Gaming

Ile zużyjesz transferu na gry komputerowe? Test gracza

28 lutego 2022

Ile zużyjesz transferu na gry komputerowe? Test gracza

W życiu każdego gracza zdarzają się niewygodne przypadki. Czasami to awaria internetu stacjonarnego, albo pilny wyjazd. Co w takie sytuacji robi większość graczy Korzysta z internetu mobilnego, który ma jednak swoje ograniczenia. Sprawdziłem, ile transferu zużywają najpopularniejsze gry mobilne.

Jak zminimalizować zużycie danych

Gry wideo to ciężkie pliki. Co zrobić, by zminimalizować transfer przy ich pobieraniu? Jest kilka sposobów, które warto wziąć pod uwagę.Staraj się pobierać duże pliki, gdy jesteś podłączony do stałego łącza internetowego. Zanim klikniesz przycisk “pobierz” w sklepie internetowym, upewnij się, że Twoje urządzenie jest podłączone do Wi-Fi lub routera za pomocą kabla ethernet. Zazwyczaj pierwsze pliki zajmują najwięcej miejsca na dysku. 

  • Zanim wybierzesz się w podróż, uruchom i zaktualizuj grę, tak by nie spotkały Cię nieprzyjemne niespodzianki. Czasami zdarza się, że pobrany plik w rzeczywistości jest tylko instalatorem, a faktyczne pliki zostaną zainstalowane za pomocą specjalnego oprogramowania. Megabajty potrafią zamienić się w ciężkie gigabajty.
  • Zagraj w grę i sprawdź jak została zoptymalizowana. Zazwyczaj większość plików zawartych w oprogramowaniu znajduje się na Twoim urządzeniu, jednak niektóre elementy mogą być wczytywane za pomocą internetu np: tekstury. Im większa mapa w grze multiplayer, tym więcej plików do pobrania. 

Ile danych pożre multiplayer

Za pomocą zewnętrznej aplikacji sprawdziłem ile najpopularniejsze mobilne gry multiplayer “pożerają” transferu. Rezultaty mnie zaskoczyły. Okazało się, że o wiele mniej niż się spodziewałem. Wszystko zależy od typu gry oraz tego jak została zaprogramowana. Teraz porównajmy jedne z najpopularniejszych gier multiplayer. 

Pokemon GO to klasyk. Im więcej się poruszamy, tym gra pobiera więcej danych. Jeżeli stoimy w miejscu ilość zużytego transferu jest znikoma. W półgodzinnej rozgrywce polegającej na zbieraniu pobliskich pokemonów, kręceniu pokestopem i sprawdzeniu pokedexu – zużyłem raptem 3 MB danych. Sytuacja zmienia się, gdy jesteśmy w trasie. Wtedy gra wczytuje mapę, dane dotyczące pobliskich wydarzeń oraz tekstury nowych pokemonów. Niewinne 6 MB w przeciągu godziny może „ewoluować” do 500 MB. W przypadku bliźniaczej gry studia Niantic czyli Harry Potter Wizards Unite – jest analogiczna sytuacja.

Moim drugim typem był Wild Rift. W tym przypadku zużycie danych jest raczej stałe. W trakcie rozgrywki, Wild Rift pobiera głównie informacje dotyczące innych graczy oraz ich ekwipunku. Zużycie transferu wahało się pomiędzy 30 MB/rozegrany mecz, a 50 MB. Warto zaznaczyć, że jedna partia mobilnego LoL’a trwa zazwyczaj od 10 minut do pół godziny. Prawdopodobnie w trakcie Twojej gry wykorzystasz podobną ilość danych, ponieważ najważniejsze pliki pobierane są wraz z aktualizacjami, a oprogramowanie utrzymuje je w formie tymczasowej.

Call Of Duty Mobile zużywa równie mało transferu. Jeden mecz, który trwa około 6 minut wykorzystuje minimum 10 MB danych. Sytuacja jest analogiczna do Wild Rift. Najważniejsze dane znajdują się już na urządzeniu. Co ciekawe gra informuje nas o możliwości pobrania pakietu danych o wyższej rozdzielczości. Te ważą aż 1.34 GB. 

To dowód, że najważniejsze dane – tekstury lub animacje, znajdą się na urządzeniu wraz z pierwszą instalacją. 

Od czego zależy zużycie danych

Przede wszystkim od typu gry. Jeżeli rozgrywka toczy się na obszarach zamkniętych jak w przypadku Wild Rift, Clash Royale lub Call Of Duty Mobile – możesz spać spokojnie. Gry, w które grasz raczej nie zużyły Twojego limitu transferu. Sytuacja wygląda inaczej przy grach MMO lub Battle Royale np: Fortnite lub World of Tank Blitz. Im bardziej złożona jest gra tym więcej danych musisz pobrać na swoje urządzenie. Będą wtedy przesyłane informacje o położeniu innych graczy, występowaniu poszczególnych elementów takich jak itemy oraz spawny. 

Ile transferu z chmury

Jeżeli wybierasz się w podróż, a nie przepadasz za grami, które są tworzone stricte pod urządzenia mobilne – moim zdaniem nic straconego. Możesz zabrać ze sobą ulubione gry w chmurze. Usługę “Xbox Game Pass Ultimate” opisałem Wam tutaj (link).

Tego typu rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Z jednej strony nie musisz zaśmiecać urządzenia zbędnymi plikami. Patrząc z innej perspektywy obraz jest transmitowany na żywo – to oznacza, że zakłócenie dostępu do internetu może spowodować nagłe odcięcie od zabawy. Z moim testów wynika, że zużycie transferu rozgrywki za pomocą Xbox Game Pass Ultimate zależy bardziej od tego gdzie grasz, niż w jaką grę grasz.

Najważniejszym czynnikiem jest stabilność łącza. Im słabszy internet, tym bitrate będzie mniejszy – to oznacza niższą jakość obrazu oraz mniejsze zużycie transferu. Grając w Forzę Horizon 5 w domu, przez 10 minut zużyłem 350 MB danych. Gdy wyszedłem do kawiarni napisać ten tekst – wynik był dwa razy mniejszy. 

Udostępnianie internetu

Może się wydawać, że większy ekran i mocniejsza maszyna = ogromna strata danych. Nic bardziej mylnego. Zrobiłem ze swojego smartfona hotspot i podłączyłem do niego Xboxa. Godzina grania w Fortninte to jedyne 100 MB. Sytuacja była niezależna od maszyny z której korzystałem, ponieważ zarówno na Xbox One jak i na Series X wyniki były podobne, a różnica oscylowała na poziomie 5-10 MB. Na szczęście przed zmianą sieci pobrałem aktualizację, która wynosiła 3 GB 🙂

Moje podpowiedzi

Pamiętaj, że zużycie transferu w grach mobilnych zależy od wielu czynników takich jak rodzaj gry oraz tego jak oprogramowanie zostało zoptymalizowane. Stosując przedstawione schematy działania powinieneś “zminimalizować straty”. Jeżeli jednak często podróżujesz, a gry są częścią Twojego życia polecam sprawdzić ofertę Orange Flex. Wybierając Game Passa grasz i oglądasz najlepsze rozgrywki bez limitu transferu danych. Game Pass to nielimitowany Internet podczas korzystania z: Twitch, Discord, Pokémon GO, Harry Potter, Wizards Unite, Clash Royale, World of Tanks Blitz.

Udostępnij: Ile zużyjesz transferu na gry komputerowe? Test gracza

Sieć

Wakacyjne miliony Erlangów i tysiące terabajtów

16 września 2020

Wakacyjne miliony Erlangów i tysiące terabajtów

Przyszedł czas na podsumowanie naszej wakacyjnej akcji, w której zadbaliśmy abyście mieli możliwie dobry zasięg nad morzem, w górach i nad jeziorami. W jaki sposób to zrobiliśmy pisałem tutaj.

Zacznijmy od rozmów. Podczas tegorocznych wakacji turyści wygadali 12 485 453, 96 Erlangów (jednostka natężenia ruchu telekomunikacyjnego,  jeden Erlang = 60 minut), co oznacza, że rozmawiając bez przerwy trwałoby to…  23 lata i 275 dni. W porównaniu z ubiegłym rokiem nie widać większych różnic jeśli chodzi o nasze zamiłowanie do dzwonienia.

Inaczej wygląda transmisja danych. Wykorzystanie internetu wzrasta rok do roku i 2020 absolutnie nie był wyjątkiem. Dodam, że w żaden sposób trendu nie zmieniła pandemia Covid-19. W regionach wakacyjnych turyści „zużyli” 19 040,98 terabajtów danych. Dla porównania w sezonie 2019 było to 13 949,16. Ruch sieci wzrósł o ok. 37 proc. W niektórych miejscach był setki razy większy niż poza sezonem.

Najbardziej „rozmowne” i „konsumujące” dane były powiaty kołobrzeski, koszaliński, ostródzki, olsztyński, pucki i wejherowski. Stacje rekordzistki pracowały w Grzybowie k. Kołobrzegu (internet) i w Augustowie (rozmowy).

 

Udostępnij: Wakacyjne miliony Erlangów i tysiące terabajtów

Odpowiedzialny biznes

Transfery piłkarzy w cieniu zmian trenerów

17 czerwca 2013

Transfery piłkarzy w cieniu zmian trenerów

W życiu każdego gracza zdarzają się niewygodne przypadki. Czasami to awaria internetu stacjonarnego, albo pilny wyjazd. Co w takie sytuacji robi większość graczy Korzysta z internetu mobilnego, który ma jednak swoje ograniczenia. Sprawdziłem, ile transferu zużywają najpopularniejsze gry mobilne.

Jak zminimalizować zużycie danych

Gry wideo to ciężkie pliki. Co zrobić, by zminimalizować transfer przy ich pobieraniu? Jest kilka sposobów, które warto wziąć pod uwagę.Staraj się pobierać duże pliki, gdy jesteś podłączony do stałego łącza internetowego. Zanim klikniesz przycisk “pobierz” w sklepie internetowym, upewnij się, że Twoje urządzenie jest podłączone do Wi-Fi lub routera za pomocą kabla ethernet. Zazwyczaj pierwsze pliki zajmują najwięcej miejsca na dysku. 

  • Zanim wybierzesz się w podróż, uruchom i zaktualizuj grę, tak by nie spotkały Cię nieprzyjemne niespodzianki. Czasami zdarza się, że pobrany plik w rzeczywistości jest tylko instalatorem, a faktyczne pliki zostaną zainstalowane za pomocą specjalnego oprogramowania. Megabajty potrafią zamienić się w ciężkie gigabajty.
  • Zagraj w grę i sprawdź jak została zoptymalizowana. Zazwyczaj większość plików zawartych w oprogramowaniu znajduje się na Twoim urządzeniu, jednak niektóre elementy mogą być wczytywane za pomocą internetu np: tekstury. Im większa mapa w grze multiplayer, tym więcej plików do pobrania. 

Ile danych pożre multiplayer

Za pomocą zewnętrznej aplikacji sprawdziłem ile najpopularniejsze mobilne gry multiplayer “pożerają” transferu. Rezultaty mnie zaskoczyły. Okazało się, że o wiele mniej niż się spodziewałem. Wszystko zależy od typu gry oraz tego jak została zaprogramowana. Teraz porównajmy jedne z najpopularniejszych gier multiplayer. 

Pokemon GO to klasyk. Im więcej się poruszamy, tym gra pobiera więcej danych. Jeżeli stoimy w miejscu ilość zużytego transferu jest znikoma. W półgodzinnej rozgrywce polegającej na zbieraniu pobliskich pokemonów, kręceniu pokestopem i sprawdzeniu pokedexu – zużyłem raptem 3 MB danych. Sytuacja zmienia się, gdy jesteśmy w trasie. Wtedy gra wczytuje mapę, dane dotyczące pobliskich wydarzeń oraz tekstury nowych pokemonów. Niewinne 6 MB w przeciągu godziny może „ewoluować” do 500 MB. W przypadku bliźniaczej gry studia Niantic czyli Harry Potter Wizards Unite – jest analogiczna sytuacja.

Moim drugim typem był Wild Rift. W tym przypadku zużycie danych jest raczej stałe. W trakcie rozgrywki, Wild Rift pobiera głównie informacje dotyczące innych graczy oraz ich ekwipunku. Zużycie transferu wahało się pomiędzy 30 MB/rozegrany mecz, a 50 MB. Warto zaznaczyć, że jedna partia mobilnego LoL’a trwa zazwyczaj od 10 minut do pół godziny. Prawdopodobnie w trakcie Twojej gry wykorzystasz podobną ilość danych, ponieważ najważniejsze pliki pobierane są wraz z aktualizacjami, a oprogramowanie utrzymuje je w formie tymczasowej.

Call Of Duty Mobile zużywa równie mało transferu. Jeden mecz, który trwa około 6 minut wykorzystuje minimum 10 MB danych. Sytuacja jest analogiczna do Wild Rift. Najważniejsze dane znajdują się już na urządzeniu. Co ciekawe gra informuje nas o możliwości pobrania pakietu danych o wyższej rozdzielczości. Te ważą aż 1.34 GB. 

To dowód, że najważniejsze dane – tekstury lub animacje, znajdą się na urządzeniu wraz z pierwszą instalacją. 

Od czego zależy zużycie danych

Przede wszystkim od typu gry. Jeżeli rozgrywka toczy się na obszarach zamkniętych jak w przypadku Wild Rift, Clash Royale lub Call Of Duty Mobile – możesz spać spokojnie. Gry, w które grasz raczej nie zużyły Twojego limitu transferu. Sytuacja wygląda inaczej przy grach MMO lub Battle Royale np: Fortnite lub World of Tank Blitz. Im bardziej złożona jest gra tym więcej danych musisz pobrać na swoje urządzenie. Będą wtedy przesyłane informacje o położeniu innych graczy, występowaniu poszczególnych elementów takich jak itemy oraz spawny. 

Ile transferu z chmury

Jeżeli wybierasz się w podróż, a nie przepadasz za grami, które są tworzone stricte pod urządzenia mobilne – moim zdaniem nic straconego. Możesz zabrać ze sobą ulubione gry w chmurze. Usługę “Xbox Game Pass Ultimate” opisałem Wam tutaj (link).

Tego typu rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Z jednej strony nie musisz zaśmiecać urządzenia zbędnymi plikami. Patrząc z innej perspektywy obraz jest transmitowany na żywo – to oznacza, że zakłócenie dostępu do internetu może spowodować nagłe odcięcie od zabawy. Z moim testów wynika, że zużycie transferu rozgrywki za pomocą Xbox Game Pass Ultimate zależy bardziej od tego gdzie grasz, niż w jaką grę grasz.

Najważniejszym czynnikiem jest stabilność łącza. Im słabszy internet, tym bitrate będzie mniejszy – to oznacza niższą jakość obrazu oraz mniejsze zużycie transferu. Grając w Forzę Horizon 5 w domu, przez 10 minut zużyłem 350 MB danych. Gdy wyszedłem do kawiarni napisać ten tekst – wynik był dwa razy mniejszy. 

Udostępnianie internetu

Może się wydawać, że większy ekran i mocniejsza maszyna = ogromna strata danych. Nic bardziej mylnego. Zrobiłem ze swojego smartfona hotspot i podłączyłem do niego Xboxa. Godzina grania w Fortninte to jedyne 100 MB. Sytuacja była niezależna od maszyny z której korzystałem, ponieważ zarówno na Xbox One jak i na Series X wyniki były podobne, a różnica oscylowała na poziomie 5-10 MB. Na szczęście przed zmianą sieci pobrałem aktualizację, która wynosiła 3 GB 🙂

Moje podpowiedzi

Pamiętaj, że zużycie transferu w grach mobilnych zależy od wielu czynników takich jak rodzaj gry oraz tego jak oprogramowanie zostało zoptymalizowane. Stosując przedstawione schematy działania powinieneś “zminimalizować straty”. Jeżeli jednak często podróżujesz, a gry są częścią Twojego życia polecam sprawdzić ofertę Orange Flex. Wybierając Game Passa grasz i oglądasz najlepsze rozgrywki bez limitu transferu danych. Game Pass to nielimitowany Internet podczas korzystania z: Twitch, Discord, Pokémon GO, Harry Potter, Wizards Unite, Clash Royale, World of Tanks Blitz.

Udostępnij: Transfery piłkarzy w cieniu zmian trenerów

Inne

Lewandowski trafi do rezerw BVB?

14 czerwca 2013

Lewandowski trafi do rezerw BVB?

Jeśli Robert Lewandowski i Cezary Kucharki nadal będą się w ten sposób ubiegać o transfer Polaka do Bayernu, może się to skończyć tak, iż Polak wyląduje w zespole rezerw, jak było to w przypadku Florent Maloudy w Chelsea.”Lewy” powinien zmienić klub czy doradców?

Udostępnij: Lewandowski trafi do rezerw BVB?

Odpowiedzialny biznes

Lewandowski w Bayernie – co na to kibice z Monachium?

3 czerwca 2013

Lewandowski w Bayernie – co na to kibice z Monachium?

Wszyscy rozprawiają o transferze Roberta Lewandowskiego do Bayernu Monachium, ale nikt do tej pory nie zapytał kibiców tego klubu, czy widzą w nim Polaka. Warto ich posłuchać. I zadać sobie pytanie, z czym wiąże się transfer między dwoma konkurującymi ze sobą zespołami. Niechęć kibiców Borussi odczuł już Goetze. A pamiętacie choćby Luisa Figo i jego przejście z Barcelony do Realu?

Udostępnij: Lewandowski w Bayernie – co na to kibice z Monachium?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej