Odpowiedzialny biznes

Fundacja Orange wraca do szkoły

31 sierpnia 2018

Fundacja Orange wraca do szkoły

Wraz z początkiem roku szkolnego 2018/2019 startują także nowe edycje naszych programów: MegaMisji i #SuperKoderów.

MegaMisja, czyli nasz program dedykowany uczniom z klas 1-3, wystartuje w 200 nowych szkołach. Dzięki niemu, dzieci w wieku 7-10 lat dowiedzą się jak bezpiecznie wchodzić w świat technologii i internetu. Tworząc go, zależało nam na tym, aby uniknąć nudnych wykładów. Właśnie dlatego, MegaMisja ma konwencję gry edukacyjnej. Mierząc się z kolejnymi zadaniami, dzieciaki jednocześnie nabywają nowe umiejętności i wiedzę.

Scenariusze zajęć MegaMisji znajdziesz tutaj.

Drugi z naszych programów dla szkół – #SuperKoderzy jest dedykowany starszym uczniom, z klas 4-6. Różni się nie tylko wiekiem grupy docelowej. W tym wypadku, szkoły zgłaszając swój akces wybierały jeden z tradycyjnych przedmiotów szkolnych. Dzięki #SuperKoderom, zamieniamy go w przedmiot wzbogacony o lekcje programowania płynnie wpisujące się w podstawę programową. Przykładowo: lekcja muzyki staje się również warsztatem z programowania narzędzi niezbędnych do tworzenia własnej muzyki.

Każda ze szkół otrzymała od nas grant na potrzebny sprzęt, a zaangażowani nauczyciele – szkolenia, podczas których nabywają niezbędne umiejętności.

#SuperKoderzy od września pojawią się w 170 nowych szkołach w całej Polsce

Scenariusze zajęć #SuperKoderów znajdziesz tutaj.

W sumie MegaMisja i #SuperKoderzy po raz pierwszy startują w 370 miejscach. Podczas wiosennego naboru o udział w naszych programach biło się aż 1831 szkół.

Udostępnij: Fundacja Orange wraca do szkoły

Odpowiedzialny biznes

Maker Woman pomogło jej rozkręcić swój start-up

9 sierpnia 2018

Maker Woman pomogło jej rozkręcić swój start-up

Miesiąc temu podsumowaliśmy trzy dotychczasowe edycje programu Fundacji Orange dla kobiet wchodzących i powracających na rynek pracy, czyli #MakerWoman. Najpierw przeszkoliliśmy 36 uczestniczek z obsługi nowoczesnych urządzeń dostępnych w FabLab powered by Orange, by potem wesprzeć je w stworzeniu autorskich prototypów.

Talię stworzonych przez nasze bohaterki projektów możemy śmiało podzielić na dwa stosy. Pierwszy to innowacyjne rozwiązania, wymagające jednak rozwinięcia i mogące być zalążkiem większego projektu w przyszłości. Drugi to już gotowe prototypy będące kompletnymi (lub prawie finalnymi) produktami, gotowymi na zmierzenie się z rynkiem. Pomysł Joanny Iwińskiej, której historie chciałem Ci streścić, z całą pewnością zalicza się do tej drugiej grupy.

Zobacz nasz materiał wideo o Joannie i jej projekcie:

Joanna, dzięki nabytym umiejętnościom w FabLabie oraz merytorycznemu wsparciu, postanowiła udoskonalić i wzbogacić swój kiełkujący biznes – produkcję autorskich zabawek oraz dekoracji mieszkaniowych dla najmłodszych.

Nauczenie się obsługi drukarki 3D czy plotera laserowego, dało jej możliwość samodzielnego zaprojektowania i nadania realnego kształtu swoim produktom. – Od zawsze lubiłam rysować, wymyślać, tworzyć i mieć tego namacalny efekt. Ogromną przyjemność sprawia mi kiedy projekty tworzą całości i finalnie są używane w świecie realnym – tłumaczy Joanna.

Efekty jej starań możesz podziwiać na fanpage jej marki – IWI .

Trzymam kciuki, a Ty?

Poznaj inne prototypy #MakerWoman, które przedstawiłem wcześniej na łamach bloga:

Udostępnij: Maker Woman pomogło jej rozkręcić swój start-up

Odpowiedzialny biznes

Fundacja w liczbach

9 marca 2018

Fundacja w liczbach

W poprzedniej notce pisałem o tym, że postanowiliśmy dołączyć do Papaya Young Directors, czyli najbardziej prestiżowego konkursu dla młodych reżyserów (więcej o tym TUTAJ). Ten rok jawi się, między innymi z tego powodu, jako wyjątkowy. Aczkolwiek poprzednie miesiące były równie intensywne i esencjonalne.

Dowód? Oto nasz 2017 rok w liczbach:

  • Uruchomiliśmy 1 nowy program – Zaprogramuj Przyszłość i 1 nową przestrzeń edukacyjną DIY – FabLab powered by Orange.
  • W ramach Zaprogramuj Przyszłość zrekrutowaliśmy 177 szkół, przeszkoliliśmy 720 nauczycieli w trakcie 1440 godzin szkoleniowych. Przekazaliśmy im 720 tabletów oraz 177 zestawów do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym mat edukacyjnych, robotów, tabletów i zestawów Makey-Makey.
  • Do MegaMisji dołączyło 250 kolejnych szkół, co oznacza że z walorów programu korzysta 8250 nowych dzieci. Wszystkie szkoły zrzeszone w MegaMisji wykonały 12000 zajęć.
  • Do #SuperKoderów dołączyło 135 szkół. Dzięki programowi, tajniki nowych technologii poznaje już 2964 uczniów oraz 270 nauczycieli.
  • Od czerwca (kiedy inaugurowaliśmy działalność) w zajęciach bezpłatnych w FabLab powered by Orange wzięło udział 795 osób, spędzając w nim 392 godziny na warsztatach.

Imponujące, prawda?

Udostępnij: Fundacja w liczbach

Bezpieczeństwo

Pornografia? To dla naszych dzieci nic obcego…

14 grudnia 2017

Pornografia? To dla naszych dzieci nic obcego…

43 procent dzieci i młodzieży w wieku 11-18 lat miało w ciągu ostatnich 12 miesięcy kontakt z materiałami pornograficznymi i seksualizującymi. U dwojga na dziesięcioro z tej grupy była to pornografia związana z przemocą. Niemal 80 procent widziało tego typu materiały na smartfonie. Co na to rodzice? 89% nie instaluje na telefonach dzieci żadnych rozwiązań kontroli rodzicielskiej!

Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020 budzą co najmniej niepokój. Badanie przeprowadzono w październiku i listopadzie, na grupie 3943 uczniów z 90 szkół, przy maksymalnym błędzie oszacowania 1,9%. Udział był dobrowolny, wymagał zgody ucznia i pisemnej zgody rodzica.

Wracając do liczb – oczywiście grupa 11-18 jest zbyt szeroka do miarodajnej oceny, jednak podział jej na podgrupy wcale nie powoduje, że można poczuć się lepiej:

  • 11-12: 21%
  • 13-14: 36%
  • 15-16: 55%
  • 17-18: 63%

1 na 5 jedenastolatków wie, czym jest pornografia…

21 procent! Jeden na pięciu 11- i 12-latków miał do czynienia z pornografią! Kluczowe pytanie w kwestionariuszu brzmiało: „Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy widziałeś obrazki/filmy pokazujące nagich ludzi albo ludzi w czasie seksu?”. By uniknąć sytuacji, gdy mityczna „goła baba” fałszuje wyniki badania, w przypadku pozytywnej odpowiedzi dziecku pokazywało się pytanie pomocnicze, pomagające sprecyzować charakter kontaktu z domniemaną pornografią. Odsetek sytuacji, w których można by mieć wątpliwości to zaledwie 15 procent. Pozostałe to faktyczna pornografia, a u dwojga na dziesięcioro dzieci – akty seksualne, powiązane z przemocą.

Jak można się spodziewać, w oglądaniu pornografii celują chłopcy, gdzie jeden na dwóch miał styczność z tego rodzaju materiałami (dziewczynek 31%). Co niepokoi jeszcze bardziej, 18 procent respondentów ogląda pornografię regularnie raz w tygodniu, zaś 8 na 100 – codziennie.

Jak dzieci i młodzież uzyskują dostęp do materiałów pornograficznych? Tutaj nie ma żadnej niespodzianki, oczywiście przede wszystkim dzięki internetowi (92 procent) i telewizji (33%). 79 procent do oglądania tego typu treści używa smartfona.

…a 1 na 10 rodziców używa Kontroli Rodzicielskiej

I tu pojawia się największy, kluczowy problem. Tylko w jednym na 10 przypadków ankietowani mieli zainstalowane na swoim telefonie oprogramowanie do kontroli rodzicielskiej. 11 procent! Jak wynikało z dość burzliwej debaty, którą zakończyła się konferencja, prezentująca wyniki badań, nie tylko rodzice, ale i osoby pracujące z dziećmi nie do końca ufają skuteczności tego typu rozwiązań. Z dwóch względów: rosnącej lawinowo ilości stron pornograficznych oraz… kompetencjom dzieci, które blokadę rodzicielską mogą po prostu ominąć.

Pierwsza kwestia problemem akurat nie jest. W rozwiązaniach filtrujących strony WWW witryny są automatycznie kategoryzowane, a jeśli system nie zdążył się nimi zająć – zazwyczaj następuje kategoryzacja „w locie”, bazująca na znajdujących się na stronie słowach kluczowych. Akurat w przypadku witryn pornograficznych takich słów występuje zatrzęsienie, nie ma więc ryzyka przepuszczenia nieodpowiedniej strony. Co do kompetencji dzieci natomiast – z jednej strony nie należy przesadzać, z drugiej zaś: rozwiązania kontroli rodzicielskiej instalują się z uprawnieniami administratora, więc ich usunięcie z telefonu wymaga np. znajomości PINu/hasła, których (podobnie zresztą jak innych naszych haseł) dzieci po prostu nie powinny znać.

Dlaczego pornografia jest zła dla dzieci?

Dlaczego dzieci nie powinny mieć dostępu do tego typu treści? To dla dorosłych powinno być oczywiste, warto jednak wspomnieć, o czym opowiadała na konferencji Marta Wojtas, psycholog Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Pornografia wpływa negatywnie na percepcję własnego ciała, zachęca do zachowań odbiegających od normy, wpływa na kształtowanie nieprawdziwych przekonać na temat świata. Dla młodszego dziecka taki świat staje się niezrozumiały, przestaje się czuć w nim bezpiecznie. Pornografia uprzedmiotowienia kobiety i sam akt seksualny. Powoduje nadmierną koncentrację na atrakcyjności fizycznej, oddziela sferę seksualną od uczuciowej, odwrażliwia młodego człowieka.

Nie demonizujmy internetu

Co z tym zrobić? Przede wszystkim być świadomym i nie udawać, że problem nie istnieje – to dobry pierwszy krok. Poza tym wręczając dziecku pierwszy (i każdy kolejny) smartfon być świadomym tego, jakie wiążą się z tym zagrożenia, nie tylko te związane z pornografią. Przede wszystkim porozmawiać, ale także – co równie ważne – dać dziecku do dyspozycji telefon wyłącznie wtedy, gdy ma zainstalowaną aplikację Kontroli Rodzicielskiej, np. nasze Chroń Dzieci w Sieci. I absolutnie nie trzymać niczego w tajemnicy, wręcz przeciwnie – wyjaśnić, że instalujemy aplikację dlatego, że w sieci czyha dużo zagrożeń, wyjaśnić, pokazać na czym polega jej działanie, jakie kategorie stron blokujemy i dlaczego.

Nie ma co zaklinać rzeczywistości – nasze dzieci są „digital natives”. Odciąganie ich od Sieci na dłuższą metę nie przyniesie niczego dobrego. Ale jeśli od początku postawimy sprawę uczciwie, możemy zyskać to, że nie będą ukrywać przed nami swoich sieciowych aktywności. A jeśli jeszcze w razie problemu przyjdą po pomoc – to już zdecydowanie będzie rodzicielskie zwycięstwo.

 

Udostępnij: Pornografia? To dla naszych dzieci nic obcego…

Odpowiedzialny biznes

Nie zatrzymujmy się w połowie drogi

19 kwietnia 2017

Nie zatrzymujmy się w połowie drogi

W swoim pierwszym wpisie przybliżyłem wam MegaMisję od Fundacji Orange, skierowaną do dzieci w wieku 6-10 lat. Biegniemy dalej. Pora na program dedykowany ich starszym kolegom – #SuperKoderów.

Moje, nieco ponure skojarzenia związane ze szkołą wyglądają następująco: matematyka – wkuwanie wzorów i rozwiązywanie zadań przy tablicy, informatyka – opanowanie podstaw Excela, język polski – nauka na pamięć i recytowanie wierszy, historia – przyswajanie niezliczonej ilości dat i nazwisk. Każda z tych dyscyplin posiada swoją własną specyfikę, podstawy programowe i pisanie w zgodzie z ich założeniami podręczniki, ale zarazem wszystkie bywają obarczone wspólnym mianownikiem: schematyczności.

Dzieci, zwłaszcza te w wieku podstawówkowym, od najmłodszych lat otoczone są nowoczesnymi technologiami. Każdego dnia do ich wciąż rozwijających się mózgów spływa więcej informacji niż kilka tysięcy lat temu do człowieka… przez całe jego życie. W konsekwencji nierzadko najmłodsi mają problem ze skoncentrowaniem się na tym, co nie zainteresuje ich w pierwszej chwili, nie wzbudzi ciekawości, nie zaintryguje.

Nie każda szkoła ma na sumieniu grzech sztampowości. Jednak dla każdej z nich rutyna i taśmowość jest olbrzymim zagrożeniem. Aby zmierzyć się z tym wyzwaniem i podać napój izotoniczny nieco zdyszanym przedmiotom szkolnym, postanowiliśmy stworzyć program #SuperKoderzy, skierowany do uczniów w wieku 9-12 lat. Dzięki niemu, wybrane lekcje informatyki stają się wciągającymi zajęciami z robotyki, muzyki – warsztatami z miksowania muzyki przy użyciu komputera, języka angielskiego – wspólną pracą nad stworzeniem komputerowej animacji w języku Szekspira. I nie tylko.

Każda szkoła kwalifikująca się do naszego programu otrzymuje, poza dostępnymi scenariuszami zajęć,  grant na zakup niezbędnego sprzętu oraz merytoryczne wsparcie dla dwóch osób, które w danej szkole będą odpowiadać za prowadzenie #SuperKoderów.

Zobacz reportaż o naszych programach

Brzmi i wygląda dobrze, prawda?:) Mam jeszcze jedną dobra informację – rekrutacja do tego programu właśnie trwa! Dowiedz się więcej: TUTAJ

Miłego dnia,
Bartosz Rymkiewicz

Mediateka

Udostępnij: Nie zatrzymujmy się w połowie drogi

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej