Odpowiedzialny biznes

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

24 października 2019

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Bill Gates do 13. roku życia nie miał w rękach komputera. Stave Jobs w dzieciństwie lubił majsterkować i do 12. r.ż. nie zajmował się komputerami. Will Wright, twórca słynnej gry komputerowej Sims wspomina, że teorię Pitagorasa poznawał poprzez zabawę klockami.* Natomiast my zamiast zabawek, często dajemy dziecku urządzenie elektroniczne z ekranem.

Nowe technologie mogą mieć pozytywny wpływ na proces edukacji czy rozwoju dzieci, pod warunkiem jednak, że dzieci zaczną je stosować w odpowiednim wieku i z odpowiednim przygotowaniem dorosłych. Tymczasem coraz młodsze dzieci dostają do zabawy tablet czy smartfon. Badania przeprowadzone przez TNS Polska S.A. na zlecenie Orange Polska, we współpracy z Fundacją Orange i Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę w 2016 roku pokazały, że ponad 20% dzieci do 2. r.ż. „korzysta” z urządzeń z dostępem do internetu, a u 3 latków ta liczba sięga już 35%.

Zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii mówią, że dzieci do 2. r.ż. nie powinny mieć do czynienia z ekranami. My mówimy nawet bardziej rygorystycznie – do wieku 3 lat. A i potem przez określony czas i pod opieką dorosłych.

Dlaczego? Ekrany i sposób pokazywania na nich treści mogą niekorzystnie wpływać na mózg dziecka, który nie jest jeszcze w pełni wykształcony i w pełni gotowy, aby poradzić sobie z takim poziomem stymulacji.

Więcej informacji znajdziesz na naszym portalu edukacyjnym na temat odpowiedzialnego korzystania z technologii Razem w sieci.

* N.Kardaras, Dzieci ekranu, CeDeWu, 2018

* N.Kardaras, Dzieci ekranu, CeDeWu, 2018

Udostępnij: Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Odpowiedzialny biznes

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

11 października 2019

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

O 30-stu minionych latach gospodarki wolnorynkowej możemy mówić także z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu. Choć na początku odpowiedzialność ta ograniczała się w dużej mierze do programów charytatywnych, z czasem przybrała formy bardziej zorganizowanego zaangażowania społecznego. Ostatecznie przerodziła się w kompleksowe strategie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego biznesu.

4 programy społeczne Orange Polska i Telekomunikacji Polskiej wśród najlepszych

Cieszy nas, że zaangażowanie i programy społeczne Orange Polska zostało docenione. Telefon do Mamy, Pracownie Orange – czyli edukacja cyfrowa w małych miastach i wsiach w Polsce, MegaMisja oraz #SuperKoderzy znalazły się wśród najlepszych inicjatyw 30-lecia gospodarki wolnorynkowej.

Projekty wybrało grono ekspertów wśród ponad 4300 inicjatyw, które przewinęły się przez wydawany od 17 lat Raport Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dodatkowo lokalne projekty zgłosiła też Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Nagrody zostały wręczone 10 października podczas konferencji “Społeczne wyzwania biznesu po 30-stu latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce” w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Telefon do Mamy, czyli gdy nie wszyscy mieli jeszcze smartfony

Dobrze to widać na przykładzie naszej firmy. Telekomunikacja Polska od początku swojego istnienia, czyli od 1991 roku część zysków przekazywała na cel społeczne poprzez tzw. fundusz darowizn. Finansowano z niego co roku kilkadziesiąt inicjatyw organizacji i instytucji społecznych. W 2003 roku nasze działania przybrały bardziej zorganizowaną formę pod parasolem programu TP Dzieciom. Wykorzystano w ten sposób nie tylko zasoby finansowe firmy, ale też jej kompetencje, usługi i zaangażowanie pracowników.

Jednym z pierwszych naszych programów był Telefon do Mamy – kolorowe aparaty telefoniczne pojawiły się w tysiącach szpitali w całej Polsce, by pomóc chorym dzieciom w kontakcie z bliskimi. Wtedy też pojawił się w naszej firmie wolontariat pracowniczy. Z czasem nasze zaangażowanie społeczne przybrało bardziej zorganizowaną formę.  Powołaliśmy Fundację Orange (wcześniej nazywała się Fundacja Grupy TP), która od 15 lat działa według przyjętych przez nas zasad. Łączy środki finansowe, kompetencje firmy i zaangażowanie pracowników na rzecz pomagania innym. Fundacja skupia się przede wszystkim na edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży, a także wspieraniu rozwoju małych miejscowości.

Wszystkie programy oparte są na rzetelnej diagnozie społecznej, stanowią odpowiedź na konkretny problem społeczny, do którego rozwiązania zapraszamy też ekspertów, organizacje i instytucje działające w danym obszarze. Zapraszamy też naszych pracowników, którzy jako wolontariusze tworzą obecnie największy Polsce program wolontariatu korporacyjnego. Przykładami takich programów są MegaMisja i #Superkoderzy oraz Pracownie Orange.

SuperMisja i MegaKoderzy! Lub całkowicie odwrotnie 😉

MegaMisja to program dla świetlic szkolnych. Uczniowie szkół w klasach 1-3 dowiadują się m.in. jakie treści w internecie można publikować, jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać urządzenia. Analizują także wspólnie, czym różni się informacja od reklamy, jak zachować równowagę między aktywnością online i offline, jak tworzyć proste grafiki i filmy. Łącznie w trzech poprzednich edycjach programu MegaMisja wzięło już udział 20 tys. dzieci z 800 szkół. W 2019 roku dołączyło kolejnych 150 placówek.

W ramach programu #SuperKoderzy, dzieci z klas 4-8 poznają podstawy programowania i robotyki. Nie tylko na lekcjach informatyki i matematyki, ale i na innych przedmiotach, a także w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych. Dzieci uczą się logicznego myślenia, pracy w zespole, a poprzez konstruowanie i programowanie robotów, stacji pogodowych, tworzenie interaktywnych map, reportaży i komponowanie muzyki, pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu szkolnego. Program realizowany jest od 2017 i uczestniczyło w nim ponad 3000 dzieci i 200 szkół. W tym roku szkolnym do programu dołączyło kolejnych 150 szkół.

Pracownie Orange, czyli 900 000 spotkań z komputerem rocznie

Pracownie Orange to multimedialne pracownie zlokalizowane w małych miejscowościach. Ich zadaniem jest zapewnienie członkom miejscowych społeczności dostępu do nowych technologii, szkoleń i warsztatów. Wspieramy animatorów pracowni w kierowaniu tymi nowoczesnymi i atrakcyjnymi placówkami poprzez profesjonalne szkolenia i pomoc finansową. Dotąd w całej Polsce powstało 100 Pracowni Orange. Uruchomiliśmy także internetową platformę wymiany wiedzy wraz z bazą gotowych do wdrożenia projektów i modułem grywalizacji, który wykorzystuje mechanizmy gier do podnoszenia kompetencji społecznych i motywowania mieszkańców do działania na rzecz swojej okolicy. Realizowane w pracowniach projekty są skierowane do różnych grup: dzieci i młodzieży, osób z niepełnosprawnościami, młodych matek oraz seniorów. Szacujemy, że w ciągu roku z Pracowni korzysta 900 000 osób.

Te programy i działalność Fundacji Orange to część naszych działań w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, która obejmuje wszystkie obszary aktywności firmy.

Udostępnij: Najlepsze programy społeczne 30-lecia

Odpowiedzialny biznes

Inwestycje infrastrukturalne i społeczne

23 lipca 2019

Inwestycje infrastrukturalne i społeczne

Ranking Indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) z 2019 r. wskazuje, że Polska zajmuje 25 miejsce na 28 państw członkowskich UE. Kraj czyni stałe postępy, jednak są one zbyt małe.
Pod względem łączności zajmujemy  24. miejsce. Największy postęp został odnotowany w stosunku do rozwoju mobilnych usług szerokopasmowych, w przypadku którego wyniki Polski były lepsze niż średnia w UE. Kluczem do poprawy sytuacji są inwestycje.

Inwestycjami w sieć mobilną Polska dogania średnią unijną

Nasza ojczyzna jest na poziomie bliskim lub równym unijnej średniej pod względem zasięgu 4G (93%), rozwoju szybkich łączy szerokopasmowych (36%) i wskaźnika cen łączy szerokopasmowych (86) ale odbiega od tej wartości pod względem zasięgu (66% vs. średnia dla UE 83%). Bardzo dobry wynik Polska uzyskała również w odniesieniu do liczby abonentów usług mobilnych znacznie przekraczając średnią UE (Polska 163, średnia UE 96).

Światłowód inwestycyjnym priorytetem

Infografika - inwestycje społeczne i gospodarcze Orange Polska

kliknij by pobrać pełną wersję infografiki

Dlatego inwestycje i rozbudowa sieci światłowodowej to jeden z priorytetów Orange Polska na najbliższe lata. W sumie na trwający program rozbudowy sieci światłowodowej operator planuje wydać około 4 mld zł. Według planu w zasięgu superszybkiego światłowodowego internetu znajdzie się na koniec 2020 roku ok. 5 mln gospodarstw domowych.

W tej chwili ze światłowodu Orange korzysta już ponad 400 tys. klientów a w zasięgu naszej sieci światłowodowej mieszka obecnie 3,5 mln. rodzin.  To jedna czwarta wszystkich gospodarstw domowych w Polsce.

Inwestycje Orange w edukacje

Inwestujemy nie tylko w technologię, ale też w edukację. Poprzez Fundację Orange aktywnie działamy na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych Polaków. Nawet 900 tysięcy osób może korzystać z multimedialnych Pracowni Orange, których już 100 znajduje się w małych miasteczkach i wsiach całej Polski.

W ramach programu MegaMisja 20 tysięcy dzieci w 800 szkołach może uczyć się bezpiecznego i twórczego korzystania z internetu i nowych technologii. 7 180 dzieci z 340 szkół poznało podstawy kodowania dzięki programowi SuperKoderzy. Dodatkowo , w ramach programu Zaprogramuj Przyszłość, współfinansowanego z POPC w latach 2017-18, Fundacja Orange objęła szkoleniami 18 000 dzieci. Dodatkowo 1200 nauczycieli przygotowała do prowadzenia zajęć z programowania dla najmłodszych.

W najbliższych 4 latach w ramach projektu Lekcja: Enter , finansowanego ze środków POPC, ponad 75 000 nauczycieli zostanie przygotowanych do wykorzystywania technologii podczas swoich zajęć szkolnych.

Więcej faktów na temat naszych inwestycji w sieć infrastrukturalną i społeczną znajdziecie w Raporcie Zintegrowanym 2018.

Udostępnij: Inwestycje infrastrukturalne i społeczne

Odpowiedzialny biznes

Piszemy Raport Zintegrowany 2018

8 marca 2019

Piszemy Raport Zintegrowany 2018

Jak co roku zapraszamy Was do dyskusji nad naszym Raportem Rocznym.

Trochę historii

Orange Polska raportuje dane niefinansowe od ponad 11 lat. Pierwszy nasz Raport Społeczny, jeszcze dla Telekomunikacji Polskiej, powstał w 2006 roku (dane za 2005 r.). Już wtedy przygotowaliśmy raport według międzynarodowego standardu Raportowania GRI (Global Reporting Initative). Od trzech lat publikujemy raport zintegrowany i taki raport opublikujemy również za rok 2018.
Nasze poprzednie raporty znajdziecie na stronie www.orange.pl/odpowiedzialny-biznes-raporty-csr.

Dlaczego raportujemy dane niefinansowe?

Publikacja danych niefinansowych, czy to w formie oświadczenia, czy oddzielnego dokumentu, to nie tylko proces wydawniczy. To przede wszystkim proces przyjrzenia się organizacji pod kątem wpływu na otoczenie, identyfikacji najważniejszych wyzwań społecznych i określenie na ich podstawie celów, określenie mierników działań w wybranych aspektach, monitorowanie tych wskaźników, aby można było nimi zarządzać. Dobry raport to nie tylko pokazanie stanu obecnego, ale przede wszystkim sposobu realizacji wyzwań społecznych stojących przed firmą, prezentacja metody osiągania celów społecznych i stanu ich realizacji.

Dlaczego raport zintegrowany?

Raport zintegrowany oznacza, że dane finansowe i niefinansowe – społeczne, środowiskowe, znajdują się w jednym wspólnym dokumencie. Takie ujęcie pozwala nam w kompleksowy sposób opowiedzieć o firmie, kim jesteśmy i co robimy. Centralnym punktem raportu jest tzw. łańcuch wartości który pokazuje, w jakim otoczeniu działamy, z jakich kapitałów czerpiemy zasoby, jak wygląda nasz model biznesowy, strategia i wyniki.

Raport zintegrowany 2017- wersja on- line i PDF.

Dialog

Chcielibyśmy zaprosić Was do dyskusji nad zawartością naszego Raportu.

 

Udostępnij: Piszemy Raport Zintegrowany 2018

Odpowiedzialny biznes

Raport Zintegrowany Orange Polska 2017 – nagrodzony

19 października 2018

Raport Zintegrowany Orange Polska 2017 – nagrodzony

Orange Polska otrzymał nagrodę za najlepszy raport zintegrowany za rok 2017 w 12. edycji Konkursu Raporty Społeczne.
Nagrodę przyznano za „przedstawienie podejścia do zarządzania i biznesu w sposób integrujący perspektywę finansową i ESG (Environment, Social, Governance), kompleksowe pokazanie ryzyk, rzetelny, dokładny i wiarygodny raport, pokazujący zarówno mocne, jak i słabsze strony organizacji, poddany zewnętrznej weryfikacji”.

Ponadto otrzymaliśmy nagrodę specjalną od Giełdy Papierów Wartościowych za utrzymywanie wysokich standardów raportowania niefinansowego i przyczynianie się do budowania wiarygodności spółek giełdowych wśród inwestorów.

Konkurs Raporty Społeczne organizowany jest przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmę Deloitte. Partnerami są: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Federacja Konsumentów, Giełda Papierów Wartościowych, Polska Izba Biegłych Rewidentów.

Raport Zintegrowany Orange Polska 2017 został także wyróżniony w konkursie The Best Annual Report 2017 organizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków za najwyższą wartość użytkową.

Raport zintegrowany przygotowaliśmy po raz drugi, łącząc dane niefinansowe i finansowe w kompleksowe i spójne przedstawienie firmy na polskim rynku, jej roli dla gospodarki i społeczeństwa.

konkurs raporty społeczne

Udostępnij: Raport Zintegrowany Orange Polska 2017 – nagrodzony

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej