Odpowiedzialny biznes

Czy hejt to poważny problem wśród nastolatków? Znamy wyniki badań

8 marca 2019

Czy hejt to poważny problem wśród nastolatków? Znamy wyniki badań

Mowa nienawiści, agresja, hejt – to częste problemy, na które napotykamy w sieci. Na ile są powszechne? Czy naprawdę jest tego tak dużo, jak nam się wydaje? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w badaniach EU Kids online.

Raport z pełnymi wynikami został ogłoszony wczoraj w siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich. Prof. Jacek Pyżalski, merytoryczny kierownik badań omówił część wyników. Nasza fundacja jest partnerem przedsięwzięcia. Pozwólcie, że przytoczę niektóre fakty.

Kiedy czytamy komentarze na dużych portalach czy w mediach społecznościowych, możemy ulec wrażeniu, że hejtu jest tak dużo, że rozsiewanie negatywnych treści to zajęcie większości internautów. A szczególnie młodych ludzi. Czy tak jest naprawdę? Badacze przepytali w sumie 1249 osób z 90 szkół. Przyjrzyjmy się liczbom:

  • 4,6% to sprawcy tradycyjnej przemocy raz w tygodniu lub częściej,
  • 5,1% to sprawcy przemocy online (tzw. cyberbullyingu) raz w tygodniu lub częściej.

Odsetek agresywnych w realu i w przestrzeni wirtualnej jest podobny. Co z tego wynika? Jak podkreślał prof. Jacek Pyżalski, internet nie jest źródłem problemu, tylko środowiskiem występowania agresji. Zobaczmy, jak to wygląda w przypadku agresji skierowanej przeciwko szczególnym grupom, mniejszościom, czyli mowy nienawiści?

  • 5,9% to sprawcy mowy nienawiści
  • 8,7% badanych doświadczyło jej osobiście
  • co 3 nastolatek natrafił na mowę nienawiści przynajmniej raz w ciągu ostatniego roku.

W grupie, która przyznaje się do mowy nienawiści, większość osób ma za sobą zaledwie kilka takich wpisów. Ci, którzy publikują je codziennie lub prawie codziennie to margines. Problem nie jest więc powszechny, co nie znaczy, że jest nieważny. W czasach analogowych przemoc ograniczała się do wąskiego grona, czasem zaledwie dwóch osób. Obecnie każdy negatywny wpis, komentarz, każde prześmiewcze zdjęcie może rozlać się w oceanie internetu. Wszyscy tego doświadczamy, ale najmocniej dotyka to nastolatków.

Co możemy zrobić? Jest wiele metod wsparcia atakowanych – zarówno online, jak i offline. Każdy świadek hejtu ma do wyboru jedną z trzech dróg:

  • sprzeciwić się negatywnym głosom,
  • nic nie zrobić,
  • przyklasnąć im, udostępnić czy zalajkować negatywny komentarz.

Trzecia droga to oczywiście przyłączanie się do atakujących i dawanie im pożywki. Ale wielu z nas bez złych zamiarów pozostaje biernymi. Po prostu nie zajmujemy się tymi sprawami. Wyłączamy artykuł, pod którym widzimy morze jadu. Warto jednak czasem zabrać pozytywny głos, sprzeciwić się krzywdzącym komentarzom. Czy wesprzeć niesłusznie atakowanych. Pokażmy wyraźnie, że internetowe trolle i hejterzy to mniejszość! A mamy na to dowód w postaci naszych badań: np. ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7% badanych.

Jeśli chcecie pokazać swój sprzeciw wobec hejtu, poświęćcie kilka sekund i weźcie udział w naszej sondzie. Wejdźcie na stronę www.jestnaswiecej.pl i opowiedzcie się, czy jesteście za czy przeciw hejtowi?

Pełen raport jest dostępny na stronie Fundacji Orange. Badania były przeprowadzone w 2018 roku na reprezentatywnej grupie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat, 1249 uczniach z 90 szkół. Kwestionariusz był wspólny dla wszystkich europejskich krajów biorących udział w badaniach. Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy), dr Katarzyną Abramczuk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Jest to druga edycja EU Kids online w Polsce, pierwszą przeprowadzono w 2010.

 

 

 

Udostępnij: Czy hejt to poważny problem wśród nastolatków? Znamy wyniki badań

Odpowiedzialny biznes

Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

12 lutego 2019

Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

Za nami spotkanie społeczności Pracowni Orange w Rytlu z Anną Guzik, Żanetą z serialu „Na Wspólnej” i główną bohaterką „Heli w opałach”.

Mieszkańcy wzięli udział w konkursie „Nasza miejscowość w 2050”. Ogłosiliśmy go jako część Tygodnia Pracowni Orange, a główną nagrodą była właśnie wizyta ambasadorki Pracowni Orange, Ani Guzik. Jury po długich debatach uznało, że najlepsza była praca przesłana przez mieszkańców Rytla.

Zapewne pamiętacie nazwę tej miejscowości w Borach Tucholskich z doniesień o tragicznej nawałnicy w sierpniu 2017. Cała Polska oglądała wtedy przerażające zdjęcia powalonych domów i drzew. Teraz mieszkańcy stają już na nogi, a doskonale działająca Pracownia Orange jest przykładem ich świetnego zorganizowania. Także film przygotowany przez rytelską młodzież okazał się strzałem w dziesiątkę – i zdobył główną nagrodę Tygodnia Pracowni Orange.

W czasie wesołego spotkania społeczności Pracowni z Anią Guzik nie zabrakło oczywiście autografów i wspólnych zdjęć. Był też czas na prezenty, występy miejscowych grup, pytania zadawane ambasadorce i wspólną zabawę w kalambury. Tak opowiadała o tej okazji liderka pracowni, Małgorzata Kowalewska-Remisz:
Spotkanie z Panią Anią to było ekscytujące wydarzenie i wyjątkowa nagroda. Często powtarzam, że nasza Pracownia jest mała, ale kryje ogromny potencjał! Codziennie organizujemy zajęcia i warsztaty, dbając o kulturę i rozwój cyfrowych kompetencji naszych dzieci, a każdemu spotkaniu towarzyszą wesołe tańce i śpiewy. Prowadzenie Pracowni to świetna zabawa i przy okazji wartościowa misja. Cieszę się, że nasza praca została doceniona.

Ważnymi gośćmi w pracowni byli także Bogumiła Ropińska, wiceburmistrz Czerska i Łukasz Ossowski, sołtys sołectwa Rytel. Zobaczcie kilka zdjęć:

        

A inni laureaci?

To kolejne powody do dumy. Każda z pracowni w inny sposób przedstawiła swoją wizję przyszłości, za co otrzymała odpowiednią nagrodę. W Cieszanowie odbyły się lekcje VR o kosmosie; Nowogard dostał robota Photona EDU, a pracownia w Wysokiem Mazowieckiem – warsztaty z montażu filmów na smartfonie. Wyróżniliśmy także członków pracowni w Zajączkowie, którzy spotkali się z Grzegorzem Kasdepke. Każda z pracowni wniosła do projektu swoją unikalną wartość.

Pozwólcie, że na koniec przytoczę kilka faktów podsumowania:

  • Już drugi raz wspólnie zorganizowaliśmy Tydzień Pracowni Orange.
  • Był to czas, w którym lokalni liderzy ze wzmożoną aktywnością zapraszali do pracowni nowych gości.
  • W Tygodniu Pracowni Orange wzięło udział 40 pracowni z całej Polski.
  • Każda z nich zorganizowała specjalne warsztaty: od kulinarnych, poprzez plastyczne aż po gry terenowe, zajęcia architektoniczne czy przygody z płytką MakeyMakey.
  • 5 pracowni zostało wyróżnionych w konkursie Fundacji Orange „Nasza miejscowość w 2050”.

Bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym za świetne pomysły i realizację. Już nie mogę się doczekać Waszych kolejnych projektów!

Więcej szczegółów o pracowniach przeczytacie tutaj.

Zdjęcia: Bartek Bartosiński

Udostępnij: Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

Odpowiedzialny biznes

Mądre korzystanie z sieci to w szkołach temat tabu

25 października 2018

Mądre korzystanie z sieci to w szkołach temat tabu

Niedawno jeden z naszych blogerów opisał Offline Challenge – czyli wyzwanie naszej zaprzyjaźnionej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, polegające na odcięciu się na 48 godzin od nowych technologii. Kampania trwa i zbiera znakomity odzew. To znakomity pretekst, aby pójść krok dalej i rozpocząć debatę o tym, jak dzieci i nastolatki korzystają z komputera, internetu i telefonów komórkowych.

Jako Fundacja Orange jesteśmy partnerem badań EU Kids Online 2018. Znamy wstępne wnioski z raportu, który bierze pod lupę cyfrowe zwyczaje polskich nastolatków. Co z nich wynika?

  1. Młodzi korzystają z internetu głównie za pośrednictwem smartfonów (9 na 10 nastolatków)
  2. Komputery stacjonarne są w mocnej defensywie – ledwie 40 proc. nastolatków w ogóle z nich korzysta.
  3. Tylko 1 na 10 nastolatków, mimo olbrzymich możliwości (co też promujemy naszymi programami dla szkół), tworzy i kreuje swoje własne treści w sieci.
  4. Last but not least: wszyscy uczniowie mają lekcję informatyki, ale aż 40 proc. z nich nie ma w szkole ustalonych zasad korzystania z internetu a jeszcze więcej, bo 45 proc. nigdy nie rozmawiało z nauczycielem o dobrych zasadach postępowania w sieci.

Cyberbulling, dzielenie się wrażliwymi danymi, pornografia – to tylko kilka z rozprzestrzeniających się jak szarańcza zjawisk, które grożą nastolatkom nienauczonym jak poruszać i zachowywać się w internecie.

Walczymy o to, aby poziom świadomości (uczniów, nauczycieli, rodziców) wzrastał. Trzymajcie kciuki, naprawdę się przydadzą.

Pełen raport EU Kids Online 2018 zaprezentujemy w grudniu.

Udostępnij: Mądre korzystanie z sieci to w szkołach temat tabu

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej