Informacje prasowe

MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

18 marca 2024

MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

„Krok po MegaMoce” – pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do kolejnej edycji programu edukacyjnego. Dzieci dostaną wsparcie w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych, nauczą się postaw, które pomogą im zadbać o higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci oraz ochronę przed szkodliwymi zjawiskami. Placówki mogą zgłaszać się do MegaMisji dla klas 1–3 szkół podstawowych do 29 kwietnia, a zajęcia rozpoczną się we wrześniu.

Środowisko cyfrowe jest ważną częścią życia młodych ludzi. Według badań NASK Nastolatki 3.0[i] istnieje jednak wiele obszarów, w których młodzi ludzie spotykają się ze zjawiskami szkodliwymi. Niemal 40% z nich doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany, ponad 40% nastolatków twierdzi, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, a co czwarty ogląda tzw. patostreamy.

 – Przygotowanie młodszych dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie pełnym ekranów, by potrafiły dbać o siebie w przestrzeni cyfrowej, jest ważnym zadaniem dla dorosłych  – mówi Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych Fundacji Orange. W radzeniu sobie z zagrożeniami takimi jak uzależnienie od ekranów, hejt, patotreści, deepfaki, grooming czy cyberprzemoc, potrzebują przede wszystkim odpowiednich kompetencji społecznych i emocjonalnych. Im szybciej  nauczą się rozpoznawać emocje własne i cudze, poznają wartość współpracy, krytycznego myślenia czy zwracania się o pomoc do zaufanych dorosłych, tym większe są szanse, że poradzą sobie z wyzwaniami, które prędzej czy później mogą spotkać – dodaje.

Program MegaMisja, kierowany jest dla klas 1–3 szkoły podstawowej, wpisuje się w podstawę programową. Do tej pory  udział w nim wzięło ponad 44 tysiące dzieci z prawie 2 tysięcy szkół z całej Polski.

– Nauczycielki i nauczyciele otrzymują od Fundacji Orange scenariusze zajęć, które prowadzą ich przez zajęcia krok po kroku oraz podpowiadają metody pracy, ułatwiające integrację klasy. Co ważne – program realizujemy z powodzeniem w miastach i wsiach, w placówkach dużych i małych – mówi Izabela Kręgiel, koordynatorka programu w Fundacji Orange.

MegaMisja tłumaczy ważne tematy poprzez zabawę i aktywności dostosowane do wieku dzieci. Podczas 10 miesięcznego cyklu zajęć, dzieci przeżywają kolejne przygody z animowanymi bohaterami – Julką i Kubą i niesfornym Psotnikiem. Dzięki temu o ważnych zasadach i postawach uczą się w ruchu, podczas dyskusji i prezentując swoje zdanie – praktycznie bez użycia ekranów. Każda szkoła w programie otrzymuje także nagrody – pomoce szkolne i edukacyjne. Placówki nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją inicjatywy.

Jak zgłosić się do programu?

Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją, należy do 29 kwietnia wypełnić formularz online i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową – krótkie nagranie video, w którym przedstawiciel szkoły opowie o swojej motywacji do udziału w programie. Szczegóły dotyczące zgłoszenia znajdują się na stronie  www.fundacja.orange.pl/megamisja. Informacji udziela również dedykowana infolinia: 794 593 246 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

[i] NASK, Nastolatki 3.0, Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców 2023

Mediateka

Udostępnij: MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

Mediateka

MegaMisja dla szkół

18 marca 2024


Odpowiedzialny biznes

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

19 kwietnia 2023

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

„Moc działania razem” – pod tym hasłem nasza Fundacja zaprasza szkoły z całej Polski do bezpłatnych programów edukacyjnych. Wspierają one uczniów i uczennice w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i zachęcają do współpracy. To ważne i potrzebne kompetencje w dzisiejszych czasach. Zgłoszenia do MegaMisji (dla klas 1–3) i #SuperKoderów (dla klas 4–8) przyjmujemy do 15 maja. Zajęcia rozpoczną się we wrześniu.

 „Moc działania razem”. Dlaczego takie hasło? Umiejętność współpracy to ważna kompetencja. Także (a szczególnie) w świecie pełnym technologii.  I tak się pięknie składa, że nasze inicjatywy wspierają dzieci w jej kształtowaniu. MegaMisja i #SuperKoderzy to zajęcia, na których wychodzą z ławek, tworzą coś wspólnie, dyskutują, wspólnie szukają rozwiązań i podejmują różne wyzwania. To nie jest: „Lekcja, temat, otwórzmy podręczniki na stronie…”. To ciekawa, inspirująca przygoda, która włącza dzieci w przebieg lekcji i daje im przestrzeń na działanie RAZEM.

A czego uczą się wspólnie? Dziś opowiem Wam, na czym polega MegaMisja dla klas 1 – 3, a za tydzień skupię się natomiast na #SuperKoderach dla klas 4-8. Zacznijmy od początku.

Czego uczą się dzieci w MegaMisji?

Dowiadują się, jak ważne jest krytyczne podejście do treści w internecie, czym różni się informacja od reklamy czy opinii, co można publikować w sieci. Poznają ważne zasady bezpieczeństwa w sieci, netykiety i ochrony prywatności. Uczą się dbania o cyfrową równowagę i umiar w korzystaniu z technologii. Wszystko to w formie zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym dzieci pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika. Na zajęciach mało jest pracy z urządzeniami, dużo natomiast ruchu i aktywności, które uwielbiają dzieci w tym wieku. Co ważne – to nie jest jednorazowa akcja, a 10-miesięczny cykl zajęć, które prowadzą przygotowani przez nas do tego nauczyciele i nauczycielki.

MegaMisja daje ogromną przestrzeń do współpracy uczniów w czasie pracy w parach, zespołach. Często jest to wspólna praca plastyczna nad przygotowaniem np. plakatów, komiksów, przy realizacji zaproponowanych przez nauczyciela zadań. Dzieci pracują razem bardzo chętnie, szczególnie wtedy, kiedy mają możliwość samodzielnego dobierania się w zespoły, wówczas efektywność wspólnego działania przynosi największe efekty. – mówi Krystyna Dziąg, nauczycielka ze szkoły podstawowej im. Armii Krajowej w Trzciannie w wojewódzkie łódzkim, która realizuje już zajęcia MegaMisji w swojej klasie.

Co zyskują nauczycielki, nauczyciele, szkoła?

Nauczycielki i nauczyciele otrzymują gotowe scenariusze zajęć, które wpisują się w podstawę programową i podczas 1 godziny zajęć tygodniowo pomagają dzieciom rozwijać kompetencje cyfrowe, informacyjne i medialne. Nie muszą być specjalistami w zakresie nowych technologii. Z pomocą rusza nasza Fundacja, która wspiera ich na każdym etapie projektu, a także w rozwoju ich własnych kompetencji. Program gwarantuje też nagrody dla szkół (audiobooki, książki, gry czy tablety).

Dla mnie jako nauczyciela najważniejsze jest to, że w czasie tych zajęć nie ma nudy, zawsze mijają one tak szybko, że uczniowie dziwią się, że już kończymy. Oczywiście nie bez znaczenia jest to, że w pełni realizują swoje zadanie, czyli umożliwiają nabywanie kompetencji cyfrowych przez uczniów i poszerzanie kompetencji cyfrowych przez nauczycieli. Do zajęć zostały opracowane bardzo ciekawe i szczegółowe scenariusze, więc każdy nauczyciel ma duże wsparcie w tym zakresie, co wcale nie oznacza, że nie może dołożyć w czasie realizacji zajęć czegoś od siebie. – dodaje Krystyna Dziąg.

Jak zajęcia odbierają dzieci?

Lekcja w MegaMisji zaczyna się krótką bajką o Cyfrowym Laboratorium, w którym narozrabiał pewien Psotnik. Dzieci pomagają bohaterom naprawić jego szkody, a przy tym rozwiązują zagadki i uczą się zasad bezpieczeństwa w sieci. Dzięki tej bajce i grywalizacji, chętniej angażują się w zajęcia i czekają na kolejne przygody.

W MegaMisji robimy tak różnorodne rzeczy, że dzieciaki nie mogą się doczekać kolejnych zadań. – wyjaśnia Krystyna Dziąg. Moim uczniom w programie podoba się to, że co tydzień mogą spotkać się z bliźniakami Julką i Kubą oraz Psotnikiem, ponieważ bardzo interesują ich przygody MegaMisyjnych bohaterów i z przyjemnością przyjmują do realizacji kolejne zadania, które od nich płyną. Warto podkreślić, że na każde kolejne zajęcia uczniowie czekają, a to chyba najlepsza rekomendacja. – dodaje nauczycielka.

Czasami toczą prawdziwe dyskusje, spierając się o różne sprawy i potrafią wypowiedzieć się na każdy temat. To jest fantastyczne! Małe dzieci dość późno uczą się współdziałania w grupie, współpracy. Te już to potrafią. – podsumowuje.

Jak zgłosić szkołę?

Czekamy na zgłoszenia szkół z całej Polski – niezależnie od tego, czy placówka jest mała czy duża, czy jest w dużym mieście czy na wsi – doświadczenie wielu lat pokazuje, że każdy nauczyciel i każda nauczycielka doskonale poradzi sobie z prowadzeniem zajęć MegaMisji.

Aby zacząć od września, nauczyciel do 15 maja wypełnia formularz i dołącza do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami. Temat pracy brzmi: „Zaproś MegaMisję do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij, dlaczego chcesz być w naszym programie” Ostatecznie do programu zostanie wytypowanych 140 szkół. Szczegóły znajdują się na stronie.

Znajdziecie tu też wszystkie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Można skontaktować się także z infolinią +48 502 091 955. A jak wypełnić formularz zgłoszeniowy? Oto instrukcja, krok po kroku.

Ty też wkręć się w lekcje, które wspierają uczniów w cyfrowym świecie!
Zgłoś szkołę do 15 maja!

Udostępnij: Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

Odpowiedzialny biznes

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

14 października 2020

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

Pamiętacie, jak w Dniu Nauczyciela chodziło się do szkoły z kwiatami i bombonierkami? Dziś ten dzień pewnie wygląda inaczej. Ale myślę sobie, że rola nauczycieli w życiu dzieciaków i w ogóle w kształtowaniu przyszłości jest ogromnie ważna. Z tych i z wielu innych powodów: drodzy nauczyciele i nauczycielki, trzymajcie się zdrowo i szczęśliwie!

Dziś dzieci i młodzież uczą się inaczej niż my kiedyś. W czasach, w których „wszystko można zgooglać”, a wiedza i informacje są na wyciągnięcie ręki (a właściwie jednego kliknięcia), zmienia się też rola nauczyciela. Dziś dzieciaki mniej potrzebują „przekazicieli” wiedzy. Bardziej – partnera do rozmowy o tym, co wyczytały/obejrzały w sieci i weryfikacji tego, pomocy w łączeniu faktów z różnych dziedzin, wsparcia w projektach grupowych, które uczą współpracy. Jak myślicie?

Wspomnień czar

Pamiętacie takie lekcje, na których byliście obecni? To znaczy… obecni mentalnie, zaciekawieni? Gdzie 45 min mijało jak 5? Takie, które zachęciły do poszukiwania odpowiedzi albo które faktycznie do czegoś Wam się w życiu przydały? Czy macie we wspomnieniach nauczycieli, którzy coś dla Was znaczyli? Może zmienili Wasze myślenie, pomogli odkryć coś ważnego, zaszczepili w Was pasje? Takich, którym coś zawdzięczacie?

Podzielcie się tymi historiami w komentarzach. Tak tak, wiem, na pewno byli i ci straszni, niesprawiedliwi, tłamszący, niemili. Ale hej… żyjemy ostatnio w dosyć smutnych czasach, powspominajmy może coś fajnego? 🙂

Świetni pedagodzy są wśród nas!

Wiele inicjatyw Fundacji Orange toczy się w szkołach, a na co dzień współpracujemy z setkami nauczycieli i nauczycielek. To oni realizują z dziećmi cykl zajęć MegaMisji, które rozwijają zdrowe cyfrowe nawyki i uczą zasad bezpieczeństwa w internecie. To oni prowadzą lekcje w #SuperKoderach z podstaw programowania i robotyki. I to nie tylko na informatyce, ale też na polskim, na historii, przyrodzie czy muzyce.

Czy są geekami, cyfrowymi omnibusami? Niekoniecznie. Im się po prostu chce! Chce im się działać, robić coś inaczej, szukać ciekawych projektów, interesować się tematami, które są ważne dla ich uczniów i rozumieją już, że ich świat to świat cyfrowy.

Wielu zaangażowanych, zmotywowanych nauczycieli i nauczycielek możecie posłuchać już jutro na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra”, o której pisałam w poniedziałek. Jeszcze raz serdecznie Was zapraszam. Zobaczcie, jak może wyglądać szkoła przyszłości i czy konieczność nauki zdalnej – paradoksalnie – przybliża nas do tworzenia nowoczesnej edukacji. Transmisja odbędzie się na https://jutrowszkole.pl/

Wszystkim nauczycielom i nauczycielkom w Dniu Edukacji Narodowej 2020 życzę dużo energii do działania. Macie bardzo ważną rolę w świecie!

Udostępnij: Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

Odpowiedzialny biznes

#SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

22 kwietnia 2020

#SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

Szkoły są zamknięte, zdalna nauka jest dodatkowym wyzwaniem. Zapytałem nauczycieli, jak korzystają z umiejętności zdobytych w MegaMisji i #SuperKoderach. Marek Grzywna z toruńskiej SP 23 w czasie kwarantanny nie stracił entuzjazmu: – program #SuperKoderzy znakomicie przygotował uczniów i nas nauczycieli do pracy w innych realiach: pracy zdalnej – mówi. – Oprócz pracy z robotami, pracujemy też z wykorzystaniem komputera, musimy się ze sobą łączyć zdalnie, np. w celu wykonania projektu zespołowego. Dzięki temu nabyliśmy już wcześniej umiejętności potrzebne do pracy zdalnej, które teraz wykorzystujemy. Ja i moi uczniowie traktujemy internet jako naturalne środowisko – dodaje. Lekcje #SuperKoderów w tej klasie to coś więcej niż przekaz wiedzy o technikach kodowania: to wspólne projekty, miejsce, w którym wielu uczniów rozwija swoje pasje. Widziałem ich w akcji, kiedy odwiedziliśmy Marka, by zrobić zdjęcia uczniów w akcji. Zarówno najmłodsi, jak i starsi #SuperKoderzy na przerwach przychodzą odwiedzić pracownię komputerową i z wypiekami na twarzy dopytują o kolejne tematy zajęć. Nic dziwnego, że od czasu zamknięcia szkół doskonale poradzili sobie z nowymi wyzwaniami. Mało tego:

Uczniowie sami przygotowali algorytm, który porządkuje plan dnia, proponując czas na zdalną naukę, odpoczynek, aktywność fizyczną.

Także zajęcia MegaMisji przygotowują do korzystania z cyfrowych narzędzi. – Czas kwarantanny pozwala wykorzystać umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. Dzieci wiedzą jak zabezpieczać dane na różnych platformach oraz jak prawidłowo przesyłać swoje prace – opowiada mi Ewa Lisiowska, liderka MegaMisji w szkole podstawowej nr 187 na warszawskich Bielanach. Dzięki wcześniejszej pracy, praca online jest nieco łatwiejsza. W klasach 1-3, dla których przeznaczona jest MegaMisja, wielkie znaczenie ma relacja z nauczycielem.

Kwarantanna to doskonała okazja, aby uczyć wykorzystania cyfrowych narzędzi.  

Staram się zaspokoić potrzebę kontaktu przez spotkania z dziećmi na Skype lub grając z nimi online – dodaje nauczycielka. MegaMisja Fundacji Orange Uczniowie nie tylko uczą się narzędzi i zasad bezpieczeństwa online, lecz wiedzą też, jak legalnie korzystać z cyfrowych zasobów. W ramach zajęć z MegaMisji zostali wprowadzeni w zagadnienie podstaw prawa autorskiego. – Doskonale pamiętam te zajęcia. Wszyscy przygotowywali prace plastyczne, które później były opatrzone ich nazwiskiem. W trakcie zajęć, gdy dzieci były zajęte wykonywaniem kolejnego zadania, zamieniłam nazwiska pod pracami. Reakcja dzieci po odkryciu zamiany była następująca: „Kto to zrobił?”, „Tak nie wolno!”, „To nie twoja praca!”. Szybko wyjaśniłam, że był to celowy zabieg. W trakcie tych zajęć uczniowie nauczyli się jak ważne jest szanowanie czyjejś pracy i dbanie o własne prace, aby ktoś ich nie wykorzystał bez ich zgody – wspomina Ewa Lisiowska.

Tysiące przykładów kreatywności

Sytuacje podobne do tego, o czym opowiadają nauczyciele z warszawskich Bielan i Torunia to rzeczywistość wielu szkół. Do tej pory do MegaMisji przystąpiło 1000 szkół, w których 27000 uczniów uczy się bezpiecznego i kreatywnego korzystania z sieci. Do #SuperKoderów dołączyło dotychczas 10000 uczniów z 500 szkół. Cieszymy się, że w tym trudnym czasie cyfrowe kompetencje mogą choć troszkę ułatwić naukę i pracę dzieciakom i nauczycielom w całej Polsce.

Dołącz do MegaMisji i #SuperKoderów!

Rekrutacja do kolejnych MegaMisji i #SuperKoderów trwa. Możecie przeczytać o niej więcej tutaj. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 15 maja. Przekażcie tę informację znajomym nauczycielom! Na pewno się nie zawiodą 🙂

Udostępnij: #SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej