Odpowiedzialny biznes

Dialogu można się nauczyć

2 lutego 2021

Dialogu można się nauczyć

Prezentujemy po raz pierwszy przetłumaczony na język polski podręcznik „Dialog i transformacja konfliktu”.
Materiał ten powstał na bazie wieloletnich doświadczeń Nansen Center for Peace and Dialogue – norweskiej organizacji mającej duże doświadczenie w budowaniu dialogu  w skonfliktowanych społecznościach na świecie – na Bałkanach, w rejonie Kurdystanu, w Kolumbii czy Afganistanie, ale także w wielu mniejszych społecznościach borykających się z lokalnymi problemami.

Dialog jest potrzebny także teraz, w Polsce.

Badanie pod znamiennym tytułem „O polityce, która nie buduje wspólnoty” z 2017 roku pokazuje, że prawie połowa ankietowanych (47%) jest zdania, że podziały i konflikty między Polakami się wzmogły. Tylko 2% badanych uważa, że polskie społeczeństwo żyje w pełnej zgodzie, w ogóle nie jest podzielone i skonfliktowane.

Ponadto nie ufamy sobie. Według badań niezmiennie od 18 lat w naszym społeczeństwie przeważa postawa nieufności wobec innych. Obecnie przekonanie takie deklaruje mniej niż co czwarty ankietowany (22%), a zdecydowana większość respondentów jest zdania, że w stosunkach z innymi trzeba być bardzo ostrożnym (76%).

Te prawidłowości widzimy także w naszym języku publicznym, który zdaje się pogarszać. Z badań CBOS nad mową nienawiści (2019) wynika, że w ostatnich latach w Polsce nasiliły się napięcia społeczne, które znajdują swoje odbicie w radykalizacji języka. Z deklaracji Polaków dotyczących mowy nienawiści wynika, że obecnie stykają się z nią częściej (poprzednie badanie CBOS było w 2007 roku). Z wypowiedziami, które obrażały innych ze względu na takie cechy, jak rasa, kolor skóry, wyznanie (lub jego brak), narodowość, pochodzenie etniczne, orientacja seksualna, płeć, niepełnosprawność zetknęło się niemal trzy piąte ankietowanych (57%), przy czym niemal wszyscy z tej grupy (54%) więcej niż raz. Co drugi badany (50%) twierdzi, że w polskim społeczeństwie istnieje przyzwolenie na obrażanie innych ze względu na takie ich cechy, jak wiek, płeć, niepełnosprawność, wyznanie lub brak wyznania, narodowość, rasa, kolor skóry, orientacja seksualna. Częściej mówi się o aprobacie obrażania innych ze względu na przekonania i poglądy polityczne. Z tym, że w Polsce istnieje na to przyzwolenie, zgadza się więcej niż połowa ankietowanych (56%).

Wyłącz ego. Zrozum drugiego.

Wierzymy, że budowanie relacji opartych na zrozumieniu, współpracy i poszanowaniu różnic staje się kluczową kompetencją – w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym. I można się tej kompetencji nauczyć.

Dlatego razem z Nansen Center oraz rodzimymi organizacjami społecznymi w 2018 roku zainicjowaliśmy projekt „Wyłącz ego. Zrozum drugiego”. W jego ramach przygotowaliśmy przedstawicielki i przedstawicieli blisko 100 organizacji pozarządowych, samorządów, instytucji kultury i edukacji z całej Polski do tego, aby w profesjonalny sposób prowadzili dialog wolny od ocen i uprzedzeń, w poszanowaniu godności każdego człowieka. Zaoferowaliśmy im profesjonalne szkolenia z dialogu, które prowadziły ekspertki z Nansen Center. Te osoby już działają w lokalnych środowiskach, wspierając społeczności w rozwiązywaniu konfliktów i nawiązywaniu współpracy ponad podziałami.

Podręcznik

Kolejnym naszym krokiem jest polska wersja podręcznika „Dialog i transformacja konfliktu”. Przedstawiamy w nim pomysły i narzędzia, które uważamy za użyteczne w inicjowaniu dialogu, a także w promowaniu wzajemnego zrozumienia i konstruktywnego podejścia do konfliktu. Pokazujemy metody i praktyczne narzędzia służące budowaniu zaufania w relacjach i transformacji konfliktów.

Podręcznik jest dostępny bezpłatnie w wersji on-line na stronie www.zrozumdrugiego.pl.
Z podręcznika może korzystać każdy, kto pracuje z grupami ludzi, ma do czynienia z konfliktami albo uczy innych, jak znajdować porozumienie, gdy mamy różne zdania i poglądy. W naszej publikacji znajdziecie wiele ćwiczeń, które pozwalają nam lepiej zrozumieć, co jest źródłem konfliktu, a co jego objawem. Podpowiadamy, jak tworzyć bezpieczną przestrzeń, w której ludzie czują się na tyle bezpiecznie, żeby dzielić się swoimi idami, poglądami i przekonaniami. I wychodzimy z założenia, że w dialogu nie dążymy za wszelką cenę do rozwiązanie konfliktu, czasami wystarczy wzajemne zrozumienie i przyjęcie tego, że inna osoba może myśleć inaczej niż my i ma do tego prawo.

Mamy nadzieję, że publikacja ta będzie wykorzystywana na co dzień w pracy wielu środowisk i stanie się inspiracją dla budowania naszego wspólnego dobra i porozumienia.

Okładka podręcznika Dialog i transformacja konfliktu

Udostępnij: Dialogu można się nauczyć

Odpowiedzialny biznes

Piszemy Raport Zintegrowany 2018

8 marca 2019

Piszemy Raport Zintegrowany 2018

Jak co roku zapraszamy Was do dyskusji nad naszym Raportem Rocznym.

Trochę historii

Orange Polska raportuje dane niefinansowe od ponad 11 lat. Pierwszy nasz Raport Społeczny, jeszcze dla Telekomunikacji Polskiej, powstał w 2006 roku (dane za 2005 r.). Już wtedy przygotowaliśmy raport według międzynarodowego standardu Raportowania GRI (Global Reporting Initative). Od trzech lat publikujemy raport zintegrowany i taki raport opublikujemy również za rok 2018.
Nasze poprzednie raporty znajdziecie na stronie www.orange.pl/odpowiedzialny-biznes-raporty-csr.

Dlaczego raportujemy dane niefinansowe?

Publikacja danych niefinansowych, czy to w formie oświadczenia, czy oddzielnego dokumentu, to nie tylko proces wydawniczy. To przede wszystkim proces przyjrzenia się organizacji pod kątem wpływu na otoczenie, identyfikacji najważniejszych wyzwań społecznych i określenie na ich podstawie celów, określenie mierników działań w wybranych aspektach, monitorowanie tych wskaźników, aby można było nimi zarządzać. Dobry raport to nie tylko pokazanie stanu obecnego, ale przede wszystkim sposobu realizacji wyzwań społecznych stojących przed firmą, prezentacja metody osiągania celów społecznych i stanu ich realizacji.

Dlaczego raport zintegrowany?

Raport zintegrowany oznacza, że dane finansowe i niefinansowe – społeczne, środowiskowe, znajdują się w jednym wspólnym dokumencie. Takie ujęcie pozwala nam w kompleksowy sposób opowiedzieć o firmie, kim jesteśmy i co robimy. Centralnym punktem raportu jest tzw. łańcuch wartości który pokazuje, w jakim otoczeniu działamy, z jakich kapitałów czerpiemy zasoby, jak wygląda nasz model biznesowy, strategia i wyniki.

Raport zintegrowany 2017- wersja on- line i PDF.

Dialog

Chcielibyśmy zaprosić Was do dyskusji nad zawartością naszego Raportu.

 

Udostępnij: Piszemy Raport Zintegrowany 2018

Odpowiedzialny biznes

Dialog z interesariuszami

16 września 2011

Dialog z interesariuszami

Dziś znów kilka słów o dialogu z interesariuszami (jak pamiętacie swego czasu szukałam lepszej nazwy … i ciągle szukam;).

Jedną z jego form są tzw. panele interesariuszy – coś w rodzaju grup dyskusyjnych, prowadzonych przez niezależnych moderatorów, do których zaprasza się przedstawicieli instytucji i organizacji ważnych dla firmy – partnerów biznesowych, przedstawicieli organizacji klienckich, samorządów, organizacji społecznych, liderów opinii. Podczas takiego spotkania firma pyta ich, jakie zagadnienia społeczne są dla nich ważne, jakie mają oczekiwania wobec niej. Jak się domyślacie – nie są to łatwe spotkania, ale niezwykle pouczające.

W tym tygodniu miałam okazję organizować taki panel w Gdańsku. Skupiliśmy się na kwestiach budowania społeczeństwa informacyjnego, jakości obsługi klientów, bezpieczeństwa usług. Dyskusja była niezwykle ciekawa, spojrzenia na dany temat – różne. Na przykład dla naszego dostawcy bezpieczeństwo oznaczało kwestie zabezpieczenia kabli przed kradzieżą, a dla organizacji społecznej pracującej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie –  specjalną blokadę na limit połączeń z komórki.

Każdy głos w tej dyskusji jest przez nas skrzętnie notowany, a potem sprawdzimy, jak i kiedy możemy odpowiedzieć na zgłoszone potrzeby.


W następnym tygodniu czekają mnie jeszcze takie spotkania we Wrocławiu i w Warszawie. Trzymajcie kciuki.

Udostępnij: Dialog z interesariuszami

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej