Odpowiedzialny biznes

Dzieciństwo może być pełne mocy

Ewa Wróbel Ewa Wróbel
04 grudnia 2024
Dzieciństwo może być pełne mocy

Przemoc wobec dzieci to w Polsce poważny problem. Ma wiele różnych form, toczy się także w internecie. Fundacja Orange dołączyła do kampanii "Dzieciństwo bez Przemocy", bo łącząc siły z innymi, możemy skuteczniej przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci. Organizacje, placówki i firmy, które także włączyły się do kampanii, przeprowadziły dziesiątki tysięcy inicjatyw w ciągu 6 tygodni trwania akcji. Cieszymy się, że tyle osób i instytucji stanęło po stronie bezpiecznego i dobrego dzieciństwa. Zobaczcie podsumowanie kampanii.

„Wspieraj dzieciństwo mocy. Bez przemocy” - to piękne hasło kampanii, którą wsparliśmy, aby uwrażliwiać społeczeństwo na przemoc wobec dzieci, która niestety jest wciąż poważnym problemem.

  • 1/3 Polaków dopuszcza stosowanie kar fizycznych wobec dzieci.
  • Co 5. uważa, że kary są dobrym narzędziem wychowawczym i skuteczniejsze od rozmów.
  • 18% uważa, że kary fizyczne poprawiają zachowanie dziecka, a 24% sądzi to samo o krzyku.*

Wyniki pokazują potrzebę podnoszenia świadomości o tym, czym jest przemoc wobec dzieci, jakie niesie skutki, jak jej zapobiegać oraz budować przyszłość pełną miłości i bezpieczeństwa.

Więcej o kampanii

Takie cele postawiła sobie nowa kampania „Dziecieństwo bez Przemocy”, którą zainicjowała Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajowa Koalicja na rzecz Ochrony Dzieci. Składały się na nią ogólnopolskie i lokalne działania edukacyjne oraz medialne, które trwały do 19 listopada 2024 roku. Kampania niosła ważne przekazy, aby przede wszystkim uwrażliwić społeczeństwo na problem krzywdzenia dzieci w Polsce, wspierać w reagowaniu na przemoc oraz uświadamiać w imię wartości uważnego rodzicielstwa. Tematami, które poruszaliśmy w trakcie kampanii były też m.in. reagowanie na przemoc, wdrażanie narzędzi, które minimalizują ryzyko jej wystąpienie. Zwróciliśmy uwagę na temat przemocy rówieśniczej, ale także na siłę niesionej pomocy - zarówno przez dorosłych, jak i rówieśników.

Działaliśmy razem

W czasie trwania kampanii instytucje, organizacje i firmy w całej Polsce podejmowały inicjatywy edukacyjne na temat ochrony dzieci. Wyjątkowym, symbolicznym momentem akcji był finał 19 listopada. W Międzynarodowym Dniu Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci wiele miejsc, w tym budynki i inne obiekty w całej Polsce, zabłysły na czerwono, w kolorze kampanii.

Dzieciństwo mocy - dziękujemy

Niezwykle mobilizujące i budujące jest to, że dla tak wielu osób ten temat jest ważny. Dlatego stanęli z nami po stronie bezpiecznego dzieciństwa i wolnego od przemocy. Doceniamy, że:

  • Kampania trwała 6 tygodni. Do akcji włączyły się władze terytorialne i lokalne, instytucje, organizacje, placówki, firmowe. Przeprowadziły dziesiątki tysięcy inicjatyw.
  • Ponad 7600 podmiotów zarejestrowało się na stronie kampanii i zgłosiło podjęcie różnych działań. Były konferencje, szkolenia, spotkania z rodzicami, zajęcia z dziećmi, ale też wydarzenia w lokalnych społecznościach - marsze, biegi, konkursy.
  • Na czerwono podświetlono w Polsce ponad 2000 obiektów i budynków oraz setki okien. W samej Warszawie rozświetliły się m.in. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Pałac Kultury i Nauki Warszawa i PGE Narodowy.
  • W webinarach Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wzięło udział prawie 10 000 ekspertów_ek, nauczycieli_ek i rodziców, a ponad 250 000 uczniów i uczennic uczestniczyło w lekcjach online.

O cyberprzemocy

Przemoc niestety ma też miejsce w internecie. Co piąty nastolatek przyznaje, że doświadczył takiej jej formy (Nastolatki 3.0 - badania NASK z 2020 roku). Czym jest cyberprzemoc? Co może zrobić szkoła i osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą, aby przeciwdziałać temu zjawisku? Jak wspierać budowanie empatycznych postaw – także w cyberprzestrzeni? Zobaczcie poradnik, który przygotowaliśmy jakiś czas temu we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Znajdziecie w nim wskazówki i praktyczne porady do zastosowania w pracy z młodymi ludźmi.

Reagujmy

Prawda jest taka, że reagowanie na przemoc wymaga nie tylko odpowiedzialności, ale również wiedzy. Polecamy 30 minutowy kurs, który powstał w ramach kampanii FDDS: Reaguj na przemoc wobec dzieci. To ważny krok, aby dowiedzieć się jeszcze więcej na ten temat i podjąć działanie. Przejdź do kursu.

Pamiętajmy

Bezpieczeństwo dzieci zależy od każdej i każdego z nas. Mamy na to realny WPŁYW. Ważne jest, aby stworzyć dla nich przestrzeń, w której będą czuły się bezpieczne i akceptowane oraz aby wiedziały, że zawsze mają kogoś, na kim mogą polegać. Dbajmy o rozwój i bezpieczeństwo dzieci, aby zapewnić im szczęśliwe dzieciństwo (pełne wsparcia, uważności na jego sprawy i potrzeby) oraz dobrą przyszłość. Stronę kampanii Dzieciństwo bez Przemocy znajdziecie tutaj.

*Wyniki pochodzą z ,,Barometru postaw wobec krzywdzenia dzieci w Polsce 2024". Badanie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i Ipsos Polska, Warszawa, 2024.


Oferta

Mikołajki dla wszystkich w Orange

Beata Giska Beata Giska
03 grudnia 2024
Mikołajki dla wszystkich w Orange

Ruszyła nasza kolejna, prezentowa akcja specjalna, która potrwa od 3 do 9 grudnia. W ramach promocji mikołajkowej obniżyliśmy ceny wybranych urządzeń i akcesoriów. Możecie zaoszczędzić nawet 1152 zł.

Przecenione sprzęty są dostępne w każdej ofercie Orange Love oraz z abonamentem komórkowym. Zachęcamy do wyboru Planu L, w którym otrzymacie nielimitowany internet 5G i znajdziecie produkty w najkorzystniejszych cenach.

Pamiętajcie, że zamawiając online oszczędzajcie nie tylko pieniądze, ale i czas. Do wyboru macie: laptopy, tablety, telefony, zestawy ze słuchawkami i przydatnymi akcesoriami:

  • Laptop HP OMEN17 CM2009NW - taniej o 540 zł
  • Laptop HP VICTUS 15 FB0400NW - taniej o 540 zł
  • Laptop HUAWEI Matebook D14 (2024) - taniej o 684 zł
  • HUAWEI MateBook X Pro - taniej o 1008 zł
  • iPhone 14 128 GB 5G - taniej o 252 zł
  • MSI Vector 16 HX A14VHG-635PL - taniej nawet o 1152 zł
  • Sony Xperia 10 VI 5G - taniej o 360 zł
  • Sony Xperia 10 VI 5G + słuchawki CH520 - taniej o 360 zł
  • Sony Xperia 1 VI 5G - taniej o 1260 zł
  • Sony Xperia 1 VI 5G + słuchawki WH-1000XM5 - taniej o 1260 zł
  • Xiaomi 14T 5G - taniej o 480 zł

Bądźcie sami dla siebie Mikołajkami - sprawcie sobie wymarzony upominek technologiczny lub pomyślcie o swoich bliskich. Warto się pośpieszyć, bo liczba urządzeń w promocji jest ograniczona.


Odpowiedzialny biznes

Jak organizować odpowiedzialne społecznie wydarzenia

Monika Kulik Monika Kulik
03 grudnia 2024
Jak organizować odpowiedzialne społecznie wydarzenia

Lubicie brać udział w koncertach, wydarzeniach sportowych czy teatralnych? A czy wiecie, że w 2023 roku w Polsce zorganizowano ponad 6000 imprez masowych, z czego prawie połowa miała charakter artystyczno-rozrywkowy? Wzięło w nich udział prawie 27 mln uczestników.* Dlatego warto pomyśleć, żeby pozostawiały jak najmniejszy ślad środowiskowy.

O tym jak to zrobić dowiecie się o tym z najnowszej publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu - „Odpowiedzialne wydarzenia. Jak organizować wydarzenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i ESG”, którego jesteśmy partnerem. Podręcznik zawiera opisy dobrych praktyk różnych firm. Mówi m.in. o godnych i bezpiecznych warunkach pracy, dostępności przestrzeni, zrównoważonym zaopatrzeniu i o tym, jak zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.

Można brać przykład z Orange Warsaw Festival

Znajdziecie w nim również informacje o Orange Warsaw Festival - jednym z najbardziej dostępnych festiwali muzycznych w Europie. Chcemy, żeby każda osoba czuła się na nim bezpiecznie i na równi z pozostałymi uczestnikami doświadczała pozytywnych emocji. Wraz z organizatorem festiwalu - firmą Alter Art i partnerami społecznymi przygotowaliśmy wiele rozwiązań, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby. Stworzyliśmy specjalny bilet kategorii N, który umożliwia wejście na teren imprezy z osobą wspierającą.

Na festiwalu informacje i pomoc można uzyskać w Punkcie Obsługi Priorytetowej, w którym przeszkolony zespół odpowiada na wszystkie pytania o rozwiązania dostępne na festiwalu, a w razie potrzeby zapewnia pomoc lub asystę przeszkolonego wolontariusza. Wygodne dotarcie na teren festiwalu umożliwia lokalny transport, czyli specjalny samochód przystosowany do przewozu między innymi wózkowiczów.

Orange Warsaw Festival jest imprezą plenerową, więc dla zniwelowania nierówności na całym terenie układamy ścieżki z tzw. remopli. Ponad 2400 m kw utwardzonej powierzchni, najazdów na krawężniki i podwyższeń ułatwia swobodne przemieszczanie się między strefami.

Co roku przy obu scenach budujemy też specjalne platformy z podwyższeniem, na których uprawnione osoby mogą bezpiecznie i komfortowo bawić się i oglądać koncerty ulubionych artystów. Prowadzimy selektywną zbiórkę i segregację odpadów.

*dane Główny Urząd Statystyczny

Scroll to Top