Pamiętacie rok 2020? Media trąbiły o potędze polskiego gamingu. Przed świętami z ust dziennikarzy nie schodziło hasło Cyberpunk 2077. Dzieło CD Projekt Red miało stać się “grą roku”. Realia były zgoła inne. Według plebiscytu The Game Awards - ten tytuł należy się produkcji o nazwie “Takes Two”, czyli “terapią dla par w formie gry”. To świadczy o tym, jak wyglądały ostatnie miesiące w branży gier komputerowych. Z jednej strony porażki i niedotrzymane obietnice, z drugiej - kreatywność i niecodzienne podejście do tematu. Czas podsumować świat gier w Anno Domini 2021.
Pierwszy rok nowej generacji konsol
Konsola Playstation 5 w Europie miała swoją premierę 19 listopada 2020 roku, natomiast Xbox Series S/X - 10 listopada 2020 roku. Można je określić jako gamingowe szkraby. Niestety zarówno Sony jak i Microsoft w przeciągu ostatnich 365 dni nie zapewnło graczom szerokiej gamy gier ekskluzywnych. Pozycji do ogrania było kilka, a większość otrzymało “czasową wyłączność”. Na Playstation 5 zagraliśmy między innymi w: Deathloop oraz Kena: Bridge of Spirits…
Rekompensatą za małą bibliotekę gier była wsteczna kompatybilność. Jeżeli nie grałeś w gry z ostatnich lat, możesz je nadrobić na nowych maszynach. Zarówno na Xboxie jak i na Playstation.
Zdecydowanie w tym roku obóz Microsoftu wypadł lepiej pod względem wizerunkowym. Konkurencja do tej pory boryka się z dostępnością sprzętu na rynku Europejskim, Amerykańskim, a nawet Japońskim. Z Xboxem nie ma takich problemów. Microsoft prężnie rozwija ofertę Xbox Game Pass Ultimate, czyli abonamentu na gry.
W jej bazie znajduje się ponad 100 tytułów, które są na bieżąco aktualizowane. Oprócz tego w przeciwieństwie do Playstation, na zielonej platformie ukazały się gry ekskluzywne - bez przesuwania daty premiery. Wśród nich: The Medium, Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2 czy Halo Infinite - to wciąż mało, ale więcej niż na Playstation 5. Mimo tak słabego wyniku, wszystkie przedstawione powyżej produkcje były dostępne w dniu premiery dla wszystkich użytkowników abonamentu Xbox Game Pass. Możecie go zakupić za pomocą “Płać z Orange” w sklepie Microsoft.
Na pustyni nie ma wody, a na konsolach nie ma w co grać.
Opisując ten rok w głowie leci mi słynna piosenka Beaty Kozidrak - “Nie ma wody na pustyni”. Dlaczego? Bo przez ostatnie 365 dni w dolinie graczy panowała premierowa susza. Nowe odsłony hitowych serii okazywały się być klapami, co widać po recenzjach. Mowa tu o takich tytułach jak: Battlefield 2042, Call of Duty Vanguard, czy niesławny Cyberpunk 2077. Rok 2021 można porównać do obiadu przygotowanego przez zapracowanych rodziców. Dostaliśmy odgrzewanego kotleta z niedogotowanymi ziemniakami, a pizza o którą prosiliśmy będzie w następnym tygodniu. Smutny obrazek- prawda?
Najbardziej oczekiwane produkcje jak God of War, czy Horizon: Forbidden West ujrzą światło dzienne co dopiero w następnym roku. Na ten moment musimy nacieszyć się niskiej jakości portami gier sprzed lat np: GTA The Trilogy: Definitive Edition (co jest żerowaniem na nostalgii), przesuwanymi premierami oraz niedopracowanymi blockbusterami. Sytuacja wygląda marnie, ale nawet w najciemniejszą noc można zauważyć światło nadziei. W tym przypadku jest to rynek gier indie, co dostrzegł jeden z najważniejszych gamingowych plebiscytów: The Game Awards.
The Game Awards - najlepsze gry 2021
Na imprezie, która odbyła się 9 grudnia poznaliśmy najlepsze gry roku w kilku kategoriach. Grą roku okazało się być “It Takes Two” - skromnie określany “terapią dla par” (swoją drogą tak samo określiła tę grę moja koleżanka redakcyjna - Ewa. Pozdrawiam Cię Ewa).
Przygodowa gra platformowa skradła serca graczom oraz recenzentom. Jej założeniem jest wspólne rozwiązywanie zagadek przez grę lokalną lub po sieci. Na portalu metacritic.com średnia ocen wynosi 89/100. To bardzo dobry wynik, który świadczy o wysokiej jakości produkcji, a co za tym idzie wybór zwycięzcy plebiscytu był uzasadniony.
W zestawieniu zwycięzców brakuje wielu gier wysokobudżetowych, a w tym również Cyberpunk 2077. Poniżej znajdziecie listę kategorii oraz uhonorowane produkcje:
Najlepsze udźwiękowienie | Forza Horizon 5 |
Najlepsza gra niezależna | Kena: Bridge of Spirits |
Najlepsza gra aktorska | Maggie Robertson, czyli Lady Dimitrescu z Resident Evil: Village |
Najlepsza gra akcji | Returnal |
Najlepsza gra rodzinna | It Takes Two |
Najlepszy debiut niezależny | Kena: Bridge of Spirits |
Najlepszy kierunek artystyczny | Deathloop |
Głos graczy | Halo: Infinite |
Innowacje w dostępności | Forza Horizon 5 |
Najlepsze RPG | Tales of Arise |
Najlepsza muzyka | NieR Replicant |
Najlepsza gra mobilna | Genshin Impact |
Najlepsza gra multiplayer | It Takes Two |
Najlepsza narracja w grze | Marvel’s Guardians of the Galaxy |
Najlepsza reżyseria | Deathloop |
Najlepsza gra akcji/przygodowa | Metroid Dread |
Najlepsze usługi w grze | Final Fantasy XIV |
Gra esportowa | Leauge of Legends |
Najlepsza bijatyka | Guilty Gear Strive |
Najlepsza gra VR/AR | Resident Evil 4 VR |
Gra strategiczna | Age of Empires IV |
Sportowa/Wyścigowa | Forza Horizon 5 |
Najbardziej oczekiwana | Elden Ring |
Gra roku | It Takes Two |
Jaka jest przyszłość gamingu?
Jesteś niezadowolony z obecnej sytuacji? Spokojnie. Z autopsji wiem, że pierwsze lata żywota nowych generacji konsol to czas oczekiwania na rozwój branży. Programiści uczą się nowych środowisk, a gracze w międzyczasie otrzymują gry wspierane przez stare maszyny. To okres przejściowy.
Patrząc na wydarzenia z bieżącego roku, możemy stwierdzić, że najgorsze za nami. W najbliższych miesiącach zagramy w produkcje, których premiery zostały przesunięte. Oprócz tego branża gier VR rozszerza się w zawrotnym tempie. Zarówno Oculus, Valve jak i HTC rozwijają technologię, która zaprowadzi nas w świat bardziej immersyjnego gamingu - w wirtualnej rzeczywistości. Facebook inwestuje w Metaverse, a co za tym idzie również w gaming. Jest nadzieja na to, że następny rok będzie pełen świetnych gier, które zapewnią setki godzin zabawy - ale o tym, w następnym wpisie z serii Graczyk o grach.
Ominęły Cię gry w tym zestawieniu? W sklepie Orange znajdziesz akcesoria do gry, które umilą Ci rozgrywkę jak np: Klawiatura czy myszka od SPC Gear. Jeżeli natomiast tak jak w grach komputerowych szukasz niecodziennych wrażeń - sprawdź headset VR od HTC.
Komentarze
A dla kogo ten rok był dobry? Może jedynie dla producentów wyrobów medycznych/ochronnych.
OdpowiedzNiestety totalna ściema nt. tzw. pandemii! Wirus jest, ale nie dajmy się zwariować!!!
OdpowiedzWitam. Ten rok nie był szczególnie udany dla gier ponieważ wasz internet nie zapewnił mi komfortu do grania w gry online, i bardzo skutecznie utrudniał czerpanie przyjemnosci z gier z powodu czegoś za co wam jeszcze placimy. Czasami nawet uniemożliwiał. Dobranoc.
Odpowiedzjeden rok lepszy, drugi gorszy, ja tam nie narzekam, zawsze jest co pograc. Ogolnie czekam, az Golden Eggs Studio cos wypuszcza . Paweł Czarnecki tam trzyma reke na pulsie wiec na pewno powstanie cos fajnego
Odpowiedz