Trzebiatów to 10-tysięczne, turystyczne miasto, które leży ok. 8 km od Bałtyku. Do końca tego roku będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym w zasięgu sieci światłowodowej planujemy mieć niemal wszystkie gospodarstwa domowe.
Na dziś położyliśmy już 128 km światłowodów, dzięki czemu ok. 70 proc. mieszkańców może korzystać z internetu o prędkości do 1 Gb/s.
Dlaczego wybraliśmy Trzebiatów, jako nasze poletko eksperymentalne? Zdecydowały kwestie biznesowe, odpowiednia wielkość, możliwości techniczne i przede wszystkim ogromna przychylność lokalnego samorządu.
Niewielu zdaje sobie sprawę, że aż 75 proc. czasu potrzebnego na realizację inwestycji zajmuje uzyskanie wszystkich, potrzebnych zgód. Wsparcie władz miasta w tym kontekście jest nieocenione. W przypadku Trzebiatowa – i wielu innych miast – nasze inwestycje światłowodowe przekładają się na lepszy komfort życia mieszkańców, łatwiejsze prowadzenie biznesu i oszczędności w budżecie miasta.
Zapraszam do obejrzenia filmu, jak powstaje pierwsze w Polsce światłowodowe miasto.
W ubiegłym roku aż 51 miast i gmin z całej Polski zrobiło krok w stronę smart city z Orange Polska. Dzięki tej współpracy zaoszczędziły dużo pieniędzy w budżetach m.in. zmniejszając zużycie wody i energii. Zadbały też o proekologiczne rozwiązania i wygodę swoich mieszkańców.
Nasi samorządowi partnerzy korzystali głównie z trzech rozwiązań. Dzięki usłudze Smart Water 16 miejscowości lepiej zarządzało wodą i zmniejszyło jej straty. W 15 kolejnych postawiono na bezpieczeństwo na ulicach i oszczędności energii elektrycznej dzięki Smart Light. Tyle samo zainwestowało w nowoczesne rowery miejskie Smart Bike.
Mniej prądu, więcej światła
Inteligentne rozwiązania to nie tylko zmiany na lepsze w funkcjonowaniu miast i ułatwienia dla społeczności. To także ważny element dbania o środowisko naturalne. W 2022 r. na ulicach pojawiło się ponad 7 700 nowych, energooszczędnych lamp ulicznych od Orange. W połączeniu z inteligentnym sterowaniem, zużywają one o ponad 60% mniej energii elektrycznej niż ich tradycyjne, sodowe poprzedniczki, choć moc opraw LED jest dwukrotnie większa. Lampy w systemie Smart Light pomagają zaoszczędzić 3000 MWh energii elektrycznej rocznie.
Każda kropla się liczy
Tylko w ubiegłym roku zakontraktowaliśmy blisko 14,5 tys. punktów pomiaru i zdalnego odczytu w ramach usługi Smart Water. Już ponad 55 tys. inteligentnych nakładek w 40 miejscowościach w Polsce pracuje w sieciach wodociągowych. Każdego dnia przesyłają dane o przepływach niemal w czasie rzeczywistym. Nasz system do zarządzania wodą to nie tylko ułatwienia dla mieszkańców i przedsiębiorstw wodociągowych, ale realne oszczędności. Szacujemy, że wodociągach objętych Smart Water, straty wody powstające na skutek kradzieży, wycieków czy awarii zmniejszają się o ponad 1/3. Biorąc pod uwagę, że Polska ma jedne z najmniejszych zasobów wody pitnej w Europie, to każda kropla ma znaczenie.
Rowery zmieniają miasta
W 2022 roku na ulice wyjechało 1 200 nowych, supernowoczesnych rowerów miejskich czwartej generacji od Orange i Roovee. Już w 32 miastach można było przemierzać szlaki rowerowe z korzyścią dla zdrowia i środowiska naturalnego. W 2022 blisko 130 tysięcy użytkowników przejechało łącznie 3,5 mln kilometrów na Smart Bikes.
Pomagamy tworzyć smart city
Z badania, które przeprowadziliśmy z setką miast wynika, że barierami dla inteligentnych rozwiązań są nie tylko pieniądze czy dostępność technologii. To także brak wiedzy na temat funkcjonalności takich rozwiązań i fałszywe przekonanie, że smart city to domena metropolii. Właśnie z takimi stereotypami postanowiliśmy się zmierzyć w ramach „Akademii Lidera Smart City” – inicjatywy edukacyjnej dla samorządowców. Przedstawiciele 50 miast, pod okiem najlepszych ekspertów i praktyków, zdobywało wiedzę i poznawało przykłady inteligentnych rozwiązań. Podczas wykładów i warsztatów samorządowcy dowiedzieli się, jak wybierać rozwiązania dopasowane do miejscowości, zdobywać na nie fundusze i wprowadzać je.
Diamentowa wisienka na torcie
„Akademia Lidera Smart City” otrzymała diamentową, najwyższą nagrodę w konkursie Liderzy ESG. O jej przyznaniu zdecydowała kapituła ekspertów, w której zasiadają m.in. przedstawiciele Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, PWC, Dziennika Gazety Prawnej, NN Investment Partners TFI i UN Global Compact.
Zostaliśmy docenieni za pogłębioną analizę potrzeb i ich identyfikację wśród przedstawicieli polskich miast w zakresie dostępności i sposobów wdrażania inteligentnych rozwiązań. To dla nas potwierdzenie, że w zakresie zrównoważonego rozwoju idzie nam naprawdę dobrze. Dla mnie osobiście ta nagroda to podsumowanie naszych działań smart city w 2022 roku. A także mnóstwo satysfakcji, bo zainicjowałam i prowadziłam projekt Akademii Lidera Smart City.
Na koniec posłuchajcie, co o Akademii mówili jej uczestnicy. A my już szykujemy kolejną edycję!
Dzięki usłudze Smart AI Video można szybciej znaleźć miejsce parkingowe, zbadać atrakcyjność turystyczną deptaka, czy pomóc w wycenie lokali w centrum handlowym. Rozwiązanie działa w Dusznikach-Zdroju i dzięki niemu włodarze miasta lepiej znają potrzeby turystów.
Smart AI Video od Orange jest narzędziem analitycznym wykorzystującym kamery do wykrywania i zliczania ludzi lub innych obiektów, np. samochodów. Zbierane są dane o częstotliwości ruchu czy przepustowości, które za pomocą np. sieci GSM trafiają do komputera i tam są przetwarzane (tzw. edge computing).
Dzięki specjalnemu algorytmowi obraz z kamer zmienia się następnie w metadane i wędrują do inteligentnej platformy Live Objects, by finalnie pojawić się na ekranie komputera klienta w formie statystyk. Dane są oczywiście zanonimizowane, czyli obraz z kamer nie jest w żaden sposób przechowywany ani udostępniany. Brzmi skomplikowanie? Trochę tak, więc sprawdźmy jak Smart AI Video działa w praktyce.
Turystyczne smart – miasto
Duszniki-Zdrój, to znana miejscowości uzdrowiskowa. Potrzebowała informacji o ruchu turystycznym, aby jak najlepiej wykorzystać swój potencjał w różnych porach roku. Dlatego włodarze miasta zdecydowali się na jedną z usług z rodziny Smart AI Video.
Na początek w najbardziej uczęszczanej turystycznie lokalizacji zainstalowaliśmy specjalną kamerę – rejestratory. Na podstawie obrazu z nich, algorytm rozpoznaje ludzi i nadaje im indywidualne numery ID. Dzięki temu ta sama osoba nie będzie zliczana wielokrotnie, nawet jeśli kilkukrotnie znajdzie się w zasięgu rejestratora.
Gotowe statystyki trafiają do miasta. Już wkrótce będzie wiadomo, które z atrakcji Dusznik-Zdroju przyciągają najwięcej turystów. W przyszłości pozwolą oszacować, ile osób odwiedza miejscowość w konkretnych dniach czy godzinach. A nawet w jaki sposób korzystają one z infrastruktury miejskiej. Ta wiedza jest podstawą do planowania kolejnych miejskich inwestycji np. rozbudowy deptaków czy ścieżek rowerowych, bazy hotelowej i parkingów.
Dużo więcej możliwości
Duszniki-Zdrój to jeden z przykładów wykorzystania nowoczesnych technologii od Orange, ale wachlarz zastosowań rozwiązania jest dużo szerszy. Można je wykorzystywać np. w centrach handlowych, aby sprawdzić, jak poruszają się klienci i dowiedzieć się, która z lokalizacji na terenie galerii jest najbardziej atrakcyjna. Będzie też pomocna w liczeniu uczestników wydarzeń kulturalnych czy manifestacji.
Videoanalityka pomaga też w zarządzaniu parkingami, identyfikując pojazdy po numerach tablic rejestracyjnych. Algorytm pomaga „zdecydować” czy dany samochód może zatrzymać się na parkingu i czy musi uiścić opłatę przed otwarciem szlabanu. Dodatkowo system identyfikuje wolne miejsca na parkingu i odpowiednio nauczony, wskaże kierowcy, gdzie może zostawić samochód.
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej