Informacje prasowe

Nienawiść i hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków. Jak z nią skutecznie walczyć?

7 marca 2019

Nienawiść i hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków. Jak z nią skutecznie walczyć?

Co trzeci nastolatek spotkał się z mową nienawiści, a prawie 9% doświadczyło jej osobiście – wynika z badań EU Kids online 2018, prowadzonych pod kierownictwem prof. UAM Jacka Pyżalskiego w partnerstwie z Fundacją Orange. Mowa nienawiści i agresja stały się poważnym problemem.

Pełny raport z badań zaprezentowano w siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich, przy udziale przedstawicieli Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie.

W porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badań, realizowanych w 2010 roku, wyraźnie zmieniła się definicja bycia online. Masowe wykorzystanie smartfonów (82,5% badanych korzysta z sieci przez telefony) sprawiło, że granica między byciem w sieci a offline rozmyła się. Dzieci i młodzież mogą być online, jednocześnie czytając książkę lub korzystając z aplikacji działających w tle. Niezwykle ważnym wnioskiem jest fakt, że rodzice, nauczyciele i opiekunowie mają ograniczoną kontrolę nad tym, jak młodzież spędza czas w sieci.

Badania pokazują, że duża część młodzieży nie otrzymuje wsparcia potrzebnego w trudnych sytuacjach. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą by o tym rozmawiali.

O przeciwdziałaniu negatywnym sytuacjom w internecie mówi dr Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich: – Patostreaming, mowa nienawiści i hejt to niektóre ze zjawisk, którym poświęcam szczególną uwagę. Musimy rozmawiać z młodymi o wartościach i uczyć się reagować na przemoc i patologie w internecie. Zaprosiłem do współpracy grono specjalistów, aby Ci, którzy się na internecie znają, wspierali rodziców i wychowawców oraz pomoc społeczną. Chcemy, aby internet stawał się lepszy.

W EU Kids online 2018 dokładnie przyjrzeliśmy się temu, co młodzi ludzie robią w sieci. Dziś mowa nienawiści, z którą spotkała się blisko jedna trzecia badanych, wydaje się szczególnie palącą kwestią. To już kolejne badania, pokazujące jak ważna jest edukacja, uświadamianie i wczesne ostrzeganie przed poważnymi problemami. Jednak ważne, żebyśmy pracując z młodzieżą nie koncentrowali się wyłącznie na ciemnej stronie internetu, a szukali pozytywnych rozwiązań – dodaje prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik badań.

Z badań wynika także, że cyberprzemoc jest silnie powiązana z agresją w świecie rzeczywistym. Prawie 68% tzw. częstych sprawców przemocy tradycyjnej równie często sięgało po przemoc elektroniczną. Podobnie wygląda sytuacja ofiar. Kiedy ktoś doświadczał agresji twarzą w twarz, był także częściej ofiarą agresji online.

Jako firma dostarczająca usługi telekomunikacyjne mamy duży udział w upowszechnianiu internetu i jego rosnącej obecności w naszym życiu. To narzędzie, które ułatwia wiele codziennych spraw, pozwala być w kontakcie z bliskimi, rozwijać się i uczyć. Chcemy wspierać dobrą stronę internetu, pomagać zwalczać zjawiska niebezpieczne, które w sieci niestety łatwo się rozprzestrzeniają. Stąd nasze zaangażowanie w Okrągły Stół Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie, ale też wiele innych działań, które mają na celu budowanie kultury dialogu, szacunku do drugiego człowieka – zarówno w sieci, jak i offline – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych Orange Polska.

Bezpieczeństwem w sieci i troską o dobry internet zajmuje się Fundacja Orange, jedyna fundacja firmowa wśród telekomów w Polsce. Prowadzi autorskie programy dla uczniów, pokazując m.in. jak poruszać się w sieci, by nie krzywdzić innych i jednocześnie zadbać o własne bezpieczeństwo.

Z polskiej edycji badań EU Kids online 2018 wynika, że większość dzieci i młodzieży wykorzystuje sieć do przeglądania portali społecznościowych (prawie ¾ osób w wieku 9-17 lat ma własne konto, a wśród 9-10 latków niemal połowa), komunikacji, gier, słuchania muzyki i oglądania filmów. Zaledwie co dziesiąty ma za sobą próbę twórczego wykorzystania narzędzi online. Jedynie 31% twierdzi, że potrafi zweryfikować wiarygodność znalezionej w sieci informacji.

Wyniki badań ugruntowują nasze przekonanie o potrzebie permanentnej cyfrowej edukacji, którą prowadzimy od lat. W tym roku głośno opowiemy o potrzebie stworzenia wspólnoty młodych ludzi, którzy chcą zawalczyć o lepszy internet i sprzeciwiają się hejtowi. W pierwszy dzień wiosny ruszy kampania, w której pokażemy, że po lepszej stronie sieci jest więcej osób – dodaje Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Wnioski z badania EU Kids Online wskazują też na potrzebę dalszej edukacji medialnej skierowanej do rodziców, opiekunów i nauczycieli. Ponad 40% nastolatków nigdy lub prawie nigdy nie otrzymało od rodziców porady o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu. Ponad 60% nigdy lub prawie nigdy nie otrzymało pomocy od nauczyciela po napotkaniu niepokojącej treści w internecie.

Nowym zjawiskiem – po raz pierwszy ujętym w badaniu – jest zamieszczanie przez rodziców w sieci zdjęć, filmów czy komentarzy na temat swoich dzieci bez ich wiedzy i zgody, tzw. sharenting. Około połowa nastolatków, którzy znaleźli się w takiej sytuacji, doświadcza w związku z tym negatywnych emocji i nieprzyjemnych komentarzy ze strony innych internautów.

Pełen raport jest dostępny na stronie www.fundacja.orange.pl. Badania były przeprowadzone w 2018 roku na reprezentatywnej grupie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat, 1249 uczniach z 90 szkół. Kwestionariusz był wspólny dla wszystkich europejskich krajów biorących udział w badaniach. Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy), dr Katarzyną Abramczuk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Jest to druga edycja EU Kids online w Polsce, pierwszą przeprowadzono w 2010.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Bartłomiej Kuczyński, Fundacja Orange
e-mail: bartlomiej.kuczynski@orange.com
tel. +48 518 278 522

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
Nasz blog: www.blog.orange.pl

 

Mediateka

Udostępnij: Nienawiść i hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków. Jak z nią skutecznie walczyć?

Informacje prasowe

The Raconteurs i Quebonafide na Orange Warsaw Festival 2019

6 marca 2019

The Raconteurs i Quebonafide na Orange Warsaw Festival 2019

Poszerzamy skład Orange Warsaw Festival 2019. Do line-upu dołączają The Raconteurs, jeden z najbardziej wyczekiwanych rockowych zespołów tej dekady oraz Quebonafide, jedna z czołowych postaci współczesnego, polskiego hip-hopu, dla którego będzie to jedyny koncert na letnich festiwalach w tym roku.

THE RACONTEURS

Kiedy pod koniec ubiegłego roku, 10 lat od wydania ich ostatniego albumu „Consolers of the Lonely”, The Raconteurs zaprezentowali dwa nowe kawałki „Sunday Driver” i „Now That You’re Gone, fani wstrzymali oddech, wyczekując kolejnych wiadomości z obozu amerykańskiej formacji. Niedługo potem pojawiły się zapowiedzi nowego albumu i trasy koncertowej. Dziś możemy ogłosić – The Raconteurs dołączają do line-upu Orange Warsaw Festival 2019!

Pomysł na zespół narodził się blisko 15 lat temu. Dwóch dobrych kumpli – Jack White (legendarny frontman The White Stripes) oraz Brendan Benson napisali wtedy wspólnie piosenkę, która z czasem, po dołączeniu Jacka Lawrence’a i Patricka Keelera, miała stać się pierwszym singlem ich nowego zespołu. Mowa oczywiście o “Steady As She Goes” jednym z największych rockowych przebojów 2006 roku, z debiutanckiego albumu “Broken Boy Soldiers”. W 2008 roku grupa wydała drugi album „Consolers of the Lonely”, który okazał się nie mniejszym sukcesem, przynosząc The Raconteurs m.in. ich pierwszą statuetkę Grammy. Po trasie koncertowej obejmującej występy na kilku kontynentach, panowie postanowili zrobić sobie przerwę. Jak się okazało, na wznowienie działalności słuchacze musieli czekać pełną dekadę. Jednak najnowsza muzyka zespołu pokazuje, że warto było tyle czekać!

QUEBONAFIDE

Quebonafide to pochodzący z Ciechanowa raper oraz założyciel wytwórni płytowej QueQuality, ze świeżym spojrzeniem na rap, niekonwencjonalnym i często eksperymentalnym flow, dopracowaną techniką rymowania, a wszystko to z zachowaniem refleksyjności tekstów. Te cechy połączył już na ‚Ezoteryce’ – debiutanckim albumie, który pokrył się złotem w pre-orderze, a po kilku miesiącach osiągnął status platynowej płyty. Po wydaniu ‚Ezoteryki’ Quebonafide wraz z ekipą zagrali blisko 200 koncertów w Polsce i za granicą. Widowiskowe i energetyczne show to do dziś wizytówka rapera.

Inspiracją do kolejnych nagrań stały się dalekie podróże, m.in. do Japonii, RPA, Meksyku, Tajlandii, Islandii, USA czy Australii. Efektem przemyśleń i podróżniczych doświadczeń jest album ‚Egzotyka’ (2017), który jeszcze przed premierą osiągnął status platynowej płyty. W ostatnim okresie prac nad ‚Egzotyką’ Quebonafide przygotował dwa projekty w formie EP, oraz DVD ze wszystkimi teledyskami do płyty, jako podziękowanie i prezent dla fanów zamawiających album w pre-orderze. ‚Egzotyka’ została najlepiej sprzedającym się polskim albumem w 2017 roku według oficjalnej listy sprzedaży OliS.

W kwietniu 2018 roku Quebonafide, razem z Taco Hemingway’em, jako duet Taconafide, wydali album ‚Soma 0,5 mg’. Projekt został zwieńczony trasą koncertową obejmującą 7 największych miast Polski. Wydarzenia muzyczne były bezprecedensowe w swojej skali. Album w ciągu kilku tygodniu pokrył się potrójną platyną.

REGULAR TICKETS dostępne od 13.02.2019 do 21.05.2019 lub do wyczerpania puli biletów

Karnet 2 dni – 419 zł

Karnet 2 dni N (dla osób z niepełnosprawnością) – 419 zł

Karnet 2 dni z 15% rabatem dla Klientów Orange – 356 zł

Karnet 2 dni N (dla osób z niepełnosprawnością) z 15% rabatem dla klientów Orange – 356 zł

Karnet 2 dni ze zniżką dla dzieci – 209 zł

 

Bilet jednodniowy – 259 zł

Bilet jednodniowy N (dla osób z niepełnosprawnością) – 259 zł

Bilet jednodniowy z 15% rabatem dla Klientów Orange – 220 zł

Bilet jednodniowy N (dla osób z niepełnosprawnością) z 15% rabatem dla klientów Orange –220 zł

Bilet jednodniowy ze zniżką dla dzieci – 129 zł

Pakiet łączony: karnet Orange Warsaw Festival + karnet Open’er Festival – 945 zł

Więcej szczegółów na www.orangewarsawfestival.pl

Zdjęcia do pobrania z Mediateki.

Udostępnij: The Raconteurs i Quebonafide na Orange Warsaw Festival 2019

Informacje prasowe

Orange wprowadza eSIM na smartwatchach Samsung

4 marca 2019

Orange wprowadza eSIM na smartwatchach Samsung

Usługa „Ekstra karta eSIM” umożliwia korzystanie na smartwatchu z tego samego numeru telefonu, który klient posiada na smartfonie. Niezależnie, jak daleko klient jest od swojego telefonu, może odbierać połączenia, dzwonić lub odpowiadać na wiadomości. Obecnie usługę udostępniono na smartwatchach Samsung Galaxy Watch LTE. Ponadto, dzięki tej usłudze Klient może mieć drugi telefon z tym samym numerem, bez przekładania karty SIM.

­

Ekstra karta eSIM pozwala korzystać z kilku niezależnych urządzeń, które mają ten sam numer, ofertę i wspólny pakiet internetowy. Orange planuje stopniowo rozszerzać listę urządzeń, na których można aktywować Ekstra kartę eSIM o kolejne zegarki, smartfony, tablety i laptopy. Już teraz, poza wspominanymi smartwatchami, można ją uruchomić na wybranych smartfonach i tabletach z funkcją eSIM.

– Smartwatch wyposażony w wirtualną kartę SIM może w wielu sytuacjach w pełni zastąpić telefon. To rozwiązanie docenią w szczególności te osoby, które chcą pozostać w kontakcie, ale nie zawsze chcą lub mogą mieć przy sobie smartfon, np. podczas uprawiania sportu. Ważna jest też synchronizacja – mimo że urządzenie łączy się z siecią niezależnie, korzysta z tego samego numeru co telefon, co zdecydowanie ułatwia komunikację.  Cieszę się, że z tych możliwości eSIM jako pierwsi będą mogli skorzystać właśnie klienci Orange Polska – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska

Ekstra karta eSIM w urządzeniu dodatkowym ma ten sam numer, co urządzenie z kartą główną – smartfon, tablet lub komputer. W ramach Promocji „Mój pierwszy eSIM”, otrzymanie pierwszej „Ekstra karta eSIM” jest darmowe, a klient przez pierwsze trzy miesiące nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Aktywacja każdej kolejnej karty kosztuje 5 zł, a opłata miesięczna poza promocją wynosi 9 zł. Z usługi „Ekstra karty eSIM” można zrezygnować w dowolnym momencie.

„Ekstra kartę eSIM” mogą dokupić klienci indywidualni korzystający z abonamentu w ramach głównych planów komórkowych oraz planów internetu mobilnego – Podstawowego i Optymalnego. W przyszłości planujemy także uruchomić ją dla klientów biznesowych.

eSIM w Orange Polska - grafika

Klient może korzystać maksymalnie z 4 kart obsługujących rozmowy, transmisję danych i SMS oraz 4 kart obsługujących wyłącznie transfer danych, z tym samym numerem telefonu i pakietami usług.  Aby otrzymać Ekstra kartę eSIM wystarczy skorzystać z serwisu Mój Orange na stronie www.orange.pl.  Można ją także zamówić na infolinii pod numerem *100 lub w salonie sprzedaży.

Zegarek Samsung Galaxy Watch LTE dostępny jest w ofercie Orange Polska w ofercie z planem mobilnym a także w korzystnej ofercie na raty dla klientów operatora. By wgrać na niego kartę „Ekstra kartę eSIM” niezbędne jest skorzystanie z telefonu z Androidem z aplikacją Galaxy Wearable.

Przeczytaj więcej o karcie eSIM na blogu Orange Polska

***

Usługa „Ekstra karta eSIM” wgrana w zegarek smartwatch pozwala na zastąpienie przez niego wielu funkcji smartfona.  Urządzenia mogą działać niezależnie. Dzięki temu klient nie musi mieć ze sobą smartfona w trakcie uprawiania sportu lub w innych sytuacjach, gdy jest on bardziej narażony na uszkodzenie lub zagubienie. Sprawdzi się również wtedy, gdy zapomnimy zabrać smartfon z domu lub z pracy, albo kiedy rozładuje się w nim bateria. To również przydatna funkcja w sytuacji gdy z urządzeń korzystają dzieci i młodzież – smartwatch trudniej zgubić lub uszkodzić, a pozostają one w stałym kontakcie z rodzicem. Wraz z poszerzaniem listy urządzeń wspierających usługę także o kolejne smartwatche, tablety, laptopy i inne urządzenia, usługa pozwoli na jeszcze większą swobodę korzystania z nich.

Mediateka

Udostępnij: Orange wprowadza eSIM na smartwatchach Samsung

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej