Co firmy z kapitałem francuskim myślą o szansach i barierach w rozwoju społecznej odpowiedzialności w Polsce i jak podchodzą do praktycznej realizacji tej idei w naszym kraju? O tym możemy dowiedzieć się z publikacji „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”.
Wśród najważniejszych wyzwań związanych z odpowiedzialnością społeczną biznesu wskazanych przez firmy jest szerzenie wiedzy na temat CSR wśród klientów i szeroko rozumianej opinii publicznej - 71% firm twierdzi, że klienci nie biorą pod uwagę kwestii CSR podczas decyzji zakupowych, a 63%, że klienci nie wiedzą co to jest CSR. Abstrahując od pytania, czy jako konsumenci musimy wiedzieć coś o CSR, czy bardziej rozumieć, że dany produkt jest dobry nie tylko jeśli chodzi o jakość, ale też etykę czy ekologiczność (moim zdaniem to drugie), zmiana sposobu komunikacji jest konieczna.
Wyjście poza schemat budowania wizerunku (75% firm wskazuje, że jest to główny motywator do podjęcia działań CSR), w kierunku budowania dzięki CSR przewagi konkurencyjnej (tylko 11 % wskazuje ten motyw), nie jest możliwe bez przeniesienia „punktu ciężkości” w komunikacji CSR z PR do marketingu i lepszego dotarcia do klienta – jego potrzeb, oczekiwań i wartości. To znaczące wyzwanie na naszym rynku.
Ale zanim do tego dojdziemy, czeka nas też duża praca wewnątrz naszych firm. Brak wiedzy czy przekonania wśród osób zarządzających CSR (prawie 37% wskazań) i zaangażowania pracowników (41,5%) to bariery, które firmy wskazują w badaniu. Naszą odpowiedzią na to wyzwanie jest działalność Komitetu ds. CSR Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej – jego celem jest promowanie idei CSR wśród firm zrzeszonych w Izbie, wymiana doświadczeń, dzielenie się dobrymi pomysłami i wspólna realizacja przedsięwzięć społecznych czy ekologicznych.
Pałny raport z wyników Barometu znajdziecie na stronie www.ccifp.pl.