Informacje prasowe

Orange Polska zbuduje sieć 5G w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej

08 grudnia 2020
Orange Polska zbuduje sieć 5G w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej

Orange Polska podpisał z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną umowę na realizację wewnętrznej sieci 5G w paśmie 3,6 GHz. Będzie gotowa na początku 2021 roku i zapewni zasięg w siedzibie ŁSSE.

 Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna wybrała Orange Polska jako dostawcę wewnętrznej sieci kampusowej 5G na potrzeby stworzenia ŁSSE 5G Lab, czyli przestrzeni wyposażonej w odpowiednie narzędzia, sprzęt, infrastrukturę do testowania innowacji 5G. Dedykowana będzie startupom tworzącym rozwiązania oparte na technologii 5G. Infrastruktura  zapewni wewnętrzny zasięg w dwóch budynkach ŁSSE. Pozwoli to inwestorom, startupom i firmom współpracującym z ŁSSE na testowanie najbardziej innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących technologię piątej generacji. Orange zapewni również wsparcie ekspertów związane z zastosowaniem technologii 5G w przemyśle.

–5G to jeden z ważnych elementów naszej strategii. Wierzymy, że podobne wdrożenia szybko pokażą potencjał rozwiązań nowej generacji. Do budowy sieci 5G wykorzystamy pasmo 3,6 GHz, udostępnione obecnie przez regulatora. Będzie to pierwsza w Polsce wewnętrzna sieć 5G działająca w docelowym dla tej generacji paśmie. Bardzo liczymy na powstanie innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego i całego kraju. – powiedział Julien Ducarroz, prezes zarządu Orange Polska – Od ponad dwóch lat prowadzimy testy 5G w laboratoriach lub w terenie, z naszymi klientami. Technologicznie jesteśmy dobrze przygotowani. Możemy także czerpać z doświadczeń Grupy Orange w innych krajach europejskich, gdzie pierwsze wewnętrzne sieci 5G już powstały – dodał Julien Ducarroz.

We wrześniu tego roku Orange wdrożył np. wewnętrzną, prywatną sieć w fabryce Schneider Electric – globalnej firmy działającej w branży energetycznej w Le Vaudreuil we Francji. To pierwsza fabryka w tym kraju, która testuje technologię 5G w przemyśle. Realizowany w Le Vaudreuil projekt 5G pozwoli przetestować m.in. wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej w pracy techników oraz wdrożenie robota do obsługi zdalnych wizyt.

- Technologia 5G i Internet rzeczy to ogromne szanse dla biznesu. Rozwój w tym kierunku był dla nas oczywisty. Dlatego łączymy startupy z inwestorami by wspólnie pracowali nad innowacjami 5G. Między innymi za tak nowatorskie działania zostaliśmy nagrodzeni tytułem 3. Najlepszej strefy ekonomicznej na świecie i pierwszej w Europie – mówi Marek Michalik, prezes ŁSSE.

- Budowany przez nas ekosystem 5G na terenie Łódzkiej Strefy otwiera przed młodymi, technologicznymi firmami szerokie możliwości kreowania i testowania innowacji. Stworzone przez startupy rozwiązania oparte o technologię 5G firmy będą mogły przenosić do przemysłu. Dzięki naszemu akceleratorowi S5 i 5G Lab będziemy świadkami pierwszych w Polsce wdrożeń innowacji opartych o technologię 5G w fabrykach inwestorów – dodaje Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes ŁSSE.

Umowa podpisana przez Orange Polska z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną zakłada nie tylko dostarczenie, instalację, konfigurację i utrzymanie niezbędnej infrastruktury. Orange zaangażuje się także w rozwój startupów. Wybrane firmy otrzymają wsparcie w ramach programu Orange Fab zajmującego się testowaniem i rozwojem innowacyjnych rozwiązań.. Partnerem technologicznym powstającej sieci jest  Ericsson, który dostarczy urządzenia najnowszej generacji zapewniające zasięg wewnątrzbudynkowy - 5G Radio Dot.

- Ericsson z dumą kontynuuje prace nad rozwojem ekosystemu 5G w Łodzi, wspieranego przez naszych inżynierów z centrum R&D. 5G to największa na świecie otwarta platforma innowacji jaką kiedykolwiek zbudowano. Współpraca pomiędzy Orange, ŁSSE i Ericsson umożliwi start-upom i przedsiębiorstwom wdrażanie nowych, innowacyjnych usług opartych na 5G – powiedział Martin Mellor, szef firmy Ericsson w Polsce.

Sieć uruchomiona przez Orange zapewni zasięg nie tylko w najnowszej technologii 5G, ale również LTE. Do jej budowy wykorzystanych zostanie 10 anten działających w pasmach 3,6 GHz oraz 2100 MHz, które zapewnią zasięg na powierzchni ponad 1000 m2 . Bardzo dobry zasięg, wysokie prędkości transmisji danych ponad 850 Mb/s oraz niskie opóźnienia umożliwią Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz startupom testowanie najbardziej innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących technologię 5G z obszarów IoT, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości VR/AR, sztucznej inteligencji, digital twin (cyfrowa replika obiektów fizycznych) czy komunikacji pojazdów V2X (vehicle to everything).

Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna została uznana za 3. najlepszą strefę ekonomiczną na świecie i najlepszą w Europie przez fDi Magazine. W jej portfolio znajduje się już blisko 100 startupów, które otrzymały od niej wsparcie finansowe i merytoryczne w procesie tworzenia innowacji dla biznesu. Zainwestowało w niej ponad 300 firm z całego świata, które stworzyły prawie 40 tysięcy miejsc pracy i poniosły blisko 19 mld zł nakładów na inwestycje.

Więcej informacji o ŁSSE pod adresem https://sse.lodz.pl

Więcej o sieciach kampusowych na blogu Orange Polska.

Mediateka


Informacje prasowe

Grupa Orange Polska inwestuje w rynek biznesowy. Poprzez firmę Craftware wchodzi w szybko rosnący segment rozwiązań CRM

07 grudnia 2020
Grupa Orange Polska inwestuje w rynek biznesowy. Poprzez firmę Craftware wchodzi w szybko rosnący segment rozwiązań CRM

Do Grupy Orange Polska dołącza firma Craftware sp. z o.o. Od ponad 10 lat zajmuje się analizą, projektowaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami - CRM. Umowę zakupu 100% udziałów w Craftware podpisała dziś należąca do Orange Polska firma BlueSoft.

- Zakupy przenoszą się do sieci w coraz szybszym tempie, a to przyspiesza cyfryzację relacji z klientami w firmach. Nowoczesne systemy CRM, tzw. connected CRM, stają się sercem architektury IT w wielu przedsiębiorstwach. Wraz z dołączeniem Craftware  do Grupy Orange Polska, zyskujemy dostęp do tego szybko rozwijającego się segmentu rynkowego, a także kolejne możliwości by wykorzystać kompetencje, które już mamy, m.in. w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, hybrydyzacji infrastruktury IT, integracji aplikacji czy migracji do chmury. Pozwoli to wzmocnić pozycję Orange Polska jako długoterminowego partnera strategicznego w cyfrowej transformacji naszych klientów. Postanowiliśmy, że Craftware będzie tworzył grupę kapitałową z  BlueSoft, który dołączył do Orange Polska w ubiegłym roku. W ten sposób najlepiej wykorzystamy możliwości synergii powiedziała Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska ds. Rynku Biznesowego.

 Firma  Craftware specjalizuje się we wdrażaniu i integracji rozwiązań Salesforce,  które są numerem jeden na świecie jeśli chodzi o platformy CRM. Z tego typu narzędzi korzysta ponad 150 tysięcy firm. Wśród klientów Craftware są m.in. duże firmy z branży farmaceutycznej, FMCG, handlu detalicznego czy finansów. Dla firmy pracuje ponad 300 osób.

- Kompetencje CRM/Salesforce jakimi dysponuje Craftware świetnie uzupełniają ofertę BlueSoft i całego ICT Orange. Dzięki tej transakcji BlueSoft istotnie rozszerzy swoją ofertę oraz potencjał realizacyjny,  po transakcji cały zespół Grupy Kapitałowej BlueSoft  będzie liczył ponad 1000 specjalistów. Oferta Craftware będzie skoncentrowana wokół  szeroko pojętego środowiska technologii  rozwijanych przez Salesforce. Istotnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o włączeniu  Craftware do BlueSoft był również fakt, że obie firmy są organizacjami o podobnej kulturze i wartościach – powiedział Wojciech Pawiński, prezes zarządu BlueSoft.

 - Cieszymy się, że dołączamy do Grupy Orange Polska. To znakomita szansa na dalszy rozwój naszego biznesu. Naszym celem jest  spełnianie potrzeb klientów za pomocą całego spektrum technologii i usług. Dzięki współpracy z BlueSoft będziemy to mogli robić jeszcze skuteczniej, jednocześnie skupiając się tak jak dotychczas na technologii Salesforce.com. Wierzymy także, że ten krok oznacza większą stabilność dla naszego zespołu i jeszcze większe możliwości rozwoju – powiedział Jacek Zawłocki, prezes zarządu Craftware

Ogłoszona dziś transakcja to kolejny krok w realizacji strategii Orange Polska. Na rynku biznesowym koncentruje się ona na rozwoju kompetencji ICT, które odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów biznesowych związanych z cyfrową transformacją. Aby skuteczniej działać na rynku wyspecjalizowanych usług dla przedsiębiorstw, Orange kupił w ubiegłym roku spółkę BlueSoft, wiodącego producenta aplikacji dla biznesu. Przychody Orange Polska z usług ICT w 2019 roku wyniosły 731 mln złotych, czyli o ponad 30% więcej niż rok wcześniej. To ilustruje potencjał i zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania.


Informacje prasowe

Co Polacy myślą o technologiach?

04 grudnia 2020
Co Polacy myślą o technologiach?

Chętniej z cyfrowych rozwiązań korzystają kobiety, a co czwarty Polak deklaruje, że jest zaawansowany technologicznie. To niektóre wnioski z opublikowanego właśnie raportu „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”.

Dane potwierdzają, że najbardziej lubimy rozwiązania, które już znamy. Wśród najczęściej wykorzystywanych przez konsumentów zastosowań technologicznych znalazły się: zakupy online (85%), e-mail jako narzędzie komunikacji (84%), bankowość internetowa, w tym mobilna (79%) oraz komunikatory wykorzystywane w celach prywatnych (78%) i media społecznościowe (77%). Co piąty badany deklaruje, że wie sporo o 5G i sztucznej inteligencji (22%), 35% interesowało się zabezpieczeniami biometrycznymi. 2/3 przyznaje, że jedynie słyszało o autonomicznych pojazdach czy zastosowaniach robotów w przemyśle. Aż 62% nigdy nie spotkało się z pojęciem blockchain.

Polki chętnie korzystają z technologii, ale są ostrożne

Polki wyprzedzają męską część społeczeństwa w robieniu zakupów online (88% : 82%), bankowości internetowej (82% : 76%) czy komunikatorów internetowych w celach prywatnych (83% : 74%). Biją też na głowę Polaków w korzystaniu z mediów społecznościowych (85% : 69%) – wymienia dr Dominika Kaczorowska-Spychalska. Dużo bardziej są też zainteresowane poradami medycznymi online i szeroko rozumianymi usługami w zakresie telemedycyny, na które wskazała co czwarta respondentka w tej grupie.

Mężczyźni wykazują większe zainteresowanie zakupem ubezpieczeń online, rozwiązaniami w zakresie smart home, stwarzającymi możliwość sterowania poszczególnymi systemami i sprzętami za pośrednictwem urządzeń mobilnych oraz dronami. Panowie są za to dużo bardziej przekonani, że znają się na nowych technologiach. W takich zagadnieniach jak 5G, robotyzacja, pojazdy autonomiczne czy sztuczna inteligencja niemal dwa razy częściej, w porównaniu do kobiet, uważają się za znawców tematu.

Kobiety są z kolei grupą, która dużo bardziej obawia się nowych technologii – mówi dr Agata Rudnicka. Jest to też grupa bardziej wrażliwa na kwestie związane z zarządzaniem danymi. Na przykład więcej Polek niż Polaków odczuwa obawy związane z wpływem fake newsów na naszą rzeczywistość.

Co czwarty Polak „zaawansowany technologicznie”

Jeden na czterech badanych deklaruje, że interesuje się nowinkami ze świata technologii, chętnie je testuje i korzysta z cyfrowych rozwiązań. Ta grupa najczęściej korzystała z mediów społecznościowych (83%), i rozwiązań chmurowych (67%). Częściej niż pozostałe sięgała też po komunikatory internetowe w celach zawodowych (64%), rozwiązania biometryczne (57%), inteligentne urządzenia monitorujące stan zdrowia (smartwatche, opaski fitness itp.) (51%), ubezpieczenia online (47%) i rozmawiała z chatbotami (43%). Ta grupa nieco częściej niż pozostali uczestnicy badania ufa naukowcom i odkryciom naukowym, na co zwraca uwagę dr hab. Janusz Reichel, prof. UŁ. Co ciekawe, różnica nie jest jednak zbyt duża.

Etyczne dylematy technologii

Zrealizowane badanie szeroko przygląda się zagadnieniom etyki w kontekście cyfrowych technologii. Wskazuje, że użytkownicy technologii obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo swoich danych i zasobów, które udostępniają za jej pomocą oraz o to, czy przekazywane dane będą wykorzystywane właściwie i zgodnie z ich zamierzeniami. Jednocześnie, spora grupa badanych przyznaje, że chciałaby mieć pewność, że projektowane i uruchamiane rozwiązania cyfrowe nie będą ich dyskryminowały. Dostrzegalna jest potrzeba większej przejrzystości i otwartości ze strony cyfrowych graczy. Wątpliwości etyczne budzą przede wszystkimi manipulowanie informacjami (69% badanych), gromadzenie, agregowanie i handel danymi o zachowaniach online (63%) oraz ograniczenie prywatności związane z rozwojem systemów monitoringu (58%).

Konkretne obawy etyczne dotyczące korzystania z nowoczesnych technologii najmocniej zgłasza grupa „zaawansowanych technologicznie”. Ponad 80% z nich uważa za niewłaściwe manipulowanie informacjami w Internecie, handel danymi czy monitorowanie ich aktywności w sieci, np. w celu spersonalizowania reklam. Ponad 70% boi się bycia manipulowanymi.

Więcej informacji o kondycji wiedzy i stosunku Polaków i Polek do nowych technologii można znaleźć w raporcie „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Jest on efektem współpracy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Orange Polska i obejmuje wyniki badań w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomość i zakres korzystania z technologii, obawy oraz wątpliwości etyczne związane z technologią a także odpowiedzialność i bezpieczeństwo w świecie technologii.

Raport stał się już inspiracją do szerszej debaty o tym jak konsumenci korzystają z technologii w kontekście standardów etycznych i czy poziom zaawansowania technologicznego jest w tym przypadku kluczowy. Efektem było m.in. webinarium „Digital ethics – konsument a technologie”, w ramach GovTech Festiwal.

Mediateka

Scroll to Top