Sieć

Zadzwoń przez WiFi czyli WiFi Calling w Orange i nju mobile

Piotr Domański Piotr Domański
27 lutego 2017
Zadzwoń przez WiFi czyli WiFi Calling w Orange i nju mobile

Jeżeli macie Samsunga S7 lub S7 edge z naszym oprogramowaniem (lista jest aktualizowana), na Wasz telefon powinna już przyjść informacja o aktualizacji. Dzięki niej będziecie mogli korzystać z usługi WiFi Calling. Zresztą jeżeli śledzicie Twittera, powinniście już o tym wiedzieć ;-)

Planujemy szybko dodać kolejne urządzenia, tak by nie tylko właściciele Samsungów mogli się cieszyć tą możliwością. Nie będę jeszcze nic zdradzał, ale pracujemy bardzo ostro ;-)

WiFi Calling dla Was, czyli co warto widzieć o usłudze

WiFi Calling, czyli przekazywanie połączeń głosowych poprzez Wi-Fi, to ciekawa sprawa, zarówno od strony technicznej, jak i użytkowej. W tekście będę używał zamiennie z VoWiFi. Warto dodać, że VoWiFi to nazwa technologii, a WiFi Calling to nazwa usługi.

Czytaj także: Lista smartfonów, które obsługują WiFi Calling w Orange

Dzięki niej możecie zadzwonić do kogoś, kto jest poza zasięgiem sieci mobilnej, a do internetu jest podłączony właśnie przez Wi-Fi. Rozmowy można wykonywać także w drugą stronę – z telefonu podłączonego do Wi-Fi na telefon podłączony do sieci mobilnej. A także, co oczywiste, między dwoma telefonami podpiętymi do Wi-Fi. Jak pewnie wiecie, Wi-Fi jest teraz praktycznie wszędzie – w hotelach, na dworcach, czasem nawet w komunikacji miejskiej, a w moim rodzinnym Opolu - dzięki współpracy miasta z Orange - także w dawnych budkach telefonicznych ;-). Jest też w miejscach, gdzie o zasięg czasem trudno, na przykład w górskich schroniskach lub… w nowoczesnych szklano-betonowo-stalowych biurowcach.

Usługa WiFi Calling za granicą

I tu dochodzimy do jednego z ciekawszych zastosowań usługi - będąc podłączonym do Wi-Fi możecie z praktycznie każdego zakątka świata zadzwonić do Polski. I to w cenie połączenia krajowego! Oczywiście WiFi Calling nie zastępuje roamingu – nie ma jego mobilności, ale jest to dość ciekawa alternatywa.

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wyjdziecie z zasięgu Wi-Fi, będąc równocześnie poza zasięgiem sieci Orange Polska, połączenie zostanie zerwane – ma to znaczenie szczególnie za granicami naszego kraju. Druga sprawa na którą trzeba uważać, to dzwonienie na numery zagraniczne w czasie korzystania z VoWiFi – wtedy zostanie to rozliczone jak połączenie z Polski na ten numer. Jeżeli w Polsce będziecie korzystać z WiFi Calling i wyjdziecie rozmawiając z jego zasięgu opcje są dwie – jeżeli będziecie w zasięgu 4G rozmowa przełączy się na VoLTE, jeżeli nie – zostanie zerwana. Na całe szczęście przeważająca większość z Was znajduje się w zasięgu 4G Orange Polska, więc nie trzeba się stresować. Opłaty za połączenia przez WiFi Calling są takie same jak za inne połączenia krajowe – jeżeli macie w pakietach darmowe minuty, działają one jak do tej pory. Z usługi możecie korzystać także w ofertach prepaid Orange Polska i prepaid nju mobile, choć na razie tylko w Polsce. Oczywiście klienci abonamentów nju mobile mogą korzystać w taki sam sposób jak klienci abonamentowi Orange Polska. Dodam jeszcze, że z usługa nie zadziała w przypadku korzystających z niektórych usług: ograniczenie WiFi Calling dla korzystających z niektórych usług dodatkowych: Nowa Orange Strefa, Dodatkowa Karta SIM, Strefa Stacjonarna, Ekstra Strefa Firmowa, Orange Ekstra Numer.

Jeszcze kilka słów o aktywacji usługi. Gdy zainstalujecie już oprogramowanie, o którym pisałem na początku tekstu, musicie wejść w ustawienia telefonu, gdzie znajdziecie (domyślnie wyłączony) włącznik usługi. Trzeba go włączyć. Nie trzeba robić nic więcej – w przyszłości, jeżeli będziecie chcieli skorzystać z WiFi Calling, wystarczy być w zasięgu Wi-Fi, wybrać numer i nacisnąć zieloną słuchawkę ;-)

WiFi Calling – jak to działa?

Dla mnie najbardziej pasjonującym tematem związanym z WiFi Calling była odpowiedź na pytanie: „Jak sieć znajduje urządzenie?” Jeżeli czytaliście moje wcześniejsze teksty – szczególnie ten o zestawianiu połączeń w sieciach 2G i 3G i ten w którym pisałem o HLR wiecie pewnie, że udział w łączeniu rozmów miała stacja bazowa (lub w przypadku 4G – eNodeB), kolejne elementy sieci dostępowej i szkieletowej, wspomniany HLR, a ostatecznie także stacja bazowa, która obsługuje osobę do której dzwonimy. Jeszcze przy łączeniu rozmów przez VoLTE potrafiłem to sobie wyobrazić… ale jak znaleźć telefon podłączony do WiFi?

Wbrew pozorom sytuacja jest analogiczna do tej, która miała miejsce w przypadku VoLTE. Dlatego polecam lekturę tekstu tym rozwiązaniu (link dwie linijki wyżej) przed dalszą lekturą. Bo okazuje się, że podstawą do wdrożenia VoWiFi jest właśnie VoLTE. Różnica opiera się na sieci dostępowej, poprzez którą przebiega rozmowa – w VoLTE – poprzez sieć mobilną, w przypadku VoWiFi – poprzez sieć Interent. Z tego wynikają dalsze komplikacje – ale o tym nieco niżej.

W momencie, gdy Wasz telefon podłącza się do WiFi i macie aktywną usługę WiFi Calling otrzymujecie specjalny adres IP z puli przeznaczonej (uwaga!) dla VoLTE. Zestawiamy dla Was także specjalny bezpieczny tunel IP-SEC, który zabezpiecza rozmowy realizowane przez VoWiFi przed podsłuchem. Funkcjonuje on tak długo, jak długo będziecie korzystać z WiFi Calling. Dzięki adresowi IP możemy znaleźć Wasz telefon, nawet wtedy, gdy znajduje się na drugim końcu świata. Nie jest w tym celu potrzeba tradycyjna ścieżka z udziałem stacji bazowych.

A więc już znacie odpowiedź na moją największą zagwozdkę ;-)

Teraz czas na kolejny element – handover. To funkcja, która sprawia, że gdy wyjdziecie poza zasięg Wi-Fi Wasz telefon płynnie złapie sieć 4G Orange Polska (jeżeli jesteście w zasięgu). Właśnie w tym celu został Wam nadany adres IP z puli dla VoLTE. Gdy sygnał Wi-Fi staje się zbyt słaby nasze urządzenie podejmuje decyzję, że zaczyna wysyłać pakiety danych z zakodowanym głosem poprzez sieć 4G LTE, czyli odpala VoLTE. W czasie rozmowy nie zauważycie żadnej różnicy, zmieni się jedynie ikonka wyświetlana na Waszym telefonie. Co bardzo ważne, działa to także w drugą stronę – jeżeli wchodzicie w obszar działającego Wi-Fi rozmawiając poprzez VoLTE i macie włączoną funkcje WiFi Calling Wasz telefon zacznie przesyłać pakiety głosowe przez Wi-Fi. Jednak nie działa to w przypadku 2G i 3G – tutaj technologia przesyłania sygnału jest zupełnie inna, choć przyznaję pracujemy nad tym by było to możliwe.

Schemat działania WiFi Calling - usługi opartej na VoWiFi.

Jak się pewnie domyślacie Wi-Fi nie zawsze jest bezpieczne – szczególnie w miejscach, gdzie przewija się wiele osób. By dowiedzieć się czemu, wystarczy zajrzeć do tekstu Michała Rosiaka o bankomacie połączonym z siecią przez WiFi. Dlatego kluczową funkcjonalnością, poza handoverem, które musieliśmy przetestować i wdrożyć było zapewnienie bezpieczeństwa łącza przy wysokiej wydajności całego systemu. W Orange wdrożyliśmy w tym celu dwie funkcjonalności. Pierwsza – ePDG, czyli evolved Packet Data Gateway odpowiada za zestawienie i utrzymanie tunelu IP-SEC ze wszystkimi aktywnymi użytkownikami WiFi Calling. Druga to platforma AAA (Authentication Authorization Accounting), dzięki której każdy klient próbujący zestawić tunel IP-SEC do sieci rdzeniowej podawany jest procedurze autentykacji takiej samej jak dla VoLTE. Oznacza to, że z WiFi Calling mogą korzystać wyłącznie urządzenia posiadające kartę SIM. Jest to „cena” za bezpieczeństwo transmisji danych. Moim zdaniem warto ją zapłacić.

Oczywiście wszystkie rozwiązania trzeba było przetestować razem z producentami urządzeń, co również zajęło sporo czasu.

WiFi Calling na co dzień

Trochę już o tej technologii napisałem na początku, ale pozostała nam jeszcze jedna ważna informacja i kilka ciekawostek. Istotne jest to, że gdy będziecie korzystać z VoWiFi na Waszych telefonach pojawi się specjalna ikonka lub zmieni się nazwa operatora (na przykład na Orange Wi-Fi czy WiFi Calling). Pozwoli Wam to kontrolować sytuację, co ma szczególne znaczenie za granicą.

A kilka ciekawostek?

Z WiFi Calling możecie korzystać w trybie samolotowym, jeżeli jesteście podłączeni do WiFi. Niestety, jeżeli wyjdziecie z jego zasięgu połączenie natychmiast zostanie zerwane, nawet jeżeli jesteście w zasięgu 4G Orange Polska. Są urządzenia, które mogą mieć funkcję WiFi Calling bez VoLTE, jednak skupiamy się na tych, które mają obydwie funkcjonalności – by zapewnić wygodę i mobilność. I jeszcze jedna sprawa – WiFi calling nie ma wsparcia dla usług lokalizacji telefonu w sieci, więc wyklucza się ona z usługami opartymi o tę funkcjonalność. Z WiFi Calling możecie skorzystać na Wi-Fi podpiętym do dowolnej sieci, możecie także stworzyć hotspot z jednego urządzenia, by zadzwonić z drugiego.

Jeżeli macie pytania o VoWiFi (lub jakiekolwiek inne) czekam na komentarze. Tylko pamiętajcie, że czasem zebranie odpowiedzi chwilę trwa ;-)

Komentarze

Janek
Janek 15:19 27-02-2017

Po pierwsze – brawo! Po drugie – w końcu! Po trzecie – kiedy w końcu iPhony zyskają VoLTE i WiFi Calling!? Tylko niech to nie będzie odpowiedź w stylu – „pracujemy nad tym” 🙂 p.s. No i co z HD Voice do Play? Miało być do końca 2016r…. i co z HD Voice do TMobile..

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 15:27 27-02-2017

    Ale jak pracujemy, to co mam napisać? Że nie pracujemy? 🙂

    Odpowiedz
      Nick
      Nick 20:59 27-02-2017

      To macie napisać kiedy będzie 😉

      Odpowiedz
Lukasz
Lukasz 16:03 27-02-2017

Szybkie pytanie: kiedy inne telefony i jakie? 🙂 Chciałbym wiedzieć co kupić 😀

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 17:42 27-02-2017

    Kwestia miesiąca, dwóch. Ale modeli telefonów nie podam… bo nie znam 😉

    Odpowiedz
      mjhg
      mjhg 18:07 27-02-2017

      może w końcu coś z LG?

      Odpowiedz
      Lukasz
      Lukasz 16:18 28-02-2017

      Oj LG by się przydało 🙂 Choć osobiście czekam na Samsunga S6 🙂 A Największym marzeniem byłoby udostępnienie WiFi Calling na LG G3/4/5/6 🙂

      Odpowiedz
mike278
mike278 16:13 27-02-2017

Piotrze plus za usługę, ale..
Czy jest to rozwiązanie podobne do fioletowych? Czyli nie apla a zaszyte w firmwarze terminala?
Czyli wszystkie wady i zalety tego rozwiązania? Jak brak możliwości korzystania na terminalach z „wolnego rynku” etc.?

Odpowiedz
    Marta
    Marta 16:48 27-02-2017

    Natywne czyli „zaszyte”. Żadnych dodatkowych aplikacji. Tylko telefony z brandem Orange Polska. Oprócz iPhone ale Orange piki co nie wspiera. Choć mamy nadzieję, że to kwestia dni, kilku dni i iPhone od 5S w górę zyskają Wi-Fi Calling oraz od 6 w górę VoLTE.

    Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 17:39 27-02-2017

    Dokładnie tak to działa.

    Odpowiedz
Thomas
Thomas 17:28 27-02-2017

Potrzebuje na gwałt WifiCalling, bo w naszym biurze jest fatalny zasięg każdej sieci, a Extra sygnał niewiele daje. Umowy kończą się za 2 tygodnie i musimy przejść do dziadowskiego Tmobila bo tylko oni mają to dla iphonów na których pracują wszyszcy 🙁 W piątek szef podpisuje z nimi umowę… Nasz opiekun z ORange co tydzień mówi, że usługa będzie za tydzień….

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 17:38 27-02-2017

    Jeżeli faktycznie tak jest przepraszam Cię, że nasz pracownik wprowadził Cię w błąd. Ostro pracujemy nad WiFi Calling i VoLTE dla iPhone, ale dokładna data wprowadzenia nie jest znana.

    Odpowiedz
      Miron
      Miron 23:20 28-02-2017

      Czy wraz z wdrożeniem VoLTE oraz VoWiFi dla iPhone planujecie wspierać funkcję „Rozmowy przez Wi-Fi na obsługiwanych urządzeniach połączonych z usługą iCloud” czy też wybrana przez was technologia audentykacji wyklucza dzwonienie przez VoWiFi z innych urządzeń Apple z pominięciem iPhonea?

      Odpowiedz
Pan Pikuś
Pan Pikuś 17:29 27-02-2017

Czyli, jak na tę chwilę, dla mnie potrójne nie. Nie, bo model telefonu za niski. Nie, bo nawet gdyby to nie przewiduję wgrywania brandu. I nie bo mam nju a dla mnie ta usługa najbardziej by się przydała za granicą. Ale ja jestem cierpliwy 🙂

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 17:39 27-02-2017

    @Pan Pikuś, więcej wiary w Orange 😉

    A co do nju, to przecież działa, również za granicą. No chyba, że masz prepaid (ale z tego co pamiętam nie).

    Odpowiedz
      Pan Pikuś
      Pan Pikuś 20:25 27-02-2017

      ” Z usługi możecie korzystać także w nju mobile choć na razie tylko w Polsce…” :O

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 21:47 27-02-2017

        Pan Pikus, oczywiście skrót myślowy – chodziło i prepaid Orange Polska i prepaid nju mobile. Klienci abonamentowi nju mogą korzystać z WiFi Calling tak samo jak klienci abonamentowi Orange Polska.

        Już zmienione w tekście.

        Odpowiedz
          Pan Pikuś
          Pan Pikuś 08:37 28-02-2017

          Super. Dzięki za info. Choć moim skromnym zdaniem największą frajdę byście zrobili klientom, gdyby ta usługa została uruchomiona dla telefonów bez brandu Orange. Pozdrawiam Cię Piotrze 🙂

          Odpowiedz
          Piotr Domański
          Piotr Domański 11:15 03-03-2017

          Pracujemy razem z Samsungiem nad taką możliwością dla S7. Więc będzie Pan zadowolony, Panie Pikusiu 😉

          Odpowiedz
Macbook
Macbook 17:55 27-02-2017

Czekamy na iOS :)Czy planujecie wdrożyć usługę visual voice mail na iOS? Miałem to w T-mobile i Play i zdziwiłem się, że Orange dalej tego nie ma po tylu latach.

Odpowiedz
    Orange Ekspert
    Orange Ekspert 08:07 01-03-2017

    Na ten moment nie mamy takich planów jeśli chodzi o visual voice mail. Jeśli coś się zmieni w tym temacie to damy znać.

    Odpowiedz
mjhg
mjhg 18:06 27-02-2017

Jakiego kodeka używacie w VoLTE i WiFi Calling? HD Voice czy Full HD Voice i przede wszystkim jaki bitrate? Czy planujecie wdrożyć kodek EVS?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 11:04 28-02-2017

    Dla połączeń VoWiFi z VoLTE/VoWiFi jest ustalany Full HD Voice WB-AMR 23,85 kbps. Dla połączeń z urządzeniami HD-Voice 3G/2G będzie WB-AMR 12,65 kpbps. Dla połączeń z urządzeniami nie wspierającymi HD Voice zostanie wybrany kodek o niższej przepływności.

    Ewentualne pogorszenie jakości w WiFi Calling jest spowodowane utratą i opóźnieniami pakietów na zatłoczonych WiFi, ale kodek WB-AMR 23,85 kbps niesie dużo informacji nadmiarowych (prawie 50% przepływności to dane ochronne pozwalające na odtworzenie głosu przy utracie pojedynczych pakietów).

    Planujemy wdrożyć kodek EVS kiedy pojawi się jego wsparcie na szerszym spektrum terminali.

    Odpowiedz
P
P 18:13 27-02-2017

Czy dostanę odpowiedź do komentarza z nicku „P” pod newsem o radioliniach?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:46 28-02-2017

    Odpowiedziałem. Powrót z 3G do 4G po zakończeniu rozmowy powinien przebiegać bez zarzutu.

    Odpowiedz
muddy
muddy 18:31 27-02-2017

Z regulaminu wynika, że SMSy na razie nie są obsługiwane przez WiFi, ale wkrótce mogą być (kwestia ile to potrwa), natomiast MMSy NIE BĘDĄ obsługiwane przez WiFi. Skąd taka decyzja? Magentowa konkurencja dała radę uruchomić usługę z MMSami. Nie pracujecie nad tym?

Odpowiedz
    jezza
    jezza 17:06 28-02-2017

    MMSy będą obsługiwane ale także wymagają SMS po IP. Dostarczanie MMS wygląda tak, że terminal dostaje niewidoczny SMS (push) z adresem z którego ma pobrać MMS. Wszystko zależne jest od wsparcia SMS na IP.

    Odpowiedz
Filip
Filip 18:49 27-02-2017

Czy usługa wymaga konkretnych parametrów łącza (download,upload, ping) dla rozmowy dobrej jakości?

Odpowiedz
    m
    m 19:00 27-02-2017

    Minimalne wymagania. Pewnie 100kb/s to absolutny nadmiar w obie strony. O wiele ważniejsza jest stabilność pingu.

    Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 11:02 28-02-2017

    Stosowany kodek to w najlepszym przypadku Wide Band AMR 23,85 kpbs. Dokładając nagłówki protokołów niższych warstw jak UDP, IP, Ethernet i uwzględniając względnie małą wielkość pakietu głosowego RTP musimy założyć, że WiFi Calling do poprawnego działania wymaga minimum 64 kb/s. Gwarancja pełnej jakości HD Voice jest przy 128 kb/s gdyż pakiety IP lubią odrobinę wolnej „przestrzeni„ W praktyce każda Neostrada jest wystarczająca pod warunkiem, że łącze nie jest silnie obciążone.

    Odpowiedz
Wosiu
Wosiu 18:49 27-02-2017

Panie Piotrze 2 pytania odnośnie VoWiFi:
1. Z tego co czytam to w abonamencie możemy korzystać poza granicami kraju ale czy to tyczy się również abonamentu w nju?
2. ”Z usługi możecie korzystać także w ofertach prepaid Orange Polska i nju mobile, choć na razie tylko w Polsce.” – Są plany by VoWiFi działo w prepaidzie również poza granicami polski?
Z góry dziękuję 😉

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 21:52 27-02-2017

    1. Tak dotyczy to także klientów abonamentowych nju mobile.
    2. Myślimy o takim rozwiązaniu, ale trudno cokolwiek więcej powiedzieć.

    Odpowiedz
      Wosiu
      Wosiu 22:17 27-02-2017

      Panie Piotrze byłby to świetny pomysł.

      Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 18:59 27-02-2017

Na dzień dzisiejszy baaardzo wąska liczba telefonów obsługujących tą oczekiwaną funkcję 🙁

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 21:53 27-02-2017

    Pracujemy nad kolejnymi urządzeniami.

    Pablo_ck, wszystkiego najlepszego i powodzenia na nowej drodze życia!

    Przepraszam że tutaj, ale sprawa jest ważna!

    Odpowiedz
k@rpiu
k@rpiu 19:00 27-02-2017

Cześć:)
Jeśli posiadam S7 z wolnej sprzedaży mogę w inny sposób niż zbrendowanie go korzystać z WiFi Calling?

Pozdrawiam „starą” ekipę;)

Odpowiedz
Sopel
Sopel 20:53 27-02-2017

Kiedy pojawi się VoLTE i VoWiFi na telefonach z systemem Windows 10 Mobile?

Odpowiedz
Nick
Nick 21:06 27-02-2017

Witam,

Proszę o szybkie wdrożenie funkcji w telefonach z systemem iOS.

Pozdrawiam,
Nick

Odpowiedz
manyaky
manyaky 00:32 28-02-2017

Brak w prepaidzie, to kwestie techniczne czy „decyzja biznesowa”?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 10:17 28-02-2017

    Zależy nam by te różnice wyrównać i zarówno prepaid jak i postpaid mogły w równym stopniu korzystać z tej usługi.

    Odpowiedz
      Xxx
      Xxx 16:15 28-02-2017

      Szkoda, że od razu tego nie wprowadziliście. Teraz nie wiadomo czy to nastąpi w ogóle.

      Odpowiedz
Wosiu
Wosiu 02:39 28-02-2017

Jeszcze 1 pytanie:
Czy korzystając z nju dodatkowy za 9zl będę miał jakieś problemy by uruchomić VoWiFi?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 08:27 28-02-2017

    nie, to abonament jak każdy inny.

    Odpowiedz
Astis
Astis 08:17 28-02-2017

Idziemy do przodu … a raczej już płyniemy 😉 🙂 Brawo i pozdrowienia …

Odpowiedz
MAURYCY
MAURYCY 08:39 28-02-2017

Serio AŻ 2 modele telefonu? A nawet 1 ale w 2 wariantach? Model który kosztuje mnóstwo kasy i ma go zapewne niewiele osób? I jeszcze brandowane waszym softem? No no, nieźle, brawo wy! Warto rozgłaszać i reklamować, najlepiej jakąś nową kampanię reklamową dajcie do TV, radia, prasy i internetu, nie ma co 😉

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:00 28-02-2017

    Od czegoś zacząć trzeba. To są wbrew pozorom dość popularne urządzenia, Samsung ma spory udział w Polskim rynku, dlatego zaczynamy od niego.
    Czy może mieliśmy o tym nie pisać na blogu i poczekać, aż każdy z użytkowników S7 znajdzie się w zasięgu WiFi, postanowi zadzwonić i dostrzeże, że zmieniła mu się ikonka na telefonie?

    A tekst miał przede wszystkim na celu opisanie jak technologia działa. Sądzę, że to równie ciekawe co jej wprowadzenie.

    Odpowiedz
      MAURYCY
      MAURYCY 13:18 28-02-2017

      Tu nie chodzi o to czy informować czy nie ale o tą zawrotną liczbę urządzeń w których jest to wreszcie dostępne. Co do pytania: wg mnie tak – należało nie pisać teraz – tylko poczekać aż w większej liczbie telefonów będzie już dostępne żeby przy ogłoszeniu udostępnienia usługi był efekt WOW, a przecież jeden obecny model mógł to mieć nadal „w fazie testów”. No chyba że miałyby to być permanentne testy oraz przez najbliższe pół roku nic by się w tej kwestii miało nie zmienić to wtedy taki ruch jak teraz jest zrozumiały. To moje zdanie 🙂
      To co, teraz pora szukać bilbordów z kioskarzem krzyczącym „WiFi calling w Orange dla wszystkich!!!” a drobnym druczkiem info że wszyscy to wg Orange użytkownicy SGS7 z brandowanym softem 😉

      Odpowiedz
    marta
    marta 09:18 28-02-2017

    Spokojnie, nokia 6310i ma mieć VoWiFi w przyszłym tygodniu. A 6150 około kwietnia ma mieć VoLTE.

    Odpowiedz
      Piotr Domański
      Piotr Domański 14:46 28-02-2017

      Złośliwa 😉

      Odpowiedz
pogodabartek
pogodabartek 09:45 28-02-2017

A gdzie SMS/MMS w WiFi Calling ?

Jakoś T-Mobile potrafi a Wy nie.

Co z przełączaniem podczas trwającej transmisji danych z 3G na LTE do dziś cisza?

Może jako pierwsi zrobicie usługę która bedzie działać nie tylko na brandowanych telefonach z Orange ?

Zyskalibyście wtedy multum klientów,ale po co Wam oni skoro próbujecie wciskać ludziom na siłę światłowód tam gdzie już dawno jest u innego operatora lub kilku w danym miescie/bloku.

Światłowód do mniejszych miejscowości i wiosek,ale bez utrzymania łącza, to zyskacie klientów.

Odpowiedz
PAWEŁ
PAWEŁ 10:21 28-02-2017

Dlaczego numery zarejestrowane sms-em nie mają uprawnień do rejestracji ? Czy jest jakiś regulamin rejestracji numerów ??????

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:49 28-02-2017

    O jakim dokładnie przypadku piszesz? Czy może sytuacji, gdy zarejestrowałeś numer przez SMS, a teraz w oparciu o niego chcesz zarejestrować kolejny?

    Odpowiedz
      PAWEŁ
      PAWEŁ 15:23 28-02-2017

      Tak o to chodzi . Zarejestrowałem numer sms-em i chcę na niego zarejestrować nowy starter . Przychodzi , że numer nie ma uprawnień do rejestracji . Sprawdzone na dwóch numerach .

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 11:14 01-03-2017

        Niestety nie ma możliwości by zarejestrować numer w ten sposób. Wychodzimy z założenia, że jeżeli ktoś chce „dorejestrować” nie musi tworzyć „łańcuszka” kolejnych numerów rejestrowanych przez SMS.

        Odpowiedz
gram
gram 10:41 28-02-2017

Cześć – w jaki sposób uruchomić usługę w S7 ale z open market? Nie mam Waszego softu, a bardzo by mi zależało na tej usłudze, ponieważ mam bardzo słaby zasięg w domu. Praktycznie nie istnieje u mnie zasięg.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:00 28-02-2017

    Iść, do autoryzowanego serwisu Samsunga, poprosić o wgranie softu, wykonać jeden telefon na naszą infolinie i aktywować usługę. Dokładnie tak samo jak w przypadku WiFi.

    Odpowiedz
      gram
      gram 14:21 28-02-2017

      Czyli w praktyce nigdy z tego nie skorzystam. Nie chcę brandowanego softu. Mam numer w nju, a żeby uruchomić usługę, którą komunikujecie muszę wykonać tyle kroków, że skutecznie mnie to do tego zniechęca.

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 15:52 28-02-2017

        Nigdy nie mów nigdy 😉

        Odpowiedz
          gram
          gram 16:45 28-02-2017

          Przecież to nawet nie jest śmieszne. Mówię zupełnie serio – dlaczego nie możecie po prostu udostępnić usługi klientom, tylko zawsze trzeba wykonać milion kroków, żeby zostać potraktowanym z szacunkiem??

          Odpowiedz
          Piotr Domański
          Piotr Domański 16:32 01-03-2017

          Ponieważ wdrożenie VoLTE/VoWiFi na każdym kolejnym telefonie każdego kolejnego producenta wiąże się z całą masą pracy. To że telefon w teorii może obsługiwać VoLTE/VoWiFi nie oznacza, że wystarczy coś kliknąć i zaczyna to działać. Za każdym razem wymaga to pracy zarówno operatora jak i producenta telefonu. Proces wdrożenia tej technologii opisałem w tekście dotyczącym VoLTE (polecam zajrzeć).

          Odpowiedz
          Adam
          Adam 11:21 07-07-2017

          To dlaczego na iPhonach działa bez cudownia?

          Odpowiedz
antonix
antonix 12:24 28-02-2017

A czy doczekamy się czasów kiedy dzięki technologią HD Voice czy jeszcze lepszej VoLTE/VoWiFi uświadczymy lepszych jakościowo połączeń na numery stacjonarne? Wiadomo ze względów technicznych na linii analogowej tego nie da się zrobić, ale w przypadku technologii voip jest to jak najbardziej możliwe. Chyba kiedyś była o tym mowa, że są takie plany? Fajnie by było w przyszłości dzwoniąc do różnych call center np BOK Orange rozmawiać z konsultantem w fajnej jakości. Albo dzwoniąc dzwoniąc na żywo do radia aby w porządnej jakości słuchacze mnie usłyszeli 🙂

Odpowiedz
Michal
Michal 14:33 28-02-2017

Wiem, że to pytanie przewija się nieustąjąco, ale poproszę o wyczerpującą odpowiedź jak wygląda proces implementacji rozwiązania VoLTE i VoWIFI na telefonach bez oprogramowania Orange? Czy Samsung umożliwia na takie zmiany operatorom? Czy procedura wprowadzenia takiej zmiany się ropoczęła (są prowadzone rozmowy, czy jednak ma być to eksluzywna usługa dla posiadaczy telefonów w Orange)? W którym kwartale możemy się spodziewać VoLTE i VoWIFI dla posiadaczy oprogramowania XEO?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:43 28-02-2017

    Rozwiązania, które stosujemy obecnie wymagają operatorskiego softu. Co do innych pytań – niestety nie wiem, więc nie pomogę.

    Odpowiedz
      danko
      danko 14:45 18-03-2017

      proszę o info jaki soft ma być w s7 wgrany OPV czy IDE. mam opv i nju z rachunkiem i nie działa. muszę to aktywować w bok?

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 15:00 18-03-2017

        Zadzwoń na naszą infolinię techniczną *900 – tam powinni aktywować VoLTE/WiFi Calling. Lub powiedzieć co jeszcze powineneś zrobić by działało. Choć z tego co mi wiadomo, jeżeli masz nasz soft wystarczy jedynie aktywacja telefoniczna.

        Odpowiedz
      Adam
      Adam 11:26 07-07-2017

      To jak wytłumaczysz, że działa na iPhonach bez operatorskiego softu?

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 11:52 07-07-2017

        iPhone przecież tez mają wkładkę w postaci oprogramowania operatorskiego. Przy okazji odpalenia WiFi Calling i VoLTE na iPhone’ach również je aktualizowaliśmy.

        Odpowiedz
          Adam
          Adam 14:46 07-07-2017

          Od kiedy? Apple o tym wie że ingerujecie w oprogramowanie iPhone?

          Odpowiedz
          Piotr Domański
          Piotr Domański 15:05 07-07-2017

          Adam, nazywa się to Carrier Bundle.

          Odpowiedz
          Adam
          Adam 15:13 07-07-2017

          To dlaczego nie wprowadzice takiego Carrier Bundle w telefonach z Androidem z wolnej sprzedaży przy pomocy Carrier Config?

          Odpowiedz
DAWID
DAWID 15:29 28-02-2017

Witam, kiedy będą mogły z tych dobrodziejstw konkretnie chodzi mi o Volte na samsungach z wolnej sprzedaży?? Ten kwartał czy następny??
Dziękuję za odpowiedz.

Odpowiedz
emitelek
emitelek 18:14 28-02-2017

Ja tam w UPC korzystam z UPC Phone już od kilku lat i nie wiem, czemu inni operatorzy (również orange) dodają taką funkcjonalność dopiero teraz… 😛
https://pytania.upc.pl/?q=fact_1006913

Odpowiedz
    jkj
    jkj 18:57 28-02-2017

    A jak wyjdziesz z wifi to co?

    Odpowiedz
      emitelek
      emitelek 19:43 28-02-2017

      To nie dzwonię 😉 Proste?…

      Odpowiedz
        j
        j 22:22 28-02-2017

        no widzisz. A Orange musiał zrobić tak żeby można było dalej gadać bez przerw.

        Odpowiedz
          emitelek
          emitelek 17:22 20-04-2017

          Zapomniałem, że poprzez 3G te z można rozmawiać, choć sam nie korzystałem 😉

          Odpowiedz
Szczypior
Szczypior 21:15 28-02-2017

Od niedawna jestem w posiadaniu A5 2017 i mam nadzieję że ten telefon będzie zaktualizowany do opcji wifi caling

Odpowiedz
Marcin
Marcin 22:16 28-02-2017

1) Czy telefon Sony Z5 Compact zakupiony w sieci Orange będzie w przyszłości obsługiwał usługi VoLTE i VoWifi (u innych operatorów oferujących te usługi obsługuje te standardy).
2) Co mogę zrobić jeśli mam telefon zakupiony na wolnym rynku (Nexus 5X – nie było go w ofercie Orange) – czy jest szansa, że usługi te będą w przyszłości dostępne dla takich urządzeń?

Odpowiedz
    Huboo
    Huboo 19:19 01-03-2017

    Też czekam na sony z 5 compact

    Odpowiedz
sd
sd 22:34 28-02-2017

Nooo, wreszcie cos ruszyło… Za co slowa uznania. Rozumiem, że to dopiero pierwsze szlify, ale mam nadzieję, że faktycznie mocno ruszycie jak to Piort zapowiada. Pozdrawiam.

Odpowiedz
PAWEŁ
PAWEŁ 10:12 01-03-2017

Rejestracja pre-paida przez Bank Spółdzielczy , przydały by się inne takie jak TMuB , PKO , INTELIGO czy mBank .

Odpowiedz
Krzyś
Krzyś 19:55 01-03-2017

Czy na numery stacjonarne można dzwonić korzystając z tej usługi ?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 17:06 06-03-2017

    Tak, można.

    Odpowiedz
walie
walie 16:29 02-03-2017

Piotrze,
czy wiadomo kiedy udostępnicie cały rom OPV?
Mam problem z aktualizacją OTA, ponieważ model który posiadam to G935FD (dwusimowy) i aktualizacji szuka dla tego modelu (z oczywistych względów aktualizacja jest tylko dla G935F, ale rom działą na obu wariantach s7edge).
Pozdrawiam.

Odpowiedz
JARECKI
JARECKI 09:58 04-03-2017

W NJU MOBILE ta usługa nie działa dlaczego?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 19:53 04-03-2017

    A z jakiego telefonu korzystasz? I czy ma oprogramowanie Orange?

    Odpowiedz
bulls77
bulls77 12:12 04-03-2017

Jest jeden problem. Fajnie nowe usługi ale zapomnieli o Video rozmowach. Nie mozna ani wybrac rozmowy ani odebrac Video rozmowy.

Odpowiedz
escapers
escapers 11:02 13-03-2017

Czy już może coś więcej wiadomo kiedy pojawi się wsparcie dla iPhonów? Czy to kwestia dni, tygodni.. miesięcy?

Odpowiedz
    huboo
    huboo 20:02 13-03-2017

    czy wogole coś wiadomo o wsparciu innych telefonów ?

    Odpowiedz
      escapers
      escapers 08:53 14-03-2017

      chyba tylko tyle że mają być… ale kiedy i jakie to już nie zabardzo :/
      troche słabo porównując z konkurencją która wystartowała dosyć nieźle, szczególnie t-moile, który ostro ruszył i z smsami i ze wsparciem telefonów, szkoda że w orange tak to długo trwa..

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 09:02 14-03-2017

        Się robi się 😉 Pracujemy ostro nad iPhone’ami, a także Samsungami.

        Odpowiedz
          escapers
          escapers 13:06 14-03-2017

          Super:) to czekamy z niecierpliwością 🙂

          a coś wiecej można wiedzieć? 😉

          Odpowiedz
          Ja_cek2
          Ja_cek2 20:14 27-03-2017

          Nowa aktualizacja dla iPhona już jest dostępna a co z Wifi calling?

          Odpowiedz
          escapers
          escapers 22:26 27-03-2017

          Tutaj niby piszą żę już jest:
          http://myapple.pl/posts/13520-wi-fi-callling-i-volte-w-play-oraz-orange-dla-posiadaczy-iphone-ow
          działa u Was, bo u mnie nie? 🙁

          Odpowiedz
          ciekawy
          ciekawy 22:54 27-03-2017

          Możecie zdradzić nad jakimi Samsungami pracujecie?

          Odpowiedz
          Jul Zamels
          Jul Zamels 11:08 28-03-2017

          Pytanie o sprzet:
          w dystrybucji Orange jest telefon, który „z założenia” miał obsługiwać w/w technologie: Orange Neva 80.
          Czy cokolwiek wiadomo o udostepnieniu technologii dla tego modelu?
          Pozdrawiam
          Juliusz

          Odpowiedz
          Barbi
          Barbi 16:24 20-04-2017

          Na IPhonie mojego prezesa już działa 🙂

          Odpowiedz
Q
Q 15:11 29-04-2017

Świetnie. Mam S8+ kupiony w EuroAGD. I jak teraz włączyć to WiFI Calling?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 20:38 29-04-2017

    Z tego co wiem, w tym momencie na urządzeniu tym można korzystać z WiFi Calling wylacznie na urządzeniach z naszym softem. Polecam zajrzeć do mojego tekstu o VoLTE – piszę tam o technicznej stronie usługi. Potwierdzę jeszcze raz jak z S8 bez branżowego softu i dam znać.

    Odpowiedz
      Nick
      Nick 09:59 24-05-2017

      Mam Huawei P10 od Was, jakaś szansa na wifi-calling w najbliższym stuleciu?

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 10:01 24-05-2017

        Jest szansa na WiFi Calling na Huawei P10 w tym stuleciu. Ba! Sądzę, nawet że w tej pięciolatce się uda 😉

        Odpowiedz
Zyg@
Zyg@ 10:34 26-05-2017

Iphone 6 z IOS 10.3.2 + Orange Free na kartę i …. „Aby pozwolić na rozmowy przez Wi-Fi
na tym koncie, skontaktuj się z Orange.”

Odpowiedz
    Zyg@
    Zyg@ 20:34 06-06-2017

    Nowa karta SIM z obsługą LTE i OK

    Odpowiedz
Zyg@
Zyg@ 13:04 28-05-2017

WiFi calling dla niebrandowanego Galaxy S7 Edge, to kwestia tygodni, miesięcy czy…?
Czekać czu wgrywć soft OPV?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 11:28 07-07-2017

    Trudno powiedzieć :-\

    Odpowiedz
gm
gm 15:52 05-06-2017

Kiedy będzie działało na Samsung A5 2017?

Odpowiedz
titi
titi 21:15 24-08-2017

Fajne to Wificalling

Odpowiedz
titi
titi 21:57 24-08-2017

Kilka pytań. W tych rozwiązaniach przyjmuję że handover funkcjonuje. Chodzi mi o zabezpieczenie mnie przed nieprzewidzianymi ogromnymi kosztami kosztami będąc np. na Serbii, Czarnogórze, USA, Rosji itp. Jeżeli kiedyś dojdzie do tego że operatorzy uruchomią Volte to czy będzie tak jak w Polsce że nie zauważymy kiedy się telefon przełączy na Volte. Niby fajnie ale tylko wyłącznie jak będziemy w Polsce lub UE a to dlatego że obecnie nie robi nam to różnicy ponieważ nie płacimy ekstra jak przełączy nas na operatora zagranicznego. Oczywiście jest jeden myk kiedy zapłacimy jak za zboże będąc za granicą i dzwoniąc po UE. Już piszę o co chodzi, mianowicie przyjmijmy że mamy włączona usługę WiFi calling która włączyliśmy w Polsce. Jedziemy za granicę, logujemy się do wifi i radośnie dzwonimy do Polski poprzez wificalling nie obciążając naszego operatora dodatkowymi kosztami za rozmowy wykonawane z innej sieci. Operator nas chwali. Ale nagle dzwonimy do np. Niemiec poprzez wifi calling. nasz operator też się cieszy z takiego połączenia bo nie musi dawać kasy partnerowi roamingowemu. Ale nasze dobroć niestety zostanie ukarana gdyż za takie połączenie musimy zapłacić około 2 złote za minutę. Fajnie, zostaliśmy ukarani finansowo bo chcieliśmy być fair w stosunku do operatora. Jak byśmy nie kombinowali to nie ponieślibyśmy dodatkowych kosztów, natomiast operator miałby straty bo musiałby dać obcej sieci kasę za użyczenie sieci.
Powiedzmy jestem w Czarnogórze mam wificalling i dzwonie radośnie do Polski, odbieram połączenia z Polski i np. nieświadomie wyszedłem poza Wifi, przyjmuję że hand over działa i rozumiem że zostaję bez mojej wiedzy obciążony kosztami po powiedzmy 5 zł za minutę. Jeżeli będzie to tak działało to ja dziękuję za coś takiego. Możemy co prawda wyłączyć sieć komórkową aby przypadkowo nie płacić po 5 zeta za minutę jednocześnie pamiętając aby po wyjsciu z zasięgu wifi włączyć sieć komórkową. trochę to głupie.

Odpowiedz
    jhg
    jhg 18:52 13-09-2017

    Przejście z WiFi Calling do VoLTE za granicą jest systemowo zablokowane właśnie ze względu na koszty. Ponadto Twój telefon potrzebuje mieć wgrane ustawienia zagranicznego operatora aby soft był w stanie poprawnie obsłużyć usługi VoLTE innej sieci oraz Orange musi mieć uruchomioną wymianę VoLTEVoLTE z operatorem zagranicznym, a takowa, dopiero jako pierwsza na świecie, pojawiła się między argentyńską siecią Movistar i brazylijskim Vivo.

    Odpowiedz
Przemo
Przemo 18:34 05-09-2019

Dlaczego jeżeli macie w ofercie telefony Xiaomi blokujecie WiFi Calling , jako wiodoncy operator nie powinniście tego robić

Odpowiedz
Franz
Franz 19:41 01-11-2021

Z tym WiFi Calling i listą telefonów/aparatów publikowaną przez orangutana to jako żywo przypominają mi się czasy homologacji aparatów bezprzewodowych (cordless) z czasów TP S.A. – orangutan odgrzewa dziaderstwo, żenada.

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Rodzicu, rusz się z kanapy

Kasia Barys Kasia Barys
27 lutego 2017
Rodzicu, rusz się z kanapy

Jako mama dobrze wiem, że sport to jedna z lepszych inwestycji w budowanie relacji z dzieckiem. Dobrze, jeśli rodzic daje przykład a nie tylko wozi pociechy na zajęcia. Niewątpliwie dzieci wiele by dały, by rodzice zagrali z nimi w piłkę, wspólnie cieszyli się z dobrze przeprowadzonej akcji czy strzelonego gola. A przynajmniej byli świadkami ich triumfów na boisku. Dlatego Kluby Sportowe Orange wzięły sobie za cel oderwanie rodziców od kanapy i telewizyjnego pilota. Najnowsza edycja KSO upłynie pod hasłem większego zaangażowania rodziców i środowisk lokalnych.  Osią tegorocznej akcji ma być grupowy trening w rodzinnym wydaniu. Do tego szczególnie zaprasza Jerzy Dudek. Opowiada także jakie mamy plany w 2017 roku.

Mediateka

Komentarze


Oferta

Przyszłość telewizji – spojrzenie na telewizor Super UHD Samsung 49KS7500

Michał Rosiak Michał Rosiak
25 lutego 2017
Przyszłość telewizji – spojrzenie na telewizor Super UHD Samsung 49KS7500

Michał Rosiak

Są ludzie, którzy mawiają, że telewizja pada. Że w dzisiejszym świecie, już chyba świecie internetu 3.0, telewizja taka, jaką znam m.in. ja (starość nie radość ;) ) nie ma już racji bytu. Ja może jeszcze nie dawno przyznałbym im rację, ale po dłuższym czasie korzystania z naszego nowego dekodera Samsung ICU 100, dostępnego w pakiecie Orange Love i dwóch tygodniach oglądania z nowym telewizorem Samsung UE49KS7500... przeszło mi.

Podobno cytowanie siebie to siara, ale jakoś tak nie mogę się powstrzymać. 3D było pomyłką, ciekawostką zaledwie, w mojej opinii dlatego, że wymagało dodatkowego sprzętu + nie było w stanie zaangażować, bo przy zbyt długim oglądaniu treści stereoskopowych po prostu boli głowa. Generalnie – brak mu naturalności, czyli dokładnie tego, co jest kluczem treści w rozdzielczości 4K, znanej również jako Super UHD. Dokładnie tego, co nasze dekodery mają jako pierwsze :) i do obejrzenia czego przydaje się porządny telewizor. To, co przeczytacie dalej, nie będzie rzecz jasna pełnokrwistym testem – bardziej znam się na telefonach – a po prostu spojrzeniem zwykłego konsumenta na to, co daje nam nowa technologia w zakresie oglądania telewizji.

Zbierałem szczękę z podłogi

W ramach Orange Love oferujemy 49- i 55-calowe telewizory Samsung KU6400. Ja testowałem 49KS7500 ale patrząc na specyfikacje (nie miałem jeszcze okazji przetestować KU6400, wszystko przede mną :) ) mam wrażenie, że różnice rozpozna tylko pasjonat. Główna różnica w kwestii obrazu polega na tym, iż ekran KS7500 wykorzystuje technologię kropki kwantowej, efektem czego mają być lepsze i bardziej wyraziste kolory. Nie ukrywam, że obserwując materiały w natywnym 4K, jak choćby dostępny dla klientów Orange kanał Festival4K zbierałem szczękę z podłogi, by wygląda to naprawdę bajecznie, pytanie jednak, czy przesiadając się na model bez Quantum Dot będę czuć, że coś tracę? Nie wydaje mi się.

Mnie, nie „wideofilowi”, wystarcza już samo Super UHD, dające obraz tak naturalny, że można mieć wrażenie, iż za chwilę aktor przeskoczy przez to szkło i przybije nam piątkę. O ile w przypadku materiałów przyrodniczych, czy krajoznawczych, z pięknymi widokami, aż nie chce się odrywać wzroku, to w niektórych filmów wygląda to tak naturalnie, że aż nienaturalnie i można mieć wrażenie, że oglądamy sztukę teatralną. Podejrzewam, że to też jedna z przyczyn, dla której to Festival4K trafił do oferty telewizji Orange – oglądając koncert łatwiej przyzwyczaić się do tego, że obraz jest aż tak dokładny. Na odbiór treści z ekranu testowanego telewizora wpłynęło też to, iż (podobnie jak KU6400) praktycznie nie ma on ramek. Przy odpowiednim oświetleniu widzimy po prostu akcję „wiszącą” w powietrzu. Fajne to jest.

Wszystko włącza się samo

System operacyjny Tizen, któremu Samsung wiele lat temu – jak mawiał Stefan „Siara” Siarzewski – „zrobił kill him” świetnie sprawdza się w telewizorach. Uruchamiamy urządzenie, logujemy się do konta Samsung, wybieramy dostawcę telewizji (kablowej – albo światłowodowej ;) – również, po chwili jej logo pojawia się w menu, podobnie dostęp do najciekawszych kanałów (można zmienić po swojemu), dekoder – w sumie też Samsung – włącza się automatycznie po uruchomieniu telewizora, a kanały możemy zmieniać pilotem od TV. Do tego aplikacje na pulpicie z bezpośrednimi skrótami nie tylko do siebie, ale też do kontynuowania rozpoczętych odcinków, czy też podpowiedziami, co kolejnego warto obejrzeć. To wszystko jest przede wszystkim trywialnie proste, intuicyjne.

Dodajmy do tego jeszcze soundbar HW-K650 z subwooferem (jeśli nasz stary telewizor niestety ;) jeszcze się trzyma, jak mój prywatny, to takie urządzenie może go fajnie odświeżyć, a wręcz zreanimować), którego miałem okazję podłączyć pod testowany telewizor. Wtedy nie tylko koncerty w standardzie 4K, ale i coraz lepiej dostępne filmy z dobrym kodowaniem dźwięku powodują, że człowiek absolutnie nie ma ochoty się ruszyć sprzed telewizora. Więc jak to było, że co? Że telewizja pada? Jak dla mnie ona po prostu nieco się zmienia, ale nawet dwa tygodnie z odpowiednio dobrym telewizorem uczą, że oglądanie filmów i telewizji na urządzeniach mobilnych (nawet jeśli to laptopy) ani trochę nie umywa się do kinowej sesji na porządnym telewizorze.

Mediateka

Komentarze

Scroll to Top