Odpowiedzialny biznes

Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

12 lutego 2019

Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

Za nami spotkanie społeczności Pracowni Orange w Rytlu z Anną Guzik, Żanetą z serialu „Na Wspólnej” i główną bohaterką „Heli w opałach”.

Mieszkańcy wzięli udział w konkursie „Nasza miejscowość w 2050”. Ogłosiliśmy go jako część Tygodnia Pracowni Orange, a główną nagrodą była właśnie wizyta ambasadorki Pracowni Orange, Ani Guzik. Jury po długich debatach uznało, że najlepsza była praca przesłana przez mieszkańców Rytla.

Zapewne pamiętacie nazwę tej miejscowości w Borach Tucholskich z doniesień o tragicznej nawałnicy w sierpniu 2017. Cała Polska oglądała wtedy przerażające zdjęcia powalonych domów i drzew. Teraz mieszkańcy stają już na nogi, a doskonale działająca Pracownia Orange jest przykładem ich świetnego zorganizowania. Także film przygotowany przez rytelską młodzież okazał się strzałem w dziesiątkę – i zdobył główną nagrodę Tygodnia Pracowni Orange.

W czasie wesołego spotkania społeczności Pracowni z Anią Guzik nie zabrakło oczywiście autografów i wspólnych zdjęć. Był też czas na prezenty, występy miejscowych grup, pytania zadawane ambasadorce i wspólną zabawę w kalambury. Tak opowiadała o tej okazji liderka pracowni, Małgorzata Kowalewska-Remisz:
Spotkanie z Panią Anią to było ekscytujące wydarzenie i wyjątkowa nagroda. Często powtarzam, że nasza Pracownia jest mała, ale kryje ogromny potencjał! Codziennie organizujemy zajęcia i warsztaty, dbając o kulturę i rozwój cyfrowych kompetencji naszych dzieci, a każdemu spotkaniu towarzyszą wesołe tańce i śpiewy. Prowadzenie Pracowni to świetna zabawa i przy okazji wartościowa misja. Cieszę się, że nasza praca została doceniona.

Ważnymi gośćmi w pracowni byli także Bogumiła Ropińska, wiceburmistrz Czerska i Łukasz Ossowski, sołtys sołectwa Rytel. Zobaczcie kilka zdjęć:

        

A inni laureaci?

To kolejne powody do dumy. Każda z pracowni w inny sposób przedstawiła swoją wizję przyszłości, za co otrzymała odpowiednią nagrodę. W Cieszanowie odbyły się lekcje VR o kosmosie; Nowogard dostał robota Photona EDU, a pracownia w Wysokiem Mazowieckiem – warsztaty z montażu filmów na smartfonie. Wyróżniliśmy także członków pracowni w Zajączkowie, którzy spotkali się z Grzegorzem Kasdepke. Każda z pracowni wniosła do projektu swoją unikalną wartość.

Pozwólcie, że na koniec przytoczę kilka faktów podsumowania:

  • Już drugi raz wspólnie zorganizowaliśmy Tydzień Pracowni Orange.
  • Był to czas, w którym lokalni liderzy ze wzmożoną aktywnością zapraszali do pracowni nowych gości.
  • W Tygodniu Pracowni Orange wzięło udział 40 pracowni z całej Polski.
  • Każda z nich zorganizowała specjalne warsztaty: od kulinarnych, poprzez plastyczne aż po gry terenowe, zajęcia architektoniczne czy przygody z płytką MakeyMakey.
  • 5 pracowni zostało wyróżnionych w konkursie Fundacji Orange „Nasza miejscowość w 2050”.

Bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym za świetne pomysły i realizację. Już nie mogę się doczekać Waszych kolejnych projektów!

Więcej szczegółów o pracowniach przeczytacie tutaj.

Zdjęcia: Bartek Bartosiński

Udostępnij: Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

Bezpieczeństwo

Dzień Bezpiecznego Internetu już 16. raz!

7 lutego 2019

Dzień Bezpiecznego Internetu już 16. raz!

Dzień Bezpiecznego Internetu to inicjatywa, która na stałe zadomowiła się nie tylko w polskiej, ale i europejskiej rzeczywistości. W tym roku, tradycyjnie w pierwszy wtorek lutego, już 16. raz podsumowujemy działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.

Podsumowująca DBI konferencja to z roku na rok coraz większe przedsięwzięcie. Tym razem odbyła się w stołecznym Teatrze Palladium, gdzie zgromadziła przeszło 700 osób! Dla wielu pracowników oświaty, osób z instytucji pozarządowych, generalnie ludzi, zajmujących się pracą z dziećmi przy wykorzystaniu internetu, to jedna z lepszych okazji na poznanie najnowszych trendów, posłuchania o ciekawych pomysłach, czy wreszcie złapanie inspiracji, co sami mogą robić lepiej.

Czego słucha Twoje dziecko?

Nie napiszę oczywiście o wszystkim, co usłyszałem podczas przeszło 4-godzinnego spotkania, bo przecież nie w tym rzecz. Tegoroczne podsumowanie DBI jak dla mnie wpisuje się w trend, o którym piszę już od pewnego czasu, mianowicie zmiany podejścia do udziału internetu w nauce. Miałem wrażenie, że wielu z obecnych oczy otworzyła Beata Biel, dla której jej „konik”, fake news, wydawał się być tylko przyczynkiem do czegoś zupełnie innego.

„Wiecie, czego nasze dzieci najchętniej słuchają? Ja wiem, widziałam badania” – cóż, ja mam 10- i 13-letniego syna i z „Top 5” znałem tylko jedną ksywę/nazwisko. Jak chcemy pomóc naszym dzieciom, by nie wpadły w kłopoty, skoro nie wiemy, z czego korzystają? Nie musimy być fanami Snapchata, czy Tic-Toca, ale nie odrzucajmy ich a priori, „bo to głupie”! To jest środowisko naszych dzieci. Jeśli chcemy żyć z nimi, a nie obok nich, warto mieć to na uwadze. Nie tylko w Dzień Bezpiecznego Internetu.

Nie bądźmy demagogami

Agnieszka Bilska, nauczycielka z Gliwic, w trakcie swojej prezentacji „Dzieci Rewolucji 2.0” zadała pytanie, na które nagle prawie cała sala zamilkła:

„Dlaczego mamy karać dzieci za używanie telefonu w szkole?”

Kurczę… Faktycznie, dlaczego? To kolejny dowód na to, jak często to, co związane z siecią, traktujemy z założenia jako zło. A przecież można szukać informacji w sieci. Można się kontaktować z klasą przez grupę na Messengerze, pracować nad klasowym projektem zdalnie. Dlaczego nie wysłać pracy domowej nauczycielowi mailem? Czy musimy rezygnować z dobrodziejstw technologii, dlatego, że karzą nam wyjść z przetartych szlaków, które od dawna znamy? A poza tym spójrzmy na siebie, ile czasu spędzamy, patrząc się w ekrany naszych telefonów, nawet w pracy!? Nie widzicie w tym demagogii?

Blended online

Tym bardziej, że – co udowodnił jak zawsze promieniujący charyzmą na całą salę prof. Jacek Pyżalski z UAM – nie ma czegoś takiego, jak bycie „ciągle online”. To, o czym mówił profesor określiłem sobie mianem „blended online”. Przykład – przygotowujemy obiad, aktywność jak najbardziej offline. Nagle słyszymy dźwięk telefonu. Przyszła wiadomość na komunikatorze, czytamy, odpisujemy – i wracamy do obiadu. Jesteśmy ciągle online? No nie, nie jesteśmy. Przestańmy więc traktować internet niczym złego smoka. Nie jest czynnikiem, sprawcą, czy środkiem. Jest po prostu jednym z obszarów realizacji naszej aktywności. Takim jak basen, boisko, szkoła, czy zakład pracy.

Czasami potrzebny jest Dzień Bezpiecznego Internetu by zdać sobie sprawę z czegoś, co mogłoby wydawać się oczywiste. Przez 16 lat, od czasu, gdy pierwszy raz systemowo zainteresowaliśmy się bezpieczeństwem dzieci, sporo się zmieniło. Przesadzam? A jeśli Wam powiem, że to wtedy, notabene 1 kwietnia, Google ogłosiło powstanie Gmaila? Pojawiła się 1. wersja przeglądarki Firefox, powstało Vimeo, a Intel sprzedał swoją część, odpowiedzialną za produkcję laptopów, chińskiej firmie Lenovo. Przecież to więcej, niż epoka – dlatego warto zmienić też nasze podejście do tego, jak sieci używają nasze dzieci. Postępu nie powstrzymamy.

I wiecie co? I dobrze 🙂

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu już 16. raz!

Odpowiedzialny biznes

Gotowi na zmianę?

18 stycznia 2019

Gotowi na zmianę?

Nowy rok sprzyja podsumowaniom. Jeszcze pamiętamy świętowanie dziesięciolecia bloga, 5 zeszłorocznych sukcesów Fundacji Orange, a tu czas na kolejne podziękowania. Kieruję je do Bartka Rymkiewicza, dla Was – blogera, dla mnie – kolegi i współpracownika, który dzisiaj zmienia klubowe barwy.

Przez blisko 2 lata Bartek zaprowadził Was w nieznane zakamarki edukacji cyfrowej, pokazał FabLab powered by Orange i niezwykłych ludzi, którzy tworzą w nim prototypy swoich produktów. Najchętniej komentowaliście posty o mądrym wykorzystaniu sieci, wolontariuszach Orange oraz podsumowanie roku 2017 w liczbach.  Bartku, dziękujemy i życzymy powodzenia na dalszej drodze!

Przejmuję od Bartka pałeczkę, postaram się dotrzymać mu kroku. Mam nadzieję, że zmiana fundacyjnego blogera będzie płynna, zwłaszcza, że imię pozostaje podobne. Obiecuję nie zanudzać Was wpisami o „realizacji projektów”. Już wkrótce opowiem Wam:

  • co słychać w Pracowniach Orange, które intensywnie promowały się w lokalnych społecznościach;
  • co mówią najnowsze badania o aktywności nastolatków online;
  • o nowych projektach stworzonych w FabLabie.

Dziękuję i zachęcam do żywej dyskusji!

Bartek Kuczyński

Udostępnij: Gotowi na zmianę?

Odpowiedzialny biznes

Wiemy, co robią nastolatki online

11 grudnia 2018

Wiemy, co robią nastolatki online

Od kilku miesięcy zespół 5 naukowców, pod kierownictwem prof. Jacka Pyżalskiego (UAM w Poznaniu), pracuje nad polską odsłoną raportu EU Kids Online. Na terenie całej Unii Europejskiej badane są cyfrowe nawyki dzieci i nastolatków (9-17 lat), w Polsce przy partnerstwie Fundacji Orange.

Skończony w 100 procentach raport poznamy w pierwszym kwartale 2019 roku.  Jednak już teraz znamy jego najważniejsze stwierdzenia.

  • Nastolatki od poniedziałku do piątku spędzają w sieci średnio pięć godzin. Tak deklaruje 15 proc. badanych. Reszta spędza w sieci góra 2 lub 3 godziny. To znacznie krócej niż moglibyśmy przypuszczać!
  • Dzieci i młodzież zdecydowanie najczęściej korzysta z sieci poprzez smartfona (82,5% – codziennie). Na drugim miejscu plasuje się telewizor (56,8%), na trzecim komputer / laptop (39,5%), na czwartym – tablet (12,5%).
  • Tylko 1 na 10 nastolatków deklaruje, że wykorzystuje nowe technologie w kreatywny i twórczy sposób. 90% z nich wyłącznie przyswaja treści.
  • 65% uczniów nigdy lub prawie nigdy nie rozmawiało z nauczycielem o tym, jak bezpiecznie korzystać z sieci, nawet na godzinie wychowawczej i informatyce!
  • 40% uczniów przyznaje, że w ich szkołach nikt jasno nie sprecyzował jak korzystać z sieci.

Jakie przemyślenia nasuwają się po przyswojeniu danych? W o wiele większym stopniu powinniśmy dbać o edukację medialną dzieci. Uczyć, jak chronić swoją prywatność, unikać zagrożeń, przestrzegać praw autorskich. Towarzyszymy dzieciom w realnym świecie – uczymy je, co jest dobre, a co złe. Nie powinniśmy ich zostawiać samych online. To złudne, że fizycznie widzimy, jak siedzą w swoim pokoju. Choć myślimy, że są bezpieczne, bo są blisko nas, to w tym czasie mogą się angażować w wiele niebezpiecznych aktywności. A my nie będziemy mieć o tym pojęcia – mówi Gazecie Wyborczej prof. Pyżalski, która opisała raport (TUTAJ).

Od razu gdy pełen raport ujrzy światło dzienne, zaprezentujemy go na łamach bloga.

 

Udostępnij: Wiemy, co robią nastolatki online

Odpowiedzialny biznes

5 sukcesów Fundacji Orange

6 grudnia 2018

5 sukcesów Fundacji Orange

Niedawno obchodziliśmy 10 urodziny naszego bloga, mnie niebawem stukną w Orange (Fundacji) 2 lata. Przez te 24 miesiące zrealizowaliśmy dziesiątki projektów, z których jesteśmy naprawdę dumni. Aby zliczyć te udane z okresu całej dekady, musiałbym sięgnąć po kalkulator. Jubilatowi nie wypada jednak zanudzać swoich czytelników.

Oto 5 rzeczy z których jako Fundacja Orange jesteśmy szczególnie dumni. Zaczynamy!

1. Największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce

3000 pracowników rocznie angażujących się we własne lub nasze projekty społeczne, 185 tysięcy godzin spędzonych na pracy dla innych – to tylko 2 z wielu liczb, które pokazują skalę naszego wolontariatu. Więcej o nim dowiesz się tutaj.

2. 100 Pracowni Orange

W całej Polsce uruchomiliśmy łącznie 100 multimedialnych świetlic. Każda z nich działa w małych miejscowościach, do 40 tysięcy mieszkańców, gdzie takie przymioty jak stały dostęp do internetu lub nawet ogrzewanie bywają dobrami luksusowymi. W 100 miejscach odbywają się unikalne zajęcia, od gotowania kwaśnicy po programowanie robotów. Charyzmatyczni liderzy dobierają programy zajęć wychodzące naprzeciw oczekiwaniom swoich sąsiadów, my wspieramy ich i dokładamy starań, aby niczego im nie zabrakło.

Last but not least – według naszych statystyk łączny zasięg Pracowni Orange to 900 tysięcy Polaków!

3. 1410 szkół w naszych programach

Naszym wielkim powodem do dumy są programy szkolne, które pomagają nauczycielom wprowadzać dzieci w świat nowych technologii. 800 szkół uczestniczy w MegaMisji, 340 placówek w całym kraju uczy programować w ramach #SuperKoderów, kończące się Zaprogramuj Przyszłość pomogło 1200 nauczycielom z 270 szkół przeprowadzić lekcje z udziałem m.in. robotów edukacyjnych.

Budując olbrzymią skalę nie pozwalamy sobie na to, aby uronić cokolwiek z jakości. Wszyscy nasi beneficjenci są szkoleni, otrzymują grant na zakup niezbędnego sprzętu lub dostają gotowy oraz mogą liczyć na pełne wsparcie merytoryczne przez cały rok szkolny.

4. Warszawski FabLab

We wrześniu 2017 roku na ulicy Twardej 14/16 w Warszawie uruchomiliśmy FabLab powered by Orange. Makerska przestrzeń współprowadzona przez stowarzyszenie Robisz.to pełna jest nowoczesnych narzędzi: drukarek 3d, ploterów laserowych, maszyn CNC, i nie tylko. Każdy chętny może wziąć udział w zorganizowanych zajęciach lub umówić się na spotkanie, aby rozpocząć pracę nad swoim indywidualnym projektem. Przez te kilkanaście miesięcy zorganizowaliśmy tu setki zajęć i warsztatów, zrealizowaliśmy kilka głośnych programów (np. Maker Woman – koniecznie przeczytaj więcej) i mamy olbrzymie poczucie, że dopiero się rozpędzamy!

5. Mamy wpływ

Jako partner angażujemy się w dziesiątki kampanii społecznych, współtworzymy publikacje które odbijają się szerokim echem w mediach, a w lutym 2018 wypuściliśmy pierwszą edukacyjną aplikację mobilną. Czujemy, że to co robimy ma coraz większy wpływ na to, jak postrzega się kwestię dostępu do nowych technologii i szeroko rozumianą edukację cyfrową. Dowodów nie trzeba daleko szukać – Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange znalazła się w zestawieniu 100 osób, które w wyraźny sposób przyczyniają się do podnoszenia umiejętności cyfrowych w Polsce. Listę stworzyło Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

PS.
nigdy nie kończyłem tworzenia wpisu z takim bananem na twarzy 🙂

 

Udostępnij: 5 sukcesów Fundacji Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej