Odpowiedzialny biznes

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

5 września 2019

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Właśnie rozpoczęliśmy duży projekt Lekcja:Enter, w ramach którego 75 000 nauczycieli z całej Polski podniesie swoje kompetencje cyfrowe. Przy tej okazji spotkaliśmy się z osobą, która zjadła zęby na wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań w szkole. Specjalnie dla Was rozmowa z Oktawią Gorzeńską, dyrektorem ZSO 8 w Gdyni, pierwszej Microsoft Flagship School w Europie Centralnej.

 

BK: Często słyszymy o innowacji. Czym konkretnie jest ona w szkole?

OG: Kiedy mówimy o innowacji, przede wszystkim musimy spojrzeć na szkołę całościowo. Zobaczyć, jak możemy zmienić w niej kulturę pracy. W innowacyjnej szkole ludzie mają przestrzeń do podejmowania inicjatyw, maja prawo do błędu. Stawiamy na współpracę, a nie na rywalizację. Kluczowe jest to, by dyrektor jako lider wzmacniał ludzi, dawał im twórczą przestrzeń. W szkole wszystko zaczyna się od zespołu nauczycieli. Jeżeli oni są wzmocnieni i mają kompetencje, to w dobry sposób pracują z młodymi ludźmi.

Mówi Pani jak rasowy menedżer z dobrze zarządzanej firmy.

Raczej jak dobry przywódca. Nasza szkoła jest systemowa, duża, po przejściu trudnej transformacji: byliśmy gimnazjum, potem przekształciliśmy się w liceum, teraz będziemy zespołem szkół łączącym podstawówkę i liceum. A wszystko to w krótkim czasie. Takie doświadczenia pokazują, że wszystko jest możliwe, jeśli ma się dar i chęć włączania ludzi. Czasem trzeba usiąść przy stole i w otwartej dyskusji zdjąć z siebie dyrektorską rolę.

Ma Pani trudne zadanie – częste zmiany w wielkiej szkole, a cały kontekst wymusza na Pani trudne decyzje. Mimo to, przez cały czas, gdy rozmawiamy o szkole – jest Pani uśmiechnięta.

Edukacja to moja pasja. Jestem blogerką edukacyjną i współnicjatorką ruchu #wiosnaedukacji na rzecz zmiany edukacyjnej. Edukacja to największa część mojego życia. Wynika to zresztą z moich trudnych doświadczeń w szkole. Gdy byłam dzieckiem, szkoła była dość siermiężna. Pamiętam wpatrywanie się w okno w klasie starej, pruskiej szkoły w jednym z wielkopolskich miasteczek – i pragnienie, by wyjść poza ciasne i duszne mury szkoły. Motywacją były także złe doświadczenia szkolne mojego syna – stąd pasja, by zmieniać szkołę i pociągać do tego ludzi.

W Fundacji Orange czasem marzymy, żeby wszyscy nauczyciele mieli takie podejście! A nasze główne zadanie to praca z technologiami w edukacji. Jak Pani widzi ich rolę? Jak je dobrze i mądrze wprowadzać do szkoły?

Technologia jest bardzo ważna, ale jest tylko narzędziem. Czymś, co powinno nam towarzyszyć. W naszej szkole jest jej dużo, ale powinna być niewidoczna. Ważne, żeby cyfrowa szkoła miała ludzką twarz. Człowiek jest najważniejszy, a technologia wspiera procesy edukacyjne, sieciowanie, otwiera okno na świat, pomaga w organizacji pracy. Czy wspiera komunikację, która zazwyczaj w szkołach szwankuje. Np. dzięki skype’owi w klasie możemy zaprosić eksperta z dowolnego zakątka świata. Dla przykładu: po lekcji o wulkanach, można zabrać uczniów na wycieczkę na wulkan na San Salvadorze, którą prowadzi ekspert (można go znaleźć na platformie Microsoft Education), a po lekcji o rafie koralowej połączyć się z Australijczykiem, który jest specjalistą od takich ekosystemów i odpowiada na wszystkie pytania uczniów z tego tematu. Możemy przeprowadzić „mystery Skype”, gdzie uczniowie zgadują, z kim mają do czynienia, świetnie się przy tym bawiąc i… tworząc strategię zadawania pytań.

Reasumując, nie wyobrażam sobie szkoły bez technologii, ale należy stosować ją z głową, a najważniejsza jest celowość działań.

Skoro już mówimy o lekcjach: jak rozpoczęliście zajęcia w tym roku?

Miałam osiem rozpoczęć roku szkolnego. Nie żartuję! Wystartowaliśmy ze szkołą w nowej lokalizacji, z wielką społecznością ponad 1200 uczniów i 105 nauczycieli. Założyliśmy, że chcemy zbudować dobrą atmosferę na cały rok. Wyświechtane hasło „witaj szkoło” poszło precz i zaczęliśmy, mówiąc „cieszymy się, że jesteś z nami”.

My z kolei ruszyliśmy z ogólnopolskim projektem Lekcja:Enter. Jak widzi Pani wartość takich działań?

To bardzo potrzebny projekt. Śledzę informacje o nim od początku, wczytałam się w założenia. Myślę, że spaja i łączy wiele ważnych aspektów: po pierwsze, pokazuje możliwości sieci i zasobów cyfrowych, wskazuje,  jak nauczyciel może poruszać się w cyfrowym świecie i radzić sobie w nim. Po drugie, powoduje, że nauczyciel staje się twórcą. Zabójstwem edukacji jest powtarzanie po innych, odtwórcze nauczanie. Sytuacja, w której nauczyciel sam może tworzyć sytuację w klasie w autorski sposób to po prostu petarda!

Dziękuję za miłe słowa i rozmowę!

Oktawia Gorzeńska, dyrektor ZSO 8 w Gdyni

Przeczytaj także: To, co wymyśliłem, ma sens, mimo, że jest trochę szalone – rozmowa z Piotrem, który skonstruował profesjonalne organy z rur PCV.
Premiera polskiej wersji międzynarodowej aplikacji – rozmowa z prof. Lechem Mankiewiczem z wydziału Fizyki Teoretycznej PAN

 

Lekcja:Enter to największy obecnie projekt edukacji cyfrowej w Polsce skierowany do szkół. Przez cztery lata udzielimy wsparcia około 100 placówkom edukacyjnym na szkolenia dla nauczycieli z lepszego wykorzystywania nowych technologii i e-zasobów w edukacji dzieci i młodzieży. Dostaną od nas wsparcie finansowe oraz merytorycznie, aby móc jak najlepiej przygotować szkolenia dla pedagogów w swoim regionie. Projekt finansowany ze środków UE prowadzimy wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych. Więcej informacji znajdziecie pod adresem: https://fundacja.orange.pl/nasze-programy/lekcjaenter oraz w informacji prasowej. 

Infografika - projekt Lekcja:Enter

Udostępnij: Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Informacje prasowe

Nowoczesna szkoła z projektem Lekcja:Enter. Rusza nabór instytucji, które będą odpowiedzialne za szkolenia nauczycieli z wykorzystania cyfrowych narzędzi w edukacji.

28 sierpnia 2019

Nowoczesna szkoła z projektem Lekcja:Enter. Rusza nabór instytucji, które będą odpowiedzialne za szkolenia nauczycieli z wykorzystania cyfrowych narzędzi w edukacji.

2 września rusza nabór grantów na szkolenia dla nauczycieli. Ci, którzy wezmą w nich udział, dowiedzą się, jak lepiej i efektywniej wykorzystywać cyfrowe technologie w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą. To pierwszy etap Lekcji:Enter, największego projektu edukacji cyfrowej dla szkół. W ciągu 4 lat w szkoleniach weźmie udział ponad 75 000 nauczycieli, w tym 30% z małych miejscowości i wsi. Projekt prowadzi Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych.

Wnioski o granty na realizację szkoleń mogą składać publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli – samodzielnie bądź w partnerstwie z Jednostkami Samorządu Terytorialnego, organizacjami pozarządowymi lub szkołami wyższymi. Aplikować można na www.lekcjaenter.pl od 2 do 23 września. Lista grantobiorców zostanie ogłoszona pod koniec listopada, a maksymalna kwota grantu to 450 tys. zł. [Jak aplikować?]

Jak wynika z badań EU Kids Online 2018, tylko nieco ponad 12% uczniów korzysta z internetu podczas lekcji, niespełna 3% komunikuje się online z nauczycielami, np. aby przesłać im pracę domową. Dzięki projektowi Lekcja:Enter, internet i narzędzia cyfrowe mają szansę stać się wartościowym dodatkiem do poszerzania wiedzy, zajęcia szkolne bardziej atrakcyjne i zgodne z potrzebami uczniów. Nauczyciele rozwiną w nim swoje cyfrowe kompetencje.

Wszystko to wpisuje się w misję Fundacji Orange –  naukę mądrego, bezpiecznego i kreatywnego korzystania z nowych technologii. Cieszymy się, że możemy realizować projekt tak ważny dla polskich szkół. Kompetencje cyfrowe są dziś kluczowe na rynku pracy i wspólnie musimy zadbać o to, żeby nauka była ciekawa i angażująca, a szkoła skutecznie przygotowywała do życia i pracy w szybko zmieniającej się rzeczywistości — mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Szkolenia będą przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych, artystycznych i informatycznych w szkołach podstawowych i średnich. Weźmie w nich udział po 15% nauczycieli z każdego województwa.

Naszym zadaniem jest pomóc nauczycielom umiejętnie  włączać zasoby cyfrowe do programów nauczania oraz wykorzystywać je do tworzenia własnych materiałów np. scenariuszy zajęć – mówi Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. – Dzięki internetowej platformie edukacyjnej będą mogli dzielić się swoimi doświadczeniami z wykorzystaniem technologii w dydaktyce – dodaje.

Projekt jest jednym z kluczowych elementów transformacji cyfrowej polskich szkół, w tym rozwoju kompetencji nauczycieli. W powiązaniu z takimi działaniami jak m.in.: Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Program Aktywna Tablica, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Platformy z e-zasobami edukacyjnymi www.epodreczniki.pl, wierzę, że znacznie przyczyni się do polubienia szkoły przez uczniów – powiedział dyrektor Rafał Lew-Starowicz, z Ministerstwa Edukacji Narodowej, którego departament jest odpowiedzialny za innowacje w edukacji.

Jak będzie przebiegał projekt Lekcja:Enter?

Już na etapie składania wniosku każda instytucja ubiegająca się o grant wyznaczy 4 trenerów regionalnych, którym zespół Lekcji:Enter zapewni szkolenia merytoryczne. Następnie grantobiorcy przeprowadzą rekrutację trenerów lokalnych, którzy w kolejnym etapie dotrą ze szkoleniami do nauczycieli z wybranych szkół. Ci następnie, wykorzystując nowe umiejętności, będą prowadzić zajęcia dla swoich uczniów w oparciu o zdobytą wiedzę.

Inwestowanie w nauczycieli pasjonatów daje najlepsze i najbardziej długofalowe efekty. To oni wyposażeni w wiedzę oraz narzędzia dydaktyczne będą zarażać uczniów pasją odkrywania świata i fascynacją nowoczesnymi technologiami – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa. – Inwestycja w nauczycieli w projekcie Lekcja:Enter to jeden z priorytetów Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Jestem przekonany, że realizacja tego projektu podniesie jakość kształcenia w Polsce na jeszcze wyższy poziom– dodaje.

W ramach Lekcji:Enter planowane są 3 tury udzielania grantów dla placówek doskonalenia.
W sumie przez 4 lata zostanie przekazanych około 100 grantów.

Projekt jest realizowany ze środków UE. Dofinansowanie zostało przyznane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Kontakt:

Katarzyna Hernandez, Fundacja Orange

e-mail:  katarzyna.hernandez@orange.com, tel. +48 504 092 268

Zainteresował Cie wpis? Jeśli chcesz otrzymywać informacje prasowe, zostaw nam swój adres e-mail
Napisz do Nas
Udostępnij: Nowoczesna szkoła z projektem Lekcja:Enter. Rusza nabór instytucji, które będą odpowiedzialne za szkolenia nauczycieli z wykorzystania cyfrowych narzędzi w edukacji.

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej