;

Zielony Operator

„Ziemianie atakują”, czyli co Polacy sądzą o kryzysie klimatycznym (3)

Hania Jaworska-Orthwein

18 grudnia 2020

„Ziemianie atakują”, czyli co Polacy sądzą o kryzysie klimatycznym
3

Globalne ocieplenie to bezsporny fakt. Jeśli ktokolwiek jeszcze wątpi powinien zapoznać się z drugą edycją raportu „Ziemianie atakują” podsumowującego badania świadomości społecznej na temat środowiska i przedstawiającego obecny stan wiedzy naukowej w tym zakresie. Ponad trzy czwarte Polaków jest mocno zaniepokojonych stanem środowiska i oczekuje działania od liderów. I słusznie.

W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem jeszcze więcej Polaków uważa,  że  stan  w  jakim  znalazła  się  Ziemia  jest poważny i wymaga natychmiastowych działań. I choć, jak twierdzą autorzy raportu, test środowiskowy wciąż „zaliczamy” na dwójkę z plusem to poziom świadomości wzrasta.

Wiedza z mediów i z pogody

Z drugiej strony badanie pokazuje, że rosnące zaniepokojenie nie idzie w parze z edukacją i chęcią samodzielnego podejmowania zmian. Polacy bowiem swoją wiedzę o stanie środowiska i klimatu opierają na przekazie z mediów i uzależniają… od pogody. Kwestia śmieci, czy plastiku jest dla nich nadal ważniejsza, niż zmiany klimatu, a wpływ ciepłej zimy zmienił postrzeganie problemu smogu, jako mniej uciążliwego. Zadziałała prosta zasada: mniej palenia w piecach, mniej odczuwalnych zanieczyszczeń.

Za to brak śniegu będący skutkiem wzrostu temperatur uwydatnił problem zaniku tradycyjnych pór roku, a bezdeszczowa wiosna – problem suszy. Dodatkowo wieszczenie katastrofy zapowiadanej  na  dekady  do przodu wydają się na tyle odległe, że motywacja do  natychmiastowego działania słabnie. Również brak rzetelnych i zarazem popularnych źródeł wiedzy zmniejsza szanse na zmianę zachowań społecznych i konsumenckich oraz gotowość  na przyjęcie nowych reguł ustalanych przez rządy, czy biznes. Badanie opinii pokazuje też, że wciąż nie jesteśmy pewni, z czym tak naprawdę wiążą się zmiany klimatu, a brak edukacji i szerokiej dyskusji publicznej nie pomaga w wyrobieniu sobie zdania.

Wyrzeczenia tak, ale nie my

Ranking gotowości do wyrzeczeń́ nie zmienił się̨ od zeszłego roku. Polacy nadal najchętniej przystaną̨ na takie niedogodności, o ile koszty poniesie biznes lub państwo, a nie oni sami. Natomiast osoby z ponadprzeciętną̨ wiedzą o środowisku są znacznie bardziej skłonne do zmian, nawet  takich, za które będą musieli zapłacić. Spojrzenie przez pryzmat świadomej ekologicznie części społeczeństwa potwierdza, że to czas dla silnych liderów zmiany, gotowych z wyprzedzeniem wprowadzić́  nieuchronne  zmiany  w  stylu  życia  i konsumpcji. Oczy konsumentów zwrócone są w pierwszej kolejności ku władzom i politykom mającym wpływ na kształtowanie polityki klimatycznej, ale także w kierunku korporacji i biznesu.

Robi się gorąco

A co wiemy o zmianach klimatu? Sporo. I nie wygląda to dobrze. Niemalże 100%  klimatologów uznaje sytuację za niezwykle poważną i nie ma żadnych wątpliwości, że to człowiek spowodował kryzys. Według  raportu  IPCC (Międzyrządowego Panelu ds. Zmiany Klimatu)  temperatury na Ziemi będą stale rosły, a w negatywnym scenariuszu będą średnio aż 3,7 stopnia wyższe w 2100 roku. To oznacza braki wody, susze, pożary i w konsekwencji globalne migracje klimatyczne szacowane przez ONZ na 2 miliardów ludzi! Zaczną się wojny o wodę, żywność i terytoria, gdzie dogodna temperatura pozwoli na zamieszkiwanie.

Aby temperatury przestały rosnąć należy radykalnie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, a na tym polu nie mamy się czym pochwalić. Pomiary prowadzone przez NASA nie pokazują optymistycznych scenariuszy. Emisje dwutlenku węgla, metanu i tlenków azotów stale rosną.

Organizacje międzynarodowe i państwa podejmują już walkę z katastrową klimatyczną skupiając się przede wszystkim na energetyce, transporcie i rolnictwie, ale pandemia odcisnęła również̇ niekorzystny wpływ na systemowe przeciwdziałanie katastrofie klimatycznej. Walka z korona wirusem pochłania bowiem znaczącą część środków, przez co fundusze na walkę ze zmianami klimatu stają się skromniejsze. Ale choć czas spowolnienia gospodarczego i redukcje wynikające z lockdownów nie są trwałe, aby ustabilizować problem globalnego ocieplenia to pokazały, że jako cywilizacja jesteśmy w stanie zatrzymać dewastację planety. To daje wiarę w sprawczość naszych działań.

Warto wiedzieć i robić więcej

Moich zdaniem ważny wniosek z tego raportu dla rządów i biznesu jest taki, że warto i trzeba edukować konsumentów. Dzięki temu będą rozumieć i zaakceptują̨ czasem nawet trudne dla nich zmiany. Polacy wiedzą już, że nie dzieje się dobrze z naszą planetą, ale oczekują instrukcji i działania. W Orange też zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji i działamy wyznaczając sobie ambitne cele na przyszłość i angażując naszych klientów w działanie tu i teraz. Pisałam o tym tutaj.

Cały raport „Ziemianie atakują”, który powstał dzięki współpracy Kantar Polska, United Nations Global Compact Poland oraz agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste, znajdziecie tutaj (link). Polecam przeczytać. To ważny głos w debacie publicznej potwierdzający, że nadszedł czas pilnego działania. Dla nas i dla przyszłych pokoleń.

Udostępnij: „Ziemianie atakują”, czyli co Polacy sądzą o kryzysie klimatycznym
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Plane. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    J 17:00 18-12-2020
    Ściągnałem raport (for free!) - przeczytałem i polecam. Warto!
    Odpowiedz
    • komentarz
      H 17:44 18-12-2020
      świetnie ! tak, dostęp do raportu jest darmowy.
      Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 11:54 20-12-2020
    Ściągnięte, to czytamy.
    Odpowiedz

;

Oferta

20 GB za skorzystanie z Mój Orange (4)

Beata Giska

17 grudnia 2020

20 GB za skorzystanie z Mój Orange
4

Jeśli nie korzystacie jeszcze z aplikacji Mój Orange, ale teraz zaczniecie, to otrzymacie specjalny, świąteczny bonus – dodatkowe 20 GB. Promocja trwa do 23 grudnia. Wystarczy bezpłatnie pobrać aplikację na smartfon. Znajdziecie ją w sklepie online Google Play i App store. Pierwszy raz logując się wpiszcie adres e-mail i hasło. To takie same dane, które podaliście przy rejestracji konta na www.orange.pl. Dzięki Mój Orange możecie na bieżąco obserwować i sprawdzać informacje o swoich usługach, fakturach czy płatnościach oraz skorzystać ze specjalnej oferty – przygotowanej indywidualnie dla każdego klienta.

Bonus 20 GB jest ważny przez 30 dni od daty aktywacji. Gigabajty przydadzą się do przedświątecznego surfowania po internecie – w poszukiwaniu prezentów czy kulinarnych inspiracji. Każdy z Was może wykorzystać pakiet w dowolny sposób, oszczędzając dotychczasowe środki na koncie. Konto w aplikacji Mój Orange może założyć każdy, kto podpisał z Orange umowę lub ma zarejestrowany na siebie numer na kartę.

Więcej informacji o aplikacji i jej funkcjonalności znajduje się pod linkiem: orange.pl/mo. Regulamin akcji dostępny jest tutaj.

Udostępnij: 20 GB za skorzystanie z Mój Orange
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Star. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 17:55 17-12-2020
    A dla "starych" wiernych klientów nic :( No ale.....trzeba zachęcić ludzi do założenia konta ba MO bo to świetna aplikacja, dzięłki której zarządzanie swoim kontem jest dziecinnie proste.
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 20:55 18-12-2020
      Byłbym zły, że taka promocja przechodzi koło nosa... Nie dostałem ani jednego GB-ajta za skorzystanie w aplikacji - czemu? Nie mam pojęcia!... Ale! Od czego jest dualSIM? Otóż mam no limit internetu za darmochę od różowych - oni jakoś potrafią coś dać tak od siebie... W zanadrzu czeka starterek dziewicy ze 110GB ważnymi do końca marca! CMOK!!! ;)
      Odpowiedz
  • komentarz
    słabizna 23:22 21-12-2020
    to może jak mi dacie to tego nośnika reklam nie odinstaluję łaskawie?
    Odpowiedz
  • komentarz
    Roman 02:48 30-12-2020
    Ściągnąłem, zalogowałem się i czekam na bonus od ponad tygodnia. I dalej nic.. Aplikacja już usunięta bo szkoda nerwów na to
    Odpowiedz

;

Oferta

OPPO, iPhone i smartwatch Apple w przedświątecznej obniżce (2)

Beata Giska

17 grudnia 2020

OPPO, iPhone i smartwatch Apple w przedświątecznej obniżce
2

W kolejnej ofercie tygodnia do 22 grudnia obniżamy ceny nie tylko smartfonów, ale i funkcjonalnego, modnego gadżetu. Apple Watch SE 44 mm można kupić taniej o 216 zł w Orange Love i Planach Mobilnych 55 i 75. W tych samych pakietach dostanie się też smartfona OPPO Reno4 Pro 5G taniej o 636 zł. Natomiast promocja na iPhone SE 128 GB dotyczy Orange Love i Planów mobilnych 45, 55, 75w tych wariantach kosztuje taniej o 240 zł.

Poznajcie bliżej urządzenia:

  • OPPO Reno4 Pro 5G to smartfon obsługujący najnowszą generację sieci komórkowych, czyli 5G, co gwarantuje niezawodny dostęp do internetu mobilnego. Poza tym, model ten oferuje najnowsze rozwiązania technologiczne – płynny obraz czy wbudowane głośniki stereo z technologią Dolby Atmos. Ma możliwość płatności zbliżeniowych NFC, a także czytnik linii papilarnych – wszystko w trosce o bezpieczeństwo użytkowania. Posiada również wytrzymałą baterię i funkcję superszybkiego ładowania 65W. Smartfon pozwala korzystać ze wszystkich usług Google.
  • iPhone SE 128 GB – praktyczny, prosty w obsłudze (nie przytłaczający ilością funkcji), elegancki i niezwykle trwały smartfon. Wykonany z najwyższej jakości materiałów z wzmacnianym szkłem i aluminium, odporny na wodę. Posiada też dużą – 128 GB pamięć wewnętrzną, którą można rozszerzyć, dzięki wirtualnemu dyskowi iCloud. Ma także funkcję Dual SIM z obsługą eSIM, dzięki czemu w jednym urządzeniu możemy mieć dwa telefony, np. prywatny i służbowy.
  • Apple Watch SE to wodoodporny zegarek, który sprawdzi się na treningach (rozpoznaje aktywności, posiada asystenta ćwiczeń, monitoruje pracę serca, czy ma nawet aplikację do medytacji). Nie tylko sportowcy znajdą w nim coś dla siebie. Urządzenie obsługuje kartę eSim jest więc kompatybilne z naszym telefonem. Powiadomienia oraz funkcjonalności smartfona dostępne są w zegarku, co sprawia, że wszelkie potrzebne informacje czy kontakty mamy zawsze przy sobie.

Oferta tygodnia Orange dotyczy zarówno nowych użytkowników – wybierających określone usługi Orange Love – Standard, Mini, Extra, Premium, czy Planów Mobilnych. Skorzystać ze zniżki mogą także dotychczasowi klienci, przedłużający swoje umowy w określonych pakietach. Szczegóły promocji dostępne są na orange.pl. Tam też znajduje się więcej informacji odnośnie parametrów smartfonów i innych sprzętów, gadżetów.

oferta tygodnia 17 grudnia

 

Udostępnij: OPPO, iPhone i smartwatch Apple w przedświątecznej obniżce
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Car. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    StormChaser 16:16 17-12-2020
    Z kim można się skontaktować w sprawie nieudanej aktywacji usług na koncie? 510100100, czat sprawę zlewa, coś tam niby zgłaszają, coś klikają, a jak na koncie usług nie ma tak nie ma, pomimo tego, że faktycznie działają...
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 17:52 17-12-2020
    O proszę, ciekawa opcja z OPPO. OPPO założyło rękawice i zaczyna walczyć o rynek. Ciekawe co z tego wyjdzie.
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej