
Od 15 lat grupa Orange robi badanie jakości usług telefonii komórkowej. Chodzi o to, aby wiedzieć w jakim miejscu jesteśmy i jak wypadamy w porównaniu z konkurencją. Realizuje je dla nas niezależna firma, wybrana w przetargu: Systemics – PAB.
W Polsce na tapetę zostały wzięte usługi operatorów: Play, Plus, Orange i T-Mobile. Badania przeprowadzono w sierpniu i wrześniu 2020 roku. Na podstawie zrobionych pomiarów i szczegółowej analizy planujemy teraz działania poprawiające funkcjonowanie naszej sieci. Jeśli interesują Was wyniki dla Polski znajdziecie je tutaj.
W skrócie badania potwierdzają to, czego dowiadujecie się z rankingów Speedtest.pl, RF Benchmark czy innych testów. Orange wypada bardzo dobrze na tle konkurencji, zarówno w jakości połączeń głosowych, jak i transferu danych. Jesteśmy minimalnie lepsi od T-Mobile, z którym współdzielimy sieć w ramach NetWorks! i dlatego taka „bliskość” była do przewidzenia. Natomiast Plus i Play wypadają o wiele gorzej.
Bycie siecią #1 to wynik nieustannych inwestycji w rozwój sieci mobilnej i światłowodowej. Bez nich lawinowo rosnący transfer zatkałby nas w kilka lat. Do tego dochodzą działania mniej spektakularne, ale dające różnicę. Mam na myśli: refarming, agregację pasm, lepszą parametryzację sieci radiowej i szkieletowej, efektywniejsze przydzielanie użytkownikom zasobów, wdrożenie najnowszych funkcjonalności sieciowych oraz oprogramowania we współpracy z dostawcami sprzętu, wreszcie użycie kodeka EVS, który pozwilił na poprawienie jakości usługi głosowej.
Przed nami kolejne inwestycje, w tym budowa sieci 5G i dalsza rozbudowa światłowodów. Pracujemy dalej!