Informacje prasowe

Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

11 października 2022

Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

Fundacja Orange i Głos Nauczycielski wyłonili laureatkę konkursu Nauczyciel Jutr@. To Aldona Rumińska-Szalska ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. L. Wawrzyńskiej w Krakowie. Inicjatywa wyróżnia nauczycieli, którzy rozwijają swoje kompetencje, aby lepiej rozumieć potrzeby uczniów wychowywanych w cyfrowym świecie. Podążają za nimi, a zajęcia opierają na dobrej relacji.

 

Konkurs Nauczyciel Jutr@, zainicjowany przez Fundację Orange, po raz drugi towarzyszy prestiżowym wyborom Nauczyciela Roku. Spośród zgłoszeń, które spełniły wymogi formalne, jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego wybrało dziesięć osób, a zwyciężczynią została Aldona Rumińska-Szalska, pedagożka wspomagająca ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. L. Wawrzyńskiej w Krakowie. Nagrodą w konkursie jest wizyta studyjna w szkołach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie.

Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono także Nauczyciela Roku. Została nim Iwona Pietrzak-Płachta z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie.

Uczeń, który czuje swoją sprawczość – edukacja włączająca w praktyce

Pani Aldona pracuje jako pedagożka wspomagająca z uczniami z niepełnosprawnościami. W pracy koncentruje się więc na szczególnych potrzebach swoich podopiecznych. Jak pisała w swoim zgłoszeniu
do konkursu, najważniejsze jest dla niej, aby uczeń mógł udowodnić sobie swoją sprawczość, użyteczność, umiejętność, talent, aby był wielkim w swoich oczach i porównywał się przede wszystkim z sobą samym. Uważa też, że w pracy z uczniami o różnych potrzebach (emocjonalnych, fizycznych, umysłowych) ważne
są niejednorodne metody terapeutyczne – dlatego ciągle się rozwija i próbuje tego co nowe. Podkreśla jednak, że dąży do zachowania równowagi między metodami tradycyjnymi a tymi, które uwzględniają nowe technologie.

Jako humanista z krwi, kości i duszy, prowadziłam ze sobą walkę, aby zacząć wplatać nowe technologie
w proces edukacyjny. Momentem zwrotnym było dla mnie nauczanie zdalne. Wtedy postanowiłam wyjść poza wygodną strefę komfortu.
Do zmiany zmotywowali mnie także moi uczniowie, zauważyłam bowiem,
że intensywnie korzystają z urządzeń ekranowych, ale spędzają czas głównie na grach. Chciałam by poznali tę bardziej praktyczną i kreatywną stronę technologii. Udało się – teraz tworzą quizy, puzzle, graficzne zagadki, rebusy, czy komiksy. Uczą też tego kolegów czy rodziców. Widzę też
ogromny wzrost zainteresowania uczniów na lekcji – mówi Aldona Rumińska-Szalska.

Wśród nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ edukatorek i edukatorów znaleźli się także:

  • Marta Brzeżawska ze Szkoły Podstawowej w Niebieszczanach;
  • Agnieszka Burak z Zespołu Szkół w Czernikowie;
  • Alicja Jędrzejak ze Szkoły Podstawowej nr 53 w Szczecinie;
  • Agnieszka Kownatka-Ruszkowska ze Szkoły Podstawowej nr 306 im. ks. J. Twardowskiego
    w Warszawie;
  • Bogusława Mikołajczyk z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących
    w Tarnowskich Górach;
  • Tomasz Ordza ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce;
  • Krystyna Sadek z Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych;
  • Sebastian Walczak ze Szkoły Podstawowej nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu;
  • Ewelina Wójcik z V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku.

Kompetencje cyfrowe – to więcej niż znajomość programów i aplikacji

Cieszymy się, że do konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosiło się tak wiele świetnych nauczycielek i nauczycieli. Widzimy, że dla nich, podobnie jak dla nas, kompetencje cyfrowe nie są oderwane od kluczowych umiejętności społecznych. W konkursie chcieliśmy też docenić postawy nauczycielek i nauczycieli – podążanie za uczniem, otwieranie się na to, co nowe, przełamywanie swoich przyzwyczajeń i przede wszystkim dbanie o dobrą relację z dziećmi i młodzieżą – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange, która wspiera szkoły w prowadzeniu edukacji cyfrowej, informacyjnej i medialnej – szkoli nauczycieli, przygotowuje materiały i scenariusze zajęć.

 

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange

e-mail: magda.mierzwinska@orange.com

tel. +48 512 356 297

———————————————————-

O Fundacji Orange

Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Już od 17 lat dba o rozwój dzieci i młodzieży
w cyfrowym świecie. Z fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki
i druku 3D. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja Orange szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja:Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Inicjatywy Fundacji Orange są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami.

Mediateka

Udostępnij: Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

Mediateka

Nauczyciel Jutr@ – Fundacja Orange zaprasza nauczycielki i nauczycieli do zgłaszania się do konkursu

16 sierpnia 2022


Informacje prasowe

Nauczyciel Jutr@ – rusza druga edycja konkursu towarzyszącego wyborom Nauczyciela Roku

18 maja 2022

Nauczyciel Jutr@ – rusza druga edycja konkursu towarzyszącego wyborom Nauczyciela Roku

Startuje Konkurs Nauczyciel Jutr@. Fundacja Orange i Głos Nauczycielski uhonorują nauczycielkę lub nauczyciela, który będąc świadomym wyzwań edukacji XXI wieku, rozwija swoje kompetencje, także te cyfrowe, jest otwarty na potrzeby uczniów i korzysta z ich wiedzy i doświadczenia. Konkurs towarzyszy inicjatywie Nauczyciel Roku organizowanej od 20 lat przez Głos Nauczycielski. Zgłoszenia do obu przedsięwzięć przyjmowane są do 9 września 2022.

Tytuł Nauczycielki Jutr@ w 2021 roku otrzymała Joanna Mikusek–Przystajko, nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Kudowie-Zdroju. Pedagożka zyskała uznanie jury Konkursu, bo jako etyczka i humanistka postanowiła podążać za potrzebami swoich uczniów i zaczęła odważnie rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. Dzięki temu, realizowała ciekawsze zajęcia dla młodych – a  właściwie wspólnie z nimi, na przykład programując na lekcjach etyki roboty, które poruszały się od wybranej wartości do drugiej.

– Dla Nauczyciela Jutr@ kompetencje cyfrowe to nie tyle znajomość aplikacji i programów, ile przede wszystkim sposób na to, by być bliżej uczniów i lepiej rozumieć ich świat. To ktoś, kto  ma odwagę uczyć inaczej, a jego wychowankowie mają przestrzeń, by pytać: „dlaczego, po co i jak” – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

– Cieszę się, że możemy kontynuować wspólny Konkurs jakim jest Nauczyciel Jutr@. To ważne, żeby nauczycielki i nauczyciele otwierali się na to co nowe, a jednocześnie nie tracili z oczu tego co najważniejsze, czyli relacji z uczniami – dodaje Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny Głosu Nauczycielskiego.

Do 9 września można zgłaszać kandydatów do nowej edycji. Nauczyciel Jutr@ to tytuł, którym zostanie uhonorowana osoba otwarta na nowoczesne podejście do edukacji, która stawia potrzeby swoich uczniów i uczennic w centrum uwagi, podąża za ich zainteresowaniami, a współpracę z nimi opiera na partnerskiej relacji. Nie musi być obeznana z nowinkami technologicznymi, ale ma odwagę stawiać pierwsze kroki w innym, mniej tradycyjnym podejściu do uczniów.

W swojej pracy wyróżnia się m.in.:

  • otwartą postawą na prowadzenie zajęć w wykorzystaniem nowoczesnych, angażujących metod, zgodnych z potrzebami młodych ludzi wychowywanych w świecie cyfrowym;
  • dążeniem do podnoszenia swoich kompetencji, w tym kompetencji cyfrowych;
  • i wykorzystaniem przy tym nowych technologii lub e-zasobów edukacyjnych, aby prowadzić ciekawsze lekcje dla uczniów i uczennic.

Do Konkursu zgłosić mogą się czynni zawodowo nauczyciele i nauczycielki ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych, oraz placówek oświatowych. Tak jak w Konkursie Nauczyciel Roku kandydatów mogą zgłaszać także inni nauczyciele, dyrekcja szkół lub placówek oświatowych, rodzice uczniów czy sami uczniowie. Formularz zgłoszeniowy i regulamin Konkursu dostępny jest na stronie https://glos.pl/nauczycieljutra   

Jury Konkursu pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wybierze 10 nominowanych i spośród nich laureata lub laureatkę. Nagrodą główną jest wizyta studyjna w szkołach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. Finał Konkursów Nauczyciel Jutr@ i Nauczyciel Roku zaplanowany jest na 11 października 2022 roku w Warszawie.

Fundacja Orange zajmuje się cyfrową edukacją dzieci i młodzieży, wspiera także nauczycieli i nauczycielki w zdobywaniu nowoczesnych kompetencji. Jest m.in. liderem projektu Lekcja:Enter, w ramach którego już ponad 48 tysięcy nauczycieli skorzystało z darmowych szkoleń, ucząc się prowadzić nowoczesne, angażujące lekcje przy wykorzystaniu cyfrowych narzędzi. W maju 2022 Fundacja otrzymała wyróżnienie w konkursie im. Janusza Korczaka dla instytucji wcielających w życie korczakowskie idee.

Kontakt dla mediów
Magda Mierzwińska, Fundacja Orange
e-mail: magda.mierzwinska@orange.com
tel. +48 512 356 297

Udostępnij: Nauczyciel Jutr@ – rusza druga edycja konkursu towarzyszącego wyborom Nauczyciela Roku

Informacje prasowe

Fundacja Orange wyróżni Nauczyciela Jutr@, który rozwija swoje kompetencje z myślą o przyszłości

23 sierpnia 2021

Fundacja Orange wyróżni Nauczyciela Jutr@, który rozwija swoje kompetencje z myślą o przyszłości

Do 10 września można zgłaszać kandydatury do konkursu Nauczyciel Jutr@, który zainicjowała Fundacja Orange. Towarzyszy on znanemu od 20 lat konkursowi Nauczyciel Roku – Głosu Nauczycielskiego. Wyróżnienie otrzyma pedagożka lub pedagog, który mimo wyzwań np. nauczania zdalnego, rozwinął swoje umiejętności, w tym umiejętności cyfrowe – z troski o potrzeby uczniów i z myślą przyszłości edukacji. Nagrodą jest wizyta studyjna w szkole w Finlandii.

Inspiracją dla konkursu Nauczyciel Jutr@ były doświadczenia edukacji zdalnej. Z raportu Fundacji Orange Między pasją a zawodem – o statusie i rolach nauczycieli i nauczycielek w Polsce 2021 wynika, że 62% pedagogów uważa, że pandemia negatywnie wpłynęła na sytuację i prestiż ich pracy. Tym bardziej warto docenić ich wysiłek.

– Nauczyciel Jutr@ to dla nas taki, który rozwija swoje kompetencje, żeby lepiej rozumieć potrzeby swoich podopiecznych wychowujących się w cyfrowym świecie. Uwzględnia, że uczniowie dziś potrzebują innego podejścia do edukacji niż ci – 20 lat temu. Ma odwagę uczyć inaczej, a jego wychowankowie mają przestrzeń, by pytać: „dlaczego, po co i jak”. To ktoś, kto być może właśnie w trudach nauki zdalnej zmienił swoje podejście do prowadzenia lekcji i budowania relacji z uczniami i uczennicami – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Wiemy, że takich nauczycielek i nauczycieli nie brakuje, bo spotykamy ich w prowadzonych przez nas projektach.

Nauczyciel Jutr@ to konkurs towarzyszący prestiżowemu konkursowi Nauczyciel Roku organizowanemu przez Głos Nauczycielski już od 20 lat.

– Zawód nauczyciela to najpiękniejszy i najważniejszy zawód świata, chociaż trudny i wymagający niezwykłej siły, odporności, pasji. W tym roku chcemy powiedzieć jeszcze więcej – to jest zawód ważny dla przyszłości. Dlatego włączyliśmy się w nową inicjatywę i chcemy docenić zaangażowanie nauczycielek i nauczycieli w pracę z dziećmi i młodzieżą między innymi w okresie pandemii – mówi Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny Głosu Nauczycielskiego.

Kto może wziąć udział w konkursie?

Do Konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosić mogą się czynne zawodowo nauczycielki i nauczyciele ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych, oraz placówek oświatowych.  Co ważne, podobnie jak w Konkursie Nauczyciel Roku, kandydatów mogą zgłaszać także inni nauczyciele, dyrekcja szkół lub placówek oświatowych, rodzice uczniów czy sami uczniowie. Aby wziąć udział w konkursie Nauczyciel Jutr@ wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie https://glos.pl/nauczycieljutra na niej znajduje się też regulamin oraz szczegółowe kryteria wyboru.

Nagrodą dla zwycięzcy, którego Jury Konkursu wybierze spośród nadesłanych do 10 września 2021 zgłoszeń, będzie wizyta studyjna w szkole w Finlandii zorganizowana przez Fundację Orange. Na takim wyjeździe wybrana nauczycielka lub nauczyciel dowie się więcej o jednym z najlepiej ocenianych systemów edukacji na świecie, a inspiracje z wizyty będzie miał szansę wykorzystać w swojej codziennej pracy.

Gala finałowa konkursu Nauczyciel Jutr@ i Nauczyciel Roku, na której wręczone zostaną wyróżnienia,  odbędzie się 12 października 2021 roku w Warszawie.

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange

e-mail: magda.mierzwinska@orange.com, tel. +48 512 356 297

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

biuro.prasowe@orange.com

Twitter: @RzecznikOrange, blog: www.blog.orange.pl

———————————————————-

O Fundacji Orange

Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Już od 16 lat dba o rozwój dzieci i młodzieży
w cyfrowym świecie. Z fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki i druku 3D. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja Orange szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja: Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Inicjatywy Fundacji Orange są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami.

Udostępnij: Fundacja Orange wyróżni Nauczyciela Jutr@, który rozwija swoje kompetencje z myślą o przyszłości

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej