Innowacje

Innovations Garden Summit 2019 pod znakiem 5G

16 kwietnia 2019

Innovations Garden Summit 2019 pod znakiem 5G

Innovations Garden Summit zmieniają się z roku na rok. W tym roku była to prawdziwe Wydarzenie przez duże „W”. Z arcyciekawymi dyskusjami i prelekcjami, które w tym roku upłynęły przede wszystkim pod znakiem 5G, lecz także chmury, IoT, cyberbezpieczeństwa oraz automatyzacji. Sporo działo się także na prezentacjach znajdujących się na korytarzach, lecz o tym napisała już wczoraj Marta. Mam dla Was mam masę świetnych zdjęć, które pozwolą obejrzeć całe wydarzenie prawie jakbyście tam byli.

O 5G mówili pierwszego dnia między innymi prezes Orange Polska i Javier Garcia Gomez  CTO Ericsson na Europę i Amerykę Łacińską. Z kolei o chmurze bardzo ciekawie o chmurze mówił Ionut Scarlat z Orange Polska, Jakub Skuratowicz z Google Cloud czy Zbigniew Swoczyna z Integrated Solutions.

Drugi dzień zaczął się od panelu o cyberbezpieczeństwie, w dużym stopniu inspirowanej raportem CERT Orange Polska 2018, który prowadził Piotr Jaworski, który szefuje u nas całą siecią i technologią. Pałeczkę przekazał Przemysławowi Dębie, który odpowiada u nas za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych. Razem z Przemysławem Gamdzykiem z Evention, Cezarym Piekarskim ze Standard Chartered Bank oraz Krzysztofem Sierota z Wirtualnej Polski dyskutowali o tym jak bezpiecznie wdrażać innowacje. Wydaje się nudne? Wręcz przeciwnie! Ten temat jest niezwykle ciekawy, bo projektowanie nowych wdrożeń, oprogramowania czy innowacji od razu w taki sposób, by zapewniały cyberbezpieczeństwo jest bardzo trudne.

Cześć „konferencyjną” zamykała debata która miała odpowiedzieć na pytanie: „Co napędza rozwój: potrzeby klienta, czy potencjał technologii?”. Często jest tak, że technologia już jest i wystarczy ją tylko kreatywnie dostosować do potrzeb klienta. Czasem, jak w przypadku 5G technologia dopiero powstaje, lecz już potrafimy oszacować jej możliwości i sytuacje, gdzie znajdzie zastosowanie. Panel zebrał wiele mądrych głów, brała w nim między innymi udział Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange Polska ds. rynku biznesowego, Piotr Jaworski, Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas, Tomasz Staszelis odpowiedzialny za cyfryzację w Grupie Polpharma, Martin Mellor, szef Ericsson w Polsce czy Artur Czerwinski Dyrektor ds. Cyfryzacji Cisco.

A jaka jest Wasza opinia? Czy to potrzeby napędzają rozwój, czy tworzona technologia.

Udostępnij: Innovations Garden Summit 2019 pod znakiem 5G

Obsługa i Relacje z Klientami

Umowa na ekranie tabletu – wywiad

13 grudnia 2018

Umowa na ekranie tabletu – wywiad

Już w ponad 20 salonach możecie podpisać umowę na ekranie tabletu. Dzisiaj napisaliśmy o tym w komunikacie prasowym. Gdy nad nim pracowaliśmy pojawiło się jednak kilka pytań. Zadałem je Karolinie i Mateuszowi, którzy przy projekcie pracowali i wiedzą o nim wszystko.

Zacznijmy od początku – przychodzę do salonu, chcę podpisać umowę i zamiast kartki papieru dostaję pod nos tablet. Czym taka umowa różni się od tej papierowej?

Karolina Gorzewska: Nie dostaniesz nic pod nos. Po prostu konsultant Cię zapyta i zachęci do podpisania umowy w taki sposób. Swoją drogą zaskoczyło nas pozytywne przyjęcie przez klientów tej możliwości.

Mateusz Hankus: W ciągu niespełna miesiąca w dwudziestu salonach skorzystało z niej już ponad trzy tysiące osób i to nie tylko tych młodych, jakby mogło się wydawać.

KG: Wracając do pytania, taka umowa niczym nie różni się od podpisanej na papierze. Z perspektywy klienta różnica polega jedynie na tym, że podpis składa na ekranie i jeżeli poda adres e-mail, trafią na niego wszystkie dokumenty.

Czyli mogę się nie zgodzić na podpisanie umowy na tablecie?

MH: Oczywiście, ale podpisaniu umowy na ekranie całość przebiega szybciej i nie wyjdziesz z salonu ze stertą papieru.

KG: To argument, który przemawia do klientów, szczególnie że mniej zużytego papieru oznacza mniej wyciętych drzew. Wydaje mi się także, że to coś, co nas wyróżnia i co klienci chcą przetestować, choćby z samej ciekawości.

Umowę i regulamin dostaję na maila. A co jeżeli ktoś nie ma adresu mailowego?

MH: Przede wszystkim dokumenty te – co dość oczywiste – przed podpisaniem będziesz mógł przeczytać na ekranie tabletu.

KG: Jeżeli klient nie ma adresu mailowego, lub nie chce go podać, to otrzymuje jedną kopię dokumentów. Konsultant drukuje mu po prostu podpisane elektronicznie egzemplarze.

Klient i tak dostaje papier, więc czy cała procedura ma wtedy sens?

MH: W takim przypadku wszystko i tak przebiega szybciej i prościej po naszej stronie. Nie trzeba archiwizować papierowych wersji dokumentów i przesyłać ich między salonem a archiwum. Wszystko się dzieje zdalnie, co oszczędza czas, pieniądze, a także olbrzymie ilości papieru.

Na ekranie zostawiamy nasz podpis, czy mamy pewność że ktoś go nie podrobi lub skorzysta z niego do zakupów na nasz koszt?

KG: Dane z elektronicznych dokumentów trafiają do naszych systemów informatycznych, gdzie są bezpieczne. Nie od parady mamy w naszych strukturach CERT, czyli zespół super speców od cyberbezpieczeństwa i bardzo mocno rozbudowane zasady bezpieczeństwa.

MH: Sam podpis jest zabezpieczony przed możliwością podrobienia, skopiowania i przeniesienia na inne dokumenty. Nie powiem Ci w jaki sposób, by nie kusić potencjalnych przestępców. Pilotaż usługi trwał przez rok, byśmy mieli pewność, że wszystko jest bardzo bezpieczne.

Czy wszystkie umowy z Orange można podpisać w ten sposób?

KG: Prawie wszystkie. Jest mała grupa wyłączona z różnych powodów. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, w których są trudności proceduralne, lub takie, które były bardzo czasochłonne, a korzystają z nich pojedynczy klienci.

Kiedyś pisałem na blogu o wyłączaniu serwera w3cache.tpnet.pl, z którego korzystało jeszcze 1,6 % klientów. Rozumiem, że mówimy o podobnej skali? 

KG: Tak, mowa tu na przykład o usługach, na które decyduje się 200 osób w skali roku, a liczba ta cały czas spada.

Skoro to rozwiązanie ma tyle zalet, czemu nie działa od razu we wszystkich salonach?

MH: Powód jest bardzo prosty – do każdego salonu wybieramy się osobiście,  szkolimy sprzedawców i odpowiadamy na ich pytania. Dostarczamy także  sprzęt z odpowiednim oprogramowaniem. Chcemy by wszystko było dopięte na ostatni guzik, a wszyscy dokładnie wiedzieli jak to działa.

Dzięki za rozmowę i życzę powodzenia, bo jeżeli faktycznie macie do odpalenia w ten sposób ponad 180 salonów w nieco ponad trzy miesiące, to czeka Was sporo jeżdżenia po Polsce.

A jeżeli macie jakieś pytania, zapraszam do komentowania. Możecie też sami sprawdzić jak to działa. Poniżej pełna lista salonów, gdzie możecie spróbować jak to działa 😉

 

Białystok Wrocławska 20
Białystok Czesława Miłosza 2
Gdańsk Rajska 10
Gdańsk Grunwaldzka 141
Katowice Roździeńskiego 200
Lublin Al. Spółdzielczości Pracy 30-36
Lublin Orkana 4
Lublin Al. Unii Lubelskiej 2
Lublin Zana 19
Płock Wyszogrodzka 127
Płock Tysiąclecia 2a
Szczecin Pl. Lotników 7
Szczecin Bohaterów Warszawy 42
Warszawa Okrzei 34
Warszawa Wołoska 12
Warszawa Al. Jerozolimskie 160
Warszawa Głębocka 15
Warszawa Złota 59
Warszawa Ostrobramska 75c
Warszawa Targowa 72

Udostępnij: Umowa na ekranie tabletu – wywiad

Informacje prasowe

Klienci Orange Polska mogą korzystać z eSIM

12 grudnia 2018

Klienci Orange Polska mogą korzystać z eSIM

Orange Polska wprowadził eSIM czyli elektroniczną wersję karty SIM dla urządzeń mobilnych. Na początek będzie można ją zainstalować na trzech modelach smartfonów i korzystać tak samo, jak z tradycyjnej karty. Operator będzie sukcesywnie rozszerzać listę urządzeń, na których będzie możliwa instalacja eSIM.

Instalacja karty eSIM na telefonie jest prosta – wystarczy zeskanować kod QR otrzymany od Orange. Na jednym smartfonie może jednocześnie znajdować się kilka kart eSIM. Z usługi mogą skorzystać klienci abonamentowi, usług na kartę, a także klienci biznesowi.

– Orange Polska proponuje klientom najnowsze innowacje technologiczne. Cieszę się, że jako pierwszy polski operator możemy zaproponować korzystanie z eSIM, czyli wirtualnej karty SIM. Od dziś to rozwiązanie jest dostępne w wybranych modelach smartfonów, ale przygotowujemy się do wdrożenia eSIM na kolejnych urządzeniach – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Klienci indywidualni korzystający z abonamentu komórkowego mogą zdecydować się na zakup karty eSIM przy wyborze nowego planu komórkowego, zarówno podczas wizyty w salonie, poprzez infolinię, a także przez internet.  Wymienić swoją tradycyjną kartę na eSIM mogą również użytkownicy ofert prepaid oraz Orange dla Firm. Pierwsze pięć wymian w miesiącu jest bezpłatne, każda kolejna kosztuje 25 zł. Wymiany można dokonać w salonie, poprzez infolinię oraz poprzez serwis Mój Orange na stronie internetowej, a w takiej sytuacji klient otrzyma niezbędny kod QR poprzez e-mail lub zostanie on wyświetlony na ekranie.

Wdrożenie eSIM na smartfonach to pierwszy etap wprowadzania usługi w Orange. W drugim, planowanym na początku 2019 roku, dodana zostanie możliwość korzystania z karty eSIM na smartwatchach, a w przyszłości także na innych urządzeniach mobilnych.

Mediateka

Udostępnij: Klienci Orange Polska mogą korzystać z eSIM

Informacje prasowe

Autobusy we Wrocławiu będą miały zielone światło dzięki IoT od Orange. Podpisano porozumienie z władzami miasta

7 listopada 2018

Autobusy we Wrocławiu będą miały zielone światło dzięki IoT od Orange. Podpisano porozumienie z władzami miasta

W przyszłości miejskie autobusy będą wykorzystywały naraz kilka technologii geolokalizacji (w tym również sieci urządzeń IoT), co pozwoli określić precyzyjnie w czasie rzeczywistym ich położenie w układzie drogowym. Dzięki temu dostosuje się do nich sygnalizacja świetlna, skracając czas przejazdów. Wrocław oraz Orange Polska podpisały w tej sprawie list intencyjny. Zakłada on także testy drugiej usługi Smart City – Density City Map. Pozwoli ona lepiej zarządzać pracą służb miejskich w najbardziej zatłoczonych miejscach.

Dzisiejszy rozwój miasta oraz potrzeby naszych mieszkańców spowodowały, że priorytetem dla nas stało się usprawnianie komunikacji zbiorowej, aby świadczyła usługi na wysokim poziomie jakości. Szukając nowych rozwiązań w ramach idei Smart City dostrzegliśmy potencjał w łączeniu danych z różnych źródeł w tym również z sieci urządzeń IoT, sieci GSM. Dzisiaj tworzymy wspólnie z firmą Orange rozwiązanie oparte o BigData po to, aby nadawać priorytety dla autobusów oraz wykorzystać dane statystyczne, aby sprawnie zarządzać miastem. Jeżeli te rozwiązania spełnią nasze oczekiwania na pewno wdrożymy je w przestrzeń miasta, co otworzy nowy etap w rozwoju idei Smart City – podkreśla wiceprezydent miasta Maciej Bluj.

– Smart City przestało być ideą, nowoczesne technologie coraz szerzej wkraczają do polskich miast. Zarządzanie organizmem miejskim z wykorzystaniem Internetu Rzeczy i chmury obliczeniowej usprawnia funkcjonowanie miasta i przynosi realne oszczędności zarówno władzom samorządowym jak i mieszkańcom. Orange Polska ma duże doświadczenie we współpracy z samorządami, nasze rozwiązania z powodzeniem działają już w wielu miastach. Dysponujemy siecią przewodową i mobilną w całym kraju, jako pierwszy operator w Polsce dostarczamy otwarte i bezpieczne środowisko SmartIoT, które pozwala budować usługi szyte na miarę – powiedział Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i Zaawansowanych Technologii w Orange Polska

Budowa Smart City wymaga integracji wielu usług. Przedstawiciele władz stolicy Dolnego Śląska i Orange wspólnie opracują plan wdrożenia rozwiązań pozwalających na uczynienie miasta bardziej przyjaznym dla mieszkańców, które następnie będą pilotażowo wdrażane.

Jednym z pierwszych będzie Advanced Bus Location, które jest odpowiedzią na wyzwanie jakim jest sprawne zarządzanie komunikacją miejską, głównie w zakresie zapewnienia płynności ruchu autobusów. Innowacyjna usługa Orange pomoże określić pozycję każdego autobusu w przestrzeni miejskiej. To z kolei pozwoli na zapewnienie płynności przejazdu m.in. poprzez odpowiednie wysterowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Takie rozwiązanie zwiększy znacznie efektywność transportu publicznego. Opiera się ona na połączeniu trzech technologii – GPS, sieci mobilnej GSM, WiFi oraz niewielkich urządzeń – beaconów, znajdujących się np. na latarniach ulicznych i wykorzystujących Bluetooth. Pozwalają one bardzo dokładnie wskazać umiejscowienie pojazdu w mieście, a rozwiązanie oparte będzie na systemie SmartIoT dostarczanym przez Orange.

Kolejne rozwiązanie to Density City Map. Dzięki prezentacji na mapie miasta zanonimizowanych i zagregowanych statystyk z sieci mobilnej możliwe będzie określenie najbardziej zatłoczonych miejsc w czasie rzeczywistym. Przełoży się to na większe bezpieczeństwo mieszkańców i lepsze zarządzanie pracą służb miejskich, na przykład w czasie powodzi. Wykorzystywane będą w tym celu dane z sieci 2G i 3G. Sposób gromadzenia danych oraz ich prezentacji w ramach narzędzia Power BI, zapewni pełną prywatność użytkowników sieci.

Orange Polska jest liderem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań opartych na Internecie Rzeczy. Zakres oferowanych usług jest bardzo szeroki. Obejmuje opomiarowanie i zdalny odczyt liczników (m.in. wody), sterowanie oświetleniem ulicznym, inteligentne systemy parkowania, monitoring bezpieczeństwa, lokalizowanie osób i mienia, unikatowe rozwiązania bike sharingu, inteligentne ławki z WiFi i ładowaniem urządzeń, aż po inteligentne pojemniki na odpady informujące o stopniu zapełnienia.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński

Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com

Artur Wawrzyniak

Kierownik Projektu
tel. 704 332 794
artur.wawrzyniak@um.wroc.pl

Udostępnij: Autobusy we Wrocławiu będą miały zielone światło dzięki IoT od Orange. Podpisano porozumienie z władzami miasta

Sieć

Jak to działa #7 – pierwszy test 5G

12 września 2018

Jak to działa #7 – pierwszy test 5G

Orange i Huawei po raz pierwszy w Polsce uruchomiły testową stację bazową 5G poza murami laboratorium. Jestem niesamowicie szczęśliwy, że mogliśmy pokazać Wam te testy okiem blogowej kamery. A jest co, bo gdy rzuciłem przy jednym z kolegów, który brał udział w testach „W sumie to tworzymy tu historię” to odpowiedź była krótka: „wiem”.

Zapraszam do oglądania, zobaczcie jak się „robi” 5G, o testach możecie przeczytać także w komunikacie prasowym.

Testowaliśmy przede wszystkim to, w jaki sposób wysokie częstotliwości – 3,4 GHz, zbliżone do tych, na których pracować będzie w przyszłości sieć 5G w Polsce zachowują się w warunkach miejskich. Warunkach, gdzie sygnał stacji bazowej może być zakłócany przez inne urządzenia elektroniczne i gdzie liczne budynki nie ułatwiają zadania.

Im wyższa częstotliwość, tym to tłumienie, jak się fachowo nazywa jest większe. Zresztą pisałem już o tym kiedyś na blogu w tekście Częstotliwość częstotliwości nierówna. Obecnie najwyższą częstotliwością, którą wykorzystuje sieć mobilna jest 2600 MHz, czyli 2,6 GHz. Więcej – 5 GHz wykorzystuje obecnie na przykład domowe WiFi. Jednak sieć mobilna to nie domowy modem, lecz rozwiązanie, które musi obsłużyć tysiące urządzeń czasem na sporej powierzchni. Dlatego tak ważne jest przetestowanie jak to wszystko zadziała właśnie w mieście. Zresztą ten wątek pojawiał się nam także przy okazji testów, które prowadziliśmy z innogy.

Antena, którą wykorzystaliśmy w teście, dostarczona wraz z resztą sprzętu przez Huawei obsługuje tak zwane massive MIMO. Jeżeli pamiętacie tekst o MIMO 4×4 to massive MIMO to w zasadzie „prawie” to samo, tylko dużo, dużo bardziej. W środku takiej anteny znajdują się dziesiątki małych… antenek (nie ma lepszego słowa). Każda może nadawać do innego urządzenia w tym samym czasie.

P.S. Cieszę się, że odwiedziliśmy Gliwice jeszcze z jednego powodu. Po raz pierwszy mogłem zobaczyć słynną Radiostację Gliwicką. To kawał historii bądź co bądź telekomunikacji, a przy okazji najwyższa w Europie, a być może na świecie drewniana konstrukcja, wykonana z drewna modrzewiowego. Ma 111 metrów wysokości i robi wrażenie. Nie mogło jej zabraknąć w nagraniu 😉

Radiostacja w Gliwicach - blog Orange Polska

Mediateka

Udostępnij: Jak to działa #7 – pierwszy test 5G

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej