Odpowiedzialny biznes

Smartfon w prezencie – i co dalej

2 stycznia 2020

Smartfon w prezencie – i co dalej

W wielu domach pod choinką dzieci znalazły smartfon lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do internetu. Warto, aby już teraz wspólnie z dzieckiem określić zasady korzystania z sieci i zadbać o bezpieczeństwo najmłodszych.

Cyfrowy kodeks, kontrola rodzicielska czy jedno i drugie?

Ustalcie wspólnie ile, jak i w jakich godzinach dziecko będzie mogło korzystać z telefonu. Powinno ono wiedzieć, z kim może się komunikować, kiedy musi wyłączyć lub wyciszyć telefon, o czym musi informować rodziców. Zobaczcie, jak przygotować umowę z dzieckiem na korzystanie w urządzeń cyfrowych. Kasia pisała niedawno na blogu, jak wygląda taki domowy kodeks cyfrowy w jej rodzinie.

Rozmowa jest najważniejsza, ale z pomocą przychodzą też aplikacje kontroli rodzicielskiej. W telefonie, jak w komputerze, można zainstalować aplikacje zabezpieczające. Nie chodzi tylko o kontrolę tego, jak dziecko spędza czas wolny, lecz także o uniknięcie realnych zagrożeń, takich jak wirusy czy aplikacje wyłudzające pieniądze oraz dostęp do treści niedostosowanych do wieku dziecka. My polecamy naszą aplikację „Chroń dzieci w sieci”.

Szukaj w internecie wartościowych i pozytywnych wiadomości

Zadbaj o to, aby internet stał się dla dziecka nie tylko elementem rozrywki, ale miejscem wartościowych, pożytecznych aktywności. Wspólnie zaangażujcie się w poszukiwanie takich treści. Dobrym punktem zaczepienia są zainteresowania dziecka – poszukaj w sieci treści, które mogą zaciekawić, bo wiążą się z jego pasją, hobby, z czymś, co dziecko lubi robić na co dzień. Pokaż mu bezpieczne i wartościowe strony i aplikacje.

Więcej o tym, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z internetu znajdziesz na stronie www.orange.pl/razemwsieci.

Kodeks rodzinny - korzystanie ze smartfona dla dzieci - grafika ilustracyjna

 

Udostępnij: Smartfon w prezencie – i co dalej

Odpowiedzialny biznes

Dzień Bezpiecznego Internetu

6 lutego 2018

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dziś Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI), który w tym roku obchodzimy pod hasłem „tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Organizatorzy zwracają uwagę na problem braku poszanowania innych osób, ich prywatności czy odmiennych poglądów w internecie.

Kultura obrażania w sieci

Kultura obrażania w internecie to jedna z form cyberprzemocy. Z badań przeprowadzonych przez Fundację  Dajemy Dzieciom Siłę  – w ramach projektu EU NET ADB  (2013) – wynika, że 40% młodych ludzi w wieku 14- 17 lat spotkało się w internecie z przejawami mowy nienawiści w formie obraźliwych komentarzy czy dyskusji na forach. W grupie wiekowej 16- 17 lat odsetek ten wynosił 45%.
Badania SW RESEARCH (2015) pokazują, że ponad połowa  badanych internautów w wieku 16-64 lat (53,4%) przynajmniej raz spotkała się z hejtem w sieci. Co czwarta badana osoba padła ofiarą hejtera, a 11,3% sama nim była. Natomiast w badaniu dotyczącym mowy nienawiści przeprowadzonym przez Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW na zlecenie Fundacji im. S. Batorego (2014) respondenci deklarowali, że 70% z nich zetknęło się w internecie z rasistowskimi wypowiedziami o osobach ciemnoskórych, a 77%  z homofobiczną mową nienawiści.

Obrażanie jest nierozerwalnie związane z internetem

Z badania dotyczącego mowy nienawiści w internecie (2014), wynika, że młodzi ludzie nie znają tego terminu i nie wiedzą dokładnie, co on oznacza. Nie wyróżniają oni mowy nienawiści z innych form obrażania w internecie. Bardziej naturalnym dla nich pojęciem jest „hejt” i obrażanie skierowane do konkretnych osób, niekoniecznie związane z dyskryminacją mniejszości. Tego typu doświadczenia to dla nich codzienność – zdaniem młodych ludzi obrażanie jest nierozerwalnie związane z internetem.

Hejt jest naturalny

O hejt pytano też młodych internautów (12-18 lat) w ramach projektu „Internet bez nienawiści” realizowanego w programie „Obywatele dla Demokracji” (2014). Badani hejt uważali za termin zupełnie naturalny, co było widoczne zwłaszcza wśród gimnazjalistów. Termin hejt definiowali jako „anonimowe obrażanie” np. negatywne komentarze pod zdjęciami, zwłaszcza na Facebooku, które często doprowadzają do usunięcia zdjęcia. Dzieci wspominały również o przerabianiu zdjęć i wrzucaniu ich na strony np. pornograficzne oraz o przesyłaniu nieprzyjemnych zdjęć czy wulgarnych filmów. Zwracały też uwagę na przeklinanie w internecie oraz na kłótnie znajomych na portalach społecznościowych oraz na tzw. hate page, czyli strony, na których gromadzą się osoby i wypowiadają przeciwko innej osobie. Takie profile można znaleźć na Facebooku i są one zakładane  zwłaszcza przeciwko sławnym osobom, ale co niepokoi, także przeciwko rówieśnikom.

Obrażamy mimo poczucia mniejszej anonimowości

Jak widać zjawisko hejtu w interencie narasta, choć, jak, wynika z raportu „Internetowa kultura obrażania” zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy już tak anonimowi – spadek z 54% w 2011 do 26% w 2016r. To jednak w internecie częściej niż gdzie indziej pojawiają się wypowiedzi przekraczające granicę kultury- 81 % (wzrost o 7% od 2011).

Jest więc nad czym pracować, aby tworzyć kulturę szacunku w sieci, tym bardziej że dzieci spędzają w internecie coraz więcej czasu.

Jeśli chcecie włączyć się w tegoroczne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu i przygotować jakąś inicjatywę dotyczącą tegorocznego tematu przewodniego – kultury szacunku w sieci – zapraszamy do zgłoszeń. Szczegóły znajdziecie na stronie www.saferinternet.pl. Fundacja Orange jest partnerem tego wydarzenia.

Plakat DBI z napisem "Bierzemy Udział w Dniu Bezpiecznego Internetu"

(materiał na podstawie: K. Garwol, „Hejt w internecie –analiza zjawiska” Edukacja –Technika –Informatyka” nr 4/18/2016, Raportów z badań „Internetowa kultura nienawiści”, „Internet bez nienawiści”, „Mowa nienawiści w Polsce”).

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu

Odpowiedzialny biznes

Ferie on-line

16 stycznia 2018

Ferie on-line

Zaczęły się ferie, ale nie wszyscy mają okazję wyjechać na zimowisko.

Dzieci z Warszawy i okolic zapraszamy do naszego kreatywnego miejsca – FabLabu – na bezpłatne warsztaty z szycia i modelowania, oczywiście z udziałem nowych technologii. Na pewno wiele dzieje się też w naszych Pracowniach Orange.

Pewnie część dzieci spędzi ferie on-line. Zadbajmy przede wszystkim o to, aby dzieci nie spędzały w interencie zbyt wiele czasu, a jeśli już korzystają z sieci, żeby były w niej bezpieczne. Może pomóc w tym nasza aplikacja Chroń dzieci w sieci. Dzięki niej w prosty sposób możesz ustawić godziny dostępu do internetu oraz czas korzystania z tabletu lub smartfonu swojego dziecka. Aplikacja zasugeruje Ci, do jakich treści w internecie dziecko powinno mieć dostęp. Od Ciebie zależy, czy zaakceptujesz ten wybór, czy w prosty sposób wprowadzisz zmiany dotyczące stron, jakie dziecko może oglądać.

Ważne są nie tylko narzędzia – ale przede wszystkim rozmowa z dzieckiem na temat zasad bezpiecznego korzystania z nowych technologii. Jeśli chcesz się przygotować do takiej rozmowy i poznać najważniejsze zasady ochrony w sieci – skorzystaj z kursu dla rodziców Fundacji Orange.

Potem możecie wspólnie z dzieckiem zagrać w grę na temat bezpiecznych zachowań w sieci i nie musi to być gra on–line, ale zwykła karcianka. Wytnij załączone karty i bawcie się razem, wzajemnie losując pytania i odpowiadajcie na nie. A jeśli chcecie wrócić do mediów cyfrowych, polecamy gry i zabawy na stronie www.necio.pl lub na www.sieciaki.pl oraz kursy – e-learningowe.

Rodziców i dzieci zapraszamy również do naszej aplikacji z Psotnikiem, o której pisał Bartek – dobrze się bawiąc, dzieci uczą się mądrych i bezpiecznych zachowań w sieci i poza nią.

Ferie on-line też mogą być interesujące, jednak pod warunkiem, że zadbamy, aby były bezpieczne i rozwijające. Nie zmienia to jednak faktu, że warto iść na sanki i ulepić bałwana.

Udostępnij: Ferie on-line

Bezpieczeństwo

Rodzicu, do nauki!

19 listopada 2015

Rodzicu, do nauki!

3bedd6212746ceff16857a3ab5a6f1df8ddNa takie tematy najbardziej lubię pisać! Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to nasze drugie imię, więc Fundacja Orange wzięła sobie do serca to, że rodzice – o czym często wspominam, czy na łamach Bloga, czy też podczas prezentacji na konferencjach – boją się internetu, bo go nie znają. Sami dorośli też zresztą o tym wiedzą – aż 76 proc. nastolatków uważa, że ma niższe kompetencje cyfrowe od własnych dzieci! Co robić? Jak żyć?
Skorzystać z nowego, udostępnionego zaledwie kilka dni temu darmowego internetowego kursu dla rodziców Bezpiecznie Tu i Tam!

Miałem okazję przyjrzeć się temu kursowi jeszcze na etapie tworzenia, a zaręczam Wam, że podchodziłem doń wyjątkowo krytycznie, bowiem – łagodnie mówiąc – nie jestem wielkim zwolennikiem technik e-learningowych. Zostałem jednak miło zaskoczony, bo zobaczyłem kurs, który jest zwięzły, nie przegadany i nie poddaje w wątpliwość inteligencji uczestników. Co więcej, co równie ważne, jest to rozwiązanie wyjątkowo na czasie i o bardzo szerokim spektrum informacji. Rodzic może przeczytać o zagrożeniach związanych ze szkodliwymi treściami, zabezpieczaniu urządzeń, ochronie prywatności, specyfice portali społecznościowych, cyberprzemocy, zakupach online, czy nadużywaniu internetu. Wszystko zilustrowane jest krótkimi filmikami, opisującymi sytuacje, które zdarzają się w prawdziwej rodzinie, a nie na wysokim poziomie abstrakcji przewrotnego umysłu scenarzysty 🙂

Kurs składa się z pięciu modułów, realizacja wszystkich zajmuje ok. półtorej godziny i jeśli jesteście w grupie: „Rodziców, którzy się lękają”, bądź takich znacie, mogę powiedzieć ze szczerego serca i z czystym sumieniem – zróbcie go, na pewno wiele się nauczycie i oswoicie sieciowego potwora. Oczywiście kursowi nie trzeba poświęcić 90 minut bez przerwy – naukę można przerwać w każdej chwili, by wrócić w spokojniejszym momencie dokładnie tam, gdzie skończyliśmy (również na urządzeniach mobilnych). Kawał dobrej i bardzo potrzebnej roboty.

 

Udostępnij: Rodzicu, do nauki!

Odpowiedzialny biznes

Dzieci w sieci – wyniki badania

9 października 2013

Dzieci w sieci – wyniki badania

Co dzieci robią w sieci? Większość rodziców jest przekonanych, że wie jak odpowiedzieć na to pytanie – tymczasem wyniki naszych badań pokazują co innego.

Dzieci korzystają z Internetu dłużej i niekoniecznie w domu, jak sądzą rodzice. 3/4 dzieci przyznaje, że korzysta z sieci w dużum stopniu poza domem, a tylko co siódmy rodzic ma tego świadomość.

Rodzice deklarują też większe zaangażowanie – częściej niż dzieci wskazują, że wspólnie korzystają z Internetu, że rozmawiali z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci. Zdecydowana większość rodziców (95%) deklaruje, że zdarza im się towarzyszyć dziecku podczas korzystania z Internetu. Wśród dzieci odsetek ten jest o 29 pp. niższy. Rodzice inaczej niż dzieci postrzegają niebezpieczeństwa związane z Internetem – obawiają się uzależnienia, cyberprzemocy czy niekontrolowanych zakupów w sieci, a dla dzieci największe obawy zwiazane są z … brakiem Internetu i wirusami.

Rozdźwięk widać także na poziomie deklaracji o kontroli poczynań najmłodszych w sieci. Prawie wszyscy rodzice mówią, że kontrolują to, co robią ich dzieci w Internecie, tymczasem na taką kontrolę wskazuje 2/3 dzieci a co szóstemu (15%) dziecku zdarzyło się przeglądać zabronione przez rodziców treści. Trzy czwarte z nich deklarowało, że trafiło na nie przypadkiem.

c8875329e52c2ccdbf494bfee1e93cfd4e1

Więcej ciekawych informacji na temat bezpieczeństwa dzieci w sieci znajdziecie w badaniach, które na zlecenie Orange Polska i przy współpracy Fundacji Dzieci Niczyje i Fundacji Orange przeprowadził TNS Polska. Nasze badanie pokazuje też co zmieniło się w ciągu ostatnich lat w kwestii zagrożeń dzieci w sieci ( porównanie z badaniami z 2008r).

 

Udostępnij: Dzieci w sieci – wyniki badania

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej