Odpowiedzialny biznes

Pokoje zaginionych!

7 stycznia 2013

Pokoje zaginionych!

Każdego roku polska policja odnotowuje ponad 15 tysięcy przypadków zaginięć. Każdego dnia ludzie mijają słupy oklejone zdjęciami z opisem osób zaginionych. Te wszystkie osoby mają rodziny, które czekają i mają nadzieję. Czekają też ich puste pokoje. Czekają miesiące, lata, bo w każdej chwili ich mieszkańcy mogą wrócić.

Te pokoje sfotografowała Karolina Jonderko. 7 stycznia 2013 roku, wernisażem w warszawskiej galerii SKWER przy Krakowskim Przedmieściu, rozpoczyna się wystawa fotograficzna „Zaginieni” organizowana przez Fundację ITAKA. Fotografie będzie można oglądać do 27 stycznia 2013 roku w Warszawie. Wiosną wystawa będzie eksponowana w kolejnych miastach Polski.

Celem wystawy „Zaginieni” jest przede wszystkim zwrócenie uwagi społeczeństwa na potrzebny osób, których dotknęła tragedia zaginięcia członka rodziny. Fundacja ITAKA Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych codziennie stara się wspierać rodziny osób zaginionych m.in. niosąc im pomoc psychologiczną oraz prawną, a także pokazując, że pamiętamy o ich dramacie. Współpracujemy z ITAKĄ od kilku lat pomagając w funkcjonowaniu telefonu w sprawie zaginionego dziecka – 116 000 i wiemy, jak potrzebna jest ich praca.

51cd2276c5349563c7ee915e1d4ab1d4854

fot. Karolina Jonderko.

Zapraszamy Was na tę wzruszającą wystawę.

Udostępnij: Pokoje zaginionych!

Odpowiedzialny biznes

Już rok działa 116 000 – Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka

5 marca 2010

Już rok działa 116 000 – Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka

Równo rok temu wspólnie z Fundacją ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych uruchomiliśmy linię 116 000, czyli bezpłatny Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka.

5000 połączeń, 199 zgłoszeń o zaginięciach i 163 odnalezione dzieciaki – tyle udało się zrobić w ciągu roku działania linii 116 000. Za każdą z tych liczb kryje się dramat rodziny, która wszelkimi sposobami szuka pomocy i ma tylko jeden cel – odnaleźć swoje dziecko. Jak szukać, co robić, czy czekać 24 godziny, by zgłosić się na policję? Jak myśleć racjonalnie, gdy emocje są tak silne? Dzięki specjalistom z ITAKI rodziny mogą uzyskać informacje, pomoc w poszukiwaniach, wsparcie psychologa i poradę prawną – zawsze: 24 h i 7 dni w tygodniu.

Przez pierwszy rok działania telefon ITAKI dzwonił już ponad 5 000 razy. Rodzice i opiekunowie zaginionych dzieci zgłaszają zaginięcie lub proszą o poradę, bo boją się, że ich dziecko zaginie lub ucieknie z domu. Pod numer 116 000 dzwonią też policjanci, informatorzy, dziennikarze i nastolatki.

Polska była 6 krajem w Europie, który zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej uruchomił taką linię. Jako firma daliśmy bezpłatnie platformę technologiczną, dzięki której 116 000 jest dostępny we wszystkich sieciach. TP zapewnia też obsługę techniczną numeru oraz partycypuje w kosztach jego funkcjonowania.

Udostępnij: Już rok działa 116 000 – Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka

Informacje prasowe

Rok linii 116000 – telefon w sprawie Zaginionego Dziecka

5 marca 2010

Rok linii 116000 – telefon w sprawie Zaginionego Dziecka

Telefon w sprawie Zaginionego Dziecka – 116 000 został uruchomiony 5 marca 2009 roku przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Telekomunikację Polską. W pierwszym roku działania, dzięki 116 000 odnaleziono 163 dzieci i nastolatków, zaś prawie 200 rodzin uzyskało natychmiastową pomoc.

– Zaginięcie dziecka to sytuacja dramatyczna, na którą nikt nie jest przygotowany, zaś ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych to jedyna organizacja w Polsce, która odnajduje zaginionych i pomaga ich rodzinom – mówi Anna Dziurka, Prezes Zarządu ITAKI. – Działanie telefonu 116 000 jest zatem niezbędne, aby odnaleźć zaginione dzieci i nastolatki, a także aby udzielić wsparcia ich rodzicom i opiekunom – dodaje.

– Linia 116 000 – telefon w sprawie Zaginionego Dziecka jest przykładem właściwego zaangażowania społecznego firmy, które nie sprowadza się do filantropii, ale uwzględnia biznes, jaki ona prowadzi. Dzięki naszym usługom mamy szanse zmienić otaczającą nas rzeczywistość na lepsze – powiedział Tomasz Nowakowski, dyrektor Wykonawczy Grupy TP ds. Korporacyjnych.

Przy telefonie przez całą dobę i 7 dni tygodniu dyżurują specjaliści fundacji ITAKA, którzy wspierają rodziny zaginionych na każdym etapie poszukiwań. Prowadzą mediacje w przypadku ucieczki nastolatka z domu, organizują poszukiwania i nagłośniają sprawę w mediach. Udzielają też kompleksowej pomocy prawnej, socjalnej i psychologicznej. Współpracują z policją, strażą miejską, miejskimi firmami transportowymi, korporacjami taksówkarskimi, a nawet konsulatami i ambasadami oraz organizacjami w Polsce i Europie, które mogą pomóc w odnalezieniu dzieci.

Pierwszy rok działania telefonu spowodował znaczny wzrost zgłoszeń zaginięć dzieci i nastolatków do ITAKI. Telefon 116 000 dzwonił dotychczas ponad 5 000 razy. Telefonowali głównie rodzice i opiekunowie zaginionych dzieci, zgłaszając zaginięcie lub prosząc o poradę z powodu obaw, że ich dziecko zaginie lub ucieknie z domu. Pod numer 116 000 dzwonili również policjanci, informatorzy, dziennikarza, a także nastolatki. Pracownicy ITAKI w celach poszukiwań zaginionych dzieci i nastolatków wykonali ponad 3 000 połączeń.

Telekomunikacja Polska udostępniła bezpłatnie platformę technologiczną, dzięki której numer 116 000 jest dostępny dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od obsługującej ich sieci. Firma zapewnia obsługę techniczną numeru oraz partycypuje w kosztach prowadzenia linii.

Telefon 116 000 dyrektywą Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2007 został zarezerwowany jako wspólny dla całej Unii Europejskiej numer telefoniczny w sprawie zaginionych dzieci. Polska była szóstym krajem w Europie, który zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej uruchomił numer 116 000 i jest jednym z pięciu, w których telefon 116 000 działa całodobowo.

 

Kontakt dla mediów:

Aleksandra Kiełczowska,

Dział Komunikacji i Rozwoju ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Tel.:  22 620 16 10, 507 363 941

E-mail: aleksandra.kielczewska@zaginieni.pl

Udostępnij: Rok linii 116000 – telefon w sprawie Zaginionego Dziecka

Informacje prasowe

160 rodzin zaginionych dzieci uzyskało pomoc dzięki linii 116 000

23 listopada 2009

160 rodzin zaginionych dzieci uzyskało pomoc dzięki linii 116 000

Ponad 4 500 razy zadzwonił do tej pory numer 116 000 – Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka, uruchomiony w marcu tego roku przez fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Telekomunikację Polską. 160 rodzin zaginionych dzieci uzyskało pomoc dzięki 116 000, ponad 120 zaginionych dzieci została odnaleziona, z czego przynajmniej połowa dzięki bezpośrednim działaniom fundacji ITAKA. Polska jako jedno z pierwszych państw unijnych uruchomiła numer 116 000 i należy do nielicznych, w których działa on przez całą dobę.

Ideę funkcjonowanie telefonu 116 000 w krajach europejskich wspiera Margarida Barroso – członkini rady federacji Missing Children Europe, która w tych dniach odwiedza Polskę na zaproszenie fundacji ITAKA.

 Jako reprezentant Federacji Missing Children Europe chciałabym podkreślić, jak bardzo Federacja jest dumna, że Fundacja ITAKA, nasza organizacja członkowska, znalazła się wśród kilku pierwszych organizacji w Europie, które uruchomiły usługę 116 000. Mamy nadzieję, że uda nam się przypomnieć opinii publicznej w Polsce o dramatycznej sytuacji dzieci i nastolatków, które giną każdego dnia. Niezwykle ważne jest przypominanie  funkcji telefonu 116 000. Należy sprawić, aby każdy, kogo dotknie ten problem wiedział, że może zadzwonić pod ten numer i uzyskać natychmiastową pomoc – mówi Margarida Barroso, podkreślając ogromną rolę mediów w promocji numeru 116 000.

Zaginięcie dziecka jest dla nas zawsze sprawą priorytetową, nawet jeśli policja kwalifikuje je jako ucieczkę. Dzięki temu udaje się nam się odnaleźć zaginionych w sytuacjach niezwykle trudnych, czego przykładem mogą być dwie polskie nastolatki z fałszywymi paszportami, zmuszane do prostytucji poza granicami kraju. Działamy natychmiast – kiedy otrzymaliśmy zgłoszenie o błąkającym się na ulicy chłopcu, którego rodziców nie można było zlokalizować, w przeciągu 30 minut zamieściliśmy jego zdjęcie na stronie www.zaginieni.pl, powiadomiliśmy wszystkie służby oraz wszystkie media ogólnopolskie – mówi Aleksandra Kiełczewska z Fundacji ITAKA.

Uruchomienie numeru 116 000 było możliwe dzięki pomocy Telekomunikacji Polskiej. Firma bezpłatnie udostępniła platformę technologiczną, zapewnia obsługę techniczną numeru oraz partycypuje w kosztach prowadzenia linii, jak również pomaga fundacji ITAKA w pozyskanie środków finansowych, niezbędnych do poszukiwań. Porozumiała się też z pozostałymi operatorami telekomunikacyjnymi, dzięki czemu numer 116 000 jest bezpłatny dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od obsługującej ich sieci.

Jestem dumna, że Grupa TP przyczyniła się do tego, że w Polsce działa telefon, który pomaga w odnalezieniu zaginionych dzieci – mówi Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.  – Już po  pierwszych miesiącach działania linii 116 000 potwierdziło się, jak bardzo jest ona potrzebna, jak wiele dzieci wróciło dzięki niej do domu. Nasze zaangażowanie jest dowodem, że odpowiedzialny biznes nie jest jedynie chwytliwym hasłem, ale kryją się za nim konkretne działania, odpowiadające na realne potrzeby – dodaje.

Linia 116 000 skierowana do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu. Pod tym numerem dyżurują specjaliści fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, którzy przyjmują zgłoszenia o zaginięciu dzieci, współpracują z policją, zbierają oraz analizują sygnały od informatorów, które po zweryfikowaniu przekazują odpowiednim służbom oraz osobom zgłaszającym zaginięcie. Ponadto, włączają w poszukiwania media, przygotowują publikacje o zaginięciu. Osobom odpowiedzialnym za zaginione dziecko pomagają w organizacji poszukiwań, rodzicom i opiekunom udzielają wsparcia psychicznego, porad prawnych i socjalnych. Linia 116 000 działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju.

Polska była 6 krajem w Europie, który zgodnie z dyrektywami KE wprowadził numer 116 000 na swoim terenie. Europejska kampania na rzecz telefonu 116 000 została zainaugurowana przez Federację Missing Children Europe, która zrzesza 23 organizacje pozarządowe z 16 państw Unii. Federacji dąży do uruchomienia jednakowego w całej Europie telefonu w sprawie zaginionego dziecka – 116 000 oraz telefonu zaufania dla dzieci – 116 111.

W 2008 roku Specjaliści ds. Poszukiwań fundacji ITAKA brali udział w poszukiwaniu 131 nieletnich. Uruchomienie telefonu 116 000 pozwoliło ITACE włączyć się w poszukiwania ponad 150 nieletnich w przeciągu zaledwie 8 miesięcy. Od 5 marca, kiedy wspólnie z Telekomunikacją Polską Fundacja ITAKA uruchomiła numer 116 000 – Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka, 123 sprawy zaginięć nieletnich znalazły wyjaśnienie, z czego przynajmniej połowa bezpośrednio dzięki pracy Zespołu Poszukiwań i Identyfikacji. Każda z rodzin, zgłaszająca zaginięcie dziecka do fundacji ITAKA, otrzymała natychmiastową pomoc przy organizacji poszukiwań, w które zostały włączone odpowiednie służby oraz media. Każda rodzina otrzymała też wsparcie psychologiczne oraz, jeśli zaistniała taka potrzeba, pomoc prawnika i pracownika socjalnego – wyjaśnia Aleksandra Kiełczewska z fundacji ITAKA.

Skuteczność telefonu 116 000 potwierdzają również statystyki pochodzące z Rejestru Rozmów fundacji ITAKA.

Przez 8 miesięcy działania telefonu 116 000 Specjaliści ds. Poszukiwań fundacji ITAKA odebrali ponad 4 500 połączeń i udzielili ponad 200 porad. Ze specjalistami dyżurującymi pod numerem 116 000 kilkadziesiąt razy kontaktowali się policjanci prowadzący poszukiwania a ponad 100 razy dziennikarze, którzy chcieli pomóc w poszukiwaniach. Pod numer 116 000 dzwoniły w większości osoby dorosłe. Specjaliści ds. Poszukiwań fundacji ITAKA odebrali również ponad 30 telefonów od dzieci i nastolatków. Telefony od osób poniżej 18 roku życia najczęściej miały charakter porady związanej z zamiarem ucieczki z domu lub obawą przed ucieczką kolegi lub rodzeństwa. Zdarzało się również iż pod numer 116 000 telefonował nastolatek, który po ucieczce z domu, zobaczył swoją twarz na plakatach ITAKI, a następnie wracał do domu dzięki pomocy psychologów ITAKI.

Zgodnie ze statystykami policyjnymi zaginięcia dzieci i młodzieży stanowią około 30% wszystkich spraw. Spośród zgłoszeń notowanych w ciągu roku przez policję, około 120 dotyczy dzieci do 7 roku życia, około 800 dzieci w wieku 7-13 lat i około 3600 dzieci w wieku 13-17 lat. Dzięki współpracy policji ITAKI, grup poszukiwawczo – ratowniczych, straży miejskiej, mediów i społeczności lokalnych większość zaginięć najmłodszych udaje się wyjaśnić w ciągu kilku godzin.

 

Kontakt dla mediów:

Aleksandra Kiełczewska

Dział Komunikacji i Rozwoju

aleksandra.kielczewska@zaginieni.pl

tel. 22 620 16 10, 507 363 941

Udostępnij: 160 rodzin zaginionych dzieci uzyskało pomoc dzięki linii 116 000

Informacje prasowe

ITAKA i TP uruchomiły bezpłatny numer 116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

5 marca 2009

ITAKA i TP uruchomiły bezpłatny numer 116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych i Telekomunikacja Polska uruchomiły  bezpłatny, całodobowy numer 116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka. Polska jest szóstym krajem członkowskim Unii Europejskiej, który zgodnie z dyrektywami UE wprowadza numer 116 000 na swoim terenie.

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka skierowany jest do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w poszukiwaniach i odnalezieniu zaginionych dzieci.

Pod numerem 116 000 pracują specjaliści fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Poszukujemy zaginionych, zbieramy i analizujemy sygnały od informatorów, weryfikujemy je i – w razie uzasadnionej konieczności – przekazujemy policji. Włączamy w poszukiwania media, organizacje pozarządowe oraz inne służby na terenie całego kraju i – w razie potrzeby – na całym świecie. Robimy wszystko – korzystając z naszej wiedzy i dziesięcioletniego doświadczenia poszukiwaniu zaginionych – by jak najszybciej wyjaśnić sprawę i zakończyć poszukiwania każdego zaginionego dziecka. Psychologowie ITAKI pracujący przy telefonie 116 000 udzielają rodzinom wsparcia o każdej porze dnia i nocy.

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Można się do nas dodzwonić z całego kraju, z każdej komórki i z każdego telefonu stacjonarnego.

Telekomunikacja Polska udostępniła bezpłatnie platformę technologiczną, zapewnia obsługę techniczną numeru oraz partycypuje w kosztach prowadzenia linii. Bezpłatny numer 116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka będzie dostępny dla wszystkich potrzebujących niezależnie od obsługującej ich sieci. Firma pomaga też fundacji ITAKA w pozyskaniu środków na dalsze prowadzenie poszukiwań zaginionych dzieci m.in. zachęcając swoich pracowników do przekazywania 1% podatku za 2008 rok na ten właśnie cel.

  • ITAKA-Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych obchodzi w tym roku 10 urodziny. W ciągu tych lat kilka tysięcy zaginionych – dzięki naszej pracy – wróciło do domu. Wśród naszych zaginionych były setki dzieci i nastolatków. Jesteśmy profesjonalistami, pracujemy 24 godziny na dobę, potrafimy szukać zaginionych dzieci. Wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie otwieramy – dzięki wsparciu Telekomunikacji Polskiej – telefon w sprawie dziecka zaginionego 116 000 – mówi Wojciech Tochman, szef Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.
  • Zaginięcie dziecka to dramatyczna sytuacja dla każdego rodzica, a linia 116 000 może pomóc skrócić mu drogę powrotną do domu i przetrwać całej rodzinie te trudne dla nich chwile. – mówi Prezes Zarządu TP Maciej Witucki. – Uważam za naturalne, że firmy prowadzące odpowiedzialny biznes, angażują się w projekty tak ważne dla społeczeństwa. Mając – jako operator telekomunikacyjny – wszelkie narzędzia, które zapewnią niezawodne funkcjonowanie tej linii, bez wahania podjęliśmy decyzję owsparciu tego projektu – wyjaśnia.

Grupa numerów 116 (czyli 116 000 – numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 116 123 – telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych), to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Decyzja Komisji zobowiązuje państwa członkowskie do udostępnienia numerów 116, chociaż nie nakazuje przydzielania tych numerów usługodawcom i zapewnienia świadczenia usług. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych i TP dobrowolnie porozumiały się w tej sprawie i uzyskały zgodę Prezesa UKE na obsługę techniczną oraz świadczenie usług zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej. Numer został przydzielony w 9 krajach UE. Polska jest szóstym krajem członkowskim, w którym uruchomiono usługę 116 000 telefon w sprawie zaginionego dziecka.

Linia 116 000 to nie pierwszy przykład współpracy TP i fundacji ITAKA. Od kilku lat działa numer 0 801 24 70 70, pod którym specjaliści ITAKI przyjmują zgłoszenia zaginięcia, pomagają rodzinom zaginionych w poszukiwaniach, udzielają porad prawnych, socjalnych i wsparcia psychologicznego zaginionym i ich rodzinom. TP nie pobiera od Fundacji żadnych opłat za korzystanie z tego numeru.

 

* * * * *

Każdego roku Policja notuje około 15 tys. zaginięć obywateli polskich w kraju i za granicą. Ludzie giną bez względu na wiek, płeć i status społeczny. Z powodu chorób (fizycznych, psychicznych), wypadków, codziennych problemów i kiedy padają ofiarą przestępstw. Zaginięcia dzieci i młodzieży stanowią około 30% wszystkich spraw. Spośród zgłoszeń notowanych w ciągu roku przez Policję, około 120 zaginięć dotyczy dzieci do 7 roku życia, około 800 zaginięć dzieci w wieku 7-13 lat i około 3600 zaginięć dzieci w wieku 13-17 lat (dane ze strony: www.policja.pl). Większość spraw, dzięki szybkiemu nagłośnieniu oraz współpracy wielu służb i instytucji (Policji, ITAKI, Straży Pożarnej, mediów, społeczności lokalnej), udaje się wyjaśnić w ciągu kilku godzin od zaginięcia dziecka. Niestety, zdarzają się również zaginięcia, w których nie udaje się szybko odnaleźć zaginionego dziecka. Niestety, nie wszystkie zakończenia są szczęśliwe.

 

  • Kontakt dla prasy:

ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
Zuzanna Ziajko
tel. 0512 15 81 46, 022 654 70 70
zuzanna.ziajko@zaginieni.pl

Telekomunikacja Polska
Wojciech Jabczyński
rzecznik Grupy TP
tel. 022 527 19 39
biuro.prasowe@telekomunikacja.pl

Udostępnij: ITAKA i TP uruchomiły bezpłatny numer 116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej