Sieć

Co łączy byka i światłowód? Jak to działa #19

30 lipca 2019

Co łączy byka i światłowód? Jak to działa #19

W zasięgu światłowodu  od Orange jest już 3,8 mln polskich gospodarstw domowych. Za podłączeniem wielu z nich kryją się anegdoty, które rozruszają nawet najnudniejsze rodzinne spotkanie. Oczywiście nie chodzi tu o dziesiątki niezbędnych  zgód i pozwoleń. Mówię o sytuacji, w której ekipa naszych techników przychodzi podłączać światłowód na krakowskim Starym Rynku i okazuje się, że… na studzience, którą trzeba w tym celu otworzyć stoi „ogródek piwny”.  Jego podłogę trzeba zatem rozebrać na czas trwania prac i złożyć, gdy pojawiają się goście. I tak kilka dni pod rząd.

Chcecie dowiedzieć się więcej? Zajrzyjcie do tego wideo.

Byk, zaspa, światłowód

Historia z bykiem jest autentyczna, podobnie jak fragment z raportu, który jej dotyczy: „gdyby to była krowa to bym się odważył, ale nie w przypadku byka…” . Sądzę, że równie duży stres przeżyli panowie, którzy pewnej wyjątkowo obfitej górskiej zimy koparką przedzierając się przez zaspy w poszukiwaniu studzienki służącej do podłączenia światłowodu zdali sobie sprawę… że jedną z zasp jest samochód. Na całe szczęście poszukiwania prowadzili z właściwą spawaczom światłowodu delikatnością i subtelnością, więc żaden samochód nie został uszkodzony.

To tylko trzy historie opowiedziane przez Marcina, który podzielił się swoimi doświadczeniami w tym odcinku serii. Podobnych w skali kraju są setki. Są także tysiące innych – zablokowane peszle w budynkach, trudności z dostępem do pasa drogowego, budynków spółdzielni czy kanalizacji technicznej innych operatorów. Wszystkie one oznaczają wolniejsze podłączanie kolejnych budynków. Wielokrotnie pisaliśmy już o tym na blogu choćby w tekstach „Prezesie spółdzielni, proszę pozwól mieszkańcom mieć światłowód” oraz tekście towarzyszącym 10 odcinkowi serii, gdzie odpowiadałem na Wasze pytania w ramach Q&A, dlatego jeżeli chcecie wiedzieć więcej – zajrzyjcie do nich.

Czas na kolejny Q&A. Jesteście gotowi?

Skoro już przy Q&A jesteśmy – czas na kolejny. Jeżeli widzieliście już wideo pewnie o tym wiecie. Po raz kolejny, w 20 odcinku serii chciałbym odpowiedzieć na Wasze pytania dotyczące działania naszej sieci.

Możecie je zadawać w komentarzach poniżej i na YouTube (a także gdziekolwiek indziej chcecie, ale wtedy nie daję gwarancji, że je odnajdę 😉 ). Na wszystkie nie dam rady odpowiedzieć, dlatego będę musiał przeprowadzić selekcję. Do zobaczenia już za miesiąc!

Ile tych światłowodów i gdzie one są?

Na samym początku tekstu napisałem o 3,8 mln gospodarstw domowych w zasięgu światłowodu, to dane na koniec czerwca 2019 r. Jednak tę cyfrę już znacie z naszych wyników finansowych za pierwsze półrocze 2019 roku. Jednak mam dla Was kilka innych, równie ciekawych, a może nawet bardziej. W końcu wiecie już jak niesamowite historie mogą się kryć za statystyką, do której tak bardzo lubimy się odwoływać.

Intensywnie inwestujemy w światłowód, już w 130 polskich miastach, w 66 z nich w zasięgu Orange Światłowodu znajduje się już ponad połowa gospodarstw domowych. Są nawet takie, jak Słupsk, Bydgoszcz, Olsztyn czy Lublin, gdzie w zasięgu usługi jest już ponad 75% z nich. Co bardzo ważne, dla Was jak sądzę też, w drugim kwartale 2019 roku aż 20% wszystkich gospodarstw domowych podłączaliśmy w miejscowościach w których mieszka mniej niż 10 tys. osób.

Światłowód Orange w Krakowie - grafika ilustracyjna

Często słyszę, że nasza sieć światłowodowa jest „pusta” co ma dowodzić wielu różnych błędów, które popełniliśmy w trakcie jej budowy. Nie będę się kłócił, pokażę dane. W połowie 2017 roku, dokładnie 2 lata temu  z naszego światłowodu korzystało 7,4% z 1,953 mln gospodarstw domowych w zasięgu, co było poważnym wzrostem z nieco ponad 3% w połowie 2016 roku. Na koniec czerwca 2019 roku w zasięgu Orange Światłowodu było ponad dwa razy więcej gospodarstw domowych – 3,8 mln, a z naszej sieci korzystało już 12,4%. Jednak to nie wszystko w Podkowie Leśnej ze światłowodu korzysta ponad połowa wszystkich gospodarstw domowych w zasięgu. Są też takie miasta jak Zakopane czy Grodzisk Mazowiecki, gdzie ze światłowodu korzysta 25% z nich.

Światłowód jest… energooszczędny 😉

A skoro już przy liczbach jesteśmy, czy wiecie, że światłowód jest energooszczędny? Otóż zużycie prądu na klienta światłowodu jest 8-krotnie mniejsze niż w przypadku klienta korzystającego z łącza miedzianego i 5-krotnie niższe niż w przypadku klienta korzystającego z łącza mobilnego. Pewnie ma to związek z tym jak światłowód działa.

Obejrzyjcie także inne materiały wideo o światłowodzie, które powstały w ramach serii „Jak to działa?”, znajdziecie je poniżej.

P.S. jeżeli chcecie więcej telekomunikacyjnych anegdotek polecam Wam tekst Jak się kradnie kable?

 

Udostępnij: Co łączy byka i światłowód? Jak to działa #19

Bezpieczeństwo

Confidence stał się pełnoletni

7 czerwca 2019

Confidence stał się pełnoletni

1300 osób. Na raz, w jednym miejscu, na imprezie poświęconej cyberbezpieczeństwu. Gdyby 18 lat temu, gdy na krajowej scenie branżowych konferencji pojawiał się Confidence, mało kto przypuszczał, że: po pierwsze – wytrwa 18 lat; po drugie zaś – jego organizatorzy ściągną na dwa dni do Krakowa ludność całkiem solidnej wsi 🙂

60 prelegentów w ciągu dwóch dni na trzech równoległych ścieżkach. Choćby się bardzo chciało, nie da się obejrzeć wszystkiego na raz. Inna sprawa, że organizatorzy – jak zawsze w przypadku takich imprez – starali się, by równoległe wykłady znacząco różniły się tematami. Czasami się nie udawało, ale cóż – jak mawia przysłowie – jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził.

Nie tylko dla hardkorów

Confidence to nie bez przyczyny jedna z konferencji, na które zawsze chętnie jeżdżę. A to dlatego, że – co chyba co roku zaznaczam 🙂 – choć wśród jej uczestników można wypatrzeć wielu naprawdę hardkorowych hackerów, bez problemu mogłem znaleźć tematy dla siebie. Czasami starałem się zrozumieć nieco więcej, ale gdy Michał Sajdak opowiadał o szczegółach niezałatanych podatności za lat… 80. i 90., to tylko patrzyłem z otwartymi ustami. Pilot do prezentacji, którego można użyć (zdalnie rzecz jasna) do wstrzyknięcia dowolnej sekwencji przycisków na komputerze prelegenta? Robi wrażenie, a to wcale nie była najstarsza, najbardziej abstrakcyjna i najprostsza do zexploitowania podatność.

Później wybierałem już prelekcje, które rozumiałem, a ciekawostek było sporo. Opowieści o CyberPolicji w wykonaniu Łukasza Pietrzaka z Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach bawiły, ale był to śmiech przez łzy. Historia pana, który tak się przejął losem swojej wielkiej miłości z Nigerii (którą znał oczywiście tylko mailowo) do tego stopnia, by na jednej z komend powiatowych zgłosić jej… porwanie dowodzi, że przed ekspertami uczącymi świadomości zagrożeń w sieci jest jeszcze dużo pracy. Policyjne statystyki związane z cyberprzestępczością porażają. Wiecie, że ofiarą ataków w sieci tylko w Polsce statystycznie pada 18 osób… na sekundę? Straty finansowe to 110 mld $ rocznie na świecie, z czego równowartość niemal 5 mld PLN w naszym kraju.

Nieśmiertelne pory roku

Kirils Solovjovs opowiadał przez 45 minut o obrosłym legendą „Collection #1” – wycieku przeszło 3 miliardów unikalnych loginów i przyporządkowanych do nich haseł z całego świata. Najpopularniejsze? 123456 rzecz jasna! Można powiedzieć, że 0,32% całości to przecież niewiele, ale pamiętajmy, że mówimy o 0,32% z trzech miliardów! Jakby nie patrzeć to 10 milionów ludzi, którzy w tak oryginalny sposób postanowili zabezpieczyć swoje cyfrowe tożsamości!

Wśród najpopularniejszych haseł, obok klasyków w styli 1qazxsw2, czy qwerty, znajdowały się też hasła relatywnie trudne, ale nie przypominające „ścieżki” na klawiaturze. Na kilku prezentacjach podczas Confidence usłyszałem dotyczącą ich teorię, w którą jestem w stanie uwierzyć. Co byście powiedzieli na wspólne hasło dla grupy botów, czy też – bez spiskowych teorii „marketerów szeptanych”, dostających po kilka złotych za pozytywne recenzje produktów w sklepach i porównywarkach? Ma sens, prawda? Ciekawostką była jeszcze przygotowana przez Solovjovsa lista najpopularniejszych haseł w domenie gov.pl. Bez zaskoczeń jeśli chodzi o skalę „trudności”: katalog10, 123456, Wronia53 (ciekawostka, pod tym adresem mieści się siedziba Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) oraz nieśmiertelna „Wiosna18”.

Confidence o socjotechnice

Na konferencji oczywiście nie mogło zabraknąć „Trzech Króli polskiego awarenessu” – Kacp… tzn. Piotra Koniecznego, Adama Haertle i Borysa Łąckiego 🙂 Opisywanie prezentacji całej trójki mija się z celem, bowiem kluczem do odbioru wygłaszanych przez nich treści jest charyzma prelegentów. Z wystąpienia Piotra warto zapamiętać stronę https://nbzp.cz/premium-stop/, ze szczegółowymi informacjami jak wyłączyć serwisy premium u wszystkich krajowych operatorów telefonicznych. Oczywiście jak za każdym razem kilkadziesiąt osób dało się złapać na stary trik o „QR-kodzie do zeskanowania zamiast spisywania długiego adresu”.

Adam opowiadał o tym jak bardzo ludzie chcą się zainfekować, do tego stopnia, że nie mogąc otworzyć maila z malwarem… piszą do nadawcy, że coś jest nie tak z załącznikiem. Skąd o tym wiedział? Ano stąd, że w jednej z ubiegłorocznych kampanii dowcipny sprawca jako adres zwrotny phishingowej korespondencji umieścił prywatnego Gmaila naczelnego Zaufanej Trzeciej Strony. Chciał mu zrobić przykrość, tymczasem dostarczył bardzo ciekawego materiału do analizy. Najbardziej zapamiętałem jednak końcówkę prezentacji, z komentarzami „najmądrzejszych” czytelników Z3S, piszących jakimi idiotami są ci, którzy łapią się na phishingi. Nie, panowie –

jeśli robicie w cyberbezpieczeństwie i wasi użytkownicy łapią się na proste phishingi, to idiotami jesteście WY

Bo mimo posiadanej wiedzy nie potraficie ich wyedukować.

Prezes w samolocie, pora na atak

O socjotechnice, ale od strony pentestera, opowiadał Borys. Wiecie jaka jest skuteczność takich testów? 100 procent, zawsze. A to dlatego, że do sukcesu nie muszą zainfekować się wszyscy – wystarczy jeden. Wniosek? Przygotuj się na incydent, bądź gotów na błyskawiczną reakcję, wyedukuj wszystkie szczeble pracowników. No i ustal „chain of command”, by nie zdarzały się sytuacje, gdy pod nieobecność prezesa, przy dobrze przygotowanym ataku, zanim ktoś dodzwoni się do szefa, na koncie firmy nie będzie już pieniędzy…

Notabene o takim prawdziwym – nie pentesterskim – przypadku opowiadał Jan Klima z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Wzorcowy OSINT (Open Source Intelligence), włamanie się do firmy-ofiary i obserwowanie formy, stylu i języka wysyłanych maili i wreszcie atak, gdy prezes był na pokładzie lecącego na Daleki Wschód samolotu. Efekt? 345 tysięcy euro „w plecy”, ale ostatecznie przestępcy wpadli w ręce sprawiedliwości.

O takich konferencjach jak Confidence można by pisać bardzo długo, a tematy dla siebie znajdą zarówno ci szukający „miękkiego” bezpieczeństwa jak i ci, którzy z wypiekami na twarzach patrzą w totalnie niezrozumiałe np. dla mnie linijki kodu. Za rok w czerwcu w Krakowie kolejny Confidence. Warto zajrzeć.

Udostępnij: Confidence stał się pełnoletni

Informacje prasowe

Bilety autobusowe do kupienia telefonem Orange i nie tylko.

20 grudnia 2013

Bilety autobusowe do kupienia telefonem Orange i nie tylko.

Na początku przyszłego roku pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie będą mogli zapłacić za bilet telefonem komórkowym, wykorzystując technologię NFC. Stolica Małopolski będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym pasażerowie będą mogli skorzystać z tego nowoczesnego rozwiązania.

Projekt Bilety NFC w komunikacji miejskiej w Krakowie powstał dzięki współpracy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, firmą SkyCash Poland oraz Orange Polska. Wystarczy, że pasażer zbliży telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją SkyCash do naklejki przedstawiającej najpopularniejsze bilety komunikacji miejskiej zakodowane w postaci tagów NFC oraz kodów QR lub zeskanuje kod a następnie, po pojawieniu się na wyświetlaczu telefonu wybranego biletu, zatwierdzi jego zakup.  Taki sposób realizowania opłat za przejazdy nie wymaga posiadania gotówki, karty płatniczej czy biletu papierowego i pozwala na proste i wygodne korzystanie z komunikacji miejskiej przez całą dobę.

Orange Polska, za projekt Bilety NFC w komunikacji miejskiej w Krakowie, został już uhonorowany Nagrodą Innowacyjności w Transporcie i tytułem Ambasadora Innowacyjności 2013. Zostało ono przyznane za wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań umożliwiających płatności za przejazd, dzięki aplikacji zainstalowanej w telefonie oraz wykorzystaniu najnowszych  technologii w codziennym życiu pasażera i użytkownika telefonu komórkowego. Nagroda została wręczona podczas gali II Forum Innowacji Transportowych w Warszawie.

* * *
Technologia NFC to standard komunikacji bezprzewodowej pomiędzy różnego typu urzadzeniami. Jest wykorzystywany m.in. w kartach płatniczych, którymi można  płacić „zbliżeniowo” oraz telefonach komórkowych do parowania telefonu ze słuchawką Bluetooth czy do odczytywania wizytówek lub do płacenia telefonem, kiedy to na karcie SIM NFC znajduje się bankowa karta płatnicza, np. Orange Cash.

Kody QR to kody dwuwymiarowe, w których zakodowane są różne informacje. Rozpoznajemy je jako niewielkie kwadratowe mozaiki. Mogą być używane w zasadzie wszędzie: w gazetkach reklamowych, mogą zawierać w sobie kartę pokładową na samolot bądź kupon zniżkowy do sklepu.
Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
Tel.: 22 527 19 39
e-mail: biuro.prasowe@orange.com

Udostępnij: Bilety autobusowe do kupienia telefonem Orange i nie tylko.

Informacje prasowe

Jak wspierać rozwój szybkiego Internetu w Polsce

25 października 2012

Jak wspierać rozwój szybkiego Internetu w Polsce

Bez polityki regulacyjnej, tworzącej zachęty inwestycyjne, realizacja celów Agendy Cyfrowej może okazać  się niemożliwa do zrealizowania – wynika m.in. z najnowszego raportu globalnej firmy konsultingowej AT Kearney. Pełna analiza polskiego rynku telekomunikacyjnego została zaprezentowana dziś w trakcie tegorocznego walnego zgromadzenia Stowarzyszenia Europejskich Operatorów Sieci Telekomunikacyjnych ETNO.
Z raportu AT Karney wynika, że w ostatnich latach polityka regulacyjna doprowadziła do zwiększenia konkurencji na polskim rynku telekomunikacyjnym. Analitycy zauważają, że aby rozwijać ten sektor warto wykorzystać międzynarodowe doświadczenia, które mogą sprawdzić się na polskim rynku. Wskazują, że fundamentalnym wyzwaniem dla Polski jest dalsza stymulacja popytu na szybki Internet. Jednak prócz inwestycji w technologie nie mniej ważna jest edukacja społeczeństwa, jak skutecznie z nich korzystać. Według raportu impulsem do rozwoju inwestycji w szerokopasmowy Internet mogą być dodatkowe zachęty regulacyjne dla rozwoju infrastruktury i zwiększenia popytu na tego typu usługi.

– Wszyscy zrozumieli, że dla żadnego operatora samodzielne inwestycje nie będą opłacalne. Musimy to robić wspólnie i stworzyć model, który pozwoli na partycypację w kosztach i podział obszarów inwestycji tak, by się nie dublowały – tłumaczy Maciej Witucki, prezes Orange Polska. – Kluczowe dla opłacalności działań są warunki inwestowania, w tym otoczenie regulacyjne. Warunkiem przyspieszenia jest kompromis regulacji i konkurencji. Otoczenie regulacyjne, które aktywnie wesprze skoordynowane inwestycje np. telekomunikacji z energetyką, przedsiębiorstwami komunalnymi i drogowymi, może istotnie wpłynąć na obniżenie kosztów budowy oraz modernizację sieci telekomunikacyjnej w kierunku NGA, a tym samym realizacji założeń Agendy Cyfrowej – dodaje.

Raport przygotowany przez firmę A.T. Kearney przedstawia sytuację w sektorze z uwzględnieniem znaczenia decyzji regulacyjnych dla rozwoju rynku. Opisuje także główne trendy, a przede wszystkim wzrost konkurencyjności i zaostrzanie się walki o klienta, analizuje stopień realizacji agendy cyfrowej przez Polskę oraz zachowania użytkowników internetu w Polsce. Na tej podstawie AT Kerney przedstawia możliwe scenariusze rozwoju rynku, które będą wpływały na przyszłość sektora i użytkowników internetu.

Szczegóły raportu zaprezentowano dziś w Krakowie na Walnym Zgromadzeniu ETNO. To pierwsze w historii spotkanie tej organizacji w naszym kraju. Orange Polska jest gospodarzem tego wydarzenia.

Stowarzyszenie ETNO (European Telecommunications Network Operators Association) zostało powołane w maju 1992 r. Należą do niego europejscy operatorzy sieci telekomunikacyjnych: stacjonarnych i mobilnych. Głównym celem organizacji jest prowadzenie dialogu między członkami ETNO, a władzami Unii Europejskiej, poszczególnymi krajami członkowskimi oraz instytucjami zainteresowanymi rozwijaniem Europejskiego Społeczeństwa Informacyjnego.

Więcej informacji: tutaj

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
22 527 19 39
biuro.prasowe@orange.com

Udostępnij: Jak wspierać rozwój szybkiego Internetu w Polsce

Odpowiedzialny biznes

Jak wspierać szybki Internet?

25 października 2012

Jak wspierać szybki Internet?

Dzisiaj jestem w Krakowie, gdzie spotykają się przedstawiciele największych europejskich operatorów skupionych w organizacji ETNO.   Nie będę nudził Was opisami obrad i konferencji natomiast bardziej zainteresowach tematyką wspierania rozwoju szybkiego Internetu oraz regulacji rynkowych polecam kilka ciekawych publikacji, które pojawiły się przy tej okazji. Po pierwsze wywiad z szefową naszych regulacji Martą Brzozą na rpkom.pl, a po drugie raport firmy AT Kearney, który opisuje aktualną sytuację na polskim rynku oraz różne drogi jego rozwoju. Myślę, że to dobra lektura dla tych co chcą wiedzieć więcej i zrozumieć jak ważne jest rozsądne wspieranie inwestycji przy zachowaniu zdrowych zasad konkurencji.

3d6749f6e7472acc67d32b38a3048c2f338

Udostępnij: Jak wspierać szybki Internet?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej