Informacje prasowe

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

1 października 2019

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Orange Polska wraz z innymi firmami podpisał dziś w Ministerstwie Cyfryzacji deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Chodzi o wspólne przeciwdziałanie hejtowi w sieci, cyberprzemocy, promowaniu patostreamingu czy publikowaniu nielegalnych i szkodliwych treści. Orange prowadzi takie działania już od lat i dzieli się z innymi swoim doświadczeniem.

Zgadzamy się z Ministrem Cyfryzacji, Markiem Zagórskim, że dostawcy treści i usług świadczonych w internecie mają istotny wpływ na kształtowanie postaw społecznych i silnie oddziałują na opinię publiczną. Podzielamy też opinię, że w naszym wspólnym interesie jest bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza dla jej najmłodszych użytkowników. Dlatego podpisaliśmy deklarację i liczymy, na to, że wszyscy operatorzy telekomunikacyjni zaangażują się w działania, tak jak staramy się to robić w Orange od wielu już lat – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. strategii Orange Polska

Witold Drożdż podpisuje deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”

Orange Polska dba o bezpieczeństwo i edukację cyfrową dzieci

Fundacja Orange to jedyna fundacja wśród polskich operatorów telekomunikacyjnych. Od 15 lat dba, o to żeby najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych materiałów. Do tej pory na cele edukacyjno-społeczne Orange Polska wydał blisko 200 mln zł.

Działania na rzecz bezpieczeństwa w internecie oraz przygotowania młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów Orange Polska realizuje m.in. w ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam. Łączy on działania edukacyjne Fundacji Orange oraz usługi firmy związane z bezpieczeństwem klientów i użytkowników, takie jak Bezpieczny Starter czy aplikacja ochrony rodzicielskiej Chroń Dzieci w Sieci. Program wspiera edukację dzieci ze szkół i przedszkoli w całej Polsce w kwestii zasad bezpiecznego korzystania z internetu, oferując szereg narzędzi i materiałów edukacyjnych, takich jak platforma e-learningowa, portale informacyjne oraz broszury i zasady w wersji elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli, przygotowanych we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. W samym 2018 roku z materiałów edukacyjnych skorzystały blisko 2 miliony dzieci i dorosłych.

Wszystkie programy edukacyjno-społeczne Orange Polska są odpowiedzią na konkretne wyzwania społeczne. Opierają się na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami w danej dziedzinie, np. EU Kids On-line, „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie” czy „Postrzeganie internetu i nowych technologii”.

Tysiące przeszkolonych uczniów i nauczycieli

Od 2015 roku Fundacja Orange realizuje ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja. Jest przeznaczony dla nauczycieli oraz dzieci w wieku 6-10 lat i przybliża im wiedzę na temat dziesięciu kluczowych obszarów rozwijających kompetencje medialne, cyfrowe i informacyjne.

Natomiast #SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny w zakresie nauki programowania, skierowany do szkół podstawowych i uczniów w wieku 9-12 lat. W ramach programu dzieci uczą się programowania i podstaw robotyki oraz poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i angielskiego, muzyki czy matematyki.

W latach 2017-2018, w ramach projektu „Zaprogramuj Przyszłość” Fundacja Orange przeszkoliła z zasad kodowania ponad 1200 nauczycieli i 18 tys. uczniów z małych miejscowości na terenie całej Polski. Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”. Obecnie Fundacja prowadzi projekt „Lekcja:Enter”, w ramach, którego przez 4 lata przeszkoli ponad 75 000 nauczycieli ze wszystkich typów szkół, w tym 1/3 ze wsi i z małych miejscowości. Celem tego programu jest, by w edukacji dzieci umieli oni lepiej korzystać z nowych technologii i e-zasobów. Projekt jest dofinansowany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” POPC 2014-2020.

Od marca 2019 roku trwa kampania Fundacji Orange #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci, zwracająca uwagę na ten problem, pokazująca młodym ludziom jak sobie z nim radzić, jak reagować. Ideą kampanii jest chęć pokazania młodym ludziom, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto reagować na hejt, by powstrzymać to zjawisko.

Wspieramy walkę z patotreściami w internecie

W listopadzie 2018 Orange Polska podpisał Deklarację uczestników Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie. Zawiera ona bardzo jasny i zwięzły opis zjawiska oraz postulaty działań, które powinni wziąć na siebie sygnatariusze. Orange Polska podjął konkretne działania – zainicjował i sfinansował pierwsze w Polsce badanie zjawiska patotreści. Koordynatorem działań była Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a partnerem Biuro RPO. Badania i raport „Patotreści w internecie” to pierwsza w Polsce próba naukowego zdiagnozowania tego zjawiska, opisania jego specyfiki, skali, potencjalnego wpływu na młodych odbiorców oraz jego ram prawnych.

Raport i najważniejsze płynące z niego wnioski zaprezentowano podczas tegorocznej konferencji „Patotreści w internecie – niebezpieczna codzienność naszych dzieci” w Biurze RPO. Celem spotkania była również dyskusja nt. możliwych rozwiązań, wypracowywanych przez Okrągły Stół do walki z patotreściami w internecie.

Infografika - bezpieczeństwo i edukacja dzieci w sieci

 

Mediateka

Udostępnij: Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Informacje prasowe

Jak przygotować uczniów do cyfrowej zmiany? Ruszają zajęcia Fundacji Orange

20 września 2019

Jak przygotować uczniów do cyfrowej zmiany? Ruszają zajęcia Fundacji Orange

Rozpoczynają się zajęcia w MegaMisji i #SuperKoderach – z każdego z programów skorzysta kolejne 150 szkół. Otrzymają one wsparcie od Fundacji Orange i przygotują uczniów do krytycznego i pożytecznego korzystania z technologii. W 10-miesięcznym cyklu zajęć dzieci nauczą się, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w internecie i jak stawiać pierwsze kroki w programowaniu. Dla pozostałych placówek Fundacja przygotowuje otwartą platformę z bezpłatnymi scenariuszami do samodzielnego prowadzenia zajęć.

Jak wynika z badań, większość dzieci i młodzieży wykorzystuje sieć do przeglądania portali społecznościowych. Wśród nastolatków ¾ badanych aktywnie z nich korzysta. Młodzi używają internetu do komunikacji, gier, słuchania muzyki i oglądania filmów. Jednak bardziej zaawansowane czy twórcze sposoby wykorzystywania internetu i technologii są rzadką umiejętnością. Potwierdza ją zaledwie 10% badanych.

Dzięki rozwojowi technologii świat się intensywnie zmienia. Jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy do przetworzenia takiej ilości danych. Każdego dnia scrollujemy blisko 90 metrów ekranu na swoich urządzeniach, a nasz mózg otrzymuje średnio 34 gigabajty informacji –mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange od 14 lat zajmującej się cyfrową edukacją.
– Nawet, jeśli trudno nam dziś przewidzieć, jak będzie wyglądał świat za 10 czy 20 lat, musimy szukać dróg rozwoju dla najmłodszych. Jednym z oczywistych sposobów jest nauka mądrego, kreatywnego i bezpiecznego korzystania z technologii, jaką prowadzimy we współpracy z nauczycielami, uzupełniając program szkolny o ważne elementy cyfrowej edukacji – dodaje.

Rozpoczynające się zajęcia dla najmłodszych dzieci to 10 miesięcy kursu, który przygotowuje do świadomego i krytycznego korzystania z internetu i mediów. Uczestnicy MegaMisji uczą się, jak odróżniać prawdziwe informacje od fałszywych, jak chronić swoją prywatność online, przestrzegać praw autorskich i zachować równowagę między czasem online a offline.

Starsi uczniowie z klas 4-8 odkrywają świat programowania w #SuperKoderach. Szkoły mają do wyboru kilkanaście ścieżek tematycznych, które wpisują się w podstawę programową większości szkolnych przedmiotów, nie tylko informatyki. Kodowanie pojawia się m.in. na muzyce, języku polskim i angielskim, przyrodzie czy historii.

Od kiedy jesteśmy w #SuperKoderach, działamy jak nakręcony zegarek, wykorzystujemy roboty na lekcjach i na zajęciach pozalekcyjnych. Skręcamy, programujemy i dobrze się bawimy. Roboty to nie tylko informatyka, teraz wykorzystujemy je również na języku angielskim – mówi Marek Grzywna, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu.

W każdym z programów Fundacja Orange zapewniła miejsce dla 150 kolejnych szkół. Oznacza to, że wraz z placówkami z poprzednich lat cyfrowa edukacja od Fundacji Orange trafia do ponad 1400 placówek. Wszystkie otrzymują też wsparcie sprzętowe i szkolenia dla nauczycieli.

Widząc duże zainteresowanie edukacją cyfrową, Fundacja Orange przygotowała otwartą propozycję dla wszystkich zainteresowanych szkół. Te, które nie zakwalifikowały się do MegaMisji, od tego roku będą mogły skorzystać z otwartej platformy w internecie. Już od 14 października wszystkie materiały i scenariusze zajęć będą dostępne bezpłatnie dla pod adresem www.megamisja.pl. Również scenariusze lekcji #SuperKoderów są opublikowane na wolnych licencjach i mogą z nich korzystać wszyscy chętni nauczyciele czy rodzice.

Zajęcia #SuperKoderów rozpoczynają się regionalnymi szkoleniami dla nauczycieli, zaś MegaMisji – corocznym zjazdem liderów, który odbywa się 20 września w Warszawie. Trwa pod hasłem Edukacja 2019 – świat 2029, a jego myślą przewodnią są zmiany zachodzące w świecie.

Źródła: www.megamisja.pl, www.superkoderzy.pl, www.fundacja.orange.pl, badania EU Kids online 2018, pełen raport dostępny na stronie www.fundacja.orange.pl.

*****

Fundacja Orange uczy, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii. Wpiera uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli w poznawaniu świata internetu i programowania, prowadząc projekty edukacyjne. W 100 małych miejscowościach otworzyła multimedialne Pracownie Orange wyposażone w darmowy internet i sprzęt. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej informacji: www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange.

Mediateka

Zainteresował Cie wpis? Jeśli chcesz otrzymywać informacje prasowe, zostaw nam swój adres e-mail
Napisz do Nas
Udostępnij: Jak przygotować uczniów do cyfrowej zmiany? Ruszają zajęcia Fundacji Orange

Mediateka

Kolejny rok szkolny z programami edukacyjnymi Fundacji Orange

20 września 2019


Odpowiedzialny biznes

5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

29 kwietnia 2019

5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

Wydłużyliśmy czas rekrutacji do 15 maja, godz. 17.00. Do tego czasu nauczyciele mogą zgłaszać się do naszych programów. Dlaczego warto to zrobić?

1.  Dzieci muszą same nauczyć się, jak radzić sobie z niebezpieczeństwami

Oprócz wielu wspaniałych zasobów, internet zawiera wiele treści, których dzieci nie powinny oglądać. Ale zdarza się, że trafią na nie mimo woli.  Tak jest np. wyskakującymi oknami z reklamami stron porno. Nie da się odizolować dzieci od takich zjawisk. Trafią na nie prędzej czy później, jeśli nie na swoim urządzeniu, to u koleżanki lub kolegi. Jak pokazują badania, aż 23,4% nastolatków oglądało wulgarne, obsceniczne, przemocowe filmy, czyli patostream.

Młodzi ludzie, którzy czują, że natrafili na coś złego, często nie wiedzą, jak poradzić sobie z takim zagrożeniem. Co ciekawe, najczęstszą formą ochrony prywatności jest…. wyczyszczenie historii wyszukiwarki (mówi o tym 54,2% badanych). A już tylko 11,1% młodzieży regularnie zmienia swoje hasło do poczty czy serwisów społecznościowych. Ważne jest, by już od początku szkoły mówić dzieciom, jak mogą radzić sobie w takich sytuacjach.

My robimy to w MegaMisji – na zajęciach dla uczniów w klasach 1-3.

2.  Jak nie zmarnować 4 godzin i 12 minut każdego dnia?

Czy nam się to podoba, czy nie – młodzież będzie korzystać z sieci, a coraz więcej sfer życia wiąże się z aktywnością online. Specjaliści zwracają uwagę, że w kolejnych pokoleniach dzieci zaczynają korzystać z sieci w coraz młodszym wieku i korzystają z niej w każdym roku więcej, niż w poprzednim.  Aż 4 godziny i 12 minut – tyle wynosi średni czas korzystania z sieci przez młodzież.

Co możemy zrobić, by był to czas dobrze wykorzystany i wpływał na rozwój naszych dzieci? Uczyć, jak korzystać z sieci mądrze, jak pobudzać kreatywność, jak używać narzędzi online do poznawania świata. A także jak zachować zdrowe proporcje między aktywnościami online i ofline. Jak nie zapomnieć o zwykłej rozmowie czy wizycie w lesie.

Taki pomysł przyświecał nam, gdy tworzyliśmy #SuperKoderów i MegaMisję. Na każdych zajęciach uczniowie – niekoniecznie przy komputerach – uczą się korzystania z technologii dla swojego pożytku i rozwoju.

3.  Młodzież mało umie, dorośli są niewielkim wsparciem

Kilka pytań rozbija w puch przekonanie, że cyfrowi tubylcy są cyfrowymi geniuszami buzującymi kreatywnością inwestowaną w wytwarzanie memów i innych nowatorskich form kulturypisał Edwin Bendyk o młodych ludziach w „Polityce”.

Okazuje się, że młodzież nie ma wcale zaawansowanych umiejętności cyfrowych. Nie zna też bardziej skomplikowanych aplikacji, które mogą za darmo pobrać na swoje smartfony. Prawie 40% z nich twierdzi, że edukacja szkolna nie przygotowuje do funkcjonowania w świecie opartym na nowoczesnych technologiach. Połowa nie rozmawia o aktywności online z rodzicami, a aż 64,5 % nigdy nie rozmawiało o tym z żadnym nauczycielem.

Dlatego chcemy uczyć się np.:

  • jak zbudować robota, który narysuje zaprogramowane kształty,
  • jak przy pomocy języka kodu obserwować pogodę i badać klimat,
  • jak stworzyć swoją własną stronę internetową,
  • jak uruchomić kampanię społeczną,
  • jak nakręcić własne wideo i opublikować je w sieci.

To nie luźne wizje przyszłości, lecz aktywności, które od kilku lat proponujemy uczniom na MegaMisji i w #SuperKoderach.

4.  Kodowanie: język przyszłości

Jeśli chcemy dostosować się do zmieniającego się rynku pracy, musimy przygotowywać się na współpracę z robotami i masowe wykorzystanie z RPA (robotic process automation, robotyzacja procesów). Czyli zająć się edukacją szczególnie w tych kwestiach, które odróżniają nas od maszyn. Tradycyjny system edukacji, jak dobrze wiemy, nie w pełni odpowiada tym wyzwaniom. Obecnie pożądane kompetencje to wg World Economic Forum:

  • rozwiązywanie złożonych problemów,
  • krytycznie myśle­nie,
  • kreatywność,
  • zarządzanie ludź­mi,
  • współpraca w zespole,
  • inte­ligencja emocjonalna.

Te kompetencje można rozwijać również na zajęciach #SuperKoderów i MegaMisji. Nawet jeśli uczeń z grupy #SuperKoderów nie zostanie w przyszłości programistą, będzie budował umiejętność analizy problemu. Będzie szukał rozwiązania, dochodził do efektu swoją własną drogą – w odróżnieniu od zapamiętywania rozwiązań podanych przez nauczyciela, czyli obecnie najczęstszej metody edukacyjnej. Uczniowie w MegaMisji często pracują w zespołach, ćwicząc miękkie kompetencje. Czyli to, co pozwoli nam w przyszłości współpracować z robotami.

5.  To po prostu świetna zabawa!

Scenariusze MegaMisji i #SuperKoderów są pomyślane tak, żeby lekcje były po prostu dobrą zabawą. Roboty, które podążają za światłem lub jadą po narysowanej linii, wspólne przygotowanie kampanii społecznych czy fotografowanie smartfonami – to tylko niektóre przykłady aktywności, z których skorzystają uczniowie. Szkoła nic przy tym nie inwestuje – sprzęt może kupić z grantu w #SuperKoderach. Z kolei MegaMisja przewiduje nagrody na koniec kolejnych zaliczonych etapów.

Polećcie zaprzyjaźnionym szkołom oba programy. W związku z zakończonym strajkiem nauczycieli wydłużyliśmy czas na zgłoszenia. Czekamy na nie do 15 maja, godz. 17.00. Wszystkie informacje o rekrutacji znajdziecie tutaj.

Źródła: Raport Nastolatki 3.0, NASK, 2019, EU Kids Online 2018 Polska,  2019

Udostępnij: 5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

Informacje prasowe

Kolejne 300 szkół będzie rozwijać cyfrowe umiejętności z Fundacją Orange

2 kwietnia 2019

Kolejne 300 szkół będzie rozwijać cyfrowe umiejętności z Fundacją Orange

Ruszył nabór szkół do bezpłatnych programów Fundacji Orange, które podnoszą cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli.  Dzięki MegaMisji i #SuperKoderom uczniowie kolejnych 300 szkół podstawowych nauczą się jak bezpiecznie i kreatywnie poruszać się w cyfrowym świecie, nauczyciele poszerzą swoje kompetencje, a szkoły otrzymają granty i pomoce edukacyjne wspierające ich w korzystaniu z nowoczesnych technologii. Programy objęte są honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

68,2% dzieci i młodzieży nigdy lub prawie nigdy nie opublikowało w sieci zdjęcia swojego autorstwa, a 76,6% nie stworzyło niczego przy użyciu aplikacji mobilnej, np. obrazka narysowanego na telefonie lub tablecie – wynika z badań EU Kids online 2018. Dzieciom i młodzieży brakuje umiejętności związanych z choćby odrobinę bardziej zaawansowanymi zagadnieniami.

Odpowiedzią na te potrzeby są działania edukacyjne Fundacji Orange, prowadzone na szeroką skalę. Do tej pory z programu MegaMisja skorzystało 20000 dzieci w 800 szkołach, a z #SuperKoderów – 7180 uczniów w 340 szkołach w całym kraju. Od września do każdego programu dołączy kolejne 150, które zakwalifikują się do nich w rozpoczynającym się właśnie naborze.

Od lat działamy na rzecz edukacji cyfrowej. Pracujemy z grupą najmłodszych użytkowników internetu. Chcemy, by rozwijali swoją kreatywność, umieli zadbać o bezpieczeństwo w sieci, a w całej swojej aktywności online umieli kulturalnie się spierać i komentować rzeczywistość – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Oba programy są bezpłatne. Szkoły otrzymują liczne korzyści: wsparcie rzeczowe (MegaMisja), finansowe (#SuperKoderzy), a przede wszystkim dostęp do cennej wiedzy. Zadaniem nauczyciela jest przeprowadzenie zajęć według gotowego scenariusza i napisanie krótkiej relacji.

Misja z Psotnikiem w cyfrowym laboratorium

MegaMisja powstała z myślą o dzieciach w wieku 6-10 lat i ich nauczycielach. Jej celem jest podniesienie wiedzy i cyfrowych kompetencji nauczycieli wczesnoszkolnych, wychowawców świetlic oraz ich podopiecznych, tak by najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów. Program dostosowany jest do potrzeb dzieci i ma formę gry edukacyjnej, która uczy m.in.: jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, jak przestrzegać praw autorskich i zasad panujących w sieci, a także jak skutecznie szukać wiarygodnych informacji. Wszystko to odbywa się w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym uczniowie pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty. Misja, w której uczniowie biorą udział ma na celu wykonanie kolejnych zadań i zdobycie punktów, które wymienia się na gwarantowany sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne.

Dwanaście ścieżek #SuperKoderów

Program #SuperKoderzy jest przeznaczony dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych. Jego celem jest nauka programowania i podstaw robotyki nie tylko na informatyce, lecz także na zajęciach z innych przedmiotów. Szkoły mają do wyboru jedną z dwunastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia, pracy zespołowej jednocześnie wykonując zadania przewidziane w podstawie programowej danego przedmiotu. Placówki zakwalifikowane do udziału w #SuperKoderach otrzymują dotację na zakup sprzętu potrzebnego do prowadzenia zajęć i pomocy dydaktycznych oraz szkolenia dla nauczycieli i wsparcie edukatorów na czas trwania projektu. Udział w programie nie wymaga od nauczycieli żadnej specjalistycznej wiedzy.

Tegoroczny nabór do MegaMisji (uczniowie klas 1-3) i #SuperKoderów (uczniowie klas 4-8) potrwa do 10 maja 2019 r. Szkoły mogą zgłaszać się do programów, wypełniając prosty formularz, do którego załączą krótki film przygotowany przez nauczyciela wraz z uczniami. Jest on dostępny na stronie www.fundacja.orange.pl

Zainteresował Cie wpis? Jeśli chcesz otrzymywać informacje prasowe, zostaw nam swój adres e-mail
Napisz do Nas
Udostępnij: Kolejne 300 szkół będzie rozwijać cyfrowe umiejętności z Fundacją Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej