Odpowiedzialny biznes

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

19 kwietnia 2023

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

„Moc działania razem” – pod tym hasłem nasza Fundacja zaprasza szkoły z całej Polski do bezpłatnych programów edukacyjnych. Wspierają one uczniów i uczennice w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i zachęcają do współpracy. To ważne i potrzebne kompetencje w dzisiejszych czasach. Zgłoszenia do MegaMisji (dla klas 1–3) i #SuperKoderów (dla klas 4–8) przyjmujemy do 15 maja. Zajęcia rozpoczną się we wrześniu.

 „Moc działania razem”. Dlaczego takie hasło? Umiejętność współpracy to ważna kompetencja. Także (a szczególnie) w świecie pełnym technologii.  I tak się pięknie składa, że nasze inicjatywy wspierają dzieci w jej kształtowaniu. MegaMisja i #SuperKoderzy to zajęcia, na których wychodzą z ławek, tworzą coś wspólnie, dyskutują, wspólnie szukają rozwiązań i podejmują różne wyzwania. To nie jest: „Lekcja, temat, otwórzmy podręczniki na stronie…”. To ciekawa, inspirująca przygoda, która włącza dzieci w przebieg lekcji i daje im przestrzeń na działanie RAZEM.

A czego uczą się wspólnie? Dziś opowiem Wam, na czym polega MegaMisja dla klas 1 – 3, a za tydzień skupię się natomiast na #SuperKoderach dla klas 4-8. Zacznijmy od początku.

Czego uczą się dzieci w MegaMisji?

Dowiadują się, jak ważne jest krytyczne podejście do treści w internecie, czym różni się informacja od reklamy czy opinii, co można publikować w sieci. Poznają ważne zasady bezpieczeństwa w sieci, netykiety i ochrony prywatności. Uczą się dbania o cyfrową równowagę i umiar w korzystaniu z technologii. Wszystko to w formie zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym dzieci pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika. Na zajęciach mało jest pracy z urządzeniami, dużo natomiast ruchu i aktywności, które uwielbiają dzieci w tym wieku. Co ważne – to nie jest jednorazowa akcja, a 10-miesięczny cykl zajęć, które prowadzą przygotowani przez nas do tego nauczyciele i nauczycielki.

MegaMisja daje ogromną przestrzeń do współpracy uczniów w czasie pracy w parach, zespołach. Często jest to wspólna praca plastyczna nad przygotowaniem np. plakatów, komiksów, przy realizacji zaproponowanych przez nauczyciela zadań. Dzieci pracują razem bardzo chętnie, szczególnie wtedy, kiedy mają możliwość samodzielnego dobierania się w zespoły, wówczas efektywność wspólnego działania przynosi największe efekty. – mówi Krystyna Dziąg, nauczycielka ze szkoły podstawowej im. Armii Krajowej w Trzciannie w wojewódzkie łódzkim, która realizuje już zajęcia MegaMisji w swojej klasie.

Co zyskują nauczycielki, nauczyciele, szkoła?

Nauczycielki i nauczyciele otrzymują gotowe scenariusze zajęć, które wpisują się w podstawę programową i podczas 1 godziny zajęć tygodniowo pomagają dzieciom rozwijać kompetencje cyfrowe, informacyjne i medialne. Nie muszą być specjalistami w zakresie nowych technologii. Z pomocą rusza nasza Fundacja, która wspiera ich na każdym etapie projektu, a także w rozwoju ich własnych kompetencji. Program gwarantuje też nagrody dla szkół (audiobooki, książki, gry czy tablety).

Dla mnie jako nauczyciela najważniejsze jest to, że w czasie tych zajęć nie ma nudy, zawsze mijają one tak szybko, że uczniowie dziwią się, że już kończymy. Oczywiście nie bez znaczenia jest to, że w pełni realizują swoje zadanie, czyli umożliwiają nabywanie kompetencji cyfrowych przez uczniów i poszerzanie kompetencji cyfrowych przez nauczycieli. Do zajęć zostały opracowane bardzo ciekawe i szczegółowe scenariusze, więc każdy nauczyciel ma duże wsparcie w tym zakresie, co wcale nie oznacza, że nie może dołożyć w czasie realizacji zajęć czegoś od siebie. – dodaje Krystyna Dziąg.

Jak zajęcia odbierają dzieci?

Lekcja w MegaMisji zaczyna się krótką bajką o Cyfrowym Laboratorium, w którym narozrabiał pewien Psotnik. Dzieci pomagają bohaterom naprawić jego szkody, a przy tym rozwiązują zagadki i uczą się zasad bezpieczeństwa w sieci. Dzięki tej bajce i grywalizacji, chętniej angażują się w zajęcia i czekają na kolejne przygody.

W MegaMisji robimy tak różnorodne rzeczy, że dzieciaki nie mogą się doczekać kolejnych zadań. – wyjaśnia Krystyna Dziąg. Moim uczniom w programie podoba się to, że co tydzień mogą spotkać się z bliźniakami Julką i Kubą oraz Psotnikiem, ponieważ bardzo interesują ich przygody MegaMisyjnych bohaterów i z przyjemnością przyjmują do realizacji kolejne zadania, które od nich płyną. Warto podkreślić, że na każde kolejne zajęcia uczniowie czekają, a to chyba najlepsza rekomendacja. – dodaje nauczycielka.

Czasami toczą prawdziwe dyskusje, spierając się o różne sprawy i potrafią wypowiedzieć się na każdy temat. To jest fantastyczne! Małe dzieci dość późno uczą się współdziałania w grupie, współpracy. Te już to potrafią. – podsumowuje.

Jak zgłosić szkołę?

Czekamy na zgłoszenia szkół z całej Polski – niezależnie od tego, czy placówka jest mała czy duża, czy jest w dużym mieście czy na wsi – doświadczenie wielu lat pokazuje, że każdy nauczyciel i każda nauczycielka doskonale poradzi sobie z prowadzeniem zajęć MegaMisji.

Aby zacząć od września, nauczyciel do 15 maja wypełnia formularz i dołącza do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami. Temat pracy brzmi: „Zaproś MegaMisję do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij, dlaczego chcesz być w naszym programie” Ostatecznie do programu zostanie wytypowanych 140 szkół. Szczegóły znajdują się na stronie.

Znajdziecie tu też wszystkie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Można skontaktować się także z infolinią +48 502 091 955. A jak wypełnić formularz zgłoszeniowy? Oto instrukcja, krok po kroku.

Ty też wkręć się w lekcje, które wspierają uczniów w cyfrowym świecie!
Zgłoś szkołę do 15 maja!

Udostępnij: Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

Odpowiedzialny biznes

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

14 października 2020

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

Pamiętacie, jak w Dniu Nauczyciela chodziło się do szkoły z kwiatami i bombonierkami? Dziś ten dzień pewnie wygląda inaczej. Ale myślę sobie, że rola nauczycieli w życiu dzieciaków i w ogóle w kształtowaniu przyszłości jest ogromnie ważna. Z tych i z wielu innych powodów: drodzy nauczyciele i nauczycielki, trzymajcie się zdrowo i szczęśliwie!

Dziś dzieci i młodzież uczą się inaczej niż my kiedyś. W czasach, w których „wszystko można zgooglać”, a wiedza i informacje są na wyciągnięcie ręki (a właściwie jednego kliknięcia), zmienia się też rola nauczyciela. Dziś dzieciaki mniej potrzebują „przekazicieli” wiedzy. Bardziej – partnera do rozmowy o tym, co wyczytały/obejrzały w sieci i weryfikacji tego, pomocy w łączeniu faktów z różnych dziedzin, wsparcia w projektach grupowych, które uczą współpracy. Jak myślicie?

Wspomnień czar

Pamiętacie takie lekcje, na których byliście obecni? To znaczy… obecni mentalnie, zaciekawieni? Gdzie 45 min mijało jak 5? Takie, które zachęciły do poszukiwania odpowiedzi albo które faktycznie do czegoś Wam się w życiu przydały? Czy macie we wspomnieniach nauczycieli, którzy coś dla Was znaczyli? Może zmienili Wasze myślenie, pomogli odkryć coś ważnego, zaszczepili w Was pasje? Takich, którym coś zawdzięczacie?

Podzielcie się tymi historiami w komentarzach. Tak tak, wiem, na pewno byli i ci straszni, niesprawiedliwi, tłamszący, niemili. Ale hej… żyjemy ostatnio w dosyć smutnych czasach, powspominajmy może coś fajnego? 🙂

Świetni pedagodzy są wśród nas!

Wiele inicjatyw Fundacji Orange toczy się w szkołach, a na co dzień współpracujemy z setkami nauczycieli i nauczycielek. To oni realizują z dziećmi cykl zajęć MegaMisji, które rozwijają zdrowe cyfrowe nawyki i uczą zasad bezpieczeństwa w internecie. To oni prowadzą lekcje w #SuperKoderach z podstaw programowania i robotyki. I to nie tylko na informatyce, ale też na polskim, na historii, przyrodzie czy muzyce.

Czy są geekami, cyfrowymi omnibusami? Niekoniecznie. Im się po prostu chce! Chce im się działać, robić coś inaczej, szukać ciekawych projektów, interesować się tematami, które są ważne dla ich uczniów i rozumieją już, że ich świat to świat cyfrowy.

Wielu zaangażowanych, zmotywowanych nauczycieli i nauczycielek możecie posłuchać już jutro na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra”, o której pisałam w poniedziałek. Jeszcze raz serdecznie Was zapraszam. Zobaczcie, jak może wyglądać szkoła przyszłości i czy konieczność nauki zdalnej – paradoksalnie – przybliża nas do tworzenia nowoczesnej edukacji. Transmisja odbędzie się na https://jutrowszkole.pl/

Wszystkim nauczycielom i nauczycielkom w Dniu Edukacji Narodowej 2020 życzę dużo energii do działania. Macie bardzo ważną rolę w świecie!

Udostępnij: Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

Odpowiedzialny biznes

#SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

22 kwietnia 2020

#SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

Szkoły są zamknięte, zdalna nauka jest dodatkowym wyzwaniem. Zapytałem nauczycieli, jak korzystają z umiejętności zdobytych w MegaMisji i #SuperKoderach. Marek Grzywna z toruńskiej SP 23 w czasie kwarantanny nie stracił entuzjazmu: – program #SuperKoderzy znakomicie przygotował uczniów i nas nauczycieli do pracy w innych realiach: pracy zdalnej – mówi. – Oprócz pracy z robotami, pracujemy też z wykorzystaniem komputera, musimy się ze sobą łączyć zdalnie, np. w celu wykonania projektu zespołowego. Dzięki temu nabyliśmy już wcześniej umiejętności potrzebne do pracy zdalnej, które teraz wykorzystujemy. Ja i moi uczniowie traktujemy internet jako naturalne środowisko – dodaje. Lekcje #SuperKoderów w tej klasie to coś więcej niż przekaz wiedzy o technikach kodowania: to wspólne projekty, miejsce, w którym wielu uczniów rozwija swoje pasje. Widziałem ich w akcji, kiedy odwiedziliśmy Marka, by zrobić zdjęcia uczniów w akcji. Zarówno najmłodsi, jak i starsi #SuperKoderzy na przerwach przychodzą odwiedzić pracownię komputerową i z wypiekami na twarzy dopytują o kolejne tematy zajęć. Nic dziwnego, że od czasu zamknięcia szkół doskonale poradzili sobie z nowymi wyzwaniami. Mało tego:

Uczniowie sami przygotowali algorytm, który porządkuje plan dnia, proponując czas na zdalną naukę, odpoczynek, aktywność fizyczną.

Także zajęcia MegaMisji przygotowują do korzystania z cyfrowych narzędzi. – Czas kwarantanny pozwala wykorzystać umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. Dzieci wiedzą jak zabezpieczać dane na różnych platformach oraz jak prawidłowo przesyłać swoje prace – opowiada mi Ewa Lisiowska, liderka MegaMisji w szkole podstawowej nr 187 na warszawskich Bielanach. Dzięki wcześniejszej pracy, praca online jest nieco łatwiejsza. W klasach 1-3, dla których przeznaczona jest MegaMisja, wielkie znaczenie ma relacja z nauczycielem.

Kwarantanna to doskonała okazja, aby uczyć wykorzystania cyfrowych narzędzi.  

Staram się zaspokoić potrzebę kontaktu przez spotkania z dziećmi na Skype lub grając z nimi online – dodaje nauczycielka. MegaMisja Fundacji Orange Uczniowie nie tylko uczą się narzędzi i zasad bezpieczeństwa online, lecz wiedzą też, jak legalnie korzystać z cyfrowych zasobów. W ramach zajęć z MegaMisji zostali wprowadzeni w zagadnienie podstaw prawa autorskiego. – Doskonale pamiętam te zajęcia. Wszyscy przygotowywali prace plastyczne, które później były opatrzone ich nazwiskiem. W trakcie zajęć, gdy dzieci były zajęte wykonywaniem kolejnego zadania, zamieniłam nazwiska pod pracami. Reakcja dzieci po odkryciu zamiany była następująca: „Kto to zrobił?”, „Tak nie wolno!”, „To nie twoja praca!”. Szybko wyjaśniłam, że był to celowy zabieg. W trakcie tych zajęć uczniowie nauczyli się jak ważne jest szanowanie czyjejś pracy i dbanie o własne prace, aby ktoś ich nie wykorzystał bez ich zgody – wspomina Ewa Lisiowska.

Tysiące przykładów kreatywności

Sytuacje podobne do tego, o czym opowiadają nauczyciele z warszawskich Bielan i Torunia to rzeczywistość wielu szkół. Do tej pory do MegaMisji przystąpiło 1000 szkół, w których 27000 uczniów uczy się bezpiecznego i kreatywnego korzystania z sieci. Do #SuperKoderów dołączyło dotychczas 10000 uczniów z 500 szkół. Cieszymy się, że w tym trudnym czasie cyfrowe kompetencje mogą choć troszkę ułatwić naukę i pracę dzieciakom i nauczycielom w całej Polsce.

Dołącz do MegaMisji i #SuperKoderów!

Rekrutacja do kolejnych MegaMisji i #SuperKoderów trwa. Możecie przeczytać o niej więcej tutaj. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 15 maja. Przekażcie tę informację znajomym nauczycielom! Na pewno się nie zawiodą 🙂

Udostępnij: #SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

Informacje prasowe

Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli? Zgłoś szkołę do programów Fundacji Orange.

16 kwietnia 2020

Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli? Zgłoś szkołę do programów Fundacji Orange.

Przeniesienie nauczania ze szkolnych klas do internetu na czas epidemii pokazało, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Fundacja Orange od lat pomaga im je zdobywać. Teraz zaprasza szkoły do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych programów edukacyjnych, które zapewnią nowoczesne zajęcia dla dzieci, naukę programowania, szkolenia dla nauczycieli i sprzęt multimedialny dla szkół. Zgłoszenia do MegaMisji i #SuperKoderów można składać do 15 maja.

Dziś, kiedy tak wiele aktywności nagle zostało przeniesionych do sieci, umiejętność korzystania z aplikacji, świadomość zagrożeń w internecie i odpowiedzialne podejście do technologii  nabierają jeszcze większego znaczenia. Nasze programy edukacyjne uczą dzieci zdrowych nawyków cyfrowych, podstaw programowania i robotyki. Choć otwieramy już kolejną ich edycję, tym razem jeszcze bardziej zmotywowani zapraszamy do niej szkoły – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Nauczyciele bardzo dobrze oceniają poprzednie edycje, bo Fundacja przygotowuje ich do prowadzenia zajęć. Dzięki temu sami zyskują nowe umiejętności, a także więcej odwagi i otwartości na nowe technologie w nauczaniu– dodaje.

Coraz młodsze dzieci sięgają po smartfony, a w internecie poszukują głównie rozrywki i komunikacji. To od poziomu ich cyfrowych kompetencji i odpowiedniej edukacji zależy, czy z technologii będą korzystać odpowiedzialnie i kreatywnie, podejmując  wartościowe i rozwijające aktywności. Te dobrze przygotowane sprawniej też radzą sobie z udziałem w zdalnej nauce.

Programy Fundacji Orange dla szkół podstawowych to cykl zajęć, w czasie których uczniowie kształcą zdrowe nawyki cyfrowe i poznają podstawy programowania i robotyki. To cenna lekcja o tym, że nowe media to nie tylko zabawa i gry, ale możliwość rozwoju umiejętności, które z pewnością będą niezbędne w przyszłości. Już dziś istnieje ogromna potrzeba przygotowania programistów.

Od rozpoznawania fake newsów do programowania robotów

MegaMisja dla klas 1-3 to 10-miesięczny cykl zajęć, w czasie których dzieci uczą się, jak zachować bezpieczeństwo i umiar w korzystaniu ze smartfonów, jak chronić swoją prywatność w sieci, odróżniać informacje od reklamy, przestrzegać netykiety i praw autorskich, a także jak zrobić grafikę i film. Szkoły otrzymują od Fundacji sprzęt multimedialny – tablety, audiobooki, książki, zabawki edukacyjne, a nauczyciele zyskują nowe kompetencje. Na realizację zajęć wystarczy 1 godzina tygodniowo w czasie lekcji lub na świetlicy. Program bazuje na scenariuszach przygotowanych przez specjalistów. Najbardziej aktywne placówki odwiedza honorowy ambasador programu – Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to nauka podstaw programowania i robotyki nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego czy języków obcych. Jedna z trzynastu ścieżek do wyboru jest przeznaczona także dla szkół specjalnych i klas integracyjnych (opracowana m.in. we współpracy z Zytą Czechowską – Nauczycielką Roku 2019). W czasie zajęć dzieci konstruują roboty, stacje pogodowe, tworzą pierwsze strony www i komponują muzykę w oparciu o kody. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w grupie, które będą bardzo pożądane na rynku pracy. Nauczyciele prowadzący zajęcia nie muszą być specjalistami od technologii, bo Fundacja zapewnia im profesjonalne, darmowe szkolenia. Placówki zakwalifikowane do udziału otrzymują dotację na zakup multimediów, w tym zestawów robotów.

Do tej pory już prawie 27000 dzieci z 1000 szkół wzięło udział w MegaMisji, a 10000 dzieci z 500 szkół w #SuperKoderach.

Jak się zgłosić?

Tegoroczny nabór do MegaMisji i #SuperKoderów potrwa do 15 maja. Szkoły mogą zgłaszać się do obu programów lub tylko jednego, wypełniając prosty formularz online na https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i rozwiązując wspólnie z uczniami zadanie rekrutacyjne. Przygotowano je z uwzględnieniem realiów zdalnego nauczania. Komisja oceni je pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i wykorzystania cyfrowych narzędzi. Listę szkół przyjętych do programów opublikuje w czerwcu, aby zajęcia mogły zacząć się od nowego roku szkolnego.

Obie inicjatywy są bezpłatne, wpisują się w podstawę programową i mają patronaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.

******

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii. Prowadzi autorskie projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. Uczy programowania, druku 3d, podstaw edukacji medialnej, a w 100 małych miejscowościach otworzyła multimedialne Pracownie Orange wyposażone w darmowy Internet i sprzęt. Współprowadzi FabLab powered by Orange w Gdańsku i w Warszawie. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród marek telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej informacji: www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange.

Udostępnij: Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli? Zgłoś szkołę do programów Fundacji Orange.

Informacje prasowe

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

1 października 2019

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Orange Polska wraz z innymi firmami podpisał dziś w Ministerstwie Cyfryzacji deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Chodzi o wspólne przeciwdziałanie hejtowi w sieci, cyberprzemocy, promowaniu patostreamingu czy publikowaniu nielegalnych i szkodliwych treści. Orange prowadzi takie działania już od lat i dzieli się z innymi swoim doświadczeniem.

Zgadzamy się z Ministrem Cyfryzacji, Markiem Zagórskim, że dostawcy treści i usług świadczonych w internecie mają istotny wpływ na kształtowanie postaw społecznych i silnie oddziałują na opinię publiczną. Podzielamy też opinię, że w naszym wspólnym interesie jest bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza dla jej najmłodszych użytkowników. Dlatego podpisaliśmy deklarację i liczymy, na to, że wszyscy operatorzy telekomunikacyjni zaangażują się w działania, tak jak staramy się to robić w Orange od wielu już lat – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. strategii Orange Polska

Witold Drożdż podpisuje deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”

Orange Polska dba o bezpieczeństwo i edukację cyfrową dzieci

Fundacja Orange to jedyna fundacja wśród polskich operatorów telekomunikacyjnych. Od 15 lat dba, o to żeby najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych materiałów. Do tej pory na cele edukacyjno-społeczne Orange Polska wydał blisko 200 mln zł.

Działania na rzecz bezpieczeństwa w internecie oraz przygotowania młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów Orange Polska realizuje m.in. w ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam. Łączy on działania edukacyjne Fundacji Orange oraz usługi firmy związane z bezpieczeństwem klientów i użytkowników, takie jak Bezpieczny Starter czy aplikacja ochrony rodzicielskiej Chroń Dzieci w Sieci. Program wspiera edukację dzieci ze szkół i przedszkoli w całej Polsce w kwestii zasad bezpiecznego korzystania z internetu, oferując szereg narzędzi i materiałów edukacyjnych, takich jak platforma e-learningowa, portale informacyjne oraz broszury i zasady w wersji elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli, przygotowanych we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. W samym 2018 roku z materiałów edukacyjnych skorzystały blisko 2 miliony dzieci i dorosłych.

Wszystkie programy edukacyjno-społeczne Orange Polska są odpowiedzią na konkretne wyzwania społeczne. Opierają się na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami w danej dziedzinie, np. EU Kids On-line, „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie” czy „Postrzeganie internetu i nowych technologii”.

Tysiące przeszkolonych uczniów i nauczycieli

Od 2015 roku Fundacja Orange realizuje ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja. Jest przeznaczony dla nauczycieli oraz dzieci w wieku 6-10 lat i przybliża im wiedzę na temat dziesięciu kluczowych obszarów rozwijających kompetencje medialne, cyfrowe i informacyjne.

Natomiast #SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny w zakresie nauki programowania, skierowany do szkół podstawowych i uczniów w wieku 9-12 lat. W ramach programu dzieci uczą się programowania i podstaw robotyki oraz poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i angielskiego, muzyki czy matematyki.

W latach 2017-2018, w ramach projektu „Zaprogramuj Przyszłość” Fundacja Orange przeszkoliła z zasad kodowania ponad 1200 nauczycieli i 18 tys. uczniów z małych miejscowości na terenie całej Polski. Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”. Obecnie Fundacja prowadzi projekt „Lekcja:Enter”, w ramach, którego przez 4 lata przeszkoli ponad 75 000 nauczycieli ze wszystkich typów szkół, w tym 1/3 ze wsi i z małych miejscowości. Celem tego programu jest, by w edukacji dzieci umieli oni lepiej korzystać z nowych technologii i e-zasobów. Projekt jest dofinansowany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” POPC 2014-2020.

Od marca 2019 roku trwa kampania Fundacji Orange #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci, zwracająca uwagę na ten problem, pokazująca młodym ludziom jak sobie z nim radzić, jak reagować. Ideą kampanii jest chęć pokazania młodym ludziom, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto reagować na hejt, by powstrzymać to zjawisko.

Wspieramy walkę z patotreściami w internecie

W listopadzie 2018 Orange Polska podpisał Deklarację uczestników Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie. Zawiera ona bardzo jasny i zwięzły opis zjawiska oraz postulaty działań, które powinni wziąć na siebie sygnatariusze. Orange Polska podjął konkretne działania – zainicjował i sfinansował pierwsze w Polsce badanie zjawiska patotreści. Koordynatorem działań była Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a partnerem Biuro RPO. Badania i raport „Patotreści w internecie” to pierwsza w Polsce próba naukowego zdiagnozowania tego zjawiska, opisania jego specyfiki, skali, potencjalnego wpływu na młodych odbiorców oraz jego ram prawnych.

Raport i najważniejsze płynące z niego wnioski zaprezentowano podczas tegorocznej konferencji „Patotreści w internecie – niebezpieczna codzienność naszych dzieci” w Biurze RPO. Celem spotkania była również dyskusja nt. możliwych rozwiązań, wypracowywanych przez Okrągły Stół do walki z patotreściami w internecie.

Infografika - bezpieczeństwo i edukacja dzieci w sieci

 

Mediateka

Udostępnij: Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej