Jeżeli macie Samsunga S7 lub S7 edge z naszym oprogramowaniem (lista jest aktualizowana), na Wasz telefon powinna już przyjść informacja o aktualizacji. Dzięki niej będziecie mogli korzystać z usługi WiFi Calling. Zresztą jeżeli śledzicie Twittera, powinniście już o tym wiedzieć ;-)
To our #S7 and #S7Edge users! Update your @SamsungPolska ?software and start using #WiFi calling with @Orange_Polska! #Sieć1 pic.twitter.com/RmEp7UQMZ1
— JF Fallacher (@fallacher) 27 lutego 2017
Planujemy szybko dodać kolejne urządzenia, tak by nie tylko właściciele Samsungów mogli się cieszyć tą możliwością. Nie będę jeszcze nic zdradzał, ale pracujemy bardzo ostro ;-)
WiFi Calling dla Was, czyli co warto widzieć o usłudze
WiFi Calling, czyli przekazywanie połączeń głosowych poprzez Wi-Fi, to ciekawa sprawa, zarówno od strony technicznej, jak i użytkowej. W tekście będę używał zamiennie z VoWiFi. Warto dodać, że VoWiFi to nazwa technologii, a WiFi Calling to nazwa usługi.
Czytaj także: Lista smartfonów, które obsługują WiFi Calling w Orange
Dzięki niej możecie zadzwonić do kogoś, kto jest poza zasięgiem sieci mobilnej, a do internetu jest podłączony właśnie przez Wi-Fi. Rozmowy można wykonywać także w drugą stronę – z telefonu podłączonego do Wi-Fi na telefon podłączony do sieci mobilnej. A także, co oczywiste, między dwoma telefonami podpiętymi do Wi-Fi. Jak pewnie wiecie, Wi-Fi jest teraz praktycznie wszędzie – w hotelach, na dworcach, czasem nawet w komunikacji miejskiej, a w moim rodzinnym Opolu - dzięki współpracy miasta z Orange - także w dawnych budkach telefonicznych ;-). Jest też w miejscach, gdzie o zasięg czasem trudno, na przykład w górskich schroniskach lub… w nowoczesnych szklano-betonowo-stalowych biurowcach.
Usługa WiFi Calling za granicą
I tu dochodzimy do jednego z ciekawszych zastosowań usługi - będąc podłączonym do Wi-Fi możecie z praktycznie każdego zakątka świata zadzwonić do Polski. I to w cenie połączenia krajowego! Oczywiście WiFi Calling nie zastępuje roamingu – nie ma jego mobilności, ale jest to dość ciekawa alternatywa.
Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wyjdziecie z zasięgu Wi-Fi, będąc równocześnie poza zasięgiem sieci Orange Polska, połączenie zostanie zerwane – ma to znaczenie szczególnie za granicami naszego kraju. Druga sprawa na którą trzeba uważać, to dzwonienie na numery zagraniczne w czasie korzystania z VoWiFi – wtedy zostanie to rozliczone jak połączenie z Polski na ten numer. Jeżeli w Polsce będziecie korzystać z WiFi Calling i wyjdziecie rozmawiając z jego zasięgu opcje są dwie – jeżeli będziecie w zasięgu 4G rozmowa przełączy się na VoLTE, jeżeli nie – zostanie zerwana. Na całe szczęście przeważająca większość z Was znajduje się w zasięgu 4G Orange Polska, więc nie trzeba się stresować. Opłaty za połączenia przez WiFi Calling są takie same jak za inne połączenia krajowe – jeżeli macie w pakietach darmowe minuty, działają one jak do tej pory. Z usługi możecie korzystać także w ofertach prepaid Orange Polska i prepaid nju mobile, choć na razie tylko w Polsce. Oczywiście klienci abonamentów nju mobile mogą korzystać w taki sam sposób jak klienci abonamentowi Orange Polska. Dodam jeszcze, że z usługa nie zadziała w przypadku korzystających z niektórych usług: ograniczenie WiFi Calling dla korzystających z niektórych usług dodatkowych: Nowa Orange Strefa, Dodatkowa Karta SIM, Strefa Stacjonarna, Ekstra Strefa Firmowa, Orange Ekstra Numer.
Jeszcze kilka słów o aktywacji usługi. Gdy zainstalujecie już oprogramowanie, o którym pisałem na początku tekstu, musicie wejść w ustawienia telefonu, gdzie znajdziecie (domyślnie wyłączony) włącznik usługi. Trzeba go włączyć. Nie trzeba robić nic więcej – w przyszłości, jeżeli będziecie chcieli skorzystać z WiFi Calling, wystarczy być w zasięgu Wi-Fi, wybrać numer i nacisnąć zieloną słuchawkę ;-)
WiFi Calling – jak to działa?
Dla mnie najbardziej pasjonującym tematem związanym z WiFi Calling była odpowiedź na pytanie: „Jak sieć znajduje urządzenie?” Jeżeli czytaliście moje wcześniejsze teksty – szczególnie ten o zestawianiu połączeń w sieciach 2G i 3G i ten w którym pisałem o HLR wiecie pewnie, że udział w łączeniu rozmów miała stacja bazowa (lub w przypadku 4G – eNodeB), kolejne elementy sieci dostępowej i szkieletowej, wspomniany HLR, a ostatecznie także stacja bazowa, która obsługuje osobę do której dzwonimy. Jeszcze przy łączeniu rozmów przez VoLTE potrafiłem to sobie wyobrazić… ale jak znaleźć telefon podłączony do WiFi?
Wbrew pozorom sytuacja jest analogiczna do tej, która miała miejsce w przypadku VoLTE. Dlatego polecam lekturę tekstu tym rozwiązaniu (link dwie linijki wyżej) przed dalszą lekturą. Bo okazuje się, że podstawą do wdrożenia VoWiFi jest właśnie VoLTE. Różnica opiera się na sieci dostępowej, poprzez którą przebiega rozmowa – w VoLTE – poprzez sieć mobilną, w przypadku VoWiFi – poprzez sieć Interent. Z tego wynikają dalsze komplikacje – ale o tym nieco niżej.
W momencie, gdy Wasz telefon podłącza się do WiFi i macie aktywną usługę WiFi Calling otrzymujecie specjalny adres IP z puli przeznaczonej (uwaga!) dla VoLTE. Zestawiamy dla Was także specjalny bezpieczny tunel IP-SEC, który zabezpiecza rozmowy realizowane przez VoWiFi przed podsłuchem. Funkcjonuje on tak długo, jak długo będziecie korzystać z WiFi Calling. Dzięki adresowi IP możemy znaleźć Wasz telefon, nawet wtedy, gdy znajduje się na drugim końcu świata. Nie jest w tym celu potrzeba tradycyjna ścieżka z udziałem stacji bazowych.
A więc już znacie odpowiedź na moją największą zagwozdkę ;-)
Teraz czas na kolejny element – handover. To funkcja, która sprawia, że gdy wyjdziecie poza zasięg Wi-Fi Wasz telefon płynnie złapie sieć 4G Orange Polska (jeżeli jesteście w zasięgu). Właśnie w tym celu został Wam nadany adres IP z puli dla VoLTE. Gdy sygnał Wi-Fi staje się zbyt słaby nasze urządzenie podejmuje decyzję, że zaczyna wysyłać pakiety danych z zakodowanym głosem poprzez sieć 4G LTE, czyli odpala VoLTE. W czasie rozmowy nie zauważycie żadnej różnicy, zmieni się jedynie ikonka wyświetlana na Waszym telefonie. Co bardzo ważne, działa to także w drugą stronę – jeżeli wchodzicie w obszar działającego Wi-Fi rozmawiając poprzez VoLTE i macie włączoną funkcje WiFi Calling Wasz telefon zacznie przesyłać pakiety głosowe przez Wi-Fi. Jednak nie działa to w przypadku 2G i 3G – tutaj technologia przesyłania sygnału jest zupełnie inna, choć przyznaję pracujemy nad tym by było to możliwe.
Jak się pewnie domyślacie Wi-Fi nie zawsze jest bezpieczne – szczególnie w miejscach, gdzie przewija się wiele osób. By dowiedzieć się czemu, wystarczy zajrzeć do tekstu Michała Rosiaka o bankomacie połączonym z siecią przez WiFi. Dlatego kluczową funkcjonalnością, poza handoverem, które musieliśmy przetestować i wdrożyć było zapewnienie bezpieczeństwa łącza przy wysokiej wydajności całego systemu. W Orange wdrożyliśmy w tym celu dwie funkcjonalności. Pierwsza – ePDG, czyli evolved Packet Data Gateway odpowiada za zestawienie i utrzymanie tunelu IP-SEC ze wszystkimi aktywnymi użytkownikami WiFi Calling. Druga to platforma AAA (Authentication Authorization Accounting), dzięki której każdy klient próbujący zestawić tunel IP-SEC do sieci rdzeniowej podawany jest procedurze autentykacji takiej samej jak dla VoLTE. Oznacza to, że z WiFi Calling mogą korzystać wyłącznie urządzenia posiadające kartę SIM. Jest to „cena” za bezpieczeństwo transmisji danych. Moim zdaniem warto ją zapłacić.
Oczywiście wszystkie rozwiązania trzeba było przetestować razem z producentami urządzeń, co również zajęło sporo czasu.
WiFi Calling na co dzień
Trochę już o tej technologii napisałem na początku, ale pozostała nam jeszcze jedna ważna informacja i kilka ciekawostek. Istotne jest to, że gdy będziecie korzystać z VoWiFi na Waszych telefonach pojawi się specjalna ikonka lub zmieni się nazwa operatora (na przykład na Orange Wi-Fi czy WiFi Calling). Pozwoli Wam to kontrolować sytuację, co ma szczególne znaczenie za granicą.
A kilka ciekawostek?
Z WiFi Calling możecie korzystać w trybie samolotowym, jeżeli jesteście podłączeni do WiFi. Niestety, jeżeli wyjdziecie z jego zasięgu połączenie natychmiast zostanie zerwane, nawet jeżeli jesteście w zasięgu 4G Orange Polska. Są urządzenia, które mogą mieć funkcję WiFi Calling bez VoLTE, jednak skupiamy się na tych, które mają obydwie funkcjonalności – by zapewnić wygodę i mobilność. I jeszcze jedna sprawa – WiFi calling nie ma wsparcia dla usług lokalizacji telefonu w sieci, więc wyklucza się ona z usługami opartymi o tę funkcjonalność. Z WiFi Calling możecie skorzystać na Wi-Fi podpiętym do dowolnej sieci, możecie także stworzyć hotspot z jednego urządzenia, by zadzwonić z drugiego.
Jeżeli macie pytania o VoWiFi (lub jakiekolwiek inne) czekam na komentarze. Tylko pamiętajcie, że czasem zebranie odpowiedzi chwilę trwa ;-)
Komentarze
Po pierwsze – brawo! Po drugie – w końcu! Po trzecie – kiedy w końcu iPhony zyskają VoLTE i WiFi Calling!? Tylko niech to nie będzie odpowiedź w stylu – „pracujemy nad tym” 🙂 p.s. No i co z HD Voice do Play? Miało być do końca 2016r…. i co z HD Voice do TMobile..
OdpowiedzAle jak pracujemy, to co mam napisać? Że nie pracujemy? 🙂
OdpowiedzTo macie napisać kiedy będzie 😉
OdpowiedzSzybkie pytanie: kiedy inne telefony i jakie? 🙂 Chciałbym wiedzieć co kupić 😀
OdpowiedzKwestia miesiąca, dwóch. Ale modeli telefonów nie podam… bo nie znam 😉
Odpowiedzmoże w końcu coś z LG?
OdpowiedzOj LG by się przydało 🙂 Choć osobiście czekam na Samsunga S6 🙂 A Największym marzeniem byłoby udostępnienie WiFi Calling na LG G3/4/5/6 🙂
OdpowiedzPiotrze plus za usługę, ale..
OdpowiedzCzy jest to rozwiązanie podobne do fioletowych? Czyli nie apla a zaszyte w firmwarze terminala?
Czyli wszystkie wady i zalety tego rozwiązania? Jak brak możliwości korzystania na terminalach z „wolnego rynku” etc.?
Natywne czyli „zaszyte”. Żadnych dodatkowych aplikacji. Tylko telefony z brandem Orange Polska. Oprócz iPhone ale Orange piki co nie wspiera. Choć mamy nadzieję, że to kwestia dni, kilku dni i iPhone od 5S w górę zyskają Wi-Fi Calling oraz od 6 w górę VoLTE.
OdpowiedzDokładnie tak to działa.
OdpowiedzPotrzebuje na gwałt WifiCalling, bo w naszym biurze jest fatalny zasięg każdej sieci, a Extra sygnał niewiele daje. Umowy kończą się za 2 tygodnie i musimy przejść do dziadowskiego Tmobila bo tylko oni mają to dla iphonów na których pracują wszyszcy 🙁 W piątek szef podpisuje z nimi umowę… Nasz opiekun z ORange co tydzień mówi, że usługa będzie za tydzień….
OdpowiedzJeżeli faktycznie tak jest przepraszam Cię, że nasz pracownik wprowadził Cię w błąd. Ostro pracujemy nad WiFi Calling i VoLTE dla iPhone, ale dokładna data wprowadzenia nie jest znana.
OdpowiedzCzy wraz z wdrożeniem VoLTE oraz VoWiFi dla iPhone planujecie wspierać funkcję „Rozmowy przez Wi-Fi na obsługiwanych urządzeniach połączonych z usługą iCloud” czy też wybrana przez was technologia audentykacji wyklucza dzwonienie przez VoWiFi z innych urządzeń Apple z pominięciem iPhonea?
OdpowiedzCzyli, jak na tę chwilę, dla mnie potrójne nie. Nie, bo model telefonu za niski. Nie, bo nawet gdyby to nie przewiduję wgrywania brandu. I nie bo mam nju a dla mnie ta usługa najbardziej by się przydała za granicą. Ale ja jestem cierpliwy 🙂
Odpowiedz@Pan Pikuś, więcej wiary w Orange 😉
A co do nju, to przecież działa, również za granicą. No chyba, że masz prepaid (ale z tego co pamiętam nie).
Odpowiedz” Z usługi możecie korzystać także w nju mobile choć na razie tylko w Polsce…” :O
OdpowiedzPan Pikus, oczywiście skrót myślowy – chodziło i prepaid Orange Polska i prepaid nju mobile. Klienci abonamentowi nju mogą korzystać z WiFi Calling tak samo jak klienci abonamentowi Orange Polska.
Już zmienione w tekście.
OdpowiedzSuper. Dzięki za info. Choć moim skromnym zdaniem największą frajdę byście zrobili klientom, gdyby ta usługa została uruchomiona dla telefonów bez brandu Orange. Pozdrawiam Cię Piotrze 🙂
OdpowiedzPracujemy razem z Samsungiem nad taką możliwością dla S7. Więc będzie Pan zadowolony, Panie Pikusiu 😉
OdpowiedzCzekamy na iOS :)Czy planujecie wdrożyć usługę visual voice mail na iOS? Miałem to w T-mobile i Play i zdziwiłem się, że Orange dalej tego nie ma po tylu latach.
OdpowiedzNa ten moment nie mamy takich planów jeśli chodzi o visual voice mail. Jeśli coś się zmieni w tym temacie to damy znać.
OdpowiedzJakiego kodeka używacie w VoLTE i WiFi Calling? HD Voice czy Full HD Voice i przede wszystkim jaki bitrate? Czy planujecie wdrożyć kodek EVS?
OdpowiedzDla połączeń VoWiFi z VoLTE/VoWiFi jest ustalany Full HD Voice WB-AMR 23,85 kbps. Dla połączeń z urządzeniami HD-Voice 3G/2G będzie WB-AMR 12,65 kpbps. Dla połączeń z urządzeniami nie wspierającymi HD Voice zostanie wybrany kodek o niższej przepływności.
Ewentualne pogorszenie jakości w WiFi Calling jest spowodowane utratą i opóźnieniami pakietów na zatłoczonych WiFi, ale kodek WB-AMR 23,85 kbps niesie dużo informacji nadmiarowych (prawie 50% przepływności to dane ochronne pozwalające na odtworzenie głosu przy utracie pojedynczych pakietów).
Planujemy wdrożyć kodek EVS kiedy pojawi się jego wsparcie na szerszym spektrum terminali.
OdpowiedzCzy dostanę odpowiedź do komentarza z nicku „P” pod newsem o radioliniach?
OdpowiedzOdpowiedziałem. Powrót z 3G do 4G po zakończeniu rozmowy powinien przebiegać bez zarzutu.
OdpowiedzZ regulaminu wynika, że SMSy na razie nie są obsługiwane przez WiFi, ale wkrótce mogą być (kwestia ile to potrwa), natomiast MMSy NIE BĘDĄ obsługiwane przez WiFi. Skąd taka decyzja? Magentowa konkurencja dała radę uruchomić usługę z MMSami. Nie pracujecie nad tym?
OdpowiedzMMSy będą obsługiwane ale także wymagają SMS po IP. Dostarczanie MMS wygląda tak, że terminal dostaje niewidoczny SMS (push) z adresem z którego ma pobrać MMS. Wszystko zależne jest od wsparcia SMS na IP.
OdpowiedzCzy usługa wymaga konkretnych parametrów łącza (download,upload, ping) dla rozmowy dobrej jakości?
OdpowiedzMinimalne wymagania. Pewnie 100kb/s to absolutny nadmiar w obie strony. O wiele ważniejsza jest stabilność pingu.
OdpowiedzStosowany kodek to w najlepszym przypadku Wide Band AMR 23,85 kpbs. Dokładając nagłówki protokołów niższych warstw jak UDP, IP, Ethernet i uwzględniając względnie małą wielkość pakietu głosowego RTP musimy założyć, że WiFi Calling do poprawnego działania wymaga minimum 64 kb/s. Gwarancja pełnej jakości HD Voice jest przy 128 kb/s gdyż pakiety IP lubią odrobinę wolnej „przestrzeni„ W praktyce każda Neostrada jest wystarczająca pod warunkiem, że łącze nie jest silnie obciążone.
OdpowiedzPanie Piotrze 2 pytania odnośnie VoWiFi:
Odpowiedz1. Z tego co czytam to w abonamencie możemy korzystać poza granicami kraju ale czy to tyczy się również abonamentu w nju?
2. ”Z usługi możecie korzystać także w ofertach prepaid Orange Polska i nju mobile, choć na razie tylko w Polsce.” – Są plany by VoWiFi działo w prepaidzie również poza granicami polski?
Z góry dziękuję 😉
1. Tak dotyczy to także klientów abonamentowych nju mobile.
Odpowiedz2. Myślimy o takim rozwiązaniu, ale trudno cokolwiek więcej powiedzieć.
Panie Piotrze byłby to świetny pomysł.
OdpowiedzNa dzień dzisiejszy baaardzo wąska liczba telefonów obsługujących tą oczekiwaną funkcję 🙁
OdpowiedzPracujemy nad kolejnymi urządzeniami.
Pablo_ck, wszystkiego najlepszego i powodzenia na nowej drodze życia!
Przepraszam że tutaj, ale sprawa jest ważna!
OdpowiedzCześć:)
Jeśli posiadam S7 z wolnej sprzedaży mogę w inny sposób niż zbrendowanie go korzystać z WiFi Calling?
Pozdrawiam „starą” ekipę;)
OdpowiedzKiedy pojawi się VoLTE i VoWiFi na telefonach z systemem Windows 10 Mobile?
OdpowiedzDla telefonów z 1% udziałów na rynku nie za prędko https://i.imgur.com/gdPRbFQ.gif
OdpowiedzWitam,
Proszę o szybkie wdrożenie funkcji w telefonach z systemem iOS.
Pozdrawiam,
OdpowiedzNick
Brak w prepaidzie, to kwestie techniczne czy „decyzja biznesowa”?
OdpowiedzZależy nam by te różnice wyrównać i zarówno prepaid jak i postpaid mogły w równym stopniu korzystać z tej usługi.
OdpowiedzSzkoda, że od razu tego nie wprowadziliście. Teraz nie wiadomo czy to nastąpi w ogóle.
OdpowiedzJeszcze 1 pytanie:
OdpowiedzCzy korzystając z nju dodatkowy za 9zl będę miał jakieś problemy by uruchomić VoWiFi?
nie, to abonament jak każdy inny.
OdpowiedzIdziemy do przodu … a raczej już płyniemy 😉 🙂 Brawo i pozdrowienia …
OdpowiedzSerio AŻ 2 modele telefonu? A nawet 1 ale w 2 wariantach? Model który kosztuje mnóstwo kasy i ma go zapewne niewiele osób? I jeszcze brandowane waszym softem? No no, nieźle, brawo wy! Warto rozgłaszać i reklamować, najlepiej jakąś nową kampanię reklamową dajcie do TV, radia, prasy i internetu, nie ma co 😉
OdpowiedzOd czegoś zacząć trzeba. To są wbrew pozorom dość popularne urządzenia, Samsung ma spory udział w Polskim rynku, dlatego zaczynamy od niego.
Czy może mieliśmy o tym nie pisać na blogu i poczekać, aż każdy z użytkowników S7 znajdzie się w zasięgu WiFi, postanowi zadzwonić i dostrzeże, że zmieniła mu się ikonka na telefonie?
A tekst miał przede wszystkim na celu opisanie jak technologia działa. Sądzę, że to równie ciekawe co jej wprowadzenie.
OdpowiedzTu nie chodzi o to czy informować czy nie ale o tą zawrotną liczbę urządzeń w których jest to wreszcie dostępne. Co do pytania: wg mnie tak – należało nie pisać teraz – tylko poczekać aż w większej liczbie telefonów będzie już dostępne żeby przy ogłoszeniu udostępnienia usługi był efekt WOW, a przecież jeden obecny model mógł to mieć nadal „w fazie testów”. No chyba że miałyby to być permanentne testy oraz przez najbliższe pół roku nic by się w tej kwestii miało nie zmienić to wtedy taki ruch jak teraz jest zrozumiały. To moje zdanie 🙂
OdpowiedzTo co, teraz pora szukać bilbordów z kioskarzem krzyczącym „WiFi calling w Orange dla wszystkich!!!” a drobnym druczkiem info że wszyscy to wg Orange użytkownicy SGS7 z brandowanym softem 😉
Spokojnie, nokia 6310i ma mieć VoWiFi w przyszłym tygodniu. A 6150 około kwietnia ma mieć VoLTE.
OdpowiedzZłośliwa 😉
OdpowiedzA gdzie SMS/MMS w WiFi Calling ?
Jakoś T-Mobile potrafi a Wy nie.
Co z przełączaniem podczas trwającej transmisji danych z 3G na LTE do dziś cisza?
Może jako pierwsi zrobicie usługę która bedzie działać nie tylko na brandowanych telefonach z Orange ?
Zyskalibyście wtedy multum klientów,ale po co Wam oni skoro próbujecie wciskać ludziom na siłę światłowód tam gdzie już dawno jest u innego operatora lub kilku w danym miescie/bloku.
Światłowód do mniejszych miejscowości i wiosek,ale bez utrzymania łącza, to zyskacie klientów.
OdpowiedzDlaczego numery zarejestrowane sms-em nie mają uprawnień do rejestracji ? Czy jest jakiś regulamin rejestracji numerów ??????
OdpowiedzO jakim dokładnie przypadku piszesz? Czy może sytuacji, gdy zarejestrowałeś numer przez SMS, a teraz w oparciu o niego chcesz zarejestrować kolejny?
OdpowiedzTak o to chodzi . Zarejestrowałem numer sms-em i chcę na niego zarejestrować nowy starter . Przychodzi , że numer nie ma uprawnień do rejestracji . Sprawdzone na dwóch numerach .
OdpowiedzNiestety nie ma możliwości by zarejestrować numer w ten sposób. Wychodzimy z założenia, że jeżeli ktoś chce „dorejestrować” nie musi tworzyć „łańcuszka” kolejnych numerów rejestrowanych przez SMS.
OdpowiedzCześć – w jaki sposób uruchomić usługę w S7 ale z open market? Nie mam Waszego softu, a bardzo by mi zależało na tej usłudze, ponieważ mam bardzo słaby zasięg w domu. Praktycznie nie istnieje u mnie zasięg.
OdpowiedzIść, do autoryzowanego serwisu Samsunga, poprosić o wgranie softu, wykonać jeden telefon na naszą infolinie i aktywować usługę. Dokładnie tak samo jak w przypadku WiFi.
OdpowiedzCzyli w praktyce nigdy z tego nie skorzystam. Nie chcę brandowanego softu. Mam numer w nju, a żeby uruchomić usługę, którą komunikujecie muszę wykonać tyle kroków, że skutecznie mnie to do tego zniechęca.
OdpowiedzNigdy nie mów nigdy 😉
OdpowiedzPrzecież to nawet nie jest śmieszne. Mówię zupełnie serio – dlaczego nie możecie po prostu udostępnić usługi klientom, tylko zawsze trzeba wykonać milion kroków, żeby zostać potraktowanym z szacunkiem??
OdpowiedzPonieważ wdrożenie VoLTE/VoWiFi na każdym kolejnym telefonie każdego kolejnego producenta wiąże się z całą masą pracy. To że telefon w teorii może obsługiwać VoLTE/VoWiFi nie oznacza, że wystarczy coś kliknąć i zaczyna to działać. Za każdym razem wymaga to pracy zarówno operatora jak i producenta telefonu. Proces wdrożenia tej technologii opisałem w tekście dotyczącym VoLTE (polecam zajrzeć).
OdpowiedzTo dlaczego na iPhonach działa bez cudownia?
OdpowiedzA czy doczekamy się czasów kiedy dzięki technologią HD Voice czy jeszcze lepszej VoLTE/VoWiFi uświadczymy lepszych jakościowo połączeń na numery stacjonarne? Wiadomo ze względów technicznych na linii analogowej tego nie da się zrobić, ale w przypadku technologii voip jest to jak najbardziej możliwe. Chyba kiedyś była o tym mowa, że są takie plany? Fajnie by było w przyszłości dzwoniąc do różnych call center np BOK Orange rozmawiać z konsultantem w fajnej jakości. Albo dzwoniąc dzwoniąc na żywo do radia aby w porządnej jakości słuchacze mnie usłyszeli 🙂
OdpowiedzHmmm… zapewne tak. Ale to jeszcze kwestia czasu. W tym względzie polecam świetny, moim zdaniem, wywiad Łukasza Deca z Piotrem Jaworskim na Telko.in:
Odpowiedzhttp://www.telko.in/orange-w-piec-lat-decyzja-o-migracji-do-all-ip
Wiem, że to pytanie przewija się nieustąjąco, ale poproszę o wyczerpującą odpowiedź jak wygląda proces implementacji rozwiązania VoLTE i VoWIFI na telefonach bez oprogramowania Orange? Czy Samsung umożliwia na takie zmiany operatorom? Czy procedura wprowadzenia takiej zmiany się ropoczęła (są prowadzone rozmowy, czy jednak ma być to eksluzywna usługa dla posiadaczy telefonów w Orange)? W którym kwartale możemy się spodziewać VoLTE i VoWIFI dla posiadaczy oprogramowania XEO?
OdpowiedzRozwiązania, które stosujemy obecnie wymagają operatorskiego softu. Co do innych pytań – niestety nie wiem, więc nie pomogę.
Odpowiedzproszę o info jaki soft ma być w s7 wgrany OPV czy IDE. mam opv i nju z rachunkiem i nie działa. muszę to aktywować w bok?
OdpowiedzZadzwoń na naszą infolinię techniczną *900 – tam powinni aktywować VoLTE/WiFi Calling. Lub powiedzieć co jeszcze powineneś zrobić by działało. Choć z tego co mi wiadomo, jeżeli masz nasz soft wystarczy jedynie aktywacja telefoniczna.
OdpowiedzTo jak wytłumaczysz, że działa na iPhonach bez operatorskiego softu?
OdpowiedziPhone przecież tez mają wkładkę w postaci oprogramowania operatorskiego. Przy okazji odpalenia WiFi Calling i VoLTE na iPhone’ach również je aktualizowaliśmy.
OdpowiedzOd kiedy? Apple o tym wie że ingerujecie w oprogramowanie iPhone?
OdpowiedzAdam, nazywa się to Carrier Bundle.
OdpowiedzTo dlaczego nie wprowadzice takiego Carrier Bundle w telefonach z Androidem z wolnej sprzedaży przy pomocy Carrier Config?
OdpowiedzWitam, kiedy będą mogły z tych dobrodziejstw konkretnie chodzi mi o Volte na samsungach z wolnej sprzedaży?? Ten kwartał czy następny??
OdpowiedzDziękuję za odpowiedz.
Ja tam w UPC korzystam z UPC Phone już od kilku lat i nie wiem, czemu inni operatorzy (również orange) dodają taką funkcjonalność dopiero teraz… 😛
Odpowiedzhttps://pytania.upc.pl/?q=fact_1006913
A jak wyjdziesz z wifi to co?
OdpowiedzTo nie dzwonię 😉 Proste?…
Odpowiedzno widzisz. A Orange musiał zrobić tak żeby można było dalej gadać bez przerw.
OdpowiedzZapomniałem, że poprzez 3G te z można rozmawiać, choć sam nie korzystałem 😉
OdpowiedzOd niedawna jestem w posiadaniu A5 2017 i mam nadzieję że ten telefon będzie zaktualizowany do opcji wifi caling
Odpowiedz1) Czy telefon Sony Z5 Compact zakupiony w sieci Orange będzie w przyszłości obsługiwał usługi VoLTE i VoWifi (u innych operatorów oferujących te usługi obsługuje te standardy).
Odpowiedz2) Co mogę zrobić jeśli mam telefon zakupiony na wolnym rynku (Nexus 5X – nie było go w ofercie Orange) – czy jest szansa, że usługi te będą w przyszłości dostępne dla takich urządzeń?
Też czekam na sony z 5 compact
OdpowiedzNooo, wreszcie cos ruszyło… Za co slowa uznania. Rozumiem, że to dopiero pierwsze szlify, ale mam nadzieję, że faktycznie mocno ruszycie jak to Piort zapowiada. Pozdrawiam.
OdpowiedzRejestracja pre-paida przez Bank Spółdzielczy , przydały by się inne takie jak TMuB , PKO , INTELIGO czy mBank .
OdpowiedzCzy na numery stacjonarne można dzwonić korzystając z tej usługi ?
OdpowiedzTak, można.
OdpowiedzPiotrze,
Odpowiedzczy wiadomo kiedy udostępnicie cały rom OPV?
Mam problem z aktualizacją OTA, ponieważ model który posiadam to G935FD (dwusimowy) i aktualizacji szuka dla tego modelu (z oczywistych względów aktualizacja jest tylko dla G935F, ale rom działą na obu wariantach s7edge).
Pozdrawiam.
W NJU MOBILE ta usługa nie działa dlaczego?
OdpowiedzA z jakiego telefonu korzystasz? I czy ma oprogramowanie Orange?
OdpowiedzJest jeden problem. Fajnie nowe usługi ale zapomnieli o Video rozmowach. Nie mozna ani wybrac rozmowy ani odebrac Video rozmowy.
OdpowiedzCzy już może coś więcej wiadomo kiedy pojawi się wsparcie dla iPhonów? Czy to kwestia dni, tygodni.. miesięcy?
Odpowiedzczy wogole coś wiadomo o wsparciu innych telefonów ?
Odpowiedzchyba tylko tyle że mają być… ale kiedy i jakie to już nie zabardzo :/
Odpowiedztroche słabo porównując z konkurencją która wystartowała dosyć nieźle, szczególnie t-moile, który ostro ruszył i z smsami i ze wsparciem telefonów, szkoda że w orange tak to długo trwa..
Się robi się 😉 Pracujemy ostro nad iPhone’ami, a także Samsungami.
OdpowiedzSuper:) to czekamy z niecierpliwością 🙂
a coś wiecej można wiedzieć? 😉
OdpowiedzNowa aktualizacja dla iPhona już jest dostępna a co z Wifi calling?
OdpowiedzTutaj niby piszą żę już jest:
Odpowiedzhttp://myapple.pl/posts/13520-wi-fi-callling-i-volte-w-play-oraz-orange-dla-posiadaczy-iphone-ow
działa u Was, bo u mnie nie? 🙁
Możecie zdradzić nad jakimi Samsungami pracujecie?
OdpowiedzPytanie o sprzet:
Odpowiedzw dystrybucji Orange jest telefon, który „z założenia” miał obsługiwać w/w technologie: Orange Neva 80.
Czy cokolwiek wiadomo o udostepnieniu technologii dla tego modelu?
Pozdrawiam
Juliusz
Na IPhonie mojego prezesa już działa 🙂
OdpowiedzŚwietnie. Mam S8+ kupiony w EuroAGD. I jak teraz włączyć to WiFI Calling?
OdpowiedzZ tego co wiem, w tym momencie na urządzeniu tym można korzystać z WiFi Calling wylacznie na urządzeniach z naszym softem. Polecam zajrzeć do mojego tekstu o VoLTE – piszę tam o technicznej stronie usługi. Potwierdzę jeszcze raz jak z S8 bez branżowego softu i dam znać.
OdpowiedzMam Huawei P10 od Was, jakaś szansa na wifi-calling w najbliższym stuleciu?
OdpowiedzJest szansa na WiFi Calling na Huawei P10 w tym stuleciu. Ba! Sądzę, nawet że w tej pięciolatce się uda 😉
OdpowiedzIphone 6 z IOS 10.3.2 + Orange Free na kartę i …. „Aby pozwolić na rozmowy przez Wi-Fi
Odpowiedzna tym koncie, skontaktuj się z Orange.”
Nowa karta SIM z obsługą LTE i OK
OdpowiedzWiFi calling dla niebrandowanego Galaxy S7 Edge, to kwestia tygodni, miesięcy czy…?
OdpowiedzCzekać czu wgrywć soft OPV?
Trudno powiedzieć :-\
OdpowiedzKiedy będzie działało na Samsung A5 2017?
OdpowiedzFajne to Wificalling
OdpowiedzKilka pytań. W tych rozwiązaniach przyjmuję że handover funkcjonuje. Chodzi mi o zabezpieczenie mnie przed nieprzewidzianymi ogromnymi kosztami kosztami będąc np. na Serbii, Czarnogórze, USA, Rosji itp. Jeżeli kiedyś dojdzie do tego że operatorzy uruchomią Volte to czy będzie tak jak w Polsce że nie zauważymy kiedy się telefon przełączy na Volte. Niby fajnie ale tylko wyłącznie jak będziemy w Polsce lub UE a to dlatego że obecnie nie robi nam to różnicy ponieważ nie płacimy ekstra jak przełączy nas na operatora zagranicznego. Oczywiście jest jeden myk kiedy zapłacimy jak za zboże będąc za granicą i dzwoniąc po UE. Już piszę o co chodzi, mianowicie przyjmijmy że mamy włączona usługę WiFi calling która włączyliśmy w Polsce. Jedziemy za granicę, logujemy się do wifi i radośnie dzwonimy do Polski poprzez wificalling nie obciążając naszego operatora dodatkowymi kosztami za rozmowy wykonawane z innej sieci. Operator nas chwali. Ale nagle dzwonimy do np. Niemiec poprzez wifi calling. nasz operator też się cieszy z takiego połączenia bo nie musi dawać kasy partnerowi roamingowemu. Ale nasze dobroć niestety zostanie ukarana gdyż za takie połączenie musimy zapłacić około 2 złote za minutę. Fajnie, zostaliśmy ukarani finansowo bo chcieliśmy być fair w stosunku do operatora. Jak byśmy nie kombinowali to nie ponieślibyśmy dodatkowych kosztów, natomiast operator miałby straty bo musiałby dać obcej sieci kasę za użyczenie sieci.
OdpowiedzPowiedzmy jestem w Czarnogórze mam wificalling i dzwonie radośnie do Polski, odbieram połączenia z Polski i np. nieświadomie wyszedłem poza Wifi, przyjmuję że hand over działa i rozumiem że zostaję bez mojej wiedzy obciążony kosztami po powiedzmy 5 zł za minutę. Jeżeli będzie to tak działało to ja dziękuję za coś takiego. Możemy co prawda wyłączyć sieć komórkową aby przypadkowo nie płacić po 5 zeta za minutę jednocześnie pamiętając aby po wyjsciu z zasięgu wifi włączyć sieć komórkową. trochę to głupie.
Przejście z WiFi Calling do VoLTE za granicą jest systemowo zablokowane właśnie ze względu na koszty. Ponadto Twój telefon potrzebuje mieć wgrane ustawienia zagranicznego operatora aby soft był w stanie poprawnie obsłużyć usługi VoLTE innej sieci oraz Orange musi mieć uruchomioną wymianę VoLTEVoLTE z operatorem zagranicznym, a takowa, dopiero jako pierwsza na świecie, pojawiła się między argentyńską siecią Movistar i brazylijskim Vivo.
OdpowiedzDlaczego jeżeli macie w ofercie telefony Xiaomi blokujecie WiFi Calling , jako wiodoncy operator nie powinniście tego robić
OdpowiedzZapraszam do lektury wpisu pod tym linkiem, a dokładnie komentarzy. https://biuroprasowe.orange.pl/blog/juz-200-tys-klientow-orange-korzysta-miesiecznie-z-wifi-calling-aktualna-lista-telefonow/. Musieliśmy zablokować te usługi, bo pojawiały się błędy. Pracujemy nad ich ponownym uruchomieniem.
OdpowiedzZ tym WiFi Calling i listą telefonów/aparatów publikowaną przez orangutana to jako żywo przypominają mi się czasy homologacji aparatów bezprzewodowych (cordless) z czasów TP S.A. – orangutan odgrzewa dziaderstwo, żenada.
Odpowiedz