Zielony Operator

Eko-język, czyli jak zrozumieć kluczowe pojęcia

16 kwietnia 2021

Eko-język, czyli jak zrozumieć kluczowe pojęcia

Coraz częściej słyszymy informacje związane z ekologią i ochroną środowiska. Niektóre słowa i pojęcia wydają się znajome, inne brzmią abstrakcyjnie. Do tego dochodzą sformułowania, które rozumieją nieliczni. Aby było Wam łatwiej zrobiłam krótki przewodnik po definicjach, zakresach i procesach, które nas dotyczą i do których często się odnosimy.

Neutralność klimatyczna czy zerowe emisje netto (Net Zero)

Neutralność klimatyczna, zwana też węglową oznacza osiągnięcie zerowych emisji gazów cieplarnianych w danej organizacji, dla danego produktu lub wydarzenia. W zależności od ustalenia konkretnego zakresu neutralności, może być łatwiejsza lub trudniejsza do osiągnięcia. Może też obejmować tylko wybraną część emisji. Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach.

Szczególnym rodzajem neutralności klimatycznej są zerowe emisje netto. To już bardziej ambitny cel, bo dotyczy całości emisji gazów cieplarnianych. Wpływa na całą organizację, ponieważ oznacza redukcję wszystkich emisji gazów cieplarnianych, zarówno własnych jak i dostawców oraz użytkowników końcowych, czyli klientów. To trudny proces z uwagi na konieczność kontroli całego, skomplikowanego łańcucha wartości.

Podobnie jak cała Grupa Orange, Orange Polska celuje w zerowe emisje netto w 2040 (#NetZero2040). Albo innymi słowy: w pełną neutralność klimatyczną netto w zakresach 1, 2 i 3.

Ślad węglowy, czyli zakres 1, 2 i 3

No dobrze, ale czym są te zakresy? Emisje gazów cieplarnianych nazywane są śladem węglowym organizacji. Obejmują całkowitą sumę emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez firmę. To emisje w całym tzw. łańcuchu wartości, które są związane z wytworzeniem kupowanych przez firmy mediów, surowców, usług (m.in. surowców głównych, materiałów pomocniczych, półproduktów), ich transportem, ale także z użytkowaniem produktów czy usług przedsiębiorstwa przez ich odbiorców.

Gazy cieplarniane brane pod uwagę w obliczeniach to dwutlenek węgla CO2, metan CH4, podtlenek azotu N2O oraz wiele innych gazów cieplarnianych. Obliczenia śladu węglowego już kilkanaście lat temu zostały ustandaryzowane, aby móc zachować spójne ramy przeprowadzania obliczeń. Najbardziej powszechnym standardem liczenia emisji gazów cieplarnianych jest tzw. Protokół GHG, który dzieli emisje na trzy zakresy.

ZAKRES 1 – własne emisje bezpośrednie, czyli pochodzące ze źródeł własnych lub kontrolowanych przez daną organizację, np. spalanie paliw w związku z użyciem kotłów grzewczych czy samochodów służbowych lub emisje z klimatyzacji.

ZAKRES 2 – własne emisje pośrednie, czyli powstające w wyniku zużywania zakupionej energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej i chłodu. Fizycznie emisje GHG powstają w miejscu wytworzenia tych mediów, dlatego mówi się o nich „pośrednie”, ale traktuje się jako kontrolowane przez przedsiębiorstwo, stąd są „własne”.

ZAKRES 3 – pozostałe emisje pośrednie, czyli innych podmiotów, które można zidentyfikować w łańcuchu wartości danej organizacji, zwane też emisjami w łańcuchu wartości. Najtrudniej jest je śledzić i kontrolować, ale zazwyczaj mają największy udział we wszystkich emisjach danej organizacji. Powstają w wyniku wytworzenia surowców lub półproduktów, zagospodarowania odpadów, transportu surowców oraz produktów, podróży służbowych pracowników czy użytkowania produktów przez końcowych odbiorców.

Firmy muszą identyfikować miejsca o wysokich poziomach emisji w swoim łańcuchu dostaw, oceniać dostawców pod kątem zrównoważonego rozwoju, kontrolować poziom efektywności energetycznej, a także budować relacje z dostawcami i pracownikami, by pomóc obniżać emisje. Szukają też sposobów na wpływanie na zachowania klientów, a także dbają o koniec życia swoich produktów np. poprzez zadbanie o właściwe postępowanie z odpadami.

Monitorujemy, unikamy, redukujemy

Kluczem do osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej netto jest zrozumienie i ograniczenie emisji wytwarzanych przez daną organizację we wszystkich trzech zakresach. Choć unikanie i redukowanie emisji muszą pozostać głównym celem, zawsze pozostaną emisje, których nie da się wyeliminować. Powinny one podlegać neutralizacji tzn. usunięciu z atmosfery.

Dwutlenek węgla można usuwać na różne sposoby, od naturalnych jak np. odtwarzanie wieczystych i bioróżnorodnych lasów, zwiększanie absorpcji dwutlenku węgla przez glebę, po rozwiązania technologiczne – bezpośrednie wychwytywanie i przechowywanie CO2 z powietrza. Na dzisiaj nie ma jednak sprawdzających się na dużą skalę rozwiązań technologicznych.

Neutralizacja to działanie uzupełniające, niejako ostatni krok na drodze do neutralności. Nie jest to podstawowe rozwiązanie ani panaceum na problemy klimatyczne. Ziemia nie ma wystarczającej powierzchni, żeby posadzić lasy mogące pochłonąć całość nadmiarowego dwutlenku węgla, który emituje ludzkość! Nie wspominając o tym, że lasy nie rozwiązują problemu innych gazów cieplarnianych, stale wprowadzanych przez człowieka do atmosfery.

Warto pamiętać, że cele neutralności klimatycznej są formułowane dla odległych lat. To rok 2040, 2050 a czasem – choć to zdecydowanie za późno – 2060. To dlatego, że eliminacja emisji wymaga znaczących wysiłków, głębokich zmian w procesach produkcyjnych czy łańcuchach wartości. Ale nie znaczy, że nie musimy działać już teraz. Wręcz przeciwnie! Dlatego ważne jest wyznaczanie celów pośrednich, które zbliżają dany cel czy organizację do neutralności klimatycznej. W Orange osiągniemy zerowe emisje netto w 2040 roku, ale już na 2025 rok mamy konkretne, ambitne, mierzalne cele redukcyjne.

Firmy mierzą swoje emisje

Firmy zarządzające swoim wpływem na klimat i środowisko monitorują i raportują emisje gazów cieplarnianych. Przedstawiają interesariuszom (regulatorom, nadzorcom, klientom) rzetelne, szczegółowe i obiektywne dane. W raportach niefinansowych znajdziemy wiele informacji na temat minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko. Szczególnym zagadnieniem staje się ujawnianie informacji związanych z oddziaływaniem na klimat, zgodnie z najnowszymi wytycznymi Komisji Europejskiej. To konieczne do zmniejszenia tempa postępującego globalnego ocieplenia, które wpływa także na prowadzenie biznesu.

Udostępnij: Eko-język, czyli jak zrozumieć kluczowe pojęcia

Zielony Operator

Neutralność klimatyczna celem świata i Orange

9 października 2020

Neutralność klimatyczna celem świata i Orange

Naukowcy i organizacje na całym świecie nawołują do podejmowania działań, dzięki którym będzie możliwe osiągniecie neutralności wobec klimatu. Rządy i świat biznesu muszą mieć świadomość, że bez wspólnych wysiłków nie da zatrzymać się lub chociaż spowolnić negatywnych zmian klimatu. Dlatego Orange angażuje się w realne działania i do 2040 roku chce osiągnąć neutralność klimatyczną.

Co kryje się pod tym pojęciem, o którym słyszymy coraz częściej? Najprościej tłumacząc neutralność klimatyczna (zwana także emisyjną czy węglową) oznacza zerową emisję gazów cieplarnianych netto, w tym dwutlenku węgla, czyli równowagę między emisjami gazów cieplarnianych a pochłanianiem ich z atmosfery.

Mniej emisji, więcej lasów

Aby osiągnąć stan neutralności trzeba zredukować do minimum emisje CO2, na poziomie lokalnym jak i ogólnoświatowym. W przypadku, gdy dalsze ograniczanie emisji dwutlenku węgla nie jest możliwe, trzeba działać, aby to zrównoważyć poprzez pochłanianie gazu cieplarnianego. Najprostsze rozwiązania podsuwa nam natura: zwiększanie powierzchni lasów, które odgrywają kluczową rolę w pochłanianiu CO2 z atmosfery, a przy okazji wspomagają bioróżnorodność. Rozwijają się także technologie przechwytywania i przechowywania CO2 (Carbon Capture and Storage – CCS).

Ideę neutralności klimatycznej wprowadziło porozumienie paryskie w 2015 roku, podpisane przez 197 państw podczas szczytu COP21. Określono w nim ogólnoświatowy plan działania, który ma nas uchronić przed daleko posuniętymi zmianami klimatu, dzięki ograniczeniu globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C oraz dążeniu do utrzymania go na poziomie 1,5°C.

Czerpiąc z porozumienia paryskiego i podejmując konkretne kroki, aby zatrzymać zmiany klimatu i ograniczyć ich negatywne skutki, Komisja Europejska oraz większość państw unijnych postawiły sobie cel: Europa neutralna dla klimatu do 2050 roku.

Neutralność klimatyczna Orange do 2040

Jak wspominałam na blogu w poście „Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?” Grupa Orange zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2040 roku. To o dekadę wcześniej niż przewiduje Unia Europejska czy rekomenduje operatorom telekomunikacyjnym międzynarodowa organizacja GSMA. Ponadto Grupa Orange jest członkiem-założycielem Inicjatywy Net Zero, która promuje ideę zerowej emisji dwutlenku węgla w przedsiębiorstwach.

Pierwszym celem Orange, którego realizacja pomoże nam stać się neutralnymi dla klimatu, jest zmniejszenie globalnej emisji CO2 o 30% do roku 2025 (w porównaniu do roku 2015), przy jednoczesnym zwiększaniu udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej. Włączając się w realizację wspólnego celu w Orange Polska od 2021 r. będziemy pokrywać część zapotrzebowania na energię, kupując ją bezpośrednio od dostawców energii ze źródeł odnawialnych (OZE). Do końca 2020 powstaną też dwie farmy wiatrowe, które już w 2021 będą dostarczać nam zieloną energię: 50 GWh rocznie, czyli ok. 10% naszego zapotrzebowania.

Planujemy dalsze pozyskiwanie nowych źródeł zielonej energii w Polsce. Chcemy, aby przekroczyła ona 50% naszego rocznego zapotrzebowania do 2025 roku. Tylko takie działanie ma realny i znaczący wpływ na redukcję emisji CO2, a jednocześnie, dzięki tworzeniu nowych OZE, wspiera zieloną transformację polskiego sektora energetycznego.

Jak zmniejszamy emisję dwutlenku węgla

W Orange Polska emisje dwutlenku węgla pochodzą z trzech źródeł: sieci i data center, nieruchomości i transportu. Poprawiamy naszą efektywność energetyczną we wszystkich. Aby ograniczyć emisje wdrażamy technologie, które pozwalają na efektywniejsze przesyłanie danych i są bardziej wydajne energetycznie, inwestujemy w nowoczesne i mniej energochłonne biura, promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a dzięki telekonferencjom i wideokonferencjom zmniejszamy liczbę podróży służbowych.

Podczas konferencji COP21 w 2015 roku Grupa Orange dodatkowo zobowiązała się do wdrożenia zasad i procesów gospodarki o obiegu zamkniętym, aby ograniczyć eksploatację zasobów naturalnych ziemi. Ambicją Grupy Orange jest m.in. wykorzystywanie odnowionego sprzętu w sieciach i centrach danych oraz zwiększanie udziału smartfonów odzyskiwanych z rynku w ramach odkupu czy recyklingu, aby dać urządzeniom drugie życie.

Nasze usługi odgrywają też rolę we wspieraniu zielonej transformacji naszych klientów i redukowania przez nich śladu węglowego. Dobrym przykładem są oferowane klientom biznesowym i instytucjonalnym usługi Smart City. To rozwiązania oparte o IoT, czyli tzw. Internet rzeczy. Chodzi o obiekty podłączone do sieci pozwalające na bieżące monitorowanie i zarządzanie np. oświetleniem czy dostawami wody. W naszym portfolio są także usługi pozwalające na racjonalną i efektywną gospodarkę odpadami, monitorowanie jakości powietrza czy zarządzanie miejskimi usługami transportowymi.

Udostępnij: Neutralność klimatyczna celem świata i Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej