Szkoły są zamknięte, zdalna nauka jest dodatkowym wyzwaniem. Zapytałem nauczycieli, jak korzystają z umiejętności zdobytych w MegaMisji i #SuperKoderach. Marek Grzywna z toruńskiej SP 23 w czasie kwarantanny nie stracił entuzjazmu: – program #SuperKoderzy znakomicie przygotował uczniów i nas nauczycieli do pracy w innych realiach: pracy zdalnej – mówi. – Oprócz pracy z robotami, pracujemy też z wykorzystaniem komputera, musimy się ze sobą łączyć zdalnie, np. w celu wykonania projektu zespołowego. Dzięki temu nabyliśmy już wcześniej umiejętności potrzebne do pracy zdalnej, które teraz wykorzystujemy. Ja i moi uczniowie traktujemy internet jako naturalne środowisko – dodaje. Lekcje #SuperKoderów w tej klasie to coś więcej niż przekaz wiedzy o technikach kodowania: to wspólne projekty, miejsce, w którym wielu uczniów rozwija swoje pasje. Widziałem ich w akcji, kiedy odwiedziliśmy Marka, by zrobić zdjęcia uczniów w akcji. Zarówno najmłodsi, jak i starsi #SuperKoderzy na przerwach przychodzą odwiedzić pracownię komputerową i z wypiekami na twarzy dopytują o kolejne tematy zajęć. Nic dziwnego, że od czasu zamknięcia szkół doskonale poradzili sobie z nowymi wyzwaniami. Mało tego:
Uczniowie sami przygotowali algorytm, który porządkuje plan dnia, proponując czas na zdalną naukę, odpoczynek, aktywność fizyczną.
Także zajęcia MegaMisji przygotowują do korzystania z cyfrowych narzędzi. – Czas kwarantanny pozwala wykorzystać umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. Dzieci wiedzą jak zabezpieczać dane na różnych platformach oraz jak prawidłowo przesyłać swoje prace – opowiada mi Ewa Lisiowska, liderka MegaMisji w szkole podstawowej nr 187 na warszawskich Bielanach. Dzięki wcześniejszej pracy, praca online jest nieco łatwiejsza. W klasach 1-3, dla których przeznaczona jest MegaMisja, wielkie znaczenie ma relacja z nauczycielem.
–Kwarantanna to doskonała okazja, aby uczyć wykorzystania cyfrowych narzędzi.
Staram się zaspokoić potrzebę kontaktu przez spotkania z dziećmi na Skype lub grając z nimi online – dodaje nauczycielka. Uczniowie nie tylko uczą się narzędzi i zasad bezpieczeństwa online, lecz wiedzą też, jak legalnie korzystać z cyfrowych zasobów. W ramach zajęć z MegaMisji zostali wprowadzeni w zagadnienie podstaw prawa autorskiego. – Doskonale pamiętam te zajęcia. Wszyscy przygotowywali prace plastyczne, które później były opatrzone ich nazwiskiem. W trakcie zajęć, gdy dzieci były zajęte wykonywaniem kolejnego zadania, zamieniłam nazwiska pod pracami. Reakcja dzieci po odkryciu zamiany była następująca: "Kto to zrobił?", "Tak nie wolno!", "To nie twoja praca!". Szybko wyjaśniłam, że był to celowy zabieg. W trakcie tych zajęć uczniowie nauczyli się jak ważne jest szanowanie czyjejś pracy i dbanie o własne prace, aby ktoś ich nie wykorzystał bez ich zgody – wspomina Ewa Lisiowska.
Tysiące przykładów kreatywności
Sytuacje podobne do tego, o czym opowiadają nauczyciele z warszawskich Bielan i Torunia to rzeczywistość wielu szkół. Do tej pory do MegaMisji przystąpiło 1000 szkół, w których 27000 uczniów uczy się bezpiecznego i kreatywnego korzystania z sieci. Do #SuperKoderów dołączyło dotychczas 10000 uczniów z 500 szkół. Cieszymy się, że w tym trudnym czasie cyfrowe kompetencje mogą choć troszkę ułatwić naukę i pracę dzieciakom i nauczycielom w całej Polsce.
Dołącz do MegaMisji i #SuperKoderów!
Rekrutacja do kolejnych MegaMisji i #SuperKoderów trwa. Możecie przeczytać o niej więcej tutaj. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 15 maja. Przekażcie tę informację znajomym nauczycielom! Na pewno się nie zawiodą :)
Komentarze
Słuchawki na uszy i słuchamy 🙂
Odpowiedz