Odpowiedzialny biznes

Centrum Pomocy Dzieciom

20 kwietnia 2018

Centrum Pomocy Dzieciom

W Warszawie, przy ulicy Przybyszewskiego 20/24, w dawnym budynku TP, mieści się teraz zupełnie nowa instytucja – Centrum Pomocy Dzieciom, prowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Nowa placówka oferuje kompleksową pomoc: psychologiczną, prawną oraz medyczną dzieciom – ofiarom przemocy lub wykorzystywania i ich rodzinom.

Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie to ważny punkt na mapie pomocy dzieciom krzywdzonym, miejsce wzorowane na najbardziej innowacyjnych tego typu ośrodkach na świecie – amerykańskim Child Advocacy Center czy skandynawskim Barnahus. Miejsce jest nowe, ale sama instytucja Centrum Pomocy Dzieciom ma już swoje lata, wcześniej przez 15 lat Centrum mieściło się przy ul. Mazowieckiej.

Centrum Pomocy dzieciom w Warszawie - budynek

W Centrum dzieci i ich opiekunowie otrzymają szeroki zakres pomocy. Pod jednym dachem swoje siły połączyło tu wielu wykwalifikowanych specjalistów: psychiatrów dziecięcych, psychologów i pedagogów doświadczonych w pracy z dziecięcą traumą, prawników towarzyszących dzieciom i ich rodzicom w procedurach prawnych i sądowych, pracownik socjalny, a także lekarz pediatra. Centrum będzie działać w oparciu o najskuteczniejszy, interdyscyplinarny model pomocy dzieciom krzywdzonym. W Centrum znajduje się również pokój, w którym dzieci w bezpieczny i przyjazny dla nich sposób mogą zostać przesłuchane.

Pierwszy przyjazny pokój przesłuchań dla dzieci powstał z inicjatywy Fundacji Dzieci Niczyje (wcześniejsza nazwa Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę) w roku 1997, przy ul. Walecznych w Warszawie,
a od 2003 roku mieścił się przy ul. Mazowieckiej. W nowym Centrum lustro weneckie w pokoju przesłuchań zostało zastąpione dużym ekranem w pokoju technicznym. Pokój został też wyposażony
w nowoczesną aparaturę rejestrującą przesłuchanie dziecka.

Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie - pokój przesłuchań

W nowym budynku pojawiła się też przyjazna poczekalnia. Dotychczas dzieci wraz z opiekunami oczekiwały na konsultację czy na przesłuchanie siedząc na krzesełkach rozstawionych pod ścianą w korytarzu. Teraz przestrzeń wspólna, z dużym stołem ustawionym w centrum hallu, miejscem do zabawy, kuchnią, gdzie można w każdej chwili zrobić sobie np. herbatę, pozwoli dzieciom i ich bliskim już od samego początku poczuć się w Centrum Pomocy Dzieciom dobrze i bezpiecznie.

Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie- poczekalnia

Zmienia się nie tylko sama przestrzeń, ale też poszerza się zespół. W nowym Centrum Pomocy Dzieciom będzie dostępny lekarz pediatra, a także pracownik socjalny. Dzięki większej powierzchni można będzie też prowadzić zajęcia grupowe: grupy wsparcia dla rodziców, grupy psychoedukacyjnych dla dzieci i rodziców. Planowane są zajęcia m.in. z muzykoterapii, dogoterapii, artterapii.

Nowe Centrum już w tym roku zamierza otoczyć kompleksową opieką 300 dzieci i ich rodzin.
To drugie z 4 nowoczesnych Centrów Pomocy Dzieciom. Pierwsze powstało we wrześniu 2017 roku w Starogardzie Gdańskim, kolejne wkrótce.

Naszą cegiełką w działaniu Centrum jest Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz telefon pomocowy dla rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci 800 100 100.

Centrum Pomocy Dzieciom - rysunek poglądowy

Udostępnij: Centrum Pomocy Dzieciom

Odpowiedzialny biznes

Stalking – kiedy i gdzie szukać pomocy?

12 grudnia 2017

Stalking – kiedy i gdzie szukać pomocy?

Jakiś czas temu Michał Rosiak pisał na blogu o stalkingu i technicznych sposobach radzenia sobie z nękaniem. Dziś w wywiadzie z Martą  Wojtas, psycholożką, ekspertką ds. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę rozmawiam o innych aspektach tego zjawiska.

psycholożka, ekspertka ds. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

* Czym jest stalking? Czy wiemy jaka jest skala tego zjawiska?

Stalking to uporczywe nękanie, którego dopuszcza się określona osoba bądź osoby, naruszając cudzą prywatność oraz wywołując u ofiary poczucie zagrożenia oraz inne szkody osobiste. Stalking może mieć różne formy zaczynając od uporczywych prób kontaktu za pomocą internetu, telefonu ale też może mieć wymiar nachodzenia czy śledzenia danej osoby. Nie znamy dokładnej skali tego zjawiska. Możemy przypuszczać, że popularność takiego medium jak internet dała sprawcom nowe możliwości podążania i naprzykrzania się swoim ofiarom.

* Kiedy możemy uznać, że jesteśmy ofiarami stalkingu?

Ofiarą stalkingu staje się osoba, która pomimo iż wyraźnie zaznaczyła, że nie życzy sobie kontaktu, nadal otrzymuje od kogoś niechciane wpisy, połączenia online czy telefoniczne, sms’y, wie o tym że ktoś obserwuje ją w rzeczywistości w formie jawnej lub ukrytej, nachodzi ją i narzuca swoją obecność. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę fakt, że aby zakwalifikować zachowanie jako stalking musi mieć ono uporczywy charakter, czy pojawiać się regularnie i często przez określony czas. Stalkingiem nigdy nie są pojedyncze formy kontaktu z daną osobą, nawet jeśli zawierają znamiona przestępstwa np. groźby karalne. Stalking może się też wiązać z przemocą fizyczną i stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ofiary.

* Jak się zachować w takiej sytuacji? Jak reagować? Kiedy?

Kiedy zdarza się sytuacja, w której mamy poczucie, że ktoś nas nęka warto przede wszystkim wyraźnie zakomunikować tej osobie, że nie życzymy sobie z nią kontaktu. Jeśli zachowanie tej osoby się nie zmieni ważne jest, aby zabezpieczyć dowody tego, co się zdarza czyli np. nie kasować sms’ów, zrobić zrzuty ekranu wpisów, które pojawiają się online, wydrukować billing połączeń telefonu komórkowego, zapisywać w jaki sposób i kiedy osoba próbowała się z nami kontaktować osobiście. Warto też pomyśleć o tym, czy są inni świadkowie nękania, gdyż zeznania takich osób mogą być istotne dla organów ścigania.

* Czy sami możemy coś zrobić i czy powinniśmy?

Jeśli stalking przydarza się nam warto zadbać o to, abyśmy jak najczęściej przebywali w towarzystwie innych osób. To może pozytywnie wpływać na nasze poczucie bezpieczeństwa. Ponadto obecność świadków w chwilach prób nawiązania kontaktu przez sprawcę może być istotna z punktu widzenia późniejszej interwencji prawnej. Warto pamiętać, że w sytuacji, kiedy czujemy niepokój w relacji z osobą, która nam się narzuca pomimo iż sobie tego nie życzymy, mamy prawo reagować i możemy liczyć na wsparcie telefoniczne, online i bezpośrednie.

* Jaki skutki psychologiczne wywołuje stalking?

Ofiara nękania zazwyczaj znajduje się w trudnej sytuacji psychologicznej. Może przeżywać poczucie zagrożenia, które może się utrzymywać przez dłuższy czas i zaburzać codzienne funkcjonowanie. Może mieć poczucie bezradności i braku kontroli nas sytuacją. Takie okoliczności wpływają na poczucie bezpieczeństwa i samoocenę osoby, która doświadcza nękania. Zdarza się, że trudności emocjonalne ofiary prowadzą do myśli lub prób samobójczych i mogą zakończyć się tragicznie, jeśli zjawiska w porę nie uda się przerwać i nie zostanie udzielona odpowiednia pomoc.

* Gdzie możemy szukać pomocy? Także psychologicznej ?

Ofiary stalkingu mogą potrzebować pomocy specjalisty, który będzie w stanie udzielić im wsparcia, ale także będzie im towarzyszył w procesie wyrażania i radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz budowaniu poczucia bezpieczeństwa. Osoby dorosłe mogą poszukiwać pomocy w różnych placówkach np. Ośrodkach Interwencji Kryzysowej oraz poradniach specjalizujących się w pomocy terapeutycznej. Kiedy ofiarą stalkingu staje się dziecko ważne jest aby w oddziaływania włączona była np. szkoła oraz poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Warto dodać, że w każdej sytuacji tego typu ważne jest aby ofiara odbyła przynajmniej jedno spotkanie z psychologiem, który oceni stopień wpływu tego co się zdarzyło na jej emocje i funkcjonowanie w życiu.

Dzieci i młodzież mogą otrzymać pomoc w bezpłatnym Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, czynnym codziennie od 12-22, a od stycznia 2018 od 12.00-2.00. Rodzice, których dziecko doświadcza podobnej sytuacji uzyskają wsparcie pod bezpłatnym numerem 800 100 100, w Telefonie dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci (czynny pn-pt w godzinach 12-15). Jeśli stalking dotyczy internetu i nowych technologii dzieci i młodzież z Warszawy oraz okolic mogą uzyskać pomoc bezpośrednią w Poradni Dziecko w Sieci, którą prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Więcej szczegółów oraz kontakt dostępny jest pod linkiem: http://fdds.pl/oferta/pomoc-bezposrednia/. Osoby dorosłe mogą skontaktować się z telefonem zaufania dla osób dorosłych 116 123.

* Co na to prawo?

Stalking jest przestępstwem, zagrożonym karą pozbawienia wolności do lat 3, a w przypadku doprowadzenia ofiary do śmierci samobójczej – do lat 10. W kodeksie postępowania karnego dotyczy artykułu 190a. Jest to przestępstwo ścigane na wniosek poszkodowanego, więc każdą taką sytuację możemy zgłosić organom ścigania. Dokonując zgłoszenia policji warto przedłożyć wszystkie dowody, które udało nam się zgromadzić, gdyż mogą one potwierdzić uporczywy i ciągły charakter tego zjawiska. Szkody osobiste w postaci trudności i zaburzeń emocjonalnych można udokumentować odpowiednią opinią psychologiczną po konsultacjach ze specjalistą.

Dziękuję za rozmowę.

Orange Polska jest partnerem technologicznym i finansowym Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz infolinii 800 100 100.

Udostępnij: Stalking – kiedy i gdzie szukać pomocy?

Informacje prasowe

Przez 7 lat Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pomógł prawie 890 000 razy

12 listopada 2015

Przez 7 lat Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pomógł prawie 890 000 razy

Ponad 855 tysięcy dzieci usłyszało głos życzliwych dorosłych, blisko 32 tysiące młodych ludzi, przeczytało odpowiedzi na swoje wiadomości online, aż 530 interwencji rozwiązało skrajnie niebezpieczne sytuacje – to dorobek działalności Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. W listopadzie mija 7 lat pracy Telefonu Zaufania prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych oraz przy wsparciu technologicznym Orange Polska.

Pierwszy raz telefon 116 111 zadzwonił na początku listopada 2008 roku. Już kilka chwil po jego uroczystej inauguracji dzieci uzyskały wsparcie, pomoc i ochronę. 116 111 uzupełnił lukę w polskim systemie pomocy dzieciom – dał im miejsce, w którym mogą liczyć na anonimowe wsparcie w każdej sytuacji.

Najczęściej ze 116 111 kontaktują się młodzi ludzie potrzebujący wsparcia w rozwiązaniu problemów w relacjach z najbliższymi czy rówieśnikami. Co 7. młody człowiek kontaktujący się z Telefonem Zaufania 116 111 zgłasza problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Często tylko z konsultantami mają odwagę rozmawiać o depresji, myślach i próbach samobójczych, zaburzeniach odżywiania czy samookaleczeniach. Pojawiają się też nowe problemy i zagrożenia, przede wszystkim te związane z technologiami: seksting, grooming, uzależnienie od komputera, komórki czy tabletu. Dzwoniący szukają także odpowiedzi na pytania związane z seksualnością i dojrzewaniem. Co dziesiąta osoba kontaktująca się ze 116 111 szuka pomocy w związku z doświadczaniem krzywdzenia: przemocy fizycznej, emocjonalnej, zaniedbania czy wykorzystywania seksualnego. Uzupełnieniem oferty pomocy telefonicznej Fundacja Dzieci Niczyje jest strona internetowa www.116111.pl, poprzez którą młode osoby mogą wysłać do konsultantów 116 111 wiadomość oraz skorzystać z bogatej bazy wiedzy.

Od jesieni 2015 roku Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 działa dzięki wsparciu  partnera technologicznego – Orange Polska. Bezpieczeństwo w internecie to jeden z najważniejszych obszarów zaangażowania społecznego firmy. Program Bezpiecznie Tu i Tam www.orange.pl/bezpieczenstwo  powstał, aby internet był bezpieczniejszym miejscem, szczególnie dla dzieci. Portal skupia w jednym miejscu wszystkie informacje na temat działań Orange Polska i Fundacji Orange, w tym inicjatywy prowadzone we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje.

_________________________________________________________________________________
Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dostępny codziennie od 12:00 do 22:00, pomoc online dostępna jest całą dobę na www.116111.pl/napisz. Telefon 116 111 prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Partnerami strategicznymi linii są: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Partnerem technologicznym linii jest Orange Polska.

Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com 
https://twitter.com/RzecznikOrange

Udostępnij: Przez 7 lat Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pomógł prawie 890 000 razy

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej