Inne

#jestnaswiecej – podsumowanie dwóch tygodni kampanii

5 kwietnia 2019

#jestnaswiecej – podsumowanie dwóch tygodni kampanii

Dokładnie dwa tygodnie temu  przedstawiłem Wam naszą nową kampanię społeczną, w której sprzeciwiamy się hejtowi. Pokazujemy, że hejterzy są w mniejszości.

Dziś mogę ze spokojem powiedzieć, że #jestnaswiecej

A świadczą o tym liczby i fakty:

  • Manifest Tomsona i Barona – ambasadorów akcji – na samym Facebooku dotarł do 1 337 076 odbiorców;
  • 328 szkół, placówek, Pracowni Orange, świetlic i innych miejsc zamówiło 34 460 sznurówek. W każdym miejscu młodzież skorzysta z lekcji o hejcie;
  • na instagramie pojawiło się do dziś 414 postów oznaczonych #jestnaswiecej,
  • strony www.jestnaswiecej.pl i podstrona Fundacji zanotowały 6424 unikalnych użytkowników;
  • do akcji dołączył sam Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich. Zobaczcie jego wpis na instagramie: (Dziękujemy!)

  • odcinek Nieprzygotowanych „Negatywne komentarze” przygotowany we współpracy z nami ma dziś ponad 321 000 wyświetleń. Jeśli jeszcze nie widzieliście, polecam!

Dostaliśmy też wiele głosów uznania, informacji o chęci wsparcia akcji. Bardzo się cieszymy, że tak wiele osób widzi problem hejtu i wspiera akcję #jestnaswiecej. Chcemy w ten sposób choć trochę pomóc tym, którzy doświadczają hejtu i zadbać o lepszą jakość internetu. A bez Was na pewno nam się to nie uda!

 

Udostępnij: #jestnaswiecej – podsumowanie dwóch tygodni kampanii

Odpowiedzialny biznes

Z Baronem i Tomsonem o hejcie

21 marca 2019

Z Baronem i Tomsonem o hejcie

Opowiadałem kiedyś w internetowej telewizji o jednym z programów Fundacji Orange. W pierwszym komentarzu przeczytałem, że jestem… palantem na usługach Macrona, ch… pracującym dla satanistów z Francji. Wcale się tym nie przejąłem – było tak absurdalne, że spowodowało u mnie raczej wybuch śmiechu. Jestem szczęśliwym człowiekiem i takie rzeczy nie mogą mi zepsuć humoru.

Ale wiele osób naprawdę cierpi z powodu hejtu

Problem nie jest marginalny. Jak pokazywaliśmy ostatnio, 32,3% młodzieży osobiście doświadczyło agresji – większość także online. Nawet jeśli tylko część z nich przejmuje się przeczytanymi komentarzami, to już jest to bardzo duża liczba. Nie trzeba tłumaczyć, że dla młodzieży, która nie rozdziela już życia online i offline to realny problem, wpływający na samoocenę i stan psychiczny.

Uderzmy się w pierś – niewiele pomagamy

Większość młodych ludzi w trudnej sytuacji kieruje się do rówieśników. Tylko 1/3 chce rozmawiać o tym kimś z rodziców. Ale najbardziej niepokojące jest, że aż 38% młodych ludzi nie ma nikogo, do kogo mogliby pójść po pomoc w trudnej sytuacji. Oznacza to, że zostają sami, chociaż wsparcie drugiej osoby w wielu przypadkach zapewne rozwiązałoby problem.

Hejterzy to mniejszość

Jak pokazują badania, tylko jeden na dwudziestu młodych ludzi przyznaje się do hejtu, czy jego specyficznej odmiany, jaką jest mowa nienawiści. To niewielu. Czyli na jakość sieci, na poziom dyskusji i debaty duży wpływ ma grupa, która jest w mniejszości. Dlaczego w takim razie tak bardzo ich słychać? Z pewnością są głośni w sieci. Poza tym, obojętność wielu z nas to ciche przyzwolenie dla hejtu.

Skoro wiemy, że więcej jest tych, którzy nie chcą nienawiści w internecie lub nie mają jeszcze zdania na ten temat, to stąd zostaje już tylko jeden krok do naszej akcji:

#jestnaswiecej

Nas, którym zależy na dobrej sieci – tak samo, jak na dobrych relacjach offline. Aby to zamanifestować, możecie założyć jedną pomarańczową sznurówkę. My w Fundacji to zrobiliśmy (zobaczcie zdjęcie poniżej). Przyłączyli się do nas też Tomson i Baron, których znacie z Voice Kids lub z płyt ich zespołu Afromental.

–  My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.

Zobaczcie:

Co mogę zrobić?

Jeśli szukacie informacji o tym, jak poradzić sobie z hejtem gdy jest się świadkiem, ofiarą, a nawet hejtem – wejdźcie na www.jestnaswiecej.pl i przeczytajcie serię porad, które przygotowaliśmy wspólnie z partnerem kampanii – Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
A jeśli chcecie przekazać idę dalej? Jest kilka sposobów.

  1. Wstaw się za kimś w sieci. Stań w obronie słabszego. Możesz użyć hasztaga akcji: #jestnaswiecej.
  2. Aby pokazać solidarność z ofiarami i sprzeciw wobec hejtu, załóż jedną pomarańczową sznurówkę – symbol ruchu #jestnaswiecej.
  3. Jeśli chcesz, by jeszcze więcej osób zobaczyło Twoje zaangażowanie, umieść zdjęcie buta w sieciach społecznościowych.

My w Fundacji już mamy pomarańczowe sznurówki 🙂

 

Do dzieła! Jest nas więcej!

Organizator:

Partner:

Źródło danych: Raport EU Kids online 2018 Polska

Udostępnij: Z Baronem i Tomsonem o hejcie

Informacje prasowe

#jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci

21 marca 2019

#jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci

Hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1% nastolatków. Fundacja Orange rozpoczyna kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie. Ambasadorami akcji są Tomson i Baron z zespołu Afromental.

Młodzież a hejt

Co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.

Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje.

Hejt w mniejszości, ale boli

Można ulec wrażeniu, że duża część użytkowników internetu zajmuje się głównie publikowaniem negatywnych komentarzy. To dlatego, że wiele osób pozostaje obojętnych, a wraz z brakiem reakcji na hejt rośnie przyzwolenie na taką formę wyrażania opinii i staje się ona coraz częstsza.

Jednak, jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i trolle są w mniejszości. Do wysyłania poniżającej treści przyznało się 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).

Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.

#jestnaswiecej

W odpowiedzi na problem hejtu startuje akcja Fundacji Orange pod hasłem #jestnaswiecej, które ma pokazać, że tych, którzy zachowują się w internecie w porządku, jest więcej i warto, aby aktywnie zabrali głos w sprawie. Kampania jest skierowana do młodzieży, a także do rodziców i wychowawców. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but. Takie sznurówki noszą już muzycy zespołu Afromental, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange. Tomson i Baron, jako ambasadorzy akcji, dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście: – My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.

Na specjalnej stronie www.jestnaswiecej.pl znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na hejt. Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć ich przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji. Każdy może też stanąć w obronie atakowanych w sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej.

– Dołączcie do akcji #jestnaswiecej, załóżcie pomarańczową sznurówkę i razem pokażmy, że internet może być bardziej przyjaznym miejscem dla dzieci, młodzieży i dla nas wszystkich – zachęca Ewa Krupa, Prezes Fundacji Orange.

Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Orange Polska angażuje się w wiele działań mających na celu budowanie kultury dialogu i szacunku do drugiego człowieka oraz ochronę – zwłaszcza młodych internautów – przed negatywnymi zjawiskami w sieci. Uczestniczy m.in. w pracach Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie.

——————————————————————————————-

Źródła danych:

Raport z badań EU Kids Online 2018 Polska, https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/

Materiały graficzne do pobrania z Mediateki.

 

Zainteresował Cie wpis? Jeśli chcesz otrzymywać informacje prasowe, zostaw nam swój adres e-mail
Napisz do Nas
Udostępnij: #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej