Zielony Operator

Zamykamy obieg, czyli jak odnawiamy modemy i dekodery

30 października 2020

Zamykamy obieg, czyli jak odnawiamy modemy i dekodery

Odzyskiwanie z rynku i recykling telefonów komórkowych to jedno z działań, które podejmujemy, aby zrealizować nasze cele klimatyczne. Kolejną ważną inicjatywą ograniczającą wpływ firmy na środowisko jest dawanie drugie życia stacjonarnym modemom i dekoderom. Co roku odnawiamy i przekazujemy do ponownego użytkowania aż do pół miliona takich urządzeń.

Gospodarka dzielenia się to wykorzystywanie produktu bez posiadania go na własność. W Orange z powodzeniem stosujemy od lat ten model, udostępniając urządzenia multimedialne na czas świadczenia usług. Modemy i dekodery są dzierżawione, a po wygaśnięciu umowy sprzęt wraca do nas. Następnie poddajemy go odnowie w wyspecjalizowanym centrum. Dzięki temu wygląda, a co ważniejsze działa „jak nowy”.

Eko-efektywna odnowa

Proces odnowy składa się z kilku etapów: testy, aktualizacja oprogramowania, czyszczenie, kontrola jakości i pakowanie. Wszystkie komponenty zwrócone z urządzeniem tzn. kable, piloty, zasilacze również poddajemy testom i czyścimy. Jedynie brakujące elementy zostają uzupełnione nowymi. Recyklingowi poddajemy również kartony, w których zwracane są urządzenia.

Takie działanie pozwala ograniczyć produkcję nowych urządzeń, których wytworzenie oznaczałoby emisję gazów do atmosfery oraz zużycie setek ton surowców naturalnych. Dzięki wykorzystaniu własnych linii produkcyjnych lepiej kontrolujemy jakość pracy, jednocześnie zwiększając eko-efektywność, aby niekorzystny wpływ na środowisko podczas wszystkich faz cyklu życia produktu był jak najmniejszy.

Pomaga nam też być zawsze na bieżąco z wiedzą techniczną o urządzeniach, które przekazujemy do użytkowania klientom. Podczas szczegółowych testów eliminujemy ewentualne usterki, zapewniając wyższą sprawność, a także dopasowujemy je do wymagań użytkowników, co przekłada się na ich wyższą satysfakcję.

Projekt odnowy wymagał wdrożenia procedur gwarantujących odzyskanie urządzeń od klientów po wygaśnięciu usługi. Blisko 100% urządzeń wraca od naszych klientów. Dzięki przyjętemu modelowi klient nie musi zastanawiać się co zrobić ze zużytym urządzeniem, nie zalega mu w domu, nie ma też ryzyka, że wyląduje na śmietniku. Odnowiony sprzęt służy wielokrotnie, co wydłuża jego cykl życia.

Dbamy również o opakowania, w których urządzenia trafiają do klientów. Pozbyliśmy się zbędnych plastikowych folii wewnątrz opakowania. Optymalizujemy wykorzystywane surowców w procesie produkcji m.in. dopasowując przestrzeń opakowania do wielkości urządzenia, żeby unikać pustych miejsc. A te, które są wolne, wykorzystujemy do komunikacji o produkcie. Staramy się stosować surowce przyjazne dla środowiska np. karton ze zrównoważonych upraw leśnych i farby roślinne.

Orange liderem obiegu zamkniętego

Nasze działania na rzecz recyklingu, odnowy i ponownego udostępnienia urządzeń zostały docenione w konkursie Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego, w którym zajęliśmy pierwsze miejsce w kategorii „Przedsiębiorcy”. Konkurs ma na celu promowanie firm, wdrażających rozwiązania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).

Dzięki naszym działaniom na rzecz gospodarki obiegu zamkniętemu znaleźliśmy się ponadto w gronie uczestników pierwszej edycji programu Climate Leadership realizowanego przez Centrum UNEP- Grid Warszawa i UN Environment.

Udostępnij: Zamykamy obieg, czyli jak odnawiamy modemy i dekodery

Zielony Operator

Małe gesty, duży wpływ

23 października 2020

Małe gesty, duży wpływ

Jak zmienić codzienne nawyki, by zmniejszyć ślad węglowy? Wystarczą nawet proste gesty, takie jak odłączenie telefonu, gdy jest w pełni naładowany, czy Bluetooth i Wi-Fi, gdy są niepotrzebne. Dobrym pomysłem jest też przekazanie zużytego telefonu do recyklingu. Od czegoś zawsze trzeba zacząć. Każdy z nas ma możliwość, aby zadbać o naszą planetę.

Jednym ze sposobów na ograniczenie wpływu technologii na środowisko są eko-gesty, dzięki którym wydłużymy życie naszego sprzętu i zaoszczędzimy energię.

Co zrobić, by sprzęt służył nam dłużej?

Oto kilka prostych sposobów na zaoszczędzenie energii, której potrzebuje nasz smartfon.

  • Aktualizujmy system operacyjny telefonu i zamykajmy niepotrzebne aplikacje. Włączajmy tryb oszczędzania energii, gdy nie potrzebujemy pełnej wydajności urządzenia. Wyłączajmy Wi-Fi, Bluetooth i geolokalizację, gdy są nam niepotrzebne. Przełączajmy urządzenie w tryb samolotowy na dłuższy okres nieużywania np. na noc.
  • Odłączajmy nieużywaną ładowarkę od prądu. Po co ładować naładowany smartfon. Więcej niż, 100% się nie naładuje. Najnowsze systemy operacyjne potrafią optymalizować zużycie prądu tak, że nieużywany przez noc telefon nie zużyje wiele energii i nie rozładuje baterii.
  • Pamiętajmy, że wysoka rozdzielczość idzie w parze ze zwiększonym zużyciem energii. Nasze oczy będą wdzięczne za ustawienie odpowiedniej jasności ekranu.
  • Starajmy się używać telefonu tak długo, aż naprawdę się zużyje, jego naprawienie nie będzie możliwe lub opłacalne. Wtedy przekażmy takie urządzenie do recyklingu, dzięki czemu nie marnujemy surowców.

Drugie życie telefonu komórkowego

Wszyscy możemy dbać o środowisko, starając się jak najdłużej korzystać, ale zarazem nie chowając ich w szufladzie. Aby ułatwić rozstanie się z niepotrzebnymi, ale sprawnymi jeszcze sprzętami, od roku 2019 realizujemy w Orange program odkupu smartfonów.

Jak to działa? Zapraszamy Was do dowolnego salonu Orange ze starszym, ale działającym smartfonem. Nie musicie mieć pudełka ani dodatkowych akcesoriów np. ładowarki. Podczas wizyty konsultant wyceni smartfon i w zamian przekaże bon o wartości wyceny. Można go zrealizować w salonie na zakup smartfona lub akcesoriów. Macie na to 60 dni. Bon możecie też przekazać komuś, kto potrzebuje go bardziej.

Zanim udacie się do salonu możecie sprawdzić na stronie, czy dany model smartfonu zostanie przez Orange odkupiony i dokonać wstępnej wyceny. Proszę pamiętajcie, aby z urządzenia usunąć cenne dane, zdjęcia, a także kartę SIM. Ale jeśli się zagapicie, też nie ma problemu – dbamy o Wasze bezpieczeństwo: wszelkie dane pozostałe w smartfonie zostaną przez nas usunięte w bezpieczny sposób.

Gdy modelu Waszego smartfonu nie ma na liście, bo jest zbyt stary lub jest bardzo zużyty i nie działa, w każdym salonie Orange możecie go zostawić do recyklingu w przeznaczonym do tego pojemniku.

Skupowanie telefonów docenione

Na koniec pochwalę się, że nasza oferta odkupu telefonów została doceniona przez ekspertów w programie Climate Leadership, jako projekt podejmujący konkretne działanie i w wymierny sposób zmniejszający negatywny wpływ produktów na środowisko.

O naszych ambicjach i działaniach na rzecz ochrony środowiska, w tym odkupie smartfonów opowie Climate Officer Orange Polska – Jacek Hutyra, 26 października, podczas debaty „Biznes na rzecz zmiany” organizowanej przez Centrum UNEP/GRID Warszawa.

Udostępnij: Małe gesty, duży wpływ

Zielony Operator

Dajmy drugie życie telefonom. To dziecinnie proste!

16 października 2020

Dajmy drugie życie telefonom. To dziecinnie proste!

Do produkcji telefonu o wadze ok. 120 gram potrzeba aż 70 kg surowców, w tym m.in. plastiku, miedzi i szkła. Warto zdawać sobie z tego sprawę, kiedy Wasz stary smartfon ląduje bezużyteczny w szufladzie. Jedną z recept na taką rzeczywistość jest korzystanie z dobrodziejstw gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).

Jej istotą jest racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych i ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów. Najprościej ujmując koncepcja GOZ zakłada przejście od modelu gospodarki „produkcja – użycie – wyrzucenie” do racjonalnego modelu cyrkularnego, w którym zminimalizowana zostaje ilość powstających odpadów, a te których nie da się uniknąć, wracają przetworzone do obiegu. GOZ zakłada zmianę w podejściu do wytwarzanego produktu w całym cyklu życia: od projektowania poprzez odzyskiwanie, naprawianie, aż po recykling.

Strategia gospodarcza, na którą stawia UE

Taka zmiana podejścia pozwala na wydłużenie cyklu życia produktów, ograniczenie zużycia surowców oraz zminimalizowanie ilości powstających odpadów. Redukuje ponadto wykorzystanie energii i emisję dwutlenku węgla. To ważny krok na drodze ku neutralności klimatycznej.

Pod koniec 2019 roku przyjęto “Europejski Zielony Ład” zakładając, że do 2050 roku gospodarka wspólnoty ma być neutralna dla klimatu. Aby to osiągnąć musi stać się cyrkularna, konkurencyjna i innowacyjna. Komisja Europejska przyjęła nową strategię przemysłową i wpisujący się w nią nowy plan działania na rzecz GOZ.

4 x R – reuse, refurbish, repair, recycle

Surowce do produkcji Waszych urządzeń przebywają długą drogę. Okrążają Ziemię 4 razy – zanim telefon jako produkt końcowy trafi do naszych rąk. Smartfony są produktem tzw. liniowego modelu ekonomicznego: od wydobycia surowców potrzebnych do ich produkcji, przez krótki okres użytkowania, aż po kres ich życia w szufladach lub na wysypiskach śmieci. Faza produkcji ma największy wpływ na środowisko – 75% wpływu powstaje na tym etapie, pozostałe 25 % jest związane z codziennym użytkowaniem smartfonu przekładającym się na zużycie przez niego energii.

Średnio co dwa, trzy lata wymieniamy telefony na nowe. Aż 38% badanych Polaków twierdzi, że ma nieużywany telefon, który kurzy się w szufladzie. Wiele z urządzeń jest sprawnych i zalega, starzejąc się i tracąc na wartości. Część użytkowników nie przekazuje zużytych telefonów do recyklingu i pozbywa się ich wyrzucając do zwykłego kosza. To marnowanie surowców, energii oraz zagrożenie dla zdrowia i środowiska. Szacuje się, że w polskich domach możemy przechowywać ponad 4 miliony zużytych telefonów komórkowych!

Odzyskiwanie i recykling telefonów komórkowych w Orange

W Orange na każdym kroku – od eko-projektowania poprzez ponowne użycie, odnowę, naprawę, i recykling – chcemy włączać zasady gospodarki obiegu zamkniętego w nasze procesy, aby wydłużać żywotność produktów i ograniczać odpady.

Recykling, czy odsprzedaż nieużywanego smartfonu mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zachowania zasobów planety. W Grupie Orange udało się zebrać z rynku przez 10 ostatnich lat ponad 15 milionów urządzeń we wszystkich krajach, w których jesteśmy obecni. Ale mamy ambicję na więcej – do roku 2025 Grupa planuje odzyskać z rynku 30% używanych telefonów.

Zachęcamy Was do działania – sprawdźcie w swoich szufladach, czy nie zalegają w nich stare, nieużywane telefony. Zepsute możecie przynieść do dowolnego z naszych salonów i zostawić w specjalnym pojemniku. Przekażemy je naszemu partnerowi do recyklingu, co przyczyni się do ochrony zasobów naturalnych ziemi. A jeśli macie całkiem sprawny, starszy model smartfonu zachęcamy do skorzystania z oferty odkupu używanych smartfonów, dostępnej w każdym z naszych salonów.

Dajmy drugie życie smartfonom

Najwyższa pora zmienić nawyki i zadbać o właściwe postępowanie z telefonem komórkowym, aby służył nam, jak najdłużej, a kiedy już się całkiem zużyje zapewnić mu odpowiedzialny recykling. Dajmy drugie życie telefonom. Ten niewielki gest, który nie wymaga od nas dużego wysiłku, ma znaczenie dla ochrony środowiska i klimatu.

Udostępnij: Dajmy drugie życie telefonom. To dziecinnie proste!

Zielony Operator

Neutralność klimatyczna celem świata i Orange

9 października 2020

Neutralność klimatyczna celem świata i Orange

Naukowcy i organizacje na całym świecie nawołują do podejmowania działań, dzięki którym będzie możliwe osiągniecie neutralności wobec klimatu. Rządy i świat biznesu muszą mieć świadomość, że bez wspólnych wysiłków nie da zatrzymać się lub chociaż spowolnić negatywnych zmian klimatu. Dlatego Orange angażuje się w realne działania i do 2040 roku chce osiągnąć neutralność klimatyczną.

Co kryje się pod tym pojęciem, o którym słyszymy coraz częściej? Najprościej tłumacząc neutralność klimatyczna (zwana także emisyjną czy węglową) oznacza zerową emisję gazów cieplarnianych netto, w tym dwutlenku węgla, czyli równowagę między emisjami gazów cieplarnianych a pochłanianiem ich z atmosfery.

Mniej emisji, więcej lasów

Aby osiągnąć stan neutralności trzeba zredukować do minimum emisje CO2, na poziomie lokalnym jak i ogólnoświatowym. W przypadku, gdy dalsze ograniczanie emisji dwutlenku węgla nie jest możliwe, trzeba działać, aby to zrównoważyć poprzez pochłanianie gazu cieplarnianego. Najprostsze rozwiązania podsuwa nam natura: zwiększanie powierzchni lasów, które odgrywają kluczową rolę w pochłanianiu CO2 z atmosfery, a przy okazji wspomagają bioróżnorodność. Rozwijają się także technologie przechwytywania i przechowywania CO2 (Carbon Capture and Storage – CCS).

Ideę neutralności klimatycznej wprowadziło porozumienie paryskie w 2015 roku, podpisane przez 197 państw podczas szczytu COP21. Określono w nim ogólnoświatowy plan działania, który ma nas uchronić przed daleko posuniętymi zmianami klimatu, dzięki ograniczeniu globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C oraz dążeniu do utrzymania go na poziomie 1,5°C.

Czerpiąc z porozumienia paryskiego i podejmując konkretne kroki, aby zatrzymać zmiany klimatu i ograniczyć ich negatywne skutki, Komisja Europejska oraz większość państw unijnych postawiły sobie cel: Europa neutralna dla klimatu do 2050 roku.

Neutralność klimatyczna Orange do 2040

Jak wspominałam na blogu w poście „Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?” Grupa Orange zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2040 roku. To o dekadę wcześniej niż przewiduje Unia Europejska czy rekomenduje operatorom telekomunikacyjnym międzynarodowa organizacja GSMA. Ponadto Grupa Orange jest członkiem-założycielem Inicjatywy Net Zero, która promuje ideę zerowej emisji dwutlenku węgla w przedsiębiorstwach.

Pierwszym celem Orange, którego realizacja pomoże nam stać się neutralnymi dla klimatu, jest zmniejszenie globalnej emisji CO2 o 30% do roku 2025 (w porównaniu do roku 2015), przy jednoczesnym zwiększaniu udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej. Włączając się w realizację wspólnego celu w Orange Polska od 2021 r. będziemy pokrywać część zapotrzebowania na energię, kupując ją bezpośrednio od dostawców energii ze źródeł odnawialnych (OZE). Do końca 2020 powstaną też dwie farmy wiatrowe, które już w 2021 będą dostarczać nam zieloną energię: 50 GWh rocznie, czyli ok. 10% naszego zapotrzebowania.

Planujemy dalsze pozyskiwanie nowych źródeł zielonej energii w Polsce. Chcemy, aby przekroczyła ona 50% naszego rocznego zapotrzebowania do 2025 roku. Tylko takie działanie ma realny i znaczący wpływ na redukcję emisji CO2, a jednocześnie, dzięki tworzeniu nowych OZE, wspiera zieloną transformację polskiego sektora energetycznego.

Jak zmniejszamy emisję dwutlenku węgla

W Orange Polska emisje dwutlenku węgla pochodzą z trzech źródeł: sieci i data center, nieruchomości i transportu. Poprawiamy naszą efektywność energetyczną we wszystkich. Aby ograniczyć emisje wdrażamy technologie, które pozwalają na efektywniejsze przesyłanie danych i są bardziej wydajne energetycznie, inwestujemy w nowoczesne i mniej energochłonne biura, promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a dzięki telekonferencjom i wideokonferencjom zmniejszamy liczbę podróży służbowych.

Podczas konferencji COP21 w 2015 roku Grupa Orange dodatkowo zobowiązała się do wdrożenia zasad i procesów gospodarki o obiegu zamkniętym, aby ograniczyć eksploatację zasobów naturalnych ziemi. Ambicją Grupy Orange jest m.in. wykorzystywanie odnowionego sprzętu w sieciach i centrach danych oraz zwiększanie udziału smartfonów odzyskiwanych z rynku w ramach odkupu czy recyklingu, aby dać urządzeniom drugie życie.

Nasze usługi odgrywają też rolę we wspieraniu zielonej transformacji naszych klientów i redukowania przez nich śladu węglowego. Dobrym przykładem są oferowane klientom biznesowym i instytucjonalnym usługi Smart City. To rozwiązania oparte o IoT, czyli tzw. Internet rzeczy. Chodzi o obiekty podłączone do sieci pozwalające na bieżące monitorowanie i zarządzanie np. oświetleniem czy dostawami wody. W naszym portfolio są także usługi pozwalające na racjonalną i efektywną gospodarkę odpadami, monitorowanie jakości powietrza czy zarządzanie miejskimi usługami transportowymi.

Udostępnij: Neutralność klimatyczna celem świata i Orange

Zielony Operator

Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?

2 października 2020

Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?

Cześć. Nazywam się Hanna Jaworska Orthwein i będę pisać na blogu o ekologii. Ten post jest pierwszym z cyklu „eko-piątki”, gdzie będziemy dla Was odkrywać, jak nowoczesne technologie wspierają zrównoważony rozwój? Sprawdzimy, jaki jest wpływ Orange Polska i naszej branży na środowisko? Wreszcie, co robimy aby maksymalizować wpływ pozytywny i zmniejszać ten negatywny? Zajmiemy się też siłą naszych codziennych przyzwyczajeń zgodnie z eko-trendami i jak je zmieniać w trosce o naszą planetę.

Eko-piątki z Orange 3, 2, 1… start !

Z tematem ochrony środowiska styka się każdy z nas. Od najmłodszych lat uczymy się, jak dbać o przyrodę, segregować odpady, aby nie śmiecić, ale dziś jest potrzeba bardziej zdecydowanych działań. Dziejące się na naszych oczach zmiany w pogodzie, globalne ocieplenie i postępujący kryzys klimatyczny dotyczą nas wszystkich. I choć nie brakuje sceptyków, którzy do globalnego ocieplenia podchodzą z rezerwą, to nie możemy ignorować głosu naukowców, którzy biją na alarm: najwyższa pora zatrzymać postępujące zmiany klimatu. Dla nas i przyszłych pokoleń.

Dlaczego firmy dbają o środowisko

Green is the new black – slogan świata mody pasuje również do świata biznesu. Firma, która naprawdę stara się dbać o środowisko, musi podejmować działania we wszystkich obszarach swojego funkcjonowania od pracy biura, przez organizację działań marketingowych, po transport i logistykę. Ekologia w biznesie przestała być modą na budowanie wizerunku, ale zaczęła wypływać z głębokich przekonań i rosnącej świadomości właścicieli, menedżerów i pracowników, inwestorów, a także oczekiwań samych klientów. 28% Polaków przebadanych przez Kantar na potrzeby raportu „Ziemianie atakują” jest zdania, że korporacje i biznes powinny działać, by uniknąć katastrofy klimatycznej (dla porównania: 55% wskazało rząd i parlament, 51% koncerny energetyczne i elektrownie, 40% – osoby prywatne).

Dziś świat biznesu ma do odegrania kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu, a innowacje cyfrowe stanowią jedno z rozwiązań kryzysu klimatycznego. Cyfrowa rewolucja już trwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska: smart cities, transport współdzielony, e-dokumenty, rozwiązania Internetu Rzeczy… a to dopiero początek.

Rola nowych technologii

Gospodarka unijna podąża w kierunku zielonej i cyfrowej przyszłości, a walka z kryzysem klimatycznym to jeden z głównych priorytetów Unii Europejskiej. Europa ma się stać kontynentem neutralnym klimatycznie do 2050 roku. Technologie cyfrowe zostały zidentyfikowane jako kluczowe i wspierające energooszczędność procesów, pozwalające na efektywniejsze wykorzystywanie zasobów. Poszukiwane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja, 5G, chmura, edge computing oraz Internet Rzeczy (IoT) maksymalnie przyczynią się do realizacji nowej polityki klimatycznej.

W przyszłości nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne będą odgrywać jeszcze ważniejszą rolę w opracowywaniu innowacyjnych, usług ograniczających wpływ na środowisko w transporcie, energetyce, rolnictwie i wielu innych sektorach przemysłowych i handlowych. Zmiana klimatu i degradacja środowiska to zagrożenie dla naszego świata, dlatego poszukiwane są rozwiązania służące przekształceniu w gospodarek w nowoczesne, zapewniające wzrost, ale jednocześnie zasobooszczędne.

Oczywiście, jak każda działalność przemysłowa, tak i sektor telekomunikacyjny (ICT) również ma negatywny wpływ na środowisko. Wpływ ICT na klimat jest złożony, ze względu na to, że obejmuje trzy poziomy oddziaływania. Mamy tu do czynienia z bezpośrednią emisją dwutlenku węgla związaną z produkcją, wykorzystaniem i utylizacją produktów ICT (tzw. ślad węglowy), pośrednie pozytywne i negatywne skutki emisji wynikające z faktu wykorzystywania ICT, np. jako substytutu podróży czy w celu optymalizacji transportu, oraz wpływ na zachowania i preferencje użytkowników.

Dziś technologia cyfrowa codziennie obsługuje 6 miliardów ludzi na całym świecie, a sektor cyfrowy odpowiada za około 3,5% globalnej emisji CO2. Na taką skalę wpływu składają się zarówno sieci stacjonarne i komórkowe, systemy Internetu Rzeczy, sieci korporacyjne VPN, centra danych, jak również sprzęt klientów: smartfony, komputery, telewizory, dekodery. No i opakowania. I choć infrastruktura sieci telekomunikacyjnych generuje „tylko” około 0,5% globalnej emisji CO2 cyfrowych technologii to nadal będziemy wspierać rozwój sektora ICT, aby zmniejszać jego wpływ na środowisko.

wpływ cyfrowych technologii

Zielony Orange

Głos i siła dowodów naukowych słyszane są również w naszej firmie. Ochrona środowiska od dawna jest wpisana w strategię zrównoważonego rozwoju, a od tego roku jest również częścią strategii biznesowej „Engage 2025” Grupy Orange. Chcemy realizować nasze cele biznesowe uważając, że sukces nie powinien kosztować środowiska i nie może być postępu technologicznego bez dbałości o sprawy ochrony naszej planety. Po prostu – „there is no planet B”.

Grupa Orange, jako jedna z globalnych firm zobowiązała się do kontrybucji Porozumienia Paryskiego, czyli ogólnoświatowego porozumienia w sprawie zmian klimatu. Zatrzymanie globalnego ocieplenia na poziomie 1,5°C wymaga szybkich, dalekosiężnych i bezprecedensowych zmian we wszystkich dziedzinach życia społecznego. Jako aktywny członek ITU ( International Telecomunication Union) i we współpracy z naukowcami Based Targets Initiative (SBTi) Grupa Orange przyczynia się do realizacji wspólnej inicjatywy w zakresie określenia celów dla sektora ICT zgodnie z rekomendacjami Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC). Jest też również wśród założycieli Zero Carbon Initiative.

Co najważniejsze: zobowiązaliśmy się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2040 roku – dziesięć lat wcześniej, niż rekomenduje to międzynarodowa organizacja operatorów telekomunikacyjnych GSMA, czy Unia Europejska.

Strategia biznesowa Grupy Orange „Engage 2025” odwołuje się również do zobowiązań zrównoważonego rozwoju, identyfikując 6 kluczowych obszarów, w których możemy wnieść najbardziej pozytywny wkład. Orange zaangażował się w program, jako jedna z pierwszych globalnych firm uważając, że technologie cyfrowe muszą przyczyniać się do pozytywnych zmian.

Nasze działania

W Orange Polska na bieżąco śledzimy ponad 100 wskaźników środowiskowych, dzięki czemu nie tylko monitorujemy nasz wpływ na środowisko, ale i podejmujemy działania korygujące wdrażając rozwiązania pomagające nam efektywniej zarządzać zasobami, zwłaszcza energią. Bo rozwój technologii sam w sobie powoduje wzrost zapotrzebowania na energię: ruch w naszych sieciach rośnie z każdym rokiem o 30-50%, a klienci oczekują, że zwiększymy naszą zdolność do obsługi ich codziennych podstawowych usług.

Dlatego optymalizujemy zużycie energii w naszych centrach danych (Data Center). Stawiamy m.in. na konsolidację i wirtualizację serwerów, systemy klimatyzacji o wysokiej efektywności oraz free cooling. To wykorzystywanie chłodnego powietrza z otoczenia do chłodzenia komputerów zmniejszające zapotrzebowanie na tradycyjną klimatyzację przez ponad 80% roku. Nasze inicjatywy związane z oszczędnością energii elektrycznej ujęliśmy w jeden wspólny Program Optymalizacji Energii obejmujący nasze sieci, data center, salony oraz biura. Tylko w latach 2015-2019 zrealizowaliśmy blisko 190 inicjatyw, które pozwoliły Orange Polska oszczędzić 517 GWh. Dzięki temu do atmosfery trafiło o 399 tysięcy ton CO2 mniej (to jak 400 tysięcy lotów międzykontynentalnych albo roczna emisja CO2 50 tysięcy Polaków!).

W wyniku tego programu całkowite zużycie energii w naszej firmie zmniejszyło się w latach 2015-2019 o 7,3 %, i to pomimo inwestycji w nowe technologie i rozwój nowych usług. To między innymi dlatego udaje się nam ograniczać emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Od 2015 do 2019 roku nasz „ślad węglowy” zmniejszył się o 16% – pomimo prawie trzykrotnego (+185%) wzrostu transmisji danych w naszych sieciach w tym samym czasie.

Przyświeca nam idea, aby pozostawić po sobie tylko dobry ślad. To dlatego chcemy być najbardziej zielonym operatorem w Polsce – tak, jak jesteśmy już polską siecią #1.

#OrangeGoesGreen

Udostępnij: Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej