„Aby dotrzeć do celu, prostą ścieżką nie pójdziemy” – mawiał pewien zielony osobnik mały wzrostem, ale niezwykle wielki duchem i przede wszystkim mocą, w pewnym kręgach znany jako mistrz Yoda. Wojtek ostatnio pisał tutajo powtarzających się atakach phishingowych nie tylko na Klientów usług Orange Polska. Niestety, coraz częściej okazuje się, że nawet jeśli nasze zachowanie w sieci wydaje się być odpowiedzialne, złe rzeczy potrafią dziać się bez naszej ingerencji. I tu teoretycznie robi się skomplikowanie, ale od tego jesteśmy my, by te trudne sprawy Wam ułatwiać :)
By jeszcze bardziej zminimalizować zagrożenia gorąco zachęcam Was do sprawdzenia, jak wygląda kwestia dostępu do Waszych domowych modemów. Oczywiście jeśli już dawno zmieniliście Wasze domyślne hasło, mogę tylko bić Wam brawo! Pozostawienie domyślnego loginu i hasła wiąże się bowiem z ryzykiem przejęcia kontroli nad urządzeniem na szereg różnych sposobów. Jeśli jednak nie wiecie o czym piszę – koniecznie musicie przeczytać ten tekst do końca.
Poniższą instrukcję, bazującą na Liveboxach i Funboxach, można traktować jako generyczną, myślę, że sprawdzi się na większości dostępnych na rynku urządzeń. Zachęcam gorąco do przesłania jej również Waszym bliższym i dalszym znajomym, którzy nie dysponują zbyt rozbudowaną wiedzą informatyczną!
• sprawdź, czy korzystasz z domowej sieci (na WiFi lub po kablu)
• otwórz dowolną przeglądarkę
• w oknie adresu wpisz 192.168.1.1
• gdy pojawi się monit, w polu „hasło” wpisz: admin
• jeśli urządzenie zapyta o login i hasło, w obu miejscach wpisz: admin
• wybierz zakładkę zaawansowane, następnie z lewego menu wybierz opcje zarządzanie
• w niektórych urządzeniach zakładka może nosić nazwę bezpieczeństwo/security
• w polu „aktualne hasło” wpisz: admin. W polu „nowe hasło” wpisz ciąg znaków będących nowym hasłem, to samo hasło wpisz w kolejnym polu
• w modemach z anglojęzyczną wersją oprogramowania będą to zwroty „current password” / „new password”
• przy tworzeniu hasła pamiętaj o tym, by nie było zbyt łatwe do odgadnięcia, ciekawe informacje na temat tworzenia bezpiecznych haseł znajdziesz tutaj
• potwierdź zmiany, klikając „Zapisz”
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z tym procesem zachęcamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.orange.pl/pomoc lub prosimy o kontakt z infolinią 0 801 505 505. Jeżeli podejrzewacie, że z waszą siecią lub komputerem dzieje się coś niepokojącego, zachęcamy do kontaktu z zespołem CERT Orange Polska, zajmującym się bezpieczeństwem naszych klientów pod adresem cert.opl@orange.com oraz oczywiście do regularnego odwiedzania strony cert.orange.pl.