Odpowiedzialny biznes

Wróciliśmy do biur

31 sierpnia 2021

Wróciliśmy do biur

Od 1 września dzieci wracają do szkoły a my do naszych biur. W pandemii w Orange pracowaliśmy najpierw zdalnie, potem przez jakiś czas w modelu hybrydowym, by podczas kolejnej fali zachorowań wrócić do pracy z domu. Cały czas mieliśmy jednak możliwość przychodzenia do biura, a wszystko w pełnym reżimie sanitarnym. Do dyspozycji klientów były służby techniczne, a po okresie lockdownu czynne były też nasze stacjonarne punkty obsługi klienta.

W miarę łagodzenia sytuacji epidemiologicznej i zwiększania się liczny zaszczepionych osób, myśleliśmy o powrocie do biur. Zastanawialiśmy się jaka będzie nasza praca, jakie są oczekiwania – pracowników i pracodawcy. Czy możliwy jest powrót do czasów sprzed pandemii?

Okazuje się, że nie.

Praca zdalna – zalety i wady

W badaniu z wiosny 2020 roku, czyli z początku pandemii, 68 % pracodawców uważało, że efektywność podczas pracy zdalnej jest taka sama, jak w przypadku pracy stacjonarnej, a 24 %pracowników odpowiedziało, że nawet większa niż w biurze.  W naszej wewnętrznej ankiecie pracowniczej w marcu 2020 roku – 92% badanych oceniło model pracy zdalnej jako dobry lub bardzo dobry, a 95% przyznało, że funkcjonowanie zespołu w pracy zdalnej jest dobre lub bardzo dobre. Co więcej, 68% pracowników zdecydowanie chciałoby kontynuacji pracy zdalnej w przyszłości. Podobne wyniki pokazują badania ogólne – 64% % zatrudnionych pozytywnie ocenia zdalną pracę i chciałoby ją utrzymać w przyszłości. 

Ale praca w domu ma też swoje minusy. Tęskniliśmy za byciem razem, za kontaktami społecznymi i spotkaniami nie tylko on-line.

Praca zdalna była dla wielu osób trudnym doświadczeniem. Zmieniła sposób funkcjonowania zespołów i ich współpracę z innymi funkcjami, która uległa rozluźnieniu. Analizy narzędzi Microsoftu pokazują, że praca zdalna może powodować osobną komunikację w zespołach oraz ogranicza komunikację pomiędzy zespołami.​ Jak się okazuje networking, spontaniczne spotkania na korytarzu czy żarty w kuchni nie dają się odwzorować w świecie cyfrowym. Wiele pomysłów zaś powstaje z przypadkowych inspiracji od innych osób, a projekt może posunąć się dalej dzięki spotkaniu kogoś w windzie. W pracy potrzebujemy bezpośrednich kontaktów z innymi.

Dlatego wybraliśmy model hybrydowy

Praca hybrydowa

Swoboda i elastyczność, które cechują taką formę pracy, muszą iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem. Model hybrydowy oznacza reorganizację przestrzeni biurowej na przykład poprzez tworzenie tzw. hot desków. To także zmiana organizacji pracy i nowe narzędzia cyfrowe.

Dlatego w Orange nasze biura bardzo się zmieniły – mamy więcej przestrzenni do pracy i salek do spotkań, a nasi managerowi wyszli z gabinetów. Uruchamiamy też specjalną aplikację, dzięki której będziemy mogli rezerwować miejsca do pracy przy biurku a także sprawdzić, gdzie siedzą inne osoby z naszego lub innego zespołu. Nadal jednak pracować będziemy tylko na wyznaczonych stanowiskach, aby utrzymać odpowiedni dystans między osobami.

Jak wracamy

Od 1 września 2021 pracujemy w Orange w 4 modelach pracy w zależności od charakteru naszych zadań i stanowisk  – w trybie stacjonarnym, w terenie, hybrydowym oraz w formie telepracy. Podstawowy model pracy hybrydowej to minimum 2 dni w tygodniu w biurze.

2 dni w biurze, 3 dni pracy z domu – taki podział był najczęstszą opcją wskazywaną przez pracowników i preferowaną przez managerów.

W naszych zespołach, nie widzieliśmy się w pełnym składzie od ponad roku, dlatego potrzebujemy też bycia razem, wspólnych spotkań. Przyjęliśmy zasadę, że 1 dzień w biurze będziemy całym zespołem. Pozostałe dni – do ustalenia wewnętrznie, w miarę potrzeb i preferencji.

Podczas pandemii wypracowaliśmy też standardy efektywnych spotkań i sposobów komunikacji. W naszym planie dnia mamy godzinę bez spotkań, a pomiędzy wydarzeniami w naszym kalendarzu muszą być zachowane odpowiednie przerwy. Nadal też będziemy korzystać z różnych narzędzi cyfrowych, do których przyzwyczailiśmy się w pandemii – szybkiej komunikacji przez Skype i inne komunikatory, pracy zespołowej na One Drive i Plazzie, a w pracy projektowej – z Tablic Kanban na ShP lub Jira.

Wracamy w reżimie sanitarnym, a każda z naszych lokalizacji jest odpowiednio przygotowana i bezpieczna. Będą obowiązywały nas maseczki w przestrzeniach wspólnych, limity osób w salach spotkań czy windzie, a z korytarzy nie znikną pojemniki z płynem dezynfekującym.

Praca nie jest już taka sama, ale z nami są Ci sami ludzie.

uśmiechająca się kobieta za biurkiem

Udostępnij: Wróciliśmy do biur

Odpowiedzialny biznes

Praca zdalna – ale jaka?

12 stycznia 2021

Praca zdalna – ale jaka?

Jednym z istotnych tematów, który pojawił się w dobie pandemii, jest praca zdalna.

Według badań UW, GRAPE i IBS przeprowadzonych w II połowie kwietnia 2020 roku praca zdalna była normą dla 1/3 pracowników na polskim rynku pracy, a kolejne 20% czasami pracowało z domu. Badania z początku pandemii pokazywały, że znacznie mniej pracowników podejmowało wtedy pracę zdalną – oznacza to, że wraz z rozwojem sytuacji pracownicy musieli gwałtownie zmienić swoje przyzwyczajenia i nauczyć się pracować z domu.
W trakcie pierwszej fali pandemii aż co czwarty Polak pracował z domu. 60% osób nadal chciałoby pracować w taki sposób. Są to najczęściej mieszkańcy dużych miast, którzy spróbowali pracy zdalnej po raz pierwszy.

Praca zdalna w Orange

W Orange możliwość pracy zdalnej jeden raz w tygodniu wprowadziliśmy w 2019 roku. Gromadziliśmy obserwacje, jak to rozwiązanie działa w praktyce, zastanawialiśmy się, jak je udoskonalić. Pandemia w dużym stopniu przyspieszyła te procesy. Od 13 marca 2020 roku 80% pracowników i współpracowników Orange przeszło na pracę zdalną. W ekspresowym tempie pracowników biurowych oraz call center przenieśliśmy na pracę z domu, a osoby z salonów przeszkoliliśmy w telesprzedaży. Było to też duże przedsięwzięcie logistyczne – związane z dostarczaniem odpowiedniego sprzętu do pracy, zabezpieczeń i dostępów oraz organizacyjne – wypracowanie nowych narzędzi i systemów do pracy, spotkań i komunikacji.

Nasi pracownicy przyjęli te działania bardzo dobrze: 92% badanych oceniło model pracy zdalnej jako dobry lub bardzo dobry, a 95% przyznało, ze funkcjonowanie zespołu w pracy zdalnej jest dobre lub bardzo dobre. Co więcej, 68% pracowników zdecydowanie chciałoby kontynuacji pracy zdalnej w przyszłości.

Work-life balance

Praca zdalna wymagała jeszcze innych zmian – w nas samych, wśród naszych bliskich i naszym otoczeniu. Taki model pracy może przecież powodować zaburzenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym – przeciążenie pracą i dodatkowo obowiązkami rodzinnymi. Sytuacja związana z pandemią dodatkowo powoduje poczucie zagrożenia, zwiększa nasza niepewność, a izolacja społeczna staje się dodatkowym obciążeniem. Dlatego ważne było dla nas zadbanie o dobrostan pracowników.

Po pierwsze, zapewniliśmy szkolenia i inne aktywności rozwojowe związane z pracą zdalną oraz narzędzia wspierające stały kontakt i pracę zespołową (#orangezdalnie). Naszych pracowników zapraszaliśmy na cykliczne webinary dotyczące organizacji pracy zdalnej, kondycji psychicznej i fizycznej, zdrowego stylu życia, zarządzania relacjami z bliskimi czy swoimi emocjami w okresie izolacji. Co piątek mamy możliwość uczestniczenia w szkoleniach, warsztatach czy webinarach o różnej tematyce – to nasz „czas na rozwój”. Po drugie – w odpowiedzi na głosy pracowników, którzy narzekali na nieustanne spotkania on-line wprowadziliśmy zasadę spotkań nie dłuższych niż 1h, zaproponowaliśmy też wspólną „godzinę bez spotkań” w ciągu dnia.

Jak pokazują badania, czas pandemii okazał się dla nas dużym obciążeniem psychicznym. Dlatego na naszym wewnętrznym portalu Orange Plazza powstała dedykowana społeczność – służącą wymianie doświadczeń, dzieleniu się swoimi problemami i wsparciem. Zaoferowaliśmy też pomoc naszych wewnętrznych coachów oraz w razie potrzeby dedykowane wsparcie psychologiczne. To ważny element naszej „polityki inwestycji w jakość zdrowia i samopoczucia pracowników”.

Choć tęsknimy na biurem i spotkaniami w realu, mamy świadomość, że praca zdalna zostanie z nami na dłużej. Dlatego tak ważne jest, abyśmy umieli korzystać z jej dobrodziejstw i umieli poradzić sobie z jej negatywami.

Kobieta przy laptopie

Udostępnij: Praca zdalna – ale jaka?

Informacje prasowe

Darmowy pakiet 10 GB, narzędzia do pracy zdalnej dla biznesu i odkodowane do końca marca kanały telewizyjne dla klientów Orange

13 marca 2020

Darmowy pakiet 10 GB, narzędzia do pracy zdalnej dla biznesu i odkodowane do końca marca kanały telewizyjne dla klientów Orange

Klienci indywidualni i małe firmy korzystające z mobilnych usług głosowych od Orange mogą od piątku, 13 marca, uruchomić dodatkowy darmowy pakiet mobilnego internetu, a użytkownicy Orange TV – oglądać kilkadziesiąt dodatkowych kanałów. Klienci biznesowi przez trzy miesiące mogą za darmo korzystać z narzędzi wspierających pracę zdalną.

– Rozumiemy, jak ważne jest pozostawanie w kontakcie, szczególnie w obecnej sytuacji spowodowanej koronawirusem. Przechodzenie w coraz większym stopniu na zdalny system pracy oraz zawieszenie działania szkół oznaczają, że zapotrzebowanie na dostęp do internetu i dane jest coraz większe. Nasze sieci światłowodowe i mobilna 4G LTE są przygotowane na przyjęcie tego wyzwania. Aby ułatwić naszym klientom pracę i uatrakcyjnić czas spędzany w domu w tych dniach, postanowiliśmy dać im więcej internetu w komórkach i więcej telewizji bez dodatkowych opłat – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Darmowy pakiet 10 GB mogą aktywować klienci indywidualni korzystający z mobilnych planów abonamentowych i ofert na kartę od Orange z wyłączeniem nju mobile, a także klienci biznesowi korzystający z planów Dla Firm oraz Orange Biz. Trwają również prace nad uruchomieniem odrębnego rozwiązania dla klientów Orange Flex. Pakiet można aktywować wysyłając SMS o treści 10GB na numer 80820. Z dodatkowych gigabajtów można korzystać na terenie Polski, do 31 marca.

Do końca marca klienci Orange TV będą mogli oglądać dodatkowe, odkodowane kanały. W przypadku użytkowników posiadających dostęp kablowy będzie to ponad 40 kanałów Pakietu Komfortowego. Klienci korzystający z dostępu satelitarnego zyskują dostęp do ponad 50 kanałów zawartych w Pakiecie Extra+.

Od dziś wszystkie umowy telekomunikacyjne (w opcji z telefonem i bez urządzenia) zawierane przez konsumentów za pośrednictwem strony internetowej www.orange.pl lub infolinii 801 234 567 będą dostarczane kurierem bez dodatkowych opłat.

Aby wesprzeć firmy, które coraz częściej muszą korzystać z pracy zdalnej, Orange udostępnia narzędzia umożliwiające łatwe i skuteczne prowadzenie spotkań on-line, prezentacji, szkoleń i wideokonferencji oraz dzielenie się dokumentami. Klienci, którzy zdecydują się na takie rozwiązania, przez pierwsze trzy miesiące będą korzystać z nich za darmo. Dodatkowo, klienci biznesowi nie zapłacą za pierwsze trzy miesiące korzystania z narzędzia Cyber Watch, chroniącego urządzenia mobilne przed cyberatakami i raportującego o próbach połączeń z zagrożeniami.

Informacje na temat specjalnych działań Orange skierowanych do klientów indywidualnych i małych firm można znaleźć na stronie: www.orange.pl/razem.

Informacje na temat propozycji dla dużego biznesu można znaleźć na stronie:https://www.orange.pl/duze_firmy.

Mediateka

Udostępnij: Darmowy pakiet 10 GB, narzędzia do pracy zdalnej dla biznesu i odkodowane do końca marca kanały telewizyjne dla klientów Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej