sposób wywiązujemy się z obowiązku zapewnienia dostępności do naszej oferty i obsługi dla klientów z niepełnosprawnościami. Po hasłem „Orange bez barier” realizujemy działania związane z dostępnością salonów, dokumentów, obsługi czy naszej strony internetowej dla klientów z różnymi niepełnosprawnościami.
Jako, że raport społeczny to efekt ogromnej pracy Moniki, stwierdziłem, że to ja Was zachęcę do jednej rzeczy… otóż nasz raport społeczny startuje w konkursie „Raporty Społeczne”. Mogą tam też zagłosować internauci, więc jeżeli podoba się Wam to, w jaki sposób mówimy o naszej działalności wejdźcie na stronę konkursu, i zagłosujcie na raport.
P.S. jeżeli macie swoje uwagi, pomysły, albo chcecie po prostu porozmawiać z nami (albo ze sobą) o naszym raporcie społecznym, zapraszamy do komentowania.
P.S. 2 mam nadzieję, że nie macie nic przeciwko długości tekstu. Raport Społeczny to olbrzymia ilość informacji dotyczących rzadziej poruszanych, a bardzo ważnych dla nas kwestii. Dlatego pozwoliliśmy sobie na nieco dłuższą rozmowę :)