Sieć

Zadzwoń przez WiFi czyli WiFi Calling w Orange i nju mobile (112)

Piotr Domański

27 lutego 2017

Zadzwoń przez WiFi czyli WiFi Calling w Orange i nju mobile
112

Jeżeli macie Samsunga S7 lub S7 edge z naszym oprogramowaniem (lista jest aktualizowana), na Wasz telefon powinna już przyjść informacja o aktualizacji. Dzięki niej będziecie mogli korzystać z usługi WiFi Calling. Zresztą jeżeli śledzicie Twittera, powinniście już o tym wiedzieć 😉

Planujemy szybko dodać kolejne urządzenia, tak by nie tylko właściciele Samsungów mogli się cieszyć tą możliwością. Nie będę jeszcze nic zdradzał, ale pracujemy bardzo ostro 😉

WiFi Calling dla Was, czyli co warto widzieć o usłudze

WiFi Calling, czyli przekazywanie połączeń głosowych poprzez Wi-Fi, to ciekawa sprawa, zarówno od strony technicznej, jak i użytkowej. W tekście będę używał zamiennie z VoWiFi. Warto dodać, że VoWiFi to nazwa technologii, a WiFi Calling to nazwa usługi.

Czytaj także: Lista smartfonów, które obsługują WiFi Calling w Orange

Dzięki niej możecie zadzwonić do kogoś, kto jest poza zasięgiem sieci mobilnej, a do internetu jest podłączony właśnie przez Wi-Fi. Rozmowy można wykonywać także w drugą stronę – z telefonu podłączonego do Wi-Fi na telefon podłączony do sieci mobilnej. A także, co oczywiste, między dwoma telefonami podpiętymi do Wi-Fi. Jak pewnie wiecie, Wi-Fi jest teraz praktycznie wszędzie – w hotelach, na dworcach, czasem nawet w komunikacji miejskiej, a w moim rodzinnym Opolu – dzięki współpracy miasta z Orange – także w dawnych budkach telefonicznych ;-). Jest też w miejscach, gdzie o zasięg czasem trudno, na przykład w górskich schroniskach lub… w nowoczesnych szklano-betonowo-stalowych biurowcach.

Usługa WiFi Calling za granicą

I tu dochodzimy do jednego z ciekawszych zastosowań usługi – będąc podłączonym do Wi-Fi możecie z praktycznie każdego zakątka świata zadzwonić do Polski. I to w cenie połączenia krajowego! Oczywiście WiFi Calling nie zastępuje roamingu – nie ma jego mobilności, ale jest to dość ciekawa alternatywa.

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wyjdziecie z zasięgu Wi-Fi, będąc równocześnie poza zasięgiem sieci Orange Polska, połączenie zostanie zerwane – ma to znaczenie szczególnie za granicami naszego kraju. Druga sprawa na którą trzeba uważać, to dzwonienie na numery zagraniczne w czasie korzystania z VoWiFi – wtedy zostanie to rozliczone jak połączenie z Polski na ten numer. Jeżeli w Polsce będziecie korzystać z WiFi Calling i wyjdziecie rozmawiając z jego zasięgu opcje są dwie – jeżeli będziecie w zasięgu 4G rozmowa przełączy się na VoLTE, jeżeli nie – zostanie zerwana. Na całe szczęście przeważająca większość z Was znajduje się w zasięgu 4G Orange Polska, więc nie trzeba się stresować. Opłaty za połączenia przez WiFi Calling są takie same jak za inne połączenia krajowe – jeżeli macie w pakietach darmowe minuty, działają one jak do tej pory. Z usługi możecie korzystać także w ofertach prepaid Orange Polska i prepaid nju mobile, choć na razie tylko w Polsce. Oczywiście klienci abonamentów nju mobile mogą korzystać w taki sam sposób jak klienci abonamentowi Orange Polska. Dodam jeszcze, że z usługa nie zadziała w przypadku korzystających z niektórych usług: ograniczenie WiFi Calling dla korzystających z niektórych usług dodatkowych: Nowa Orange Strefa, Dodatkowa Karta SIM, Strefa Stacjonarna, Ekstra Strefa Firmowa, Orange Ekstra Numer.

Jeszcze kilka słów o aktywacji usługi. Gdy zainstalujecie już oprogramowanie, o którym pisałem na początku tekstu, musicie wejść w ustawienia telefonu, gdzie znajdziecie (domyślnie wyłączony) włącznik usługi. Trzeba go włączyć. Nie trzeba robić nic więcej – w przyszłości, jeżeli będziecie chcieli skorzystać z WiFi Calling, wystarczy być w zasięgu Wi-Fi, wybrać numer i nacisnąć zieloną słuchawkę 😉

WiFi Calling – jak to działa?

Dla mnie najbardziej pasjonującym tematem związanym z WiFi Calling była odpowiedź na pytanie: „Jak sieć znajduje urządzenie?” Jeżeli czytaliście moje wcześniejsze teksty – szczególnie ten o zestawianiu połączeń w sieciach 2G i 3G i ten w którym pisałem o HLR wiecie pewnie, że udział w łączeniu rozmów miała stacja bazowa (lub w przypadku 4G – eNodeB), kolejne elementy sieci dostępowej i szkieletowej, wspomniany HLR, a ostatecznie także stacja bazowa, która obsługuje osobę do której dzwonimy. Jeszcze przy łączeniu rozmów przez VoLTE potrafiłem to sobie wyobrazić… ale jak znaleźć telefon podłączony do WiFi?

Wbrew pozorom sytuacja jest analogiczna do tej, która miała miejsce w przypadku VoLTE. Dlatego polecam lekturę tekstu tym rozwiązaniu (link dwie linijki wyżej) przed dalszą lekturą. Bo okazuje się, że podstawą do wdrożenia VoWiFi jest właśnie VoLTE. Różnica opiera się na sieci dostępowej, poprzez którą przebiega rozmowa – w VoLTE – poprzez sieć mobilną, w przypadku VoWiFi – poprzez sieć Interent. Z tego wynikają dalsze komplikacje – ale o tym nieco niżej.

W momencie, gdy Wasz telefon podłącza się do WiFi i macie aktywną usługę WiFi Calling otrzymujecie specjalny adres IP z puli przeznaczonej (uwaga!) dla VoLTE. Zestawiamy dla Was także specjalny bezpieczny tunel IP-SEC, który zabezpiecza rozmowy realizowane przez VoWiFi przed podsłuchem. Funkcjonuje on tak długo, jak długo będziecie korzystać z WiFi Calling. Dzięki adresowi IP możemy znaleźć Wasz telefon, nawet wtedy, gdy znajduje się na drugim końcu świata. Nie jest w tym celu potrzeba tradycyjna ścieżka z udziałem stacji bazowych.

A więc już znacie odpowiedź na moją największą zagwozdkę 😉

Teraz czas na kolejny element – handover. To funkcja, która sprawia, że gdy wyjdziecie poza zasięg Wi-Fi Wasz telefon płynnie złapie sieć 4G Orange Polska (jeżeli jesteście w zasięgu). Właśnie w tym celu został Wam nadany adres IP z puli dla VoLTE. Gdy sygnał Wi-Fi staje się zbyt słaby nasze urządzenie podejmuje decyzję, że zaczyna wysyłać pakiety danych z zakodowanym głosem poprzez sieć 4G LTE, czyli odpala VoLTE. W czasie rozmowy nie zauważycie żadnej różnicy, zmieni się jedynie ikonka wyświetlana na Waszym telefonie. Co bardzo ważne, działa to także w drugą stronę – jeżeli wchodzicie w obszar działającego Wi-Fi rozmawiając poprzez VoLTE i macie włączoną funkcje WiFi Calling Wasz telefon zacznie przesyłać pakiety głosowe przez Wi-Fi. Jednak nie działa to w przypadku 2G i 3G – tutaj technologia przesyłania sygnału jest zupełnie inna, choć przyznaję pracujemy nad tym by było to możliwe.

Schemat działania WiFi Calling - usługi opartej na VoWiFi.

Jak się pewnie domyślacie Wi-Fi nie zawsze jest bezpieczne – szczególnie w miejscach, gdzie przewija się wiele osób. By dowiedzieć się czemu, wystarczy zajrzeć do tekstu Michała Rosiaka o bankomacie połączonym z siecią przez WiFi. Dlatego kluczową funkcjonalnością, poza handoverem, które musieliśmy przetestować i wdrożyć było zapewnienie bezpieczeństwa łącza przy wysokiej wydajności całego systemu. W Orange wdrożyliśmy w tym celu dwie funkcjonalności. Pierwsza – ePDG, czyli evolved Packet Data Gateway odpowiada za zestawienie i utrzymanie tunelu IP-SEC ze wszystkimi aktywnymi użytkownikami WiFi Calling. Druga to platforma AAA (Authentication Authorization Accounting), dzięki której każdy klient próbujący zestawić tunel IP-SEC do sieci rdzeniowej podawany jest procedurze autentykacji takiej samej jak dla VoLTE. Oznacza to, że z WiFi Calling mogą korzystać wyłącznie urządzenia posiadające kartę SIM. Jest to „cena” za bezpieczeństwo transmisji danych. Moim zdaniem warto ją zapłacić.

Oczywiście wszystkie rozwiązania trzeba było przetestować razem z producentami urządzeń, co również zajęło sporo czasu.

WiFi Calling na co dzień

Trochę już o tej technologii napisałem na początku, ale pozostała nam jeszcze jedna ważna informacja i kilka ciekawostek. Istotne jest to, że gdy będziecie korzystać z VoWiFi na Waszych telefonach pojawi się specjalna ikonka lub zmieni się nazwa operatora (na przykład na Orange Wi-Fi czy WiFi Calling). Pozwoli Wam to kontrolować sytuację, co ma szczególne znaczenie za granicą.

A kilka ciekawostek?

Z WiFi Calling możecie korzystać w trybie samolotowym, jeżeli jesteście podłączeni do WiFi. Niestety, jeżeli wyjdziecie z jego zasięgu połączenie natychmiast zostanie zerwane, nawet jeżeli jesteście w zasięgu 4G Orange Polska. Są urządzenia, które mogą mieć funkcję WiFi Calling bez VoLTE, jednak skupiamy się na tych, które mają obydwie funkcjonalności – by zapewnić wygodę i mobilność. I jeszcze jedna sprawa – WiFi calling nie ma wsparcia dla usług lokalizacji telefonu w sieci, więc wyklucza się ona z usługami opartymi o tę funkcjonalność. Z WiFi Calling możecie skorzystać na Wi-Fi podpiętym do dowolnej sieci, możecie także stworzyć hotspot z jednego urządzenia, by zadzwonić z drugiego.

Jeżeli macie pytania o VoWiFi (lub jakiekolwiek inne) czekam na komentarze. Tylko pamiętajcie, że czasem zebranie odpowiedzi chwilę trwa 😉

Udostępnij: Zadzwoń przez WiFi czyli WiFi Calling w Orange i nju mobile
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Komentarze

  • komentarz
    Janek 15:19 27-02-2017
    Po pierwsze - brawo! Po drugie - w końcu! Po trzecie - kiedy w końcu iPhony zyskają VoLTE i WiFi Calling!? Tylko niech to nie będzie odpowiedź w stylu - "pracujemy nad tym" :-) p.s. No i co z HD Voice do Play? Miało być do końca 2016r.... i co z HD Voice do TMobile..
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 15:27 27-02-2017
      Ale jak pracujemy, to co mam napisać? Że nie pracujemy? :-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        Nick 20:59 27-02-2017
        To macie napisać kiedy będzie ;)
        Odpowiedz
  • komentarz
    Lukasz 16:03 27-02-2017
    Szybkie pytanie: kiedy inne telefony i jakie? :) Chciałbym wiedzieć co kupić :D
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 17:42 27-02-2017
      Kwestia miesiąca, dwóch. Ale modeli telefonów nie podam... bo nie znam ;-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        mjhg 18:07 27-02-2017
        może w końcu coś z LG?
        Odpowiedz
      • komentarz
        Lukasz 16:18 28-02-2017
        Oj LG by się przydało :) Choć osobiście czekam na Samsunga S6 :) A Największym marzeniem byłoby udostępnienie WiFi Calling na LG G3/4/5/6 :)
        Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 16:13 27-02-2017
    Piotrze plus za usługę, ale.. Czy jest to rozwiązanie podobne do fioletowych? Czyli nie apla a zaszyte w firmwarze terminala? Czyli wszystkie wady i zalety tego rozwiązania? Jak brak możliwości korzystania na terminalach z "wolnego rynku" etc.?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Marta 16:48 27-02-2017
      Natywne czyli "zaszyte". Żadnych dodatkowych aplikacji. Tylko telefony z brandem Orange Polska. Oprócz iPhone ale Orange piki co nie wspiera. Choć mamy nadzieję, że to kwestia dni, kilku dni i iPhone od 5S w górę zyskają Wi-Fi Calling oraz od 6 w górę VoLTE.
      Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 17:39 27-02-2017
      Dokładnie tak to działa.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Thomas 17:28 27-02-2017
    Potrzebuje na gwałt WifiCalling, bo w naszym biurze jest fatalny zasięg każdej sieci, a Extra sygnał niewiele daje. Umowy kończą się za 2 tygodnie i musimy przejść do dziadowskiego Tmobila bo tylko oni mają to dla iphonów na których pracują wszyszcy :( W piątek szef podpisuje z nimi umowę... Nasz opiekun z ORange co tydzień mówi, że usługa będzie za tydzień....
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 17:38 27-02-2017
      Jeżeli faktycznie tak jest przepraszam Cię, że nasz pracownik wprowadził Cię w błąd. Ostro pracujemy nad WiFi Calling i VoLTE dla iPhone, ale dokładna data wprowadzenia nie jest znana.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Miron 23:20 28-02-2017
        Czy wraz z wdrożeniem VoLTE oraz VoWiFi dla iPhone planujecie wspierać funkcję "Rozmowy przez Wi-Fi na obsługiwanych urządzeniach połączonych z usługą iCloud" czy też wybrana przez was technologia audentykacji wyklucza dzwonienie przez VoWiFi z innych urządzeń Apple z pominięciem iPhonea?
        Odpowiedz
  • komentarz
    Pan Pikuś 17:29 27-02-2017
    Czyli, jak na tę chwilę, dla mnie potrójne nie. Nie, bo model telefonu za niski. Nie, bo nawet gdyby to nie przewiduję wgrywania brandu. I nie bo mam nju a dla mnie ta usługa najbardziej by się przydała za granicą. Ale ja jestem cierpliwy :-)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 17:39 27-02-2017
      @Pan Pikuś, więcej wiary w Orange ;-) A co do nju, to przecież działa, również za granicą. No chyba, że masz prepaid (ale z tego co pamiętam nie).
      Odpowiedz
      • komentarz
        Pan Pikuś 20:25 27-02-2017
        " Z usługi możecie korzystać także w nju mobile choć na razie tylko w Polsce..." :O
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 21:47 27-02-2017
          Pan Pikus, oczywiście skrót myślowy - chodziło i prepaid Orange Polska i prepaid nju mobile. Klienci abonamentowi nju mogą korzystać z WiFi Calling tak samo jak klienci abonamentowi Orange Polska. Już zmienione w tekście.
          Odpowiedz
          • komentarz
            Pan Pikuś 08:37 28-02-2017
            Super. Dzięki za info. Choć moim skromnym zdaniem największą frajdę byście zrobili klientom, gdyby ta usługa została uruchomiona dla telefonów bez brandu Orange. Pozdrawiam Cię Piotrze :-)
            Odpowiedz
            • komentarz
              Piotr Domański 11:15 03-03-2017
              Pracujemy razem z Samsungiem nad taką możliwością dla S7. Więc będzie Pan zadowolony, Panie Pikusiu ;-)
              Odpowiedz
  • komentarz
    Macbook 17:55 27-02-2017
    Czekamy na iOS :)Czy planujecie wdrożyć usługę visual voice mail na iOS? Miałem to w T-mobile i Play i zdziwiłem się, że Orange dalej tego nie ma po tylu latach.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Orange Ekspert 08:07 01-03-2017
      Na ten moment nie mamy takich planów jeśli chodzi o visual voice mail. Jeśli coś się zmieni w tym temacie to damy znać.
      Odpowiedz
  • komentarz
    mjhg 18:06 27-02-2017
    Jakiego kodeka używacie w VoLTE i WiFi Calling? HD Voice czy Full HD Voice i przede wszystkim jaki bitrate? Czy planujecie wdrożyć kodek EVS?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 11:04 28-02-2017
      Dla połączeń VoWiFi z VoLTE/VoWiFi jest ustalany Full HD Voice WB-AMR 23,85 kbps. Dla połączeń z urządzeniami HD-Voice 3G/2G będzie WB-AMR 12,65 kpbps. Dla połączeń z urządzeniami nie wspierającymi HD Voice zostanie wybrany kodek o niższej przepływności. Ewentualne pogorszenie jakości w WiFi Calling jest spowodowane utratą i opóźnieniami pakietów na zatłoczonych WiFi, ale kodek WB-AMR 23,85 kbps niesie dużo informacji nadmiarowych (prawie 50% przepływności to dane ochronne pozwalające na odtworzenie głosu przy utracie pojedynczych pakietów). Planujemy wdrożyć kodek EVS kiedy pojawi się jego wsparcie na szerszym spektrum terminali.
      Odpowiedz
  • komentarz
    P 18:13 27-02-2017
    Czy dostanę odpowiedź do komentarza z nicku "P" pod newsem o radioliniach?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:46 28-02-2017
      Odpowiedziałem. Powrót z 3G do 4G po zakończeniu rozmowy powinien przebiegać bez zarzutu.
      Odpowiedz
  • komentarz
    muddy 18:31 27-02-2017
    Z regulaminu wynika, że SMSy na razie nie są obsługiwane przez WiFi, ale wkrótce mogą być (kwestia ile to potrwa), natomiast MMSy NIE BĘDĄ obsługiwane przez WiFi. Skąd taka decyzja? Magentowa konkurencja dała radę uruchomić usługę z MMSami. Nie pracujecie nad tym?
    Odpowiedz
    • komentarz
      jezza 17:06 28-02-2017
      MMSy będą obsługiwane ale także wymagają SMS po IP. Dostarczanie MMS wygląda tak, że terminal dostaje niewidoczny SMS (push) z adresem z którego ma pobrać MMS. Wszystko zależne jest od wsparcia SMS na IP.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Filip 18:49 27-02-2017
    Czy usługa wymaga konkretnych parametrów łącza (download,upload, ping) dla rozmowy dobrej jakości?
    Odpowiedz
    • komentarz
      m 19:00 27-02-2017
      Minimalne wymagania. Pewnie 100kb/s to absolutny nadmiar w obie strony. O wiele ważniejsza jest stabilność pingu.
      Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 11:02 28-02-2017
      Stosowany kodek to w najlepszym przypadku Wide Band AMR 23,85 kpbs. Dokładając nagłówki protokołów niższych warstw jak UDP, IP, Ethernet i uwzględniając względnie małą wielkość pakietu głosowego RTP musimy założyć, że WiFi Calling do poprawnego działania wymaga minimum 64 kb/s. Gwarancja pełnej jakości HD Voice jest przy 128 kb/s gdyż pakiety IP lubią odrobinę wolnej „przestrzeni„ W praktyce każda Neostrada jest wystarczająca pod warunkiem, że łącze nie jest silnie obciążone.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Wosiu 18:49 27-02-2017
    Panie Piotrze 2 pytania odnośnie VoWiFi: 1. Z tego co czytam to w abonamencie możemy korzystać poza granicami kraju ale czy to tyczy się również abonamentu w nju? 2. ''Z usługi możecie korzystać także w ofertach prepaid Orange Polska i nju mobile, choć na razie tylko w Polsce.'' - Są plany by VoWiFi działo w prepaidzie również poza granicami polski? Z góry dziękuję ;)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 21:52 27-02-2017
      1. Tak dotyczy to także klientów abonamentowych nju mobile. 2. Myślimy o takim rozwiązaniu, ale trudno cokolwiek więcej powiedzieć.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Wosiu 22:17 27-02-2017
        Panie Piotrze byłby to świetny pomysł.
        Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 18:59 27-02-2017
    Na dzień dzisiejszy baaardzo wąska liczba telefonów obsługujących tą oczekiwaną funkcję :(
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 21:53 27-02-2017
      Pracujemy nad kolejnymi urządzeniami. Pablo_ck, wszystkiego najlepszego i powodzenia na nowej drodze życia! Przepraszam że tutaj, ale sprawa jest ważna!
      Odpowiedz
  • komentarz
    k@rpiu 19:00 27-02-2017
    Cześć:) Jeśli posiadam S7 z wolnej sprzedaży mogę w inny sposób niż zbrendowanie go korzystać z WiFi Calling? Pozdrawiam "starą" ekipę;)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Sopel 20:53 27-02-2017
    Kiedy pojawi się VoLTE i VoWiFi na telefonach z systemem Windows 10 Mobile?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Damian 09:08 28-02-2017
      Dla telefonów z 1% udziałów na rynku nie za prędko https://i.imgur.com/gdPRbFQ.gif
      Odpowiedz
  • komentarz
    Nick 21:06 27-02-2017
    Witam, Proszę o szybkie wdrożenie funkcji w telefonach z systemem iOS. Pozdrawiam, Nick
    Odpowiedz
  • komentarz
    manyaky 00:32 28-02-2017
    Brak w prepaidzie, to kwestie techniczne czy "decyzja biznesowa"?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 10:17 28-02-2017
      Zależy nam by te różnice wyrównać i zarówno prepaid jak i postpaid mogły w równym stopniu korzystać z tej usługi.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Xxx 16:15 28-02-2017
        Szkoda, że od razu tego nie wprowadziliście. Teraz nie wiadomo czy to nastąpi w ogóle.
        Odpowiedz
  • komentarz
    Wosiu 02:39 28-02-2017
    Jeszcze 1 pytanie: Czy korzystając z nju dodatkowy za 9zl będę miał jakieś problemy by uruchomić VoWiFi?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 08:27 28-02-2017
      nie, to abonament jak każdy inny.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 08:17 28-02-2017
    Idziemy do przodu ... a raczej już płyniemy ;) :) Brawo i pozdrowienia ...
    Odpowiedz
  • komentarz
    MAURYCY 08:39 28-02-2017
    Serio AŻ 2 modele telefonu? A nawet 1 ale w 2 wariantach? Model który kosztuje mnóstwo kasy i ma go zapewne niewiele osób? I jeszcze brandowane waszym softem? No no, nieźle, brawo wy! Warto rozgłaszać i reklamować, najlepiej jakąś nową kampanię reklamową dajcie do TV, radia, prasy i internetu, nie ma co ;-)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 09:00 28-02-2017
      Od czegoś zacząć trzeba. To są wbrew pozorom dość popularne urządzenia, Samsung ma spory udział w Polskim rynku, dlatego zaczynamy od niego. Czy może mieliśmy o tym nie pisać na blogu i poczekać, aż każdy z użytkowników S7 znajdzie się w zasięgu WiFi, postanowi zadzwonić i dostrzeże, że zmieniła mu się ikonka na telefonie? A tekst miał przede wszystkim na celu opisanie jak technologia działa. Sądzę, że to równie ciekawe co jej wprowadzenie.
      Odpowiedz
      • komentarz
        MAURYCY 13:18 28-02-2017
        Tu nie chodzi o to czy informować czy nie ale o tą zawrotną liczbę urządzeń w których jest to wreszcie dostępne. Co do pytania: wg mnie tak - należało nie pisać teraz - tylko poczekać aż w większej liczbie telefonów będzie już dostępne żeby przy ogłoszeniu udostępnienia usługi był efekt WOW, a przecież jeden obecny model mógł to mieć nadal "w fazie testów". No chyba że miałyby to być permanentne testy oraz przez najbliższe pół roku nic by się w tej kwestii miało nie zmienić to wtedy taki ruch jak teraz jest zrozumiały. To moje zdanie :-) To co, teraz pora szukać bilbordów z kioskarzem krzyczącym "WiFi calling w Orange dla wszystkich!!!" a drobnym druczkiem info że wszyscy to wg Orange użytkownicy SGS7 z brandowanym softem ;-)
        Odpowiedz
    • komentarz
      marta 09:18 28-02-2017
      Spokojnie, nokia 6310i ma mieć VoWiFi w przyszłym tygodniu. A 6150 około kwietnia ma mieć VoLTE.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Piotr Domański 14:46 28-02-2017
        Złośliwa ;-)
        Odpowiedz
  • komentarz
    pogodabartek 09:45 28-02-2017
    A gdzie SMS/MMS w WiFi Calling ? Jakoś T-Mobile potrafi a Wy nie. Co z przełączaniem podczas trwającej transmisji danych z 3G na LTE do dziś cisza? Może jako pierwsi zrobicie usługę która bedzie działać nie tylko na brandowanych telefonach z Orange ? Zyskalibyście wtedy multum klientów,ale po co Wam oni skoro próbujecie wciskać ludziom na siłę światłowód tam gdzie już dawno jest u innego operatora lub kilku w danym miescie/bloku. Światłowód do mniejszych miejscowości i wiosek,ale bez utrzymania łącza, to zyskacie klientów.
    Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 10:21 28-02-2017
    Dlaczego numery zarejestrowane sms-em nie mają uprawnień do rejestracji ? Czy jest jakiś regulamin rejestracji numerów ??????
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:49 28-02-2017
      O jakim dokładnie przypadku piszesz? Czy może sytuacji, gdy zarejestrowałeś numer przez SMS, a teraz w oparciu o niego chcesz zarejestrować kolejny?
      Odpowiedz
      • komentarz
        PAWEŁ 15:23 28-02-2017
        Tak o to chodzi . Zarejestrowałem numer sms-em i chcę na niego zarejestrować nowy starter . Przychodzi , że numer nie ma uprawnień do rejestracji . Sprawdzone na dwóch numerach .
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 11:14 01-03-2017
          Niestety nie ma możliwości by zarejestrować numer w ten sposób. Wychodzimy z założenia, że jeżeli ktoś chce "dorejestrować" nie musi tworzyć "łańcuszka" kolejnych numerów rejestrowanych przez SMS.
          Odpowiedz
  • komentarz
    gram 10:41 28-02-2017
    Cześć - w jaki sposób uruchomić usługę w S7 ale z open market? Nie mam Waszego softu, a bardzo by mi zależało na tej usłudze, ponieważ mam bardzo słaby zasięg w domu. Praktycznie nie istnieje u mnie zasięg.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:00 28-02-2017
      Iść, do autoryzowanego serwisu Samsunga, poprosić o wgranie softu, wykonać jeden telefon na naszą infolinie i aktywować usługę. Dokładnie tak samo jak w przypadku WiFi.
      Odpowiedz
      • komentarz
        gram 14:21 28-02-2017
        Czyli w praktyce nigdy z tego nie skorzystam. Nie chcę brandowanego softu. Mam numer w nju, a żeby uruchomić usługę, którą komunikujecie muszę wykonać tyle kroków, że skutecznie mnie to do tego zniechęca.
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 15:52 28-02-2017
          Nigdy nie mów nigdy ;-)
          Odpowiedz
          • komentarz
            gram 16:45 28-02-2017
            Przecież to nawet nie jest śmieszne. Mówię zupełnie serio - dlaczego nie możecie po prostu udostępnić usługi klientom, tylko zawsze trzeba wykonać milion kroków, żeby zostać potraktowanym z szacunkiem??
            Odpowiedz
            • komentarz
              Piotr Domański 16:32 01-03-2017
              Ponieważ wdrożenie VoLTE/VoWiFi na każdym kolejnym telefonie każdego kolejnego producenta wiąże się z całą masą pracy. To że telefon w teorii może obsługiwać VoLTE/VoWiFi nie oznacza, że wystarczy coś kliknąć i zaczyna to działać. Za każdym razem wymaga to pracy zarówno operatora jak i producenta telefonu. Proces wdrożenia tej technologii opisałem w tekście dotyczącym VoLTE (polecam zajrzeć).
              Odpowiedz
              • komentarz
                Adam 11:21 07-07-2017
                To dlaczego na iPhonach działa bez cudownia?
                Odpowiedz
  • komentarz
    antonix 12:24 28-02-2017
    A czy doczekamy się czasów kiedy dzięki technologią HD Voice czy jeszcze lepszej VoLTE/VoWiFi uświadczymy lepszych jakościowo połączeń na numery stacjonarne? Wiadomo ze względów technicznych na linii analogowej tego nie da się zrobić, ale w przypadku technologii voip jest to jak najbardziej możliwe. Chyba kiedyś była o tym mowa, że są takie plany? Fajnie by było w przyszłości dzwoniąc do różnych call center np BOK Orange rozmawiać z konsultantem w fajnej jakości. Albo dzwoniąc dzwoniąc na żywo do radia aby w porządnej jakości słuchacze mnie usłyszeli :)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:34 01-03-2017
      Hmmm... zapewne tak. Ale to jeszcze kwestia czasu. W tym względzie polecam świetny, moim zdaniem, wywiad Łukasza Deca z Piotrem Jaworskim na Telko.in: http://www.telko.in/orange-w-piec-lat-decyzja-o-migracji-do-all-ip
      Odpowiedz
  • komentarz
    Michal 14:33 28-02-2017
    Wiem, że to pytanie przewija się nieustąjąco, ale poproszę o wyczerpującą odpowiedź jak wygląda proces implementacji rozwiązania VoLTE i VoWIFI na telefonach bez oprogramowania Orange? Czy Samsung umożliwia na takie zmiany operatorom? Czy procedura wprowadzenia takiej zmiany się ropoczęła (są prowadzone rozmowy, czy jednak ma być to eksluzywna usługa dla posiadaczy telefonów w Orange)? W którym kwartale możemy się spodziewać VoLTE i VoWIFI dla posiadaczy oprogramowania XEO?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:43 28-02-2017
      Rozwiązania, które stosujemy obecnie wymagają operatorskiego softu. Co do innych pytań - niestety nie wiem, więc nie pomogę.
      Odpowiedz
      • komentarz
        danko 14:45 18-03-2017
        proszę o info jaki soft ma być w s7 wgrany OPV czy IDE. mam opv i nju z rachunkiem i nie działa. muszę to aktywować w bok?
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 15:00 18-03-2017
          Zadzwoń na naszą infolinię techniczną *900 - tam powinni aktywować VoLTE/WiFi Calling. Lub powiedzieć co jeszcze powineneś zrobić by działało. Choć z tego co mi wiadomo, jeżeli masz nasz soft wystarczy jedynie aktywacja telefoniczna.
          Odpowiedz
      • komentarz
        Adam 11:26 07-07-2017
        To jak wytłumaczysz, że działa na iPhonach bez operatorskiego softu?
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 11:52 07-07-2017
          iPhone przecież tez mają wkładkę w postaci oprogramowania operatorskiego. Przy okazji odpalenia WiFi Calling i VoLTE na iPhone'ach również je aktualizowaliśmy.
          Odpowiedz
          • komentarz
            Adam 14:46 07-07-2017
            Od kiedy? Apple o tym wie że ingerujecie w oprogramowanie iPhone?
            Odpowiedz
            • komentarz
              Piotr Domański 15:05 07-07-2017
              Adam, nazywa się to Carrier Bundle.
              Odpowiedz
              • komentarz
                Adam 15:13 07-07-2017
                To dlaczego nie wprowadzice takiego Carrier Bundle w telefonach z Androidem z wolnej sprzedaży przy pomocy Carrier Config?
                Odpowiedz
  • komentarz
    DAWID 15:29 28-02-2017
    Witam, kiedy będą mogły z tych dobrodziejstw konkretnie chodzi mi o Volte na samsungach z wolnej sprzedaży?? Ten kwartał czy następny?? Dziękuję za odpowiedz.
    Odpowiedz
  • komentarz
    emitelek 18:14 28-02-2017
    Ja tam w UPC korzystam z UPC Phone już od kilku lat i nie wiem, czemu inni operatorzy (również orange) dodają taką funkcjonalność dopiero teraz... :P https://pytania.upc.pl/?q=fact_1006913
    Odpowiedz
    • komentarz
      jkj 18:57 28-02-2017
      A jak wyjdziesz z wifi to co?
      Odpowiedz
      • komentarz
        emitelek 19:43 28-02-2017
        To nie dzwonię ;) Proste?...
        Odpowiedz
        • komentarz
          j 22:22 28-02-2017
          no widzisz. A Orange musiał zrobić tak żeby można było dalej gadać bez przerw.
          Odpowiedz
          • komentarz
            emitelek 17:22 20-04-2017
            Zapomniałem, że poprzez 3G te z można rozmawiać, choć sam nie korzystałem ;)
            Odpowiedz
  • komentarz
    Szczypior 21:15 28-02-2017
    Od niedawna jestem w posiadaniu A5 2017 i mam nadzieję że ten telefon będzie zaktualizowany do opcji wifi caling
    Odpowiedz
  • komentarz
    Marcin 22:16 28-02-2017
    1) Czy telefon Sony Z5 Compact zakupiony w sieci Orange będzie w przyszłości obsługiwał usługi VoLTE i VoWifi (u innych operatorów oferujących te usługi obsługuje te standardy). 2) Co mogę zrobić jeśli mam telefon zakupiony na wolnym rynku (Nexus 5X - nie było go w ofercie Orange) - czy jest szansa, że usługi te będą w przyszłości dostępne dla takich urządzeń?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Huboo 19:19 01-03-2017
      Też czekam na sony z 5 compact
      Odpowiedz
  • komentarz
    sd 22:34 28-02-2017
    Nooo, wreszcie cos ruszyło... Za co slowa uznania. Rozumiem, że to dopiero pierwsze szlify, ale mam nadzieję, że faktycznie mocno ruszycie jak to Piort zapowiada. Pozdrawiam.
    Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 10:12 01-03-2017
    Rejestracja pre-paida przez Bank Spółdzielczy , przydały by się inne takie jak TMuB , PKO , INTELIGO czy mBank .
    Odpowiedz
  • komentarz
    Krzyś 19:55 01-03-2017
    Czy na numery stacjonarne można dzwonić korzystając z tej usługi ?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 17:06 06-03-2017
      Tak, można.
      Odpowiedz
  • komentarz
    walie 16:29 02-03-2017
    Piotrze, czy wiadomo kiedy udostępnicie cały rom OPV? Mam problem z aktualizacją OTA, ponieważ model który posiadam to G935FD (dwusimowy) i aktualizacji szuka dla tego modelu (z oczywistych względów aktualizacja jest tylko dla G935F, ale rom działą na obu wariantach s7edge). Pozdrawiam.
    Odpowiedz
  • komentarz
    JARECKI 09:58 04-03-2017
    W NJU MOBILE ta usługa nie działa dlaczego?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 19:53 04-03-2017
      A z jakiego telefonu korzystasz? I czy ma oprogramowanie Orange?
      Odpowiedz
  • komentarz
    bulls77 12:12 04-03-2017
    Jest jeden problem. Fajnie nowe usługi ale zapomnieli o Video rozmowach. Nie mozna ani wybrac rozmowy ani odebrac Video rozmowy.
    Odpowiedz
  • komentarz
    escapers 11:02 13-03-2017
    Czy już może coś więcej wiadomo kiedy pojawi się wsparcie dla iPhonów? Czy to kwestia dni, tygodni.. miesięcy?
    Odpowiedz
    • komentarz
      huboo 20:02 13-03-2017
      czy wogole coś wiadomo o wsparciu innych telefonów ?
      Odpowiedz
      • komentarz
        escapers 08:53 14-03-2017
        chyba tylko tyle że mają być... ale kiedy i jakie to już nie zabardzo :/ troche słabo porównując z konkurencją która wystartowała dosyć nieźle, szczególnie t-moile, który ostro ruszył i z smsami i ze wsparciem telefonów, szkoda że w orange tak to długo trwa..
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 09:02 14-03-2017
          Się robi się ;-) Pracujemy ostro nad iPhone'ami, a także Samsungami.
          Odpowiedz
          • komentarz
            escapers 13:06 14-03-2017
            Super:) to czekamy z niecierpliwością :) a coś wiecej można wiedzieć? ;-)
            Odpowiedz
          • komentarz
            Ja_cek2 20:14 27-03-2017
            Nowa aktualizacja dla iPhona już jest dostępna a co z Wifi calling?
            Odpowiedz
            • komentarz
              escapers 22:26 27-03-2017
              Tutaj niby piszą żę już jest: http://myapple.pl/posts/13520-wi-fi-callling-i-volte-w-play-oraz-orange-dla-posiadaczy-iphone-ow działa u Was, bo u mnie nie? :(
              Odpowiedz
          • komentarz
            ciekawy 22:54 27-03-2017
            Możecie zdradzić nad jakimi Samsungami pracujecie?
            Odpowiedz
          • komentarz
            Jul Zamels 11:08 28-03-2017
            Pytanie o sprzet: w dystrybucji Orange jest telefon, który "z założenia" miał obsługiwać w/w technologie: Orange Neva 80. Czy cokolwiek wiadomo o udostepnieniu technologii dla tego modelu? Pozdrawiam Juliusz
            Odpowiedz
            • komentarz
              Barbi 16:24 20-04-2017
              Na IPhonie mojego prezesa już działa :)
              Odpowiedz
  • komentarz
    Q 15:11 29-04-2017
    Świetnie. Mam S8+ kupiony w EuroAGD. I jak teraz włączyć to WiFI Calling?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 20:38 29-04-2017
      Z tego co wiem, w tym momencie na urządzeniu tym można korzystać z WiFi Calling wylacznie na urządzeniach z naszym softem. Polecam zajrzeć do mojego tekstu o VoLTE - piszę tam o technicznej stronie usługi. Potwierdzę jeszcze raz jak z S8 bez branżowego softu i dam znać.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Nick 09:59 24-05-2017
        Mam Huawei P10 od Was, jakaś szansa na wifi-calling w najbliższym stuleciu?
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 10:01 24-05-2017
          Jest szansa na WiFi Calling na Huawei P10 w tym stuleciu. Ba! Sądzę, nawet że w tej pięciolatce się uda ;-)
          Odpowiedz
  • komentarz
    Zyg@ 10:34 26-05-2017
    Iphone 6 z IOS 10.3.2 + Orange Free na kartę i .... „Aby pozwolić na rozmowy przez Wi-Fi na tym koncie, skontaktuj się z Orange."
    Odpowiedz
    • komentarz
      Zyg@ 20:34 06-06-2017
      Nowa karta SIM z obsługą LTE i OK
      Odpowiedz
  • komentarz
    Zyg@ 13:04 28-05-2017
    WiFi calling dla niebrandowanego Galaxy S7 Edge, to kwestia tygodni, miesięcy czy...? Czekać czu wgrywć soft OPV?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 11:28 07-07-2017
      Trudno powiedzieć :-\
      Odpowiedz
  • komentarz
    gm 15:52 05-06-2017
    Kiedy będzie działało na Samsung A5 2017?
    Odpowiedz
  • komentarz
    titi 21:15 24-08-2017
    Fajne to Wificalling
    Odpowiedz
  • komentarz
    titi 21:57 24-08-2017
    Kilka pytań. W tych rozwiązaniach przyjmuję że handover funkcjonuje. Chodzi mi o zabezpieczenie mnie przed nieprzewidzianymi ogromnymi kosztami kosztami będąc np. na Serbii, Czarnogórze, USA, Rosji itp. Jeżeli kiedyś dojdzie do tego że operatorzy uruchomią Volte to czy będzie tak jak w Polsce że nie zauważymy kiedy się telefon przełączy na Volte. Niby fajnie ale tylko wyłącznie jak będziemy w Polsce lub UE a to dlatego że obecnie nie robi nam to różnicy ponieważ nie płacimy ekstra jak przełączy nas na operatora zagranicznego. Oczywiście jest jeden myk kiedy zapłacimy jak za zboże będąc za granicą i dzwoniąc po UE. Już piszę o co chodzi, mianowicie przyjmijmy że mamy włączona usługę WiFi calling która włączyliśmy w Polsce. Jedziemy za granicę, logujemy się do wifi i radośnie dzwonimy do Polski poprzez wificalling nie obciążając naszego operatora dodatkowymi kosztami za rozmowy wykonawane z innej sieci. Operator nas chwali. Ale nagle dzwonimy do np. Niemiec poprzez wifi calling. nasz operator też się cieszy z takiego połączenia bo nie musi dawać kasy partnerowi roamingowemu. Ale nasze dobroć niestety zostanie ukarana gdyż za takie połączenie musimy zapłacić około 2 złote za minutę. Fajnie, zostaliśmy ukarani finansowo bo chcieliśmy być fair w stosunku do operatora. Jak byśmy nie kombinowali to nie ponieślibyśmy dodatkowych kosztów, natomiast operator miałby straty bo musiałby dać obcej sieci kasę za użyczenie sieci. Powiedzmy jestem w Czarnogórze mam wificalling i dzwonie radośnie do Polski, odbieram połączenia z Polski i np. nieświadomie wyszedłem poza Wifi, przyjmuję że hand over działa i rozumiem że zostaję bez mojej wiedzy obciążony kosztami po powiedzmy 5 zł za minutę. Jeżeli będzie to tak działało to ja dziękuję za coś takiego. Możemy co prawda wyłączyć sieć komórkową aby przypadkowo nie płacić po 5 zeta za minutę jednocześnie pamiętając aby po wyjsciu z zasięgu wifi włączyć sieć komórkową. trochę to głupie.
    Odpowiedz
    • komentarz
      jhg 18:52 13-09-2017
      Przejście z WiFi Calling do VoLTE za granicą jest systemowo zablokowane właśnie ze względu na koszty. Ponadto Twój telefon potrzebuje mieć wgrane ustawienia zagranicznego operatora aby soft był w stanie poprawnie obsłużyć usługi VoLTE innej sieci oraz Orange musi mieć uruchomioną wymianę VoLTEVoLTE z operatorem zagranicznym, a takowa, dopiero jako pierwsza na świecie, pojawiła się między argentyńską siecią Movistar i brazylijskim Vivo.
      Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Rodzicu, rusz się z kanapy (5)

Kasia Barys

27 lutego 2017

Rodzicu, rusz się z kanapy
5

Jako mama dobrze wiem, że sport to jedna z lepszych inwestycji w budowanie relacji z dzieckiem. Dobrze, jeśli rodzic daje przykład a nie tylko wozi pociechy na zajęcia. Niewątpliwie dzieci wiele by dały, by rodzice zagrali z nimi w piłkę, wspólnie cieszyli się z dobrze przeprowadzonej akcji czy strzelonego gola. A przynajmniej byli świadkami ich triumfów na boisku. Dlatego Kluby Sportowe Orange wzięły sobie za cel oderwanie rodziców od kanapy i telewizyjnego pilota. Najnowsza edycja KSO upłynie pod hasłem większego zaangażowania rodziców i środowisk lokalnych.  Osią tegorocznej akcji ma być grupowy trening w rodzinnym wydaniu. Do tego szczególnie zaprasza Jerzy Dudek. Opowiada także jakie mamy plany w 2017 roku.

Mediateka

Udostępnij: Rodzicu, rusz się z kanapy
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 18:51 27-02-2017
    Cieszmy się że mają chociaż czas wozić na takie zajęcia swoje pociechy, dzisiaj Polacy często pracują bardzo dużo, ale......raz, dwa razy w tygodniu wspólna aktywność z dzieckiem nie zaszkodzi :)
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 19:48 28-02-2017
      Uważasz, że aż "takie" programy potrzebne są, aby z dzieckiem pograć w piłkę??? Troszkę żenujące...
      Odpowiedz
  • komentarz
    Kasia Barys 09:18 01-03-2017
    Emitelek, niektórym trzeba pomóc. W małych miejscowościach okazało się właśnie, że potrzebny był impuls jakim są Kluby Sportowe Orange. Wtedy jest łatwiej. Znam rodziców, którzy sami dbają o ruch i to nie jest problem. Ale trenerzy KSO mówią nam, że wcześniej mieli tylko sekcję piłki nożnej, a teraz okazuje się, że mają dodatkowe dyscypliny. Bez wspracia trudniej jest tworzyć nowe rzeczy. A rodzice coraz bardziej angazuja się w działania Kubów.
    Odpowiedz
    • komentarz
      161 20:01 02-03-2017
      spoko tylko dlaczego orange chce zbic kapital kosztem dzieciaków? wole oddolne inicjatywy (bez sponsorow, panstwa itd) niz to co serwuje orange czy inna firma ;)
      Odpowiedz
      • komentarz
        Kasia Barys 20:31 02-03-2017
        A w jaki sposób Orange zbija kapitał? Inwestując w kluby poprzez przekazanie sprzętu sportowego? Podarowane tablety?
        Odpowiedz

Urządzenia

Przyszłość telewizji – spojrzenie na telewizor Super UHD Samsung 49KS7500 (11)

Michał Rosiak

25 lutego 2017

Przyszłość telewizji – spojrzenie na telewizor Super UHD Samsung 49KS7500
11

Michał Rosiak

Są ludzie, którzy mawiają, że telewizja pada. Że w dzisiejszym świecie, już chyba świecie internetu 3.0, telewizja taka, jaką znam m.in. ja (starość nie radość 😉 ) nie ma już racji bytu. Ja może jeszcze nie dawno przyznałbym im rację, ale po dłuższym czasie korzystania z naszego nowego dekodera Samsung ICU 100, dostępnego w pakiecie Orange Love i dwóch tygodniach oglądania z nowym telewizorem Samsung UE49KS7500… przeszło mi.

Podobno cytowanie siebie to siara, ale jakoś tak nie mogę się powstrzymać. 3D było pomyłką, ciekawostką zaledwie, w mojej opinii dlatego, że wymagało dodatkowego sprzętu + nie było w stanie zaangażować, bo przy zbyt długim oglądaniu treści stereoskopowych po prostu boli głowa. Generalnie – brak mu naturalności, czyli dokładnie tego, co jest kluczem treści w rozdzielczości 4K, znanej również jako Super UHD. Dokładnie tego, co nasze dekodery mają jako pierwsze 🙂 i do obejrzenia czego przydaje się porządny telewizor. To, co przeczytacie dalej, nie będzie rzecz jasna pełnokrwistym testem – bardziej znam się na telefonach – a po prostu spojrzeniem zwykłego konsumenta na to, co daje nam nowa technologia w zakresie oglądania telewizji.

Zbierałem szczękę z podłogi

W ramach Orange Love oferujemy 49- i 55-calowe telewizory Samsung KU6400. Ja testowałem 49KS7500 ale patrząc na specyfikacje (nie miałem jeszcze okazji przetestować KU6400, wszystko przede mną 🙂 ) mam wrażenie, że różnice rozpozna tylko pasjonat. Główna różnica w kwestii obrazu polega na tym, iż ekran KS7500 wykorzystuje technologię kropki kwantowej, efektem czego mają być lepsze i bardziej wyraziste kolory. Nie ukrywam, że obserwując materiały w natywnym 4K, jak choćby dostępny dla klientów Orange kanał Festival4K zbierałem szczękę z podłogi, by wygląda to naprawdę bajecznie, pytanie jednak, czy przesiadając się na model bez Quantum Dot będę czuć, że coś tracę? Nie wydaje mi się.

Mnie, nie „wideofilowi”, wystarcza już samo Super UHD, dające obraz tak naturalny, że można mieć wrażenie, iż za chwilę aktor przeskoczy przez to szkło i przybije nam piątkę. O ile w przypadku materiałów przyrodniczych, czy krajoznawczych, z pięknymi widokami, aż nie chce się odrywać wzroku, to w niektórych filmów wygląda to tak naturalnie, że aż nienaturalnie i można mieć wrażenie, że oglądamy sztukę teatralną. Podejrzewam, że to też jedna z przyczyn, dla której to Festival4K trafił do oferty telewizji Orange – oglądając koncert łatwiej przyzwyczaić się do tego, że obraz jest aż tak dokładny. Na odbiór treści z ekranu testowanego telewizora wpłynęło też to, iż (podobnie jak KU6400) praktycznie nie ma on ramek. Przy odpowiednim oświetleniu widzimy po prostu akcję „wiszącą” w powietrzu. Fajne to jest.

Wszystko włącza się samo

System operacyjny Tizen, któremu Samsung wiele lat temu – jak mawiał Stefan „Siara” Siarzewski – „zrobił kill him” świetnie sprawdza się w telewizorach. Uruchamiamy urządzenie, logujemy się do konta Samsung, wybieramy dostawcę telewizji (kablowej – albo światłowodowej 😉 – również, po chwili jej logo pojawia się w menu, podobnie dostęp do najciekawszych kanałów (można zmienić po swojemu), dekoder – w sumie też Samsung – włącza się automatycznie po uruchomieniu telewizora, a kanały możemy zmieniać pilotem od TV. Do tego aplikacje na pulpicie z bezpośrednimi skrótami nie tylko do siebie, ale też do kontynuowania rozpoczętych odcinków, czy też podpowiedziami, co kolejnego warto obejrzeć. To wszystko jest przede wszystkim trywialnie proste, intuicyjne.

Dodajmy do tego jeszcze soundbar HW-K650 z subwooferem (jeśli nasz stary telewizor niestety 😉 jeszcze się trzyma, jak mój prywatny, to takie urządzenie może go fajnie odświeżyć, a wręcz zreanimować), którego miałem okazję podłączyć pod testowany telewizor. Wtedy nie tylko koncerty w standardzie 4K, ale i coraz lepiej dostępne filmy z dobrym kodowaniem dźwięku powodują, że człowiek absolutnie nie ma ochoty się ruszyć sprzed telewizora. Więc jak to było, że co? Że telewizja pada? Jak dla mnie ona po prostu nieco się zmienia, ale nawet dwa tygodnie z odpowiednio dobrym telewizorem uczą, że oglądanie filmów i telewizji na urządzeniach mobilnych (nawet jeśli to laptopy) ani trochę nie umywa się do kinowej sesji na porządnym telewizorze.

Mediateka

Udostępnij: Przyszłość telewizji – spojrzenie na telewizor Super UHD Samsung 49KS7500
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Komentarze

  • komentarz
    jnh 14:02 25-02-2017
    A ileż to kanałów TV jest w 4K? Są niby HD, ale mają taki bitrate, że może normalne 480p by przeszło. Telewizja umiera poprzez serwowaną propagandę z każdej strony. A puszczane materiały? Albo stare filmy albo nudne seriale. No i te reklamy po pół godziny... Sam telewizor pewnie niczego sobie i jak dla mnie to lepiej go wykorzystać do odtwarzania filmów z internetu.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Michał Rosiak 09:30 27-02-2017
      Faktem jest, że ja telewizję linearnie oglądam rzadko. W sumie to traktuję ją jak VOD - ustawiam nagranie, a oglądam jak mam ochotę. W niektórych przypadkach HD całkiem fajnie daje radę.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 00:52 27-02-2017
    Mam i polecam ... tylko szkoda, że rachunki zawyżone i nalezy ciagle kontrolować faktury ... ivh poprawność daje wiel do życzenia....
    Odpowiedz
  • komentarz
    robert 11:26 27-02-2017
    "Wszystko włącza się samo" W dzisiejszych czasach to już za mało - powinno się także samo wyłączać ;-)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Piotr 15:58 27-02-2017
    Jeden pilot, fajna sprawa. Dlatego powinniście wypuścić moduł CI dla użytkowników wersji satelitarnej. I działałoby z każdym telewizorem.
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 18:47 27-02-2017
    Sprzęt super, ale....czy moim zdaniem tak wyśrubowane parametry i tak nie są zauważane przez oko ludzkie.
    Odpowiedz
  • komentarz
    161 19:45 02-03-2017
    tutaj telewizor nic nie pomoze jezeli nadal dekodery uhd 88 (jakas masakra) czy nawet te samsungi zwyczajnie w swiece sie to wiesza. tak od samego poczatku sa juz problemy z samsungami. info zaczerpniete od montera nt samsunga. uhd88 z wlasnego doswiadczenia wnioskuje ;)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Michał Rosiak 22:08 02-03-2017
      Z czystym sumieniem zaprzeczam. Mam Samsunga, nie zawiesza się. Na początku testów było różnie, ale wtedy klienci jeszcze go nie mieli. Teraz naprawdę nie ma do czego się przyczepić.
      Odpowiedz
      • komentarz
        161 16:19 17-03-2017
        i co panie Michale nadal pan twierdzi ze te dekodery samsunga to wspaniala rzecz ktora sie nie zawiesza i nie wariuje? zastanawia mnie tylko jedna rzecz po co bylo czekac te kilka miesiecy na wdrozenie tych nowych samosugow skoro i tak to dziala tak samo (?) ;). po wifi te dekodery chyba zbyt szybko nie ruszą. mam juz z 2-3 lata zwykly dekoder jakis tam od multimedia polska i w trakcie tego okresu moze z 1-2 sie zawiesil. mialem/mam rowniez polsat ktory rowniez sie wlasciwie nie wiesza. odpowie mi pan jak to jest ze orange nie potrafi wyeliminowac problemu ze swoim sprzetem. i tutaj nie ma znaczenie co to za technoligia adsl/ftth w sumie mnie to nie dziwi i sie juz przyzwyczailem ze tu nigdy nic nie bedzie dobrze dzialac. wystarczy wlasnie teraz spojrzec na wydajnosc systemow na ktorych nic nie mozna zrobic. licze ze koment przejdzie ;) i doczekam sie jakiejs odpowiedzi moze byc nawet na mejla
        Odpowiedz
        • komentarz
          Michał Rosiak 16:59 17-03-2017
          Szczerze? Z czystym sercem TAK. Mam go od początku testów, na początku bywało - różnie, jak to z testami bywa. Teraz regularnie korzystam i nie narzekam.
          Odpowiedz
  • komentarz
    muddy 10:37 14-03-2017
    Czy jest jakakolwiek szansa na zmianę dekodera UHD88 na nowy dekoder Samsung - w usłudze Światłowód 300Mbps? Umowę podpisałem pod koniec stycznia, szkoda że nie wiedziałem że warto poczekać kilka tygodni... A może można zamówić dodatkowy dekoder (multiroom) - i używać nowego Samsunga w parze z UHD88?
    Odpowiedz

Bezpieczeństwo

(nie)Bezpieczna Sieć, odc. 11 – Prywatność w social mediach (7)

Michał Rosiak

23 lutego 2017

(nie)Bezpieczna Sieć, odc. 11 – Prywatność w social mediach
7

Michał Rosiak

Wracamy z (nie)Bezpieczną Siecią! Tym razem odpowiedź na tzw. pilną potrzebę społeczną. Kiedy słuchałem podczas 10. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo Dzieci i Młodzieży w Internecie” wykładu Oli Kuś z Fundacji Orange i Szymona Wójcika z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, trochę opadły mi ręce. Dobra, nawet nie trochę, bo jak tak może być, że w sytuacji, gdy edukujemy, edukujemy i edukujemy do u… padłego, dzieci i młodzież wciąż nie zmieniają haseł, używają je w wielu miejscach, czy też nie zmieniają ustawień prywatności w serwisach społecznościowych? Efekt jest taki, że w wielu przypadkach wszystko co piszą, może przeczytać i obejrzeć każdy! Dlatego na tym aspekcie skupia się kolejny odcinek (nie)Bezpiecznej Sieci. To szczegółowy poradnik jak zabezpieczyć swoją prywatność w serwisach społecznościowych. Obejrzyjcie, pokażcie dzieciom, przekażcie linka komu się da, oglądajcie w szkołach. To ważne!

Udostępnij: (nie)Bezpieczna Sieć, odc. 11 – Prywatność w social mediach
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 19:01 23-02-2017
    Ja na Facebooku już 3 lata nie zmieniałem hasła, ale mam je tak długie i trudne do zapamiętania, ze sam go czasem zapominam ;p
    Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 15:53 24-02-2017
    A ja wychodzę z założenia że jeśli jest się na FB czy jego odpowiednikach to coś co nazywamy prywatnością z automatu nie istnieje. Całe ustawienia prywatności są mało istotne bo nawet zaznaczjąc wszystko dla swoich znajopmych to Alphabet i tak swoje zrobi. Przykładem jest że nonstop color muszę ustawiać że nie chcę udostępniać im tej resztki danych nad którymi mam kontrolę czy że nie chcę spersonalizowanych reklam czy nie chcę by YT pamiętał moją historię wyszukiwania.
    Odpowiedz
    • komentarz
      pablo_ck 22:09 24-02-2017
      Taka uroda jest już portali społecznościowych, tanio tam sprzedajemy skórę, ale :) #takieczasy :)
      Odpowiedz
  • komentarz
    krzysztof 15:27 25-02-2017
    Witam ja też zamówiłem tą waszą nowość Orange love zamówiłem 13 02 przez sklep dla mnie zawsze szczęśliwy dzień i do tej pory nici zamówienia i nie wiem kiedy przesyłka do mnie dotrze róbcie tak dalej to klienci będą was omijać z daleka najlepiej zamówić przez salon Orange to wtedy będziecie mieli pewność że wszystko jest jak należy wykonywałem wiele telefonów do sklepu i nie tylko czeski film .Pozdrawiam jeszcze klient
    Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 00:53 27-02-2017
    A po co ? ;)))
    Odpowiedz
    • komentarz
      Michał Rosiak 09:39 27-02-2017
      A co po co? :)
      Odpowiedz
      • komentarz
        Astis 08:21 28-02-2017
        Mają zmieniać hasła? Rodzice nie lubią zmian a tym bardziej zmianę hasła od dzieci . . .
        Odpowiedz

Sieć

Kolejne testy, czyli tam gdzie światłowód (jeszcze) nie sięga… (39)

Piotr Domański

22 lutego 2017

Kolejne testy, czyli tam gdzie światłowód (jeszcze) nie sięga…
39

Piotrek Domański

Choć światłowód ma masę zalet, to posiada jedną poważną niedogodność – konieczność położenia go w terenie, co w trudnych warunkach, na przykład w górach, może stanowić duży problem.

Mamy świadomość tych ograniczeń. Zresztą nie tylko my, bo technologię, którą chciałbym się dzisiaj zająć, testowaliśmy w ramach projektu badawczego realizowanego na zlecenie Unii Europejskiej. Działaliśmy we współpracy z kilkoma innymi podmiotami w ramach konsorcjum o nazwie IPHOBAC. Nam przypadło zadanie przeprowadzenia sieciowych testów rozwiązania.

Logo konsorcjum iphobac

Testujemy prototyp radiolinii

Jak się pewnie domyślacie chodzi o możliwość błyskawicznego transferu dużych paczek danych za pośrednictwem technologii radiowej (bo o tym był cały ten przydługawy wstęp). Przeprowadziliśmy test pilotażowy prototypowej radiolinii dla systemu GPON. To technologia, która za kilka lat pozwoli na relatywnie długich dystansach zapewniać transfer danych rzędu 10 Gb/s drogą radiową, zastępując w takich sytuacjach włókno światłowodowe.

Jednak na razie to dopiero pierwsze przymiarki. W Garwolinie, kilkadziesiąt kilometrów od Warszawy przeprowadziliśmy pierwsze próby na odcinku pół kilometra. Przesłaliśmy równocześnie stream wideo i dane z prędkością 1 Gb/s. Wyższe prędkości mogłyby się wiązać z zakłóceniami, a celem testów było uzyskanie stabilnego, niezakłóconego połączenia. W zasięgu ręki jest prędkość 2,5 Gb/s do klienta i 1,25 Gb/s w przeciwną stronę, jednak w czasie tego testu nie udało się jej jeszcze osiągnąć.

Testy radiolinii w systemie GPON, mogącej zastąpić światłowód

Do transmisji wykorzystano zakres częstotliwości 71-76 GHz (kanał 5GHz) i 81-86 GHz (kanał 5 GHz). Co ciekawe, wymagało to pozwoleń zarówno UKE, jak i Wojska Polskiego. Jak w przypadku innych radiolinii w testach wykorzystano anteny kierunkowe o dużym skupieniu wiązki, a wiązka fal radiowych w żaden sposób nie wpływała na otoczenie.  Jednocześnie w konsorcjum rozważa się model rozwiązania w którym jedna stacja po stronie sieci obsługiwała stacje instalowane bezpośrednio u klientów. Jednak na takie rozwiązanie i takie prędkości należy poczekać jeszcze kilka lat.

Zdjęcie sprzętu radiolini GPONRadiolinia jest elementem systemu GPON – tego samego, który jest wykorzystywany przy prowadzeniu do Waszych mieszkań Orange Światłowodu. Co ciekawe jest ona zupełnie „przeźroczysta” dla systemu. Radiolinia jest traktowana przez niego, w taki sam sposób, jak gdyby był w tym miejscu światłowód. Konwersja sygnału odbywa się wyłącznie na jego warstwie fizycznej. Oznacza to, że sygnał zmienia swoją postać z optycznej przez elektryczną do fali radiowej. Po drugiej stronie radiolinii kierunek jest odwrotny. Na końcu do klienta dociera dokładnie taki sam sygnał światłowodowy jak to ma miejsce w przypadku usługi Orange Światłowód. To z kolei przekłada się na mniejszą ilość urządzeń niezbędnych do obsługi całego systemu.

Testy w telekomunikacji trwają (dłuższą) chwilę

Bardzo często, gdy piszę o różnych testach pytacie dlaczego tyle trwa wdrożenie pewnych rozwiązań. Niestety zarówno testy, jak i wdrożenia są sprawą niełatwą. Poprosiłem nawet kolegów o listę wyzwań, które trzeba było pokonać, by w ogóle ten test zrealizować. Otrzymałem kilkanaście punktów, począwszy od konieczności znalezienia właściwego miejsca, w którym są wieże oddalone o zakładaną w teście odległość, a my możemy bez przeszkód wykorzystać pasmo zarządzane przez Wojsko Polskie. Co oczywiste konieczne było uzyskanie pozwoleń, zarówno od UKE jak i już wspomnianego wojska. A to dopiero początek. Trzeba było zabezpieczyć stanowiska pomiarowe, przygotować zabezpieczenie prototypowych urządzeń, montaż wszystkiego na wieżach, właściwe ustawienie względem siebie, a na koniec zarządzanie tym wszystkim w czasie testów. Jak widać to nie tylko kwestie czysto techniczne ale też złożone zadanie logistyczne.

Testy radiolinia GPON

Test, podobnie jak szereg innych mu podobnych potwierdził, że można coś zrobić. W tym przypadku, że istnieje możliwość stworzenia względnie taniego przedłużacza radiowego dla optycznej (czyli światłowodowej) sieci dostępowej. I do dopiero początek długiej drogi. Bowiem w tym momencie zaczyna się praca nad integracja i maksymalnym uproszczeniem elementów wchodzących w skład całego rozwiązania. Muszą mieć one odpowiednie parametry by spełniać warunki technicznie, a także mówiąc wprost być dostatecznie tanie, by sensowne było wdrożenie tych pomysłów.

Gdy za kilka lat rozwiązanie to zostanie wdrożone, znajdzie zapewne zastosowanie w przesyłaniu danych do oddalonych od gęsto zamieszkałych obszarów stacji bazowych, czy też budynków – pozwoli to stworzyć sieć dużo szybszą niż obecnie – gdzie transfer danych liczony w Gb/s nie będzie niczym niezwykłym. Tak, chodzi również o 5G. Jednak jeszcze długa droga do tego rozwiązania – trzeba między innymi zwiększyć odległość na jaką przesyłany jest sygnał oraz szybkość transferu danych. Wyzwaniem będzie także ograniczenie wpływu warunków pogodowych na działanie całego systemu.

Wcześniej o 5G pisałem nieco przy materiale o vRAN, warto też zobaczyć wypowiedzi ekspertów o 5G, które zebrała dla Was Marta.

Jeżeli macie jakieś pytania związane z testami dajcie znać w komentarzach, postaram się pomóc. Oczywiście z pomocą osób, które testy przeprowadzały 😉

P.S W nowej wersji bloga możecie dość łatwo przeczytać inne teksty o sieci, które dla Was przygotowywałem. Możecie albo kliknąć w któryś z tagów, albo wybrać jeden z artykułów po prawej stronie.

Udostępnij: Kolejne testy, czyli tam gdzie światłowód (jeszcze) nie sięga…
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Komentarze

  • komentarz
    MAURYCY 09:00 22-02-2017
    Szybko szybko, niewiele czasu zostało na wypełnienie zapisów agendy ;-) http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/sieci-szerokopasmowe-w-polsce-plan-rozbudowy-szybkiego-internetu/5wp3hp
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 09:57 22-02-2017
      MAURYCY, to rozwiązanie to kwestia kilku lat, ale nic się nie bój, nie potrzeba radiolinii by do wielu miejsc dociągnąć światłowód ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 10:52 22-02-2017
    Na terenach wiejskich to musi mieć zasięg do kilku kilometrów , bo taki dystans musi pokonać sygnał w mojej okolicy .
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 10:58 22-02-2017
      Jak pisałem - to na razie pierwszy z testów. Sprawdziliśmy, że rozwiązanie działa. Teraz będziemy poprawiać jego parametry.
      Odpowiedz
      • komentarz
        mike278 20:17 22-02-2017
        Piotrze będziesz tak uprzejmy i przejrzysz spam na swoim maila? Ze 2 dni temu pisałem.
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 17:14 23-02-2017
          Odpisałem Ci już ;-)
          Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 11:11 22-02-2017
    Od wczoraj zauważyłem , że mam 3 kreski LTE i prędkość około 25/10 Mb/s . Zobaczę czy to już na dłuższy czas czy takie chwilowe zawirowanie . Wcześniej miałem około 8 / 05 Mb/s i 1,2 kreski LTE .
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 12:31 22-02-2017
    Fajnie że szukacie nowych rozwiązań :) Myślę że kiedyś "zadusicie" konkurencję :) Ale po to jest rynek :)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Pan Pikuś 12:45 22-02-2017
      Więc chyba lepiej, żeby nie zaduszali :-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    Gość 13:53 22-02-2017
    Panie Piotrze odejdę trochę od tematu i zapytam. Jak tam VoLTE na Iphone? Będzie również VoWiFi?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:16 22-02-2017
      Pracujemy nad tym, proszę Was o cierpliwość ;-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        Robert 21:16 22-02-2017
        Ciężko u nas z tym :-)
        Odpowiedz
      • komentarz
        Janek 09:34 23-02-2017
        TMobile ma już imponującą listę terminali z obsługą VoLTE i WiFi Calling. Do tego najważniejsza marka czyli iPhone. 16 terminali VoLTE i 14 terminali WiFi Calling. Orange, proszę Was. Zareagujcie szybko i zdecydowanie....
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 12:15 23-02-2017
          Wiem, że cierpliwość się nieco wyczerpuje, ale pracujemy ;-)
          Odpowiedz
  • komentarz
    mnnn 14:00 22-02-2017
    Hmm "Co ciekawe, wymagało to pozwoleń zarówno UKE, jak i Wojska Polskiego." Jeśli chodzi o Wojsko Polskie to spoko, ale pozwolenie od UKE? Przecież na każdą radiolinię musicie mieć pozwolenie UKE, więc co to za ciekawostka? Czy planujecie kiedyś dostarczać usługi światłowodowe np. do osiedla oddalonego 2km od najbliższego światłowodu przy użyciu radiolinii, a dalej rozprowadzać internet światłowodem do mieszkań?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 18:46 22-02-2017
      Czasem tak jest, że w jednym zdaniu chcę się zawrzeć dwie myśli ;-) Co do Twojego pytania - nie wiem. Na razie zrobiliśmy test by sprawdzić, czy rozwiązanie stworzone w ramach konsorcjum działa. Okazało się, że tak i teraz będziemy je rozwijać, ale jeszcze daleka droga do wdrożenia go. Nie mniej scenariusz, który zarysowałeś może być jedną z metod jej wykorzystania. Lecz raczej za 5 lat niż za rok.
      Odpowiedz
  • komentarz
    ppp 14:05 22-02-2017
    Ale przecież widuje się już radiolinie (a przynajmniej według pozwoleń) na 2,5Gb/s, więc jak to jest?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:07 22-02-2017
      Tak, ale maksymalne możliwości tej technologii to okolice 10 Gb/s, dlatego sprawa jest tak ciekawa ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    Gabriel 14:54 22-02-2017
    A na jakich stacjach testowaliście te radiolinie bo akurat mieszkam w Garwolinie?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 12:16 23-02-2017
      Kościuszki 6 – Jana Pawła II 2
      Odpowiedz
      • komentarz
        Gabriel 16:34 23-02-2017
        A ten nadajnik z Jana Pawła 2 to nie jest plusa?
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 16:57 23-02-2017
          Troszkę trzeba było pokombinować ;-)
          Odpowiedz
  • komentarz
    P 17:56 22-02-2017
    Czy jest jakaś zbliżona data wprowadzania przenoszenia transmisji z 3G do LTE? Czy planujecie wprowadzić konfigurację przenoszenia telefonów z sieci LTE do 2G w trakcie zestawiania rozmów? Obecnie przy bardzo słabym sygnale LTE800/1800 w miejscach gdzie nie ma już zasięgu U900/2100, ale jest 2G rozmowy nie przychodzą. Wiem, że mogę sobie wyłączyć LTE, ale mi chodzi o sytuacje kiedy np. przemieszczam się po domu i w jednym miejscu jest pełny zasięg LTE, a niektórych miejscach nie ma nawet 3G, a LTE jest. Czy to zostanie poprawione?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 18:39 22-02-2017
      P, wiem że koledzy przymierzali się do prac nad rozwiązaniem tych trudności. Sprawdzę jak wygląda sytuacja i dam znać.
      Odpowiedz
      • komentarz
        kuba 23:32 22-02-2017
        Jak się ma wdrażanie przez Orange Polska technologii MoCA Multimedia over Coax Alliance.
        Odpowiedz
      • komentarz
        P 17:03 23-02-2017
        i jak?
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 14:45 28-02-2017
          Przenoszenie połączenia z 3G do 4G po zakończeniu rozmowy już działa. Co do przerzucania z 4G do 2G nie wiem czy są prowadzone takie prace.
          Odpowiedz
          • komentarz
            Janek 14:50 28-02-2017
            Czy działa w końcu handover z 3G do 4G podczas aktywnej i trwającej transmisji danych. Tego Orange moim zdaniem nie potrafi. HO aktywnej transmisji między warstwami. Jest to bardzo słabe. Podczas podróży samochodem mam włączony streaming oraz np: yanosika. Transmisja spada z 4G do 3G i już do końca podróży (kilka godzin) nie jest w stanie wrócić do 4G. Tragedia
            Odpowiedz
            • komentarz
              Piotr Domański 14:53 28-02-2017
              Z tego co dowiedziałem się od kolegów, którzy zajmują się naszą siecią mobilną działa. Niezbędne zmiany zostały wdrożone.
              Odpowiedz
              • komentarz
                p2 15:12 28-02-2017
                No to u mnie na przykład nie działa.
                Odpowiedz
                • komentarz
                  Piotr Domański 16:37 02-03-2017
                  To prześlij proszę na mojego maila piotr.domanski2@orange.com informację o urządzeniu jakie masz i wersji oprogramowania. Sprawdzimy to ;-)
                  Odpowiedz
  • komentarz
    aero 10:28 23-02-2017
    Panie Piotrze kiedy będą nowe lepsze routery LTE w ofercie Orange? Lepsze mam na myśli agregacja minimum 3 pasm LTE także 2100 MHz.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:01 23-02-2017
      Ale mamy: ZTE MF286 - prędkość przesyłania 300/50 Mb/s (goo.gl/pYeyh8) Orange Airbox LTE+ - prędkość przesyłania 300/50 Mb/s (goo.gl/vtnZKj) To maksymalne co w tym momencie można wykręcić w Polsce.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Marek 21:28 23-02-2017
    Piotrze nie mów, że w nowej wersji bloga łatwo coś zrobić, bo to jest jakaś porażka, ale nie ma co już marudzić, jest jak jest, zrobiliście tak i się to nagle nie zmieni. Ja wolałbym mieć osobno blog, najlepiej taki, gdzie mogę mieć bezpośredni link do tematów, które sobie wybiorę, czyli technicznych w moim wypadku. Ale trudno - z tym że nawet nie mam do Was pretensji, bo jak obserwuję różne inne blogi technologiczne to taka jest tendencja, żeby zalać czytelnika czym tylko się da, jeden wielki bałagan, ergonomii zero. Natomiast do meritum - cieszy, że ciągle coś testujecie i rozwijacie i oby jak najszybciej to znalazło praktyczne zastosowanie.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Kajka 14:11 24-02-2017
    Ooo jaka miła zmiana na *500 nowy głos męski i płynna nawigacja. Zmiana na plus, bo od lat była ta sama lektorka a Pana miło się słucha. Gratulacje ;-)
    Odpowiedz
    • komentarz
      njh 18:04 24-02-2017
      Może się zwolniła, a trzeba było dograć nowe opcje w menu. Jednakże jakość dźwięku mogłaby być jak w rozmowach HD Voice. :/
      Odpowiedz
      • komentarz
        Kajka 02:32 25-02-2017
        No może poszła na wychowawczy hehe, ale przecież i tak niektóre treści czytane były na dwie lektorki, a teraz jest przejrzyście i miło, wyraźnie.
        Odpowiedz
  • komentarz
    AlexNet 16:59 22-03-2017
    Fajnie że światłowód będzie też uruchomiany drogą radiowa LTE (5G). ale jeśli do tego dojdzie. To musi nastąpić przełom w ofercie mobilnego internetu jak i na kartę tak i w abonamencie. Mam tu namyśli podstawowy pakiet danych. Czy takich prędkościach to pakiet zniknie błyskawicznie. Orange musi przemyśleć czy nie lepiej będzie zrobić dla swoich klientów tak żeby po prostu nie było pakietu podstawowego i żeby użytkownicy mieli dostęp bez ograniczeń. Np w ofercie na kartę całkowity dostęp na cały miesiąc w ramach doładowania kwotą 50 zł czy 100 zł i nie więcej tak samo w abonamencie
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotrek Domański 17:42 22-03-2017
      Ani 5G, ani 4G LTE nie zastąpi światłowodu. Technologię radiową ogranicza względnie niewielka odległość między nadajnikiem a smartfonem, jest bardzo zależna od warunków pogodowych, nie wspominając już o tym, że ma ograniczoną pojemność. Gdy do tego dołożymy fakt, że prędkość zależy od zasobów częstotliwości jakie ma operator sprawa komplikuje się jeszcze bardziej. Zobacz choćby jak bardzo poprawił się zasięg i szybkość 4G LTE po uruchomieniu masztów na częstotliwościach 800/2600 MHz. Światłowód nie ma takich ograniczeń - wręcz przeciwnie jego cechy fizyczne powodują że transfer w nim jest praktycznie nieograniczony. Druga sprawa to samo 5G. Niedawno pisałem o tym na blogu (http://biuroprasowe.orange.pl/blog/zmiany-w-planach-na-5g/). 5G nie jest jeszcze nawet gotowym standardem, a gdy już wejdzie nie zostanie zapewne z dnia na dzień wdrożone przez operatorów. Co więcej kształt jaki przyjmie w pierwszej "fazie" nie będzie zapewniał tych wszystkich bajerów, o których pisze się w necie (o tym też już pisaliśmy: http://biuroprasowe.orange.pl/blog/5g-czy-bedzie-rewolucja/). Dlatego zostało jeszcze nieco czasu by określić jak będzie wyglądała oferta, gdy zagości już u nas 5G.
      Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej